Till avdelningen för "värdelöst vetande" kan fogas att biografen Draken i Göteborg, som numera är huvudbiograf för Göteborgs filmfestival, var en av bara tre biografer i Sverige som på sin tid kunde visa det storslagna filmformatet Cinerama. (De andra två var Vinterpalatset i Stockholm och Royal i Malmö.)
Intressant. Jag har aldrig varit på biograf Draken rent fysiskt, men från Göteborgs filmfestival har jag sett många interiörer därifrån. Före varje film som ingått i Onlinepasset på filmfestivalen visas nämligen en introduktion med någon programansvarig för filmfestivalen inspelat från en av tre olika biografer (där Draken är en av dem); följt av en introduktion av respektive films regissör. Ganska trevliga introduktioner de första gångerna, men när man sett snarlika introduktioner för femtonde gången börjar man bli lite less...
Nu har jag i alla fall till sist publicerat recensioner av samtliga filmer jag såg under Göteborgs filmfestival. Summa summarum blev det 22 filmer och recensioner, vilket får ses som ganska mycket att hinna se under 10 dagars tid. Jag tycker fortfarande att 350 kr är i saftigaste laget för Onlinepasset, då man ju i praktiken omöjligen kan hinna se ens i närheten av alla de 50 filmer som ingår, men jag har i alla fall utnyttjat det till fullo och sett så många filmer jag bara fysiskt har orkat med.

(därav att några recensioner dröjt flertalet dagar efter att festivalen avslutades, då alla filmer bara funnits tillgängliga i 24 timmar från premiärtidpunkten så att jag därför har fått prioritera att se så många filmer som möjligt och bara skriva kortfattade stödanteckningar, för att sen skriva klart recensionerna efter att filmerna försvunnit. Inte optimalt, men annars hade jag nog inte hunnit se mer än hälften så många filmer under den här tiden...)
Det var i alla fall ganska många bra filmer under Göteborgs filmfestival, även fast jag tycker det var tråkigt att flertalet intressanta filmer bara visades fysiskt och inte via Onlinepasset - jag hade exempelvis verkligen velat se Islands Oscarsbidrag
Lamm, men det visades tyvärr bara fysiskt under festivalen.
Dock var runt 70% av de filmer jag såg endast med engelsk text, vilket inte direkt är optimalt men ändå oftast funkade helt okej. Enda gången jag upplevde problem var med svensk-franska
Excess Will Save Us, då den franska dialogen var oerhört rapp som gjorde att varje textremsa låg ute under kort tid - och korta och snabba textremsor på engelska blev lite för mycket t.o.m. för mig för att hinna läsa och uppfatta allt...

På tal om biografen Draken - vågar man gissa att det är från den biografen som streamingtjänsten
Draken Film (som ju Göteborgs filmfestival äger och driver) har fått sitt namn...?