Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: Saker ni har svårt att komma över?  (läst 205 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 13 748
  • Kön: Man
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
Saker ni har svårt att komma över?
« skrivet: 7 november 2021 kl. 21:34:16 »
Har ni några saker som ni har svårt att komma över?

Jag har bland annat följande;

- att 1972-års suveräna dubbning av Dumbo inte längre används och att enda sättet att allmänt se filmen idag på DVD, Bluray, TV, streaming och digitalt är med 1996-års vanskapta dubbning

- att de suveräna rösterna Guy De La Berg (Nalle Puh) och Charlie Elvegård (Kanin) gick bort alldeles för tidigt och deras nuvarande ersättarröster är helt värdelösa (Nalle Puhs företrädande röst innan Guy var också värdelös för den delen, enda gången de svenska Nalle Puh dubbningarna någonsin var problemfria var 2000-2010)

(det är dock inte skådespelarna jag vänder kritiken mot, men just hos dessa två karaktärer håller de inte)

- att Robert Gustafsson ersattes i Monsters University av Johan Ulveson

(jag brukar gilla det mesta som Johan Ulveson gör men som Wazowski håller han inte då han varken efterliknar Gustafsson eller Billy Crystal)

m.fl.

Utloggad Adam

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 185
  • YouTube-kanal: https://youtube.com/channel/UCmd_7j
    • Visa profil
SV: Saker ni har svårt att komma över?
« Svar #1 skrivet: 7 november 2021 kl. 23:19:25 »
Sådana lägen är väl alltid förargelseväckande för många, inklusive mig i vissa fall, men när det gäller enskilda dubbningar blir inte alla lika nöjda. 🤷‍♂️

Utloggad Fred

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 8 november 2021 kl. 01:18:39 »
Att Peter Rangmar (After Shave-medlem och svenska rösten till Timon) gick bort alldeles för tidigt. Hade önskat att han hade ersatts av Per Fritzell istället för Anders Öjebo i Lejonkungen 2 (och följaktligen skulle Pumbaa i den filmen ha spelats av Jan Rippe och inte av Bo Maniette). Men det är Peters bortgång som jag sörjer mest och inte valet av röstskådespelare i Lejonkungen 2.

Utloggad Jirr

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 8 november 2021 kl. 23:47:01 »
- att de suveräna rösterna Guy De La Berg (Nalle Puh) och Charlie Elvegård (Kanin) gick bort alldeles för tidigt och deras nuvarande ersättarröster är helt värdelösa (Nalle Puhs företrädande röst innan Guy var också värdelös för den delen, enda gången de svenska Nalle Puh dubbningarna någonsin var problemfria var 2000-2010)

70+ är väl inte den gängse uppfattningen av att gå bort "alldeles för tidigt".

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 13 748
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 8 november 2021 kl. 23:59:06 »
70+ är väl inte den gängse uppfattningen av att gå bort "alldeles för tidigt".

Du får tänka på att både Guy och Charlie gick bort INNAN Covid-19 slog till!  ;)

Dessutom, enligt min uppfattning är det minst anmärkningsvärt att avlida om man är 90 eller äldre! (ju äldre man är desto mindre anmärkningsvärt är det att man dör)

Känns som att Guy och Charlie kunde ha varit kvar i dessa roller i åtminstone minst 20 år till...

Utloggad jimstrom

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 9 november 2021 kl. 17:12:44 »
Att Mediadubb trots att dom hade tillgång till Steve Kratz inte lät honom göra rollen som Michelangelo då han både är lik Townsend Colemans originalröst och har rätt kvalitet för att göra en surfer dude, jag menar lyssna bara på Gordon Lighter i James Bond Jr. :P
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)