Kortfattade recensioner

Passagerare i natten
(Les passagers de la nuit)

Passagerare i natten premiärvisades på Göteborgs filmfestival. I skrivande stund vet jag inte när filmen får ordinarie biopremiär, men gissningsvis inte alltför långt framåt i tiden då filmen redan textats till svenska.
Sök efter Passagerare i natten på CDON
Drama / Spelfilm / Långfilm
Speltid: 1 timme 51 minuter
Produktionsland/år: Frankrike, 2022
Produktionsbolag: Nord-Ouest Productions & arte France Cinéma, i samarbete med Cofimage 32, Canal+ & ARTE
Producent: Pierre Guyard
Regi: Mikhaël Hers
Manusförfattare: Maud Ameline, Mariette Désert & Mikhaël Hers
Svensk distributör: TriArt Film
Elisabeth Davies - Charlotte Gainsbourg Mathias Davies - Quito Rayon Richter
Judith Davies - Megan Northam Talulah - Noée Abita
Vanda Dorval - Emmanuelle Béart Hugo - Thibault Vinçon
Manuel Agostini - Laurent Poitrenaux Leïla - Lilith Grasmug
Jean - Didier Sandre Carlos - Calixte Broisin-Doutaz
Francis - Raphaël Thiéry Domi - Eric Feldman

1984 har tvåbarnsmamman Elisabeth precis blivit lämnad av sin man för en annan kvinna, och hon står nu ensam med sina två tonåriga barn. För att klara sig ekonomiskt måste hon nu hitta jobb, vilket inte är så lätt då hon inte jobbat på evigheter och knappt vet om vad en dator är. Hon lyckas ändå få jobb som telefonist på en radiokanal, för ett nattligt pratprogram med programvärden Vanda - och där kommer hon i kontakt med tonårstjejen Talulah som medverkar som gäst i ett program. Då hon inte har någonstans att ta vägen erbjuder Elisabeth Talulah att tillfälligt flytta in i hennes gästrum, vilket kommer förändra mycket.

Efter Mikhaël Hers förra film Amanda hade jag höga förväntningar, och till största delen infriades dem. Passagerare i natten är en riktigt bra och engagerande film, som håller intresset vid liv med sin enkla men fascinerande handling. Det är finstämt och stämningsfullt, och fastän det är enkelt och tämligen förutsägbart förblir det också fängslande och intressant.

Med intressanta och nyanserade rollfigurer kommer man långt, och jag uppskattar den fina stämningen där det är romantiskt men utan att bli för sockersött eller översentimentalt. Det är också småroligt och med en ovanligt lyckad dialog, och det här är ett utmärkt exempel på att man kan komma långt enbart med vardagsrealism utan några tillspetsade händelser.

Det här hade kunnat bli en fantastisk film, men manuset håller inte riktigt fullt ut vilket drar ner helhetsintrycket. Utvecklingen kring Talulah går ibland lite för snabbt framåt, och det saknas en del överbryggande scener vilket gör att trovärdigheten sjunker då hon förändras lite för snabbt på väldigt kort tid. Där hade det nog behövts några scener emellan för att få en mjukare och mer trovärdig övergång. Jag stör mig också lite på Elisabeths nya pojkvän Hugo, som egentligen inte tillför någonting alls till handlingen utan som bara verkar ha skrivits in i manuset för att få allting en aning mer sockersött och för att tvinga in romantik till varje pris - det känns onödigt, då Elisabeth utvecklas tillräckligt mycket utan någon ny man vid hennes sida.

Passagerare i natten är en riktigt bra film, med ett fint foto, en utmärkt stämning och fantastiska skådespelarinsatser. Charlotte Gainsbourgh är som vanligt utmärkt, men Noée Abita och Quito Rayon Richter är också mycket bra. Jag förstår mig dock inte riktigt på varför några snabba överblicksscener har ett annat bildformat än resten, vilket resulterar i svarta kanter till vänster och höger i bild...? Kanske har det något konstnärligt val, men det gick i så fall över mitt huvud. Men jag uppskattar den fina stämningen, den intressanta handlingen och den fängslande intrigen som gör att man sitter uppslukad av TV:n hela tiden. Men manuset hade vunnit på en översyn, och några repetitiva scener hade gärna kunnat hoppas över för att istället få in en mjukare övergång till Talulah. Överlag får man inte riktigt veta tillräckligt om henne, och där känns det som att någonting saknas. Därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg, men det är ändå en riktigt bra film väl värd att se om man uppskattar lagom lågmälda vardagsrealistiska filmer.

Recensionen skriven: 27 januari 2023

Recensionen har lästs 1307 gånger av 809 personer, sedan den 27 januari 2023