Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: Göteborgs filmfestival 2022  (läst 229 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 12 969
  • Kön: Man
    • Visa profil
Göteborgs filmfestival 2022
« skrivet: 3 februari 2022 kl. 16:44:23 »
Som ni säkert märkt har Dubbningshemsidan den senaste veckan publicerat ett flertal recensioner från Göteborgs filmfestival - detta via det så kallade Onlinepasset, där 50 av de 200 premiärvisade filmerna finns att streama via Draken Film för en avgift (350 kr för de 10 dagarna som festivalen pågår). Därigenom har jag kunnat publicera hela 8 nya recensioner och 8 uppdateringar av sajten under 6 dagars tid, vilket är nytt rekord för Dubbningshemsidan. :)

Det här är de recensioner som publicerats hittills:
Kupé nr. 6
Så jävla easy going
Playground
Excess Will Save Us
Brighton 4th
De oskyldiga
Pakten
Private Desert

Nackdelen är att jag därmed inte har så mycket övrig tid tills dess att filmfestivalen avslutas på söndag, så jag har begränsad möjlighet att hinna svara på e-post och PM - och mer avancerade frågor hinner jag inte svara på alls förrän nästa vecka. Möjligheterna att kunna göra andra uppdateringar av sajten än just recensioner, bland annat creditlistor, är också begränsade; men ett par creditlistor kanske jag ändå hinner smyga ut under veckans gång.

Det här beror på att Onlinepasset är tämligen dyrt (350 kr för 10 dagar), plus att varje film bara finns tillgänglig i 24 timmar från det att den fått premiär. Ska jag kunna få någon slags valuta för pengarna måste jag alltså se och recensera väldigt mycket filmer - minst en film per dag, och helst två filmer per dag. Ska man dessutom hinna med sitt ordinarie jobb, så blir det inte så mycket tid över... :(

Summa summarum ber jag alltså om överseende om ni den här veckan inte får svar på e-post eller PM, eller om jag i övrigt är frånvarande mer än vanligt. Plus då att jag inte har tid att undersöka röster eller annat som kan efterfrågas på forumet den här veckan.

Jag skulle också uppskatta om ni som har möjlighet vill bidra med en liten slant för att täcka kostnaderna för alla dessa recensioner. Kostnaden för Onlinepasset i kombination med Dubbningshemsidans ordinarie utgifter (server, domännamn, o.s.v.) överstiger nämligen reklamintäkterna, varför jag oundvikligen kommer att gå med förlust... Jag är inte jätteförtjust i att betala utgifter ur egen ficka, utan föredrar om annonsintäkter kan täcka in merparten av kostnaderna, varför jag gärna ser att ni som har möjlighet bidrar med en liten slant. Även en liten symbolisk summa på några tior är mycket värdefullt för att minska mängden pengar jag själv måste punga ut med. :)

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 12 537
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
SV: Göteborgs filmfestival 2022
« Svar #1 skrivet: 3 februari 2022 kl. 22:58:03 »
Jag vill jätte gärna att du lägger ut credits till När Marnie var dä snart !

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 4 februari 2022 kl. 02:52:48 »
Jag vill jätte gärna att du lägger ut credits till När Marnie var dä snart !
Om jag hinner ska jag som sagt försöka smyga ut ett par creditlistor under den här veckan, samtidigt som någon av de kommande recensionerna. I så fall är När Marnie var där en av dem, om jag hinner sammanställa och få den klar i tid. :)

Men just nu har jag två recensioner oskrivna, för filmer jag precis har sett, så jag har väldigt fullt upp och vet inte riktigt när jag kommer hinna med att göra klar någon creditlista... :(

Det här är inte optimalt, men när filmer bara finns tillgängliga i 24 timmar - så att man därför inte kan se filmerna när man själv vill - så blir det tyvärr väldigt tajt om tid att hinna med när det ibland är två intressanta filmer som släpps samma dygn...

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 994
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2022 kl. 09:45:40 »
Till avdelningen för "värdelöst vetande" kan fogas att biografen Draken i Göteborg, som numera är huvudbiograf för Göteborgs filmfestival, var en av bara tre biografer i Sverige som på sin tid kunde visa det storslagna filmformatet Cinerama. (De andra två var Vinterpalatset i Stockholm och Royal i Malmö.)

Bröderna Grimms underbara värld, som inom kort kommer på Blu-ray, var en av Cinerama-filmerna som visades just där.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2022 kl. 01:41:25 »
Till avdelningen för "värdelöst vetande" kan fogas att biografen Draken i Göteborg, som numera är huvudbiograf för Göteborgs filmfestival, var en av bara tre biografer i Sverige som på sin tid kunde visa det storslagna filmformatet Cinerama. (De andra två var Vinterpalatset i Stockholm och Royal i Malmö.)
Intressant. Jag har aldrig varit på biograf Draken rent fysiskt, men från Göteborgs filmfestival har jag sett många interiörer därifrån. Före varje film som ingått i Onlinepasset på filmfestivalen visas nämligen en introduktion med någon programansvarig för filmfestivalen inspelat från en av tre olika biografer (där Draken är en av dem); följt av en introduktion av respektive films regissör. Ganska trevliga introduktioner de första gångerna, men när man sett snarlika introduktioner för femtonde gången börjar man bli lite less...

Nu har jag i alla fall till sist publicerat recensioner av samtliga filmer jag såg under Göteborgs filmfestival. Summa summarum blev det 22 filmer och recensioner, vilket får ses som ganska mycket att hinna se under 10 dagars tid. Jag tycker fortfarande att 350 kr är i saftigaste laget för Onlinepasset, då man ju i praktiken omöjligen kan hinna se ens i närheten av alla de 50 filmer som ingår, men jag har i alla fall utnyttjat det till fullo och sett så många filmer jag bara fysiskt har orkat med. :)
(därav att några recensioner dröjt flertalet dagar efter att festivalen avslutades, då alla filmer bara funnits tillgängliga i 24 timmar från premiärtidpunkten så att jag därför har fått prioritera att se så många filmer som möjligt och bara skriva kortfattade stödanteckningar, för att sen skriva klart recensionerna efter att filmerna försvunnit. Inte optimalt, men annars hade jag nog inte hunnit se mer än hälften så många filmer under den här tiden...)

Det var i alla fall ganska många bra filmer under Göteborgs filmfestival, även fast jag tycker det var tråkigt att flertalet intressanta filmer bara visades fysiskt och inte via Onlinepasset - jag hade exempelvis verkligen velat se Islands Oscarsbidrag Lamm, men det visades tyvärr bara fysiskt under festivalen.

Dock var runt 70% av de filmer jag såg endast med engelsk text, vilket inte direkt är optimalt men ändå oftast funkade helt okej. Enda gången jag upplevde problem var med svensk-franska Excess Will Save Us, då den franska dialogen var oerhört rapp som gjorde att varje textremsa låg ute under kort tid - och korta och snabba textremsor på engelska blev lite för mycket t.o.m. för mig för att hinna läsa och uppfatta allt... :(

På tal om biografen Draken - vågar man gissa att det är från den biografen som streamingtjänsten Draken Film (som ju Göteborgs filmfestival äger och driver) har fått sitt namn...?