Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Originaldubbningar Disney

Startat av Igthorn, 6 januari 2022 kl. 19:52:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2022 kl. 00:59:55
Under "Download Options" till höger på sidan hittar du fyra länkar. Där väljer du antingen H.264 eller MPEG2 - i det här fallet är MPEG2 (d.v.s. normalt DVD-format) det formatet som användaren verkar ha laddat upp den i, medan H.264 har automatiskt konverterats av Archive.org. H.264-versionen är således väldigt liten (449 MB) men lite sämre kvalitet, medan MPEG2 har den fulla och bästa kvaliteten men är en ganska stor fil på över 3 GB.
När man laddat ner filmen har man den sen på datorn där efter?

Kommer den vara kvar så länge datorn är kvar ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 februari 2022 kl. 12:46:43
När man laddat ner filmen har man den sen på datorn där efter?

Kommer den vara kvar så länge datorn är kvar ?
Filen finns kvar så länge du inte väljer att radera filen, eller att hårddisken kraschar. Det finns inga kopieringsskydd eller liknande, utan det är en helt vanlig videofil som du spelar upp med valfritt program och gör vad du vill med. :)

gstone

Alla omdubbningar är inte helt värdlösa.

Hasse Anderson är vra som påskharen

Iwa Boman är bra som Hjäter Dam

John Harryson är bra som Geppeto

Rösterna i omdubbningen av Töernrosa är alla bra.

Jan Modin rätt bra som Bejamin Syssra.

Omdubbningen av Lady och Luffsenb är bra.

Mona Seilitz är btra som  Cruella de Vil

Och omdubbningen av Askungen är superbra.
   Hans Lindgren är jättebra som Mr. Smee
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Under "Download Options" till höger på sidan hittar du fyra länkar. Där väljer du antingen H.264 eller MPEG2 - i det här fallet är MPEG2 (d.v.s. normalt DVD-format) det formatet som användaren verkar ha laddat upp den i, medan H.264 har automatiskt konverterats av Archive.org. H.264-versionen är således väldigt liten (449 MB) men lite sämre kvalitet, medan MPEG2 har den fulla och bästa kvaliteten men är en ganska stor fil på över 3 GB.

Har du hårddiskutrymme rekommenderar jag MPEG2-versionen, för omkodningar medför trots allt alltid en viss kvalitetsförlust.
Verkligen...? Det låter lite egendomligt, men det var alldeles för länge sedan jag läste Lewis Carrolls bok så jag minns inte hur de hade beskrivit allting där...

Var kan man köpa en hårddisk? (gärna helst någon som inte alls är särskilt dyr)

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 14 februari 2022 kl. 22:44:17
I boken har man översatt "Unbirtday" till Annan dag.

Det finns minst fyra svenska översättningar av Through the Looking-Glass.

I mitt exemplar från 1963 (översättning Eva Håkanson) står det mycket riktigt "annandagspresent" och "annan dag". Men det skulle inte förvåna mig om de andra översättarna har andra ordalydelser.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2022 kl. 03:49:33
Intressant och trevligt. Jag har i och för sig sett Kalle Ankas räddningsplan på biblioteket via studiekopia från Svensk Mediedatabas (som jag nämnt här), men det är ju trevligt att ha filmen i sin ägo - plus att den här kvaliteten var mycket bättre än Kungliga Bibliotekets kopia... Den här var t.o.m. i 1080p.

Intressant att den här personen verkar ha tillgång till material från 16 mm. Då ställer man sig ju utsökt frågan vad mer som denna person har...? Sannolikheten att hen skulle ha originaldubben av Törnrosa eller Lady och Lufsen lär väl ändå inte vara stor, men har hen något från 16 mm så ökar ju chansen i alla fall... Oavsett vilket, så har kanske han eller hon något annat intressant från 16 mm.

Finns det något sätt att kontakta användare på Archive.org, och typ skicka meddelande eller liknande? Det vore ju intressant att få veta vad den här personen har i övrigt, och om han eller hon har fler originaldubbningar av sedermera omdubbade filmer...

Provade du att kontakta hen?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 februari 2022 kl. 15:05:28
Var kan man köpa en hårddisk? (gärna helst någon som inte alls är särskilt dyr)

Komplett, Elgiganten, NetonNet, Teknikmagasinet.

Jeg anbefaler en ekstern harddisk med USB. For eksempel denne fra Seagate:
https://www.komplett.se/product/1171435/datorutrustning/lagring/haarddisk/haarddisk-extern/seagate-one-touch-5tb-svart

Du trenger kanskje ikke så mye plass som 5TB, men du sparer ikke så mye på å velge en mindre disk. Du sparer 368 kroner (34%) på å velge 2TB modellen, som altså har 60% mindre plass. Mitt råd er å velge den største modellen du har råd til.

TrondM

Har du hårddiskutrymme rekommenderar jag MPEG2-versionen, för omkodningar medför trots allt alltid en viss kvalitetsförlust.

Personlig foretrekker jeg å laste ned torrent-filen. Du får med alle versjonene, noe som er litt unødvendig. Men, det viktigste er at nedlasting fra archive.org, i hvert fall i mitt tilfelle, går veldig sakte. Om andre har lastet ned samme fil, så går det mye raskere med torrent.

