Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Göteborgs filmfestival

Startat av Daniel Hofverberg, 3 februari 2022 kl. 16:44:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 januari 2025 kl. 07:10:49"Bara" 35 filmer tycker jag är väldigt mycket att hinna se på 11 dagar, ännu värre om man dessutom ska hinna med att recensera dem.
Det har du förstås rätt i, jag nämnde det mer i kombination med att de i år har höjt priset med en femtiolapp - att erbjuda ett minskat utbud till ett högre pris känns inte som ett vinnande koncept...

Det påminner lite om den så kallade krympflation som blivit så vanlig i livsmedelsbutikerna nuförtiden; att minska förpackningarna för att få det att se ut som saker och ting är billigare än de faktiskt är...

Ett större problem tycker jag dock är att väldigt få filmer i år verkar ha svensk text; det vanligaste verkar vara engelsk text (vid icke engelskspråkiga filmer) eller ingen text (vid engelskspråkiga filmer). Kanske ingen dealbreaker för mig, men säkert för många andra - och de flesta i min bekantskapskrets skulle aldrig ämna till att se något utan svensk text... :(

Även för mig blev det dock lite problematiskt vid det grekisk-brittisk-franska dramat September Says, som jag precis sett klart, som är på engelska helt utan text - med den rappa dialogen, en lite besvärlig brittisk dialekt och dessutom något bristfällig mixning var det inte alls oproblematiskt för mig att uppfatta allt som sades... Jag förstod väl i grova drag, men gick säkert miste om en del poänger, vilket var synd då man nog hade behövt uppfatta precis allt för att filmen skulle komma till sin fulla rätt.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 januari 2025 kl. 07:10:49Men jag läste i tidningen idag att hela festivalen omfattar över 500 filmer som visas på ett antal biografer i Göteborg. Det är helt galet mycket, och det känns som en våldsam överdrift att ta med så många. Vem kan skaffa sig en överblick över så många filmer, och plocka ut vad som är intressant att se? Vet ens festivalkommittén vad de visar?
Ja, det håller jag fullständigt med om - nog borde de väl satsa lite mer på kvalitet än kvantitet, då det känns som enormt överdrivet att visa 500 filmer under 11 dagar. Finns det ens så många biografer i Göteborg, så att det är tekniskt och praktiskt möjligt...?
(Dock är det synd att exempelvis Oscarsnominerade Det heliga trädets frukter bara visas fysiskt på festivalen, och inte finns online - den har visserligen ordinarie biopremiär den 7 mars, så det är ju inte långt borta, men jag befarar att en sådan tysk film kanske inte kommer visas på biografen i Skellefteå...)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 januari 2025 kl. 07:10:49Sen undrar jag vem den fule gubben är som dyker upp innan filmerna? Jag trodde att det var något som hörde till den första filmen, Beating Hearts, men samma klipp visades även inför gårdagens två filmer. Det kan vara intressant med en kort introduktion av festivalansvariga, filmexperter eller någon som har varit med om att göra en film. Något som är unikt inför varje film. Men den här vinjetten känns bara onödig och på gränsen till äcklig. Det räcker mer än väl att ha sett den en gång.
gff-gubbe.jpg
Göteborgs filmfestival har haft olika slags jinglar framför varenda film vartenda år de har kört, men årets var helt klart lite längre och mer udda än de tidigare.

Jag blev också lite konfunderad över det där inslaget, men man kan väl anta att det har en koppling kring årets tema på olydnad - inte minst med hänsyn till textskylten som visas direkt efter inslaget ("Every time you watch a film at Göteborg Film Festival you take a stand for artistic freedom. Thank you for your disobedience"). Min bästa gissning är att det ska föreställa en stereotyp bild på typiska diktatorer i diverse auktoritära länder, så att de genom det något satiriska inslaget vill försöka få fram poängen att man inte ska stirra sig blint på vad andra säger utan utgå ifrån egen etik och moral.

Men det känns ju lite överdrivet och övertydligt, och man blir ganska less när man fått se det tre gånger - så jag kan bara gissa hur man känner efter 20 gånger...

Vem är det förresten vi får se i inslaget...? Jag tycker mig känna igen honom, så jag misstänker att det är en svensk skådespelare som är lite utklädd, men jag kan inte placera in honom...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2025 kl. 13:36:36Det har du förstås rätt i, jag nämnde det mer i kombination med att de i år har höjt priset med en femtiolapp - att erbjuda ett minskat utbud till ett högre pris känns inte som ett vinnande koncept...

