Kortfattade recensioner

Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Daniel - Antonio Saboia Sara - Pedro Fasanaro
Fernando - Thomas Aquino Juliana - Laila Garin
Tereza - Zezita Matos Pastor Ailton - Sandro Guerra
Debora - Cynthia Senek Oswaldo - Flavio Bauraqui
Pencai - Otavio Linhares Luciana - Michelle Pucci

Den tuffa och fördomsfulle Daniel har det inte lätt just nu. Han har varit polis i södra Brasilien i många år, men är nu avstängd från jobbet efter misstankar om övervåld. Efter att ett YouTube-klipp börjat cirkulera som visar hur Daniel i tjänsten brutalt misshandlat en oskyldig person har han dessutom blivit åtalad, och väntar nu på rättegång. Privat är det heller inte så mycket bättre, då han ägnar merparten av sin tid med att ta hand om sin pappa, som lider av demens och vars sjukdom tycks förvärras för var dag som går. Hans syster Debora har också precis berättat för honom att hon är lesbisk och nu planerar att flytta ihop med sin nya flickvän - en nyhet som Daniel inte direkt blir överbegeistrad av... Hans enda ljusglimt är nätrelationen han har med Sara, som han chattar och pratar med flera gånger om dagen - en tjej som Daniel betraktar som sin flickvän, trots att han faktiskt aldrig har träffat henne i verkligheten. Men en vacker dag slutar Sara att höra av sig, och svarar inte på SMS eller telefonsamtal. Hon tycks helt uppslukad ur jorden, och ger inga som helst livstecken från sig. Daniel ser det som enda lösningen att genast sätta sig i bilen och resa runt halva Brasilien till Sobradinho i den norra delen av landet där Sara enligt egen utsago ska bo, för att till varje pris hitta åt henne. Men det finns en anledning till att Sara inte hört av sig...

Historien låter kanske inte så upphetsande, men Private Desert är faktiskt en mycket bra film - betydligt bättre än vad jag hade kunnat drömma om. Historien är intressant och genomtänkt, och det har blivit en engagerande film som man sitter klistrad framför och som man aldrig riktigt kan släppa taget om. Det är fascinerande och gripande, och det är en stark film som inte kommer lämna någon oberörd. Det är oförutsägbart och med en del överraskningar. Det är stämningsfullt, småroligt och charmigt, men framförallt är det djupsint och tänkvärt. Filmen tar upp fördomar och diskriminering på ett effektivt sätt, helt utan pekpinnar men samtidigt på ett sådant sätt att alla lär ta till sig budskapet.

Samtidigt är det också underhållande för stunden, och trots en relativt lång speltid på drygt två timmar går tiden fort och det blir aldrig långsamt eller utdraget. Någon actionfilm är det inte direkt, utan det är huvudsakligen dialogdrivet och med en hyfsat enkel yttre handling. Men det fungerar bra ändå, och det upplevs aldrig segt. Dialogen känns också naturlig och bra, men det är mer svårbedömligt då jag såg en version med portugisiskt tal och engelsk text - ingen optimal situation, i synnerhet inte utan kunskaper i det portugisiska språket. Det är en jordnära och realistisk film, som upplevs 100% trovärdig och utan tillspetsade inslag. Sådant här händer trots allt regelbundet, men jag kan inte gå in på närmare detaljer utan att spoila innehållet i filmen.

Men det är synd att inte alla rollfigurer känns helt genomarbetade eller mångbottnade. Det är främst Daniel och till viss del Sara vi får lära känna ganska väl, men övriga rollfigurer känns underutvecklade och mer eller mindre platta. Jag blir exempelvis lite fundersam över Fernando, som verkar vara någon slags vän till Sara, men som vi aldrig får lära känna särskilt väl eller ens får veta exakt hur deras relation ser ut eller vad den kommer från. Det är också synd att sidohistorien med Daniels syster Debora helt rinner ut i sanden, och kommer aldrig mer på tal efter att ha tagits upp i ett par scener. Jag tycker också att slutet känns lite väl abrupt, och ger en något vemodig och otillfredsställande eftersmak.

Private Desert är en mycket bra och välgjord film, som är berörande, tänkvärd och djupsint. Den har ett bra och viktigt budskap om ett intressant tema, och har en stark och utmärkt stämning. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och dialogen lyckad. Det är synd att vissa intressanta rollfigurer blivit så underutvecklade, plus att jag är lite osäker vad regissören egentligen velat säga med slutet. Men icke desto mindre är det en mycket lyckad film, som alla snarast bör se och som är mycket minnesvärd. En svag åtta känns därför som det självklara betyget, och jag hoppas att filmen släpps snart "som vanligt" för de som inte hann se den på Göteborgs filmfestival.

Recensionen skriven: 3 februari 2022

Recensionen har lästs 1065 gånger av 551 personer, sedan den 3 februari 2022