Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Göteborgs filmfestival

Startat av Daniel Hofverberg, 3 februari 2022 kl. 16:44:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders M Olsson och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Ikväll inleds ju Göteborgs filmfestival, och jag såg nu att kvällens smygpremiärfilm - japanska Kokuho - är Japans Oscarsbidrag i år, och har gått vidare till sista gallringen inför Oscarsgalan. Det bådar ju gott, så den filmen ska bli intressant. :)

Gäller bara att sätta igång ganska tidigt, så att man kan ta paus när man känner för det; då filmen är nästan tre timmar lång...

Imorgon är den "riktiga" invigningen, och då finns två filmer att välja mellan i onlinesektionen - däribland en av endast två svenska filmer i årets upplaga, Biodlaren (som annars har vanlig biopremiär i april).

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2026 kl. 09:41:38Ikväll inleds ju Göteborgs filmfestival, och jag såg nu att kvällens smygpremiärfilm - japanska Kokuho - är Japans Oscarsbidrag i år, och har gått vidare till sista gallringen inför Oscarsgalan. Det bådar ju gott, så den filmen ska bli intressant. :)

Gäller bara att sätta igång ganska tidigt, så att man kan ta paus när man känner för det; då filmen är nästan tre timmar lång...

Imorgon är den "riktiga" invigningen, och då finns två filmer att välja mellan i onlinesektionen - däribland en av endast två svenska filmer i årets upplaga, Biodlaren (som annars har vanlig biopremiär i april).
Ska bli extra intressant att se om den blir en av de fem slutgiltiga nominerade för bästa icke-engelskspråkiga film framåt kvällen. Oddsen pekar mot att det i slutändan kommer stå mellan Det var bara en olycka (Frankrike), No Other Choice (Sydkorea), Sentimental Value (Norge), The Secret Agent (Brasilien) och Sirât (Spanien), men det är ju bara att vänta och se.

Biodlaren känner jag personligen en som har jobbat på. Enligt IMDb är han post production supervisor. Jag kommer dock tyvärr behöva vänta med den till ordinarie premiär då jag tyckte biljettpriset var i det dyraste laget innan den snabbt sålde slut. 
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 2

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 22 januari 2026 kl. 11:28:33Ska bli extra intressant att se om den blir en av de fem slutgiltiga nominerade för bästa icke-engelskspråkiga film framåt kvällen. Oddsen pekar mot att det i slutändan kommer stå mellan Det var bara en olycka (Frankrike), No Other Choice (Sydkorea), Sentimental Value (Norge), The Secret Agent (Brasilien) och Sirât (Spanien), men det är ju bara att vänta och se.
Bra gissat! No Other Choice blev tyvärr inte nominerad i slutändan, fastän jag tyckte att den var väldigt bra - istället blev det de fyra andra du nämner plus Hind Rajab - Rösten från Gaza, som är Tunisiens Oscarsbidrag (men samproducerad med Frankrike). Den filmen går tydligen att se fysiskt på plats under Göteborgs filmfestival, men ingår tyvärr inte i onlineutbudet.

Eftersom Sentimental Value och The Secret Agent även blivit nominerade till bästa film, så behöver man ju inte vara ett geni för att lista ut att någon av dem borde vinna Oscarn för bästa utländska film. Jag menar: logiskt sett bör ju en film som även blivit nominerad till bästa film, en tyngre kategori som är svårare att ta sig in på, anses vara bättre i juryns ögon än en film som "bara" blivit nominerad till bästa utländska film...

Sentimental Value var fantastisk, så jag hoppas att den vinner. Men jag har förstås inte kunnat se The Secret Agent än, som tydligen får biopremiär i Sverige den 6 februari. Jag hoppas att den kommer till Skellefteå, så att jag kan se den, men när det gäller brasilianska filmer känns det inte som att oddsen är särskilt bra... :(
(Lite mindre orter brukar oftast fokusera på mer mainstream, och framförallt engelskspråkiga och svenska filmer - sällan filmer från mer udda länder, även om No Other Choice faktiskt visades ett tag i Skellefteå; även om den kom hit ett par veckor efter resten av landet...)