Det påminner lite om den så kallade krympflation som blivit så vanlig i livsmedelsbutikerna nuförtiden; att minska förpackningarna för att få det att se ut som saker och ting är billigare än de faktiskt är...
I år är första gången som jag har köpt onlinepasset. Jag har inte alls känt att det har varit prisvärt tidigare eftersom man bara har 24 timmar på sig för att se varje film. Det är väldigt olika för mig om jag överhuvud taget har tid en viss dag att se film, om jag råkar vara så pigg att jag orkar se film, om jag orkar se mer än en film osv. I värsta fall skulle det kunna bli så att jag köper ett onlinepass och bara hinner se en eller två filmer. Det hade blivit dyra filmer. Men nu finns det ju en bra lösning på det problemet... :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2025 kl. 13:36:36Ett större problem tycker jag dock är att väldigt få filmer i år verkar ha svensk text; det vanligaste verkar vara engelsk text (vid icke engelskspråkiga filmer) eller ingen text (vid engelskspråkiga filmer). Kanske ingen dealbreaker för mig, men säkert för många andra - och de flesta i min bekantskapskrets skulle aldrig ämna till att se något utan svensk text... :(

Även för mig blev det dock lite problematiskt vid det grekisk-brittisk-franska dramat September Says, som jag precis sett klart, som är på engelska helt utan text - med den rappa dialogen, en lite besvärlig brittisk dialekt och dessutom något bristfällig mixning var det inte alls oproblematiskt för mig att uppfatta allt som sades... Jag förstod väl i grova drag, men gick säkert miste om en del poänger, vilket var synd då man nog hade behövt uppfatta precis allt för att filmen skulle komma till sin fulla rätt.
Jag håller helt med. Varför ska man visa 500 filmer om man inte har resurser att översätta och/eller texta dem? Det borde vara ett krav för att överhuvud taget ta med en film på festivalen att leverantören allra minst måste tillhandahålla engelsk text.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2025 kl. 13:36:36Ja, det håller jag fullständigt med om - nog borde de väl satsa lite mer på kvalitet än kvantitet, då det känns som enormt överdrivet att visa 500 filmer under 11 dagar. Finns det ens så många biografer i Göteborg, så att det är tekniskt och praktiskt möjligt...?
Och finns det ens publik i Göteborg till 500 filmer?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2025 kl. 13:36:36Vem är det förresten vi får se i inslaget...? Jag tycker mig känna igen honom, så jag misstänker att det är en svensk skådespelare som är lite utklädd, men jag kan inte placera in honom...
Ja, det är just det jag undrar. En tanke som slog mig är att det kanske inte ens är en levande människa? Numera är det ju populärt att generera bilder och hela filmsekvenser med AI.

Det står lite på YouTube om vem som har regisserat (Lode Kuylenstierna), men inget om vem skådespelaren är, om det nu är en skådespelare?

https://youtu.be/_H9QE1m0CHo

Någon här som känner igen personen och vet vem han är?

Will Siv

@Daniel Hofverberg 

Hur reagerade du på kulturministerns uttalanden   ???
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 26 januari 2025 kl. 12:12:22@Daniel Hofverberg

Hur reagerade du på kulturministerns uttalanden  ???
Jag har inte sett/hört hela Parisa Liljestrands tal, då det bara var på plats i Göteborg och såvitt jag vet inte gått att se på nätet (det är bara utvalda filmer från filmfestivalen som går att se online, tillsammans med introduktioner av programansvariga och andra - och att resa 112 mil för att gå på festivalen fysiskt finns inte ens på kartan för min del).

Men av det som medierna har återberättat känns det helt klart som ett väldigt märkligt tal, som väcker stora funderingar och frågor. :(

Att exempelvis göra ett stort väsen av att filmintäkter inte ska gå till kriminella - är det någon politiker någonsin som har förordat motsatsen, eller var vill hon egentligen komma...? Eller vill hon antyda att filmregissörer eller filmbolag i största allmänhet är kriminella...? ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 januari 2025 kl. 14:36:45Jag håller helt med. Varför ska man visa 500 filmer om man inte har resurser att översätta och/eller texta dem? Det borde vara ett krav för att överhuvud taget ta med en film på festivalen att leverantören allra minst måste tillhandahålla engelsk text.
Ja, precis. En del filmer verkar visas på festivalen innan de ens har en svensk distributör, så då är det väl logiskt att de saknar svensk text (*) - men ett rimligt minimum borde vara engelsk text, även om det är engelskt tal. Det borde ju rimligen finnas att tillgå från hemlandet också; även i Storbritannien och Australien lär det väl finnas hörselskadade och döva...

Nu såg jag dock att australiensiska Inside har fått engelsk text, som den inte hade igår kväll. Den finns dock bara kvar till midnatt, så det är inte särskilt mycket tid att spela på... Så den hinner jag inte se och recensera nu, tyvärr.

