Kortfattade recensioner

Svensk distributör: TriArt Film
Joanna - Nikki Hanseblad Audrey - Melina Paukkonen
Joannas pappa - Shanti Roney Matheus - Emil Algpeus
Mikaela - Zara Martinsson Sebbe - Buster Nowotny
Jens - Alexander Virenhem Biografföreståndaren - Hanna Ullerstam
Läraren - Mats Blomgren Julia - Bettiel Zera

18-åriga Joanna bor med sin pappa, som är svårt deprimerad och sällan ens orkar ta sig upp från vardagsrumssoffan. Det blir istället Joanna som måste klara av det mesta själv, och inte blir det bättre då hon har svår ADHD och inte har råd att hämta ut ADHD-medicinen. En dag på gymnasiet träffar hon Audrey och känslor uppstår, men det blir långt ifrån problematiskt när hon börjar få slut på ADHD-medicin och hennes hjärna börjar gå på högvarv.

Jag har tyvärr inte läst Jenny Jägerfelds roman, och har därför inget att jämföra med. Men jag blev positivt överraskad av Så jävla easy going, som är en riktigt bra och välgjord film. Det var många år sedan jag såg en så här realistisk och trovärdig tonårsskildring bland svenska filmer, och även ADHD-diagnosen skildras på ett trovärdigt och bra sätt - man förstår genast vad som pågår i Joannas huvud, samtidigt som det aldrig känns överdrivet eller karikatyrartat; på samma sätt som liknande beteenden lätt kan bli.

Relationen mellan Joanna och Audrey känns också trovärdig, och jag uppskattar verkligen att det för en gångs skull ter sig hur naturligt som helst med homosexuella relationer; utan att filmen gör något stort väsen av det eller fokuserar just på könen. Det var länge sedan, och är en frisk fläkt i sådana här sammanhang. Det är charmigt och småroligt, men där man sällan skrattar högt utan där det oftast bara sträcker sig till småfniss. Men stämningen är utmärkt, och man får lite Fucking Åmål-vibbar av filmen; även om de jämförelserna inte är till den här filmens fördel. Det är också mysigt, lagom tillspetsat och trovärdigt, och de flesta rollfigurer känns trovärdiga.

Men ibland går det lite för långt med alla motgångar, till den grad att det ibland börjar kännas mer pinsamt än roligt. Filmen hade nog också vunnit på att förlängas en aning, då det förekommer vissa vändningar och beteenden som inte är tillräckligt dramaturgiskt underbyggda. Jag stör mig också på en viss händelse under filmens sista halvtimme, som går lite för långt för Joannas karaktär och gör att det upplevs lite svårköpt - det borde antingen ha tagits bort eller förlängts och utökats, för att upplevas mer trovärdigt.

Så jävla easy going är en riktigt bra, smårolig, charmig och engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden och förblir fängslande från början till slut. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och det var länge sedan jag såg så trovärdiga skådespelarinsatser bland yngre svenska skådespelare - och både Nikki Hanseblad och Melina Paukkonen är riktiga fynd i de båda huvudrollerna. Emil Algpeus känns dock lite mer konstlad som Matheus, och blir inte riktigt lika trovärdig.

En och en halv timme är också i kortaste laget för den här handlingen, och gör att det uppstår vissa trovärdighetsproblem och delar som inte är tillräckligt väl underbyggda. Men det är ändå en av de bästa svenska ungdomsfilmerna sedan Fucking Åmål, och med tanke på att det trots allt var över 20 år sedan så får det ses som ett bra betyg. Filmen fungerar också väl även till äldre personer som sedan länge passerat tonåren, varför en stark sjua känns som det solklara betyget.

Recensionen skriven: 30 januari 2022

Recensionen har lästs 1521 gånger av 849 personer, sedan den 30 januari 2022