För att återgå till Göteborgs filmfestival, så har jag precis sett klart den nästan tre timmar långa Kokuho - och även fast den var bra, så förstår jag att den inte blev nominerad till Oscar. Den kändes lite för lång för sitt eget bästa, med långa teaterscener som hade högst begränsad koppling till själva handlingen.

Citat från: Simon Axelsson skrivet 22 januari 2026 kl. 11:28:33Biodlaren känner jag personligen en som har jobbat på. Enligt IMDb är han post production supervisor. Jag kommer dock tyvärr behöva vänta med den till ordinarie premiär då jag tyckte biljettpriset var i det dyraste laget innan den snabbt sålde slut.
Om man betalar biljetter för varje film, så förstår jag att man vill begränsa sig. För mig som har pungat ut 395 kr för Onlinepasset är det precis motsatt situation - jag måste se så många filmer jag kan, hinner och orkar för att få så mycket värde för pengarna som möjligt...

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 22 januari 2026 kl. 11:28:33Biodlaren känner jag personligen en som har jobbat på. Enligt IMDb är han post production supervisor. Jag kommer dock tyvärr behöva vänta med den till ordinarie premiär då jag tyckte biljettpriset var i det dyraste laget innan den snabbt sålde slut.
Nu har jag sett Biodlaren, och jag tyckte att den var lite ojämn - bitvis väldigt bra, men den tappade en del i trovärdighet här och var.

Intressant att notera är att filmen online hade inbränd engelsk text, tvärtemot Draken Films inledande information om att filmen skulle vara utan text (nu har de uppdaterat informationen). Jag hade förstås föredragit valbar text och helst även svensk text, men det var trots allt värdefullt med engelsk text; då somliga talade med väldigt bred värmländsk dialekt som inte var helt enkel att uppfatta alla gånger.

En av skådespelarna talade norska, och ironiskt nog var det lättare att förstå det norska talet än Adam Lundgrens värmländska dialekt...

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2026 kl. 10:54:28Att döma av förhandsinformationen verkar det tyvärr vara färre filmer än vanligt som har svensk text i år - jag har bara hittat 2 - 3 av de 39 filmerna där det står utsatt svensk text (*). Jag klarar mig ganska väl med engelsk text, men ska andra i min bekantskapskrets titta med mig så är det en stor nackdel; då de flesta inte brukar vilja se någonting som inte har svensk text... Fördelen är att det verkar vara få filmer som är på engelska helt utan text i år, bara en eller två (fast Re-Creation på fredag verkar intressant, och den verkar tyvärr inte ha någon text).
Dessbättre stämde inte information för Re-Creation, utan filmen har faktiskt valbar engelsk text utöver det engelska talet. Det var en stor fördel, då det nog hade varit besvärligt att hänga med utifrån dessa dialekter och besvärliga facktermer annars...

Dock förekommer ett flertal uppenbara misstag i textningen, där det är uppenbart att det antingen är någon som hört fel vid avskrivningen eller om det eventuellt kan röra sig om maskintranskribering/AI-textning (exempelvis med Whisper eller dylikt). Exempelvis verkar Juror (jurymedlem) ha varit ett svårt ord, som upprepade gånger har blivit något annat i textningen - där "Juror 3" exempelvis har blivit "You're 3"... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 13:14:38Dessbättre stämde inte information för Re-Creation, utan filmen har faktiskt valbar engelsk text utöver det engelska talet. Det var en stor fördel, då det nog hade varit besvärligt att hänga med utifrån dessa dialekter och besvärliga facktermer annars...
Då måste textningen ha tillkommit idag. I går kväll hade den ingen textning...