(*): På fjolårets festival var jag exempelvis väldigt förtjust i det singaporeanska dramat Last Shadow at First Light, men så här ett år senare verkar den filmen fortfarande inte ha släppts "som vanligt" i Sverige; vare sig på bio, DVD, digital köpfilm eller streaming. Väldigt tråkigt, då jag hade velat se en så bra film med svensk text. :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 januari 2025 kl. 14:36:45Ja, det är just det jag undrar. En tanke som slog mig är att det kanske inte ens är en levande människa? Numera är det ju populärt att generera bilder och hela filmsekvenser med AI.

Det står lite på YouTube om vem som har regisserat (Lode Kuylenstierna), men inget om vem skådespelaren är, om det nu är en skådespelare?
[...]

Någon här som känner igen personen och vet vem han är?
Jag har frågat Draken Film och har nu fått svar - det är skådespelaren Magnus Krepper vi ser i "vinjetten" (men de verkar ha sminkat honom lite äldre). :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Krepper

Jag hittade för övrigt åt den här artikeln från Göteborgs filmfestival om "vinjetten", och tydligen hade jag tolkat det hela rätt i alla fall:
https://goteborgfilmfestival.se/en/keep-watching

Anders M Olsson

De två senaste recensionerna går inte att läsa på normalt sätt, d.v.s. Crocodile Tears och Way Home. Man får felmeddelandet File not found.

Det har nämligen smugit sig in ett extra "/recensioner" i länken:

https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/recensioner/Crocodile_Tears/
ska vara
https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/Crocodile_Tears/

https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/recensioner/Way_Home/
ska vara
https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/Way_Home/

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2025 kl. 18:03:53De två senaste recensionerna går inte att läsa på normalt sätt, d.v.s. Crocodile Tears och Way Home. Man får felmeddelandet File not found.

Det har nämligen smugit sig in ett extra "/recensioner" i länken:

https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/recensioner/Crocodile_Tears/
ska vara
https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/Crocodile_Tears/

https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/recensioner/Way_Home/
ska vara
https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/Way_Home/
Aj då, det var klantigt av mig - så går det när man försöker orka lägga ut recensioner mitt i natten... :-[

Nu är det åtgärdat.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2025 kl. 20:56:35Aj då, det var klantigt av mig - så går det när man försöker orka lägga ut recensioner mitt i natten... :-[

Nu är det åtgärdat.
Ett mycket litet och obetydligt fel i recensionslistan: Det står /a> efter titeln Once Upon a Time in a Forest.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 februari 2025 kl. 19:35:44Ett mycket litet och obetydligt fel i recensionslistan: Det står /a> efter titeln Once Upon a Time in a Forest.
Aj då, det beror på att mitt tangentbord börjar vara slitet och inte alltid tar större än och mindre än-tecken. Så fastän jag (förmodligen) skrev rätt försvann det inledande <, och därmed visades HTML-taggen i klartext istället för att avbryta länken som den skulle ha gjort... Klantigt av mig att inte ha kollat att allt blev rätt. :-[

Nu är det åtgärdat.

Daniel Hofverberg

Nu börjar jag närma mig slutet på bevakningen av Göteborgs filmfestival för i år, som tog slut för en vecka sedan men där det varit några eftersläntrare som jag inte hunnit lägga ut - eftersom det tar mig runt 20 minuter att lägga ut en recension med mitt hemmabyggda publiceringssystem, så har jag inte alltid hunnit hålla efter medan festivalen pågick utan fick prioritera att se fler filmer...

I dagsläget är 23 recensioner publicerade, och nu är det en enda film som återstår; som jag sett men inte riktigt hunnit klar recensionen på. Den räknar jag med att få ut inom de närmaste dagarna, och sen är festivalen officiellt över för min del - och då måste jag prioritera den sista delen i intervjun med Robert Cronholt. :)

Ytterligare en film såg jag under festivalens första dagar, men har valt att inte recensera; närmare bestämt September Says - detta eftersom jag hade så pass stora problem att uppfatta all dialog (då filmen inte hade någon text alls), så att jag därför inte känner att jag kan göra en rättvis bedömning. :(

Visst förstod jag i grova drag, och hade det varit en lättsam komedi hade jag nog kunnat skriva recension utan problem, men eftersom det här var en ganska invecklad och djupsint film där man verkligen behöver uppfatta varenda nyans av språket så känner jag mig inte tillräckligt säker på att jag förstått allt för att våga mig på en recension. Det vore helt enkelt inte rättvist mot regissören att chansa på att jag uppfattat allt, när jag inte kan vara säker på att det jag inte uppfattade inte kan ha påverkat mitt omdöme och betyg. Men jag tyckte verkligen om filmen, så jag hoppas att den får ordinarie premiär snart i Sverige; så att jag får en chans att se om den med svensk text...