Ut over det, er jeg helt enig. Jeg foretrekker alltid originalfilen.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 13 februari 2022 kl. 11:07:31
Jeg tror ikke det finnes noen mulighet til å kontakte brukere direkte. Men, du kan legge inn en kommentar på videoene deres og oppfordre dem til å ta kontakt med deg.
Citat från: TonyTonka skrivet 19 februari 2022 kl. 00:26:31
Provade du att kontakta hen?
Nu har jag skrivit en kommentar/review till videon och frågat, så får vi se om och när som han/hon/hen svarar. :)
https://archive.org/details/snovit-och-de-sju-dvargarna-svensk-originaldubb

Det skadar nog inte att fler personer också skriver något liknande som en "review" - d.v.s. tackar och frågar lite försiktigt och finkänsligt om personen ifråga har fler originaldubbningar - så kanske chansen ökar att vederbörande tar tid på sig att svara.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2022 kl. 07:34:52
Nu har jag skrivit en kommentar/review till videon och frågat, så får vi se om och när som han/hon/hen svarar. :)
https://archive.org/details/snovit-och-de-sju-dvargarna-svensk-originaldubb

Det skadar nog inte att fler personer också skriver något liknande som en "review" - d.v.s. tackar och frågar lite försiktigt och finkänsligt om personen ifråga har fler originaldubbningar - så kanske chansen ökar att vederbörande tar tid på sig att svara.
Måste sägs att den bästa grejen med den här dubbningen är att det är samma röst som Joakim anka från ducktales. Undrar dock varför ett par av filmerna och serier som han har medverkat i när det gäller dubbning har blivit omdubbad. Varför?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 februari 2022 kl. 08:11:14
Måste sägs att den bästa grejen med den här dubbningen är att det är samma röst som Joakim anka från ducktales. Undrar dock varför ett par av filmerna och serier som han har medverkat i när det gäller dubbning har blivit omdubbad. Varför?
John Harryson är dock med i omdubbningen inte originaldubbningen.

När originaldubbningen gjordes var han ju väldigt ung så han är absolut inte med i den.

Anders M Olsson

Citat från: TrondM skrivet 19 februari 2022 kl. 22:06:41
Komplett, Elgiganten, NetonNet, Teknikmagasinet.

Jeg anbefaler en ekstern harddisk med USB. For eksempel denne fra Seagate:
https://www.komplett.se/product/1171435/datorutrustning/lagring/haarddisk/haarddisk-extern/seagate-one-touch-5tb-svart

Du trenger kanskje ikke så mye plass som 5TB, men du sparer ikke så mye på å velge en mindre disk. Du sparer 368 kroner (34%) på å velge 2TB modellen, som altså har 60% mindre plass. Mitt råd er å velge den største modellen du har råd til.

Det är väldigt bra pris på hårddisken som du länkar till hos Komplett. Annars finns även samma eller liknande produkter hos Kjell & Co och Clas Ohlson, fast kanske inte till lika förmånliga priser.

Vill man handla på nätet ska man inte heller förbise amazon.se som har ett väldigt stort sortiment och oftast bra priser. Jag har handlat en del där på sistone, kanske främst eftersom jag har prime-abonnemang som både ger tillgång till deras streamingtjänst och fri frakt när man handlar fysiska produkter. Jag skulle nästan våga påstå att ingen annan webbutik slår Amazon när det gäller snabba leveranser. I går lördag fick jag otroligt nog leverans till dörren av en vara som jag hade beställt sent i torsdags kväll! Vem annars kör ut varor på lördagar?

Jag visste inte att Teknikmagasinet var med i leken igen. Gick inte det företaget i konkurs för något år sen, och stängde butikerna?

Elgiganten undviker jag i möjligaste mån. Stora butiker, men liten, okunnig och ointresserad personal.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 februari 2022 kl. 08:12:46
John Harryson är dock med i omdubbningen inte originaldubbningen.

När originaldubbningen gjordes var han ju väldigt ung så han är absolut inte med i den.
Vem är det då som låter som honom?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 februari 2022 kl. 10:10:40
Jag tror inte det finns någon som låter som honom i originaldubbningen. Du har nog blandat ihop dubbningarna omdubbningen är den som har de för oss mer kända röstskådespelarna som till exempel John Harryson då.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 februari 2022 kl. 10:10:40
I vilken roll då?

Här ser du rollistan för 1938 års originaldubb (den första listan på sidan):
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/snovit/

Men jag kan inte minnas någon som är särskilt lik John Harryson i rösten...

De allra flesta skådespelarna i originaldubben var väldigt kända för sin tid, men kanske inte lika kända för dagens publik - särskilt inte för de yngre generationerna. De manliga skådespelare som medverkar är alltså Gösta Kjellertz, Carl-Gunnar Wingård, Nils Hultgren, Rune Carlsten, Stig Järrel, Ragnar Falk och Tord Stål. Möjligtvis ytterligare en som spelar Jägaren, men jag misstänker att det var Tord Stål som gjorde den rollen.