Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Folkets Bio
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Laura - Seidi Haarla Ljoha - Yuriy Borisov
Irina - Dinara Drukarova Sasha - Tomi Alatalo
Nadia - Nadezhda Kulakova Sergey - Sergey Agafonov
Natalia - Yuliya Aug Lidia - Lidia Kostina

Den finska arkeologistudenten Laura bor i Moskva med sin flickvän Irina, och de har länge planerat en tågresa till Murmansk för att titta på de berömda hällristningarna vid Vita Havets kust. Men i sista minuten hoppar Irina av resan, hon måste jobba. Laura bestämmer sig för att åka själv, men hamnar i en kupé på tåget tillsammans med den bittra, svärande och alkoholiserade gruvarbetaren Ljoha. Laura vill helst av allt byta kupé, men tyvärr finns inga andra platser på tåget, så hon får lov att stå ut - och i takt med att de kommer mot kallare klimat börjar Ljoha sakta tina upp.

Jag har tyvärr inte läst Rosa Liksoms roman, och har därför inget att jämföra med. Men trots att det på papperet inte låter så märkvärdigt, så visar det sig snabbt att Kupe nr. 6 är en riktigt bra film. Den yttre handlingen är begränsad, och tre fjärdedelar av filmen utspelas ombord på ett tåg. Det låter väldigt tråkigt, men dessbättre blir det aldrig det tack vare intressanta rollfigurer, lysande dialog och en genomtänkt undertext. Det var länge sedan jag såg en film med så bra dialog, och det behövs verkligen här i och med att den konkreta handlingen är väldigt enkel. Man dras in i filmen på ett effektivt sätt, och det förblir fängslande hela tiden. Det är charmigt och småroligt, samtidigt som det också är djupsint och med mycket undertext.

Man ser och känner precis vad rollfigurerna känner, trots att inte mycket sägs med ord. Det är trevligt att för en gångs skull helt få slippa övertydlighet och översentimentalitet, och istället få uppleva en lagom lågmäld film; som aldrig blir svårbegriplig men samtidigt utan att ett enda onödigt ord yttras. Det är mångbottnade rollfigurer som man bryr sig och som känns äkta, och därför vill man hela tiden följa med på resan. Stämningen är utmärkt, och det känns verkligen som att man sitter med ombord på tåget på ett sällsynt lyckat sätt. Det är allvarligt och djupsint, samtidigt som det är lagom lättsamt och underhållande för stunden. En svår balansgång, men efter att Juho Kuosmanen inte riktigt fick till balansen i sin förra film Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv så är det glädjande att det fungerar mycket bättre här.

Somliga kommer säkert finna det här olidligt tråkigt, då miljön är minst sagt begränsad och det till största delen bara handlar om två främlingar på ett tåg. Det är kort sagt så långt ifrån action som man kan komma, men samtidigt fungerar det väldigt bra i all sin enkelhet. Även för mig blir det dock ibland något långsamt och repetitivt, då scenerna på tåget ofta blir ganska lika varandra och dialogen inte alltid kompenserar detta till 100%. Det blir aldrig segt, men ändå något långsamt och kanske hade filmen vunnit på att kortas ned en smula. Det är också olyckligt att Lauras flickvän Irina blivit så pass undangömd och endimensionell. Hon är trots allt viktig för handlingen, då hennes avhopp liksom är förutsättningen för hela premissen, men får aldrig det utrymme hon hade behövt för att riktigt kännas äkta. Hon blir aldrig mycket mer än ett frågetecken, och det är lite synd.

Fotot är utmärkt, och varenda bildruta känns som ett konstverk då ingenting har lämnats åt slumpen. Detaljrikedomen och stämningen i varenda bild imponerar stort, och det gör att handlingen känns levande den begränsade miljön till trots. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och både Seidi Haarla och Juri Borisov är fantastiska i svåra roller. Här finns inte minsta lilla överspel eller konstlade manér, utan allting känns helt äkta. Båda två lär komma långt inom branschen, och framförallt Seidi Haarla är väldigt svårslagen.

Kupé nr. 6 är en mycket bra och välgjord film, som är stämningsfull, berörande och fängslande. Det är lågmält och osentimentalt, men samtidigt utan att bli minimalistisk eller svårbegriplig. Genom intressanta rollfigurer, bra skådespelare, utmärkt dialog och mycket undertext kommer man långt, och det har blivit en både underhållande och engagerande film. Men ibland blir den ändå i långsammaste laget, och jag hade velat se mer av Irina innan tågresan börjar; just för att hennes och Lauras relation är så pass viktig för att beskriva Laura. Förutom det finns dock inte särskilt mycket att klaga på, utan det är en mycket lyckad film som de allra flesta bör se. Vill man se fartfyllda filmer finns det bättre val, men för alla andra är det en utmärkt film som bör ha alla chanser att bli nominerad till Oscar för bästa utländska film - och en halvsvag åtta känns som det självklara betyget.

Recensionen skriven: 29 januari 2022

Recensionen har lästs 1215 gånger av 643 personer, sedan den 29 januari 2022