Jag har sett säsong 1 och 2 av
Penny på M.A.R.S. både på Disney Channel, Disney+ och SVT Barn, men har ärligt talat helt missat att avsnitt är klippta på SVT - det var mycket tråkigt att höra, och oroväckande att SVT verkar ha så lätt för att sätta saxen i sina serier...

Jag förutsätter att avsnitten varit oklippta på Disney Channel precis som på Disney+, så att det sannolikt är SVT själva som klippt i serien - det är ju som sagt tyvärr inte första gången, när de gjort samma sak med
Spegel, spegel,
Familjen Valentin, m.fl. Jag har lite svårt att förstå logiken också, då ju hela vitsen är att Lucy inte är särskilt snäll mot vare sig Penny eller Camilla, och knappast kommer framstå så även om man skulle tona ned några replikväxlingar... Hon är ju trots allt antagonist och framstår överlag som en mobbare vare sig med eller utan de här replikerna.
Mycket irriterande när man börjar klippa på det här sättet, och som du säger blir det ju mycket svårare att kunna använda SVTs textning till Disney+ material. Och jag tycker, som jag nämnt tidigare, att det är svagt att Disney+ inte tillhandahåller svensk text, så att engelsk text är enda komplementet om man föredrar att se serien i originalversion.
Åtminstone vid live-action och helst vid allt
borde det verkligen vara en självklarhet att erbjuda svensk text utöver svenskt tal, men genomgående verkar Disney+ tyvärr vanligtvis bara erbjuda
antingen dubbning
eller textning på varje språk; inte både och - inte ens på tyska, spanska, m.fl. stora språk finns det vanligtvis någon textning på det språket utöver dubbning (undantaget nyare serier som producerats direkt för Disney+).

För övrigt tycker jag det är märkligt att SVT, förra gången de sände
Penny på M.A.R.S., bara sände säsong 1 och 2 (d.v.s. 26 avsnitt, som de kallade för "Säsong 1"). Att döma av kommande-listan på SVT Play verkar det tyvärr som att de inte kommer att sända säsong 3 den här gången heller (då listan slutar vid avsnitt 26), även om jag hoppas att jag har fel...

Jag tycker i alla fall att
Penny på M.A.R.S. är en riktigt bra serie, åtminstone så långt jag hittills sett - jag har precis börjat se säsong 3 (som jag helt missade när den sändes på Disney Channel), så jag ligger lite efter resten av världen...
För övrigt hoppas jag också att Disney+ förr eller senare ska släppa även säsong 2 och 3 av originalserien
Alex & Co. (där bara säsong 1 sändes på Disney Channel).
Penny på M.A.R.S. är ju nämligen en spin-off till den serien (men inspelad på engelska som originalspråk, till skillnad från
Alex & Co. som har italienska som originalspråk), men de avsnitt där rollfigurerna från
Penny på M.A.R.S. introducerades har aldrig sänts i Norden.