Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den trevliga och positiva tråden!

Startat av Adam Larsson, 25 februari 2022 kl. 21:31:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 januari 2024 kl. 12:30:54Tacka inte mig, tacka Daniel Hofverberg som lyckats få tag på credits till en film som dubbats av ett dubbningsbolag som har en policy mot att ge ut credits. Det hårda arbetet har han gjort, jag delade bara en länk.
Daniel är jättebra   :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Dom svenska rösterna i  Rallygänget - De snabba & de tuffa är

CitatLeif Andrée, Daniel Norberg, Göran Belander, Fatima Jelassi, Christian Hedlund, Mimmi Sandén, Tina Thörner

gstone

gstone

Jätte bra at Daniel har lagt upp nya credits !!! :D :D

gstone

OTREOVLIGT att  Daniel lyckades få credits till På Rymmen(Born to be wild) ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Dubintrested

Citat från: gstone skrivet 26 januari 2024 kl. 11:09:15OTREOVLIGT att  Daniel lyckades få credits till På Rymmen(Born to be wild) ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Otrevligt?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 januari 2024 kl. 11:09:15OTREOVLIGT att  Daniel lyckades få credits till På Rymmen(Born to be wild) ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Nej, egentligen inte - jag har bara publicerat de uppgifter som Erika m.fl. kommit fram till här på forumet tidigare, så ingenting unikt alls; bara ihopskrivet från några olika inlägg på forumet. :(

I normala fall brukar jag ju inte publicera credits som bygger på röstidentifiering, men eftersom Kit & Co. inte har bevarat dubbcredits till någonting alls gör jag undantag i sådana fall, för även om det inte är 100% tillförlitligt är det ändå bättre än ingenting alls.
(Samma undantag gör jag förstås också vid fall där dubbningsstudion och/eller distributören gått i konkurs eller liknande, så att det följaktligen inte finns någon möjlighet att få fram bekräftade uppgifter)

Studiocredits har jag utgått ifrån vad Kit Sundqvist har berättat för mig, vilket bör vara tillförlitligt men då det kommer från hans minne och inte funnits uppskrivet finns det förstås en viss osäkerhet även där. Men då han och Mikael Berling brukade vara regisserande tekniker på alla produktioner, oavsett hur det crediterats, bör den biten stämma - och då Kit tidigare berättat för mig att Gunnar Ernblad i stort sett alltid brukade översätta de filmer/serier där han själv medverkade, så borde även översättaren vara korrekt (men som sagt: 100% säker kan man inte vara).

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2024 kl. 16:29:24Nu kan äntligen se Sideshow på svenska 😃🥳❗️
Var hittar du Sideshow någonstans, och vad är det för genre?
Hittar inte jättemycket, men kan det var denna möjligtvis https://www.imdb.com/title/tt2146885/ ?

Ger ju inte jättemycket när man inte kan se avsnittslistan.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 januari 2024 kl. 11:45:58Var hittar du Sideshow någonstans, och vad är det för genre?
Hittar inte jättemycket, men kan det var denna möjligtvis https://www.imdb.com/title/tt2146885/ ?

Ger ju inte jättemycket när man inte kan se avsnittslistan.
Det är ett avsnitt av Batman TAS som nu finns på Amazon Prime ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2024 kl. 11:18:35Nej, egentligen inte - jag har bara publicerat de uppgifter som Erika m.fl. kommit fram till här på forumet tidigare, så ingenting unikt alls; bara ihopskrivet från några olika inlägg på forumet. :(

I normala fall brukar jag ju inte publicera credits som bygger på röstidentifiering, men eftersom Kit & Co. inte har bevarat dubbcredits till någonting alls gör jag undantag i sådana fall, för även om det inte är 100% tillförlitligt är det ändå bättre än ingenting alls.
(Samma undantag gör jag förstås också vid fall där dubbningsstudion och/eller distributören gått i konkurs eller liknande, så att det följaktligen inte finns någon möjlighet att få fram bekräftade uppgifter)

Studiocredits har jag utgått ifrån vad Kit Sundqvist har berättat för mig, vilket bör vara tillförlitligt men då det kommer från hans minne och inte funnits uppskrivet finns det förstås en viss osäkerhet även där. Men då han och Mikael Berling brukade vara regisserande tekniker på alla produktioner, oavsett hur det crediterats, bör den biten stämma - och då Kit tidigare berättat för mig att Gunnar Ernblad i stort sett alltid brukade översätta de filmer/serier där han själv medverkade, så borde även översättaren vara korrekt (men som sagt: 100% säker kan man inte vara).
Fast har sa Kit vilka röstskådespelare han`/hon  använde ? ???

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2024 kl. 11:18:35Nej, egentligen inte - jag har bara publicerat de uppgifter som Erika m.fl. kommit fram till här på forumet tidigare, så ingenting unikt alls; bara ihopskrivet från några olika inlägg på forumet. :(

Det var väl också det bolaget som gjord första dubbningen av  Brisby och Nimhs hemlighet ?

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 januari 2024 kl. 12:42:07Fast har sa Kit vilka röstskådespelare han`/hon  använde ? ???
Nej, det kom han inte ihåg. Men när jag skickade Brisby och NIMHs hemlighet till honom lyckades han känna igen några av skådespelarna han anlitade där, men tyvärr inte alla.

Men Kit blev själv lite förvånad över varför han hade anlitat Åke Lindström som herr Gammelmus, då han nu när han såg om filmen tyckte att det var en typisk sådan roll där han brukade anlita Gunnar Ernblad...

Citat från: gstone skrivet 26 januari 2024 kl. 12:43:45Det var väl också det bolaget som gjord första dubbningen av  Brisby och Nimhs hemlighet ?
Ja, precis. För den filmen blev jag ombedd av det distributionsbolag som ville släppa Brisby och NIMHs hemlighet på DVD/Blu-Ray (med båda dubbningarna) för ett par år sedan att ordna fram så detaljerade dubbcredits som möjligt för båda dubbningarna, som skulle stå utsatt på DVD:n - därav att jag i det fallet tog kontakt med både Kit Sundqvist och Mikael Berling, och skickade VHS-kopia av deras dubbning till de två...

(I normala fall brukar jag inte gå så långt som till att skicka hela filmer till regissörer, då det i normalfallet känns som overkill; och i normala fall tror jag inte att någon regissör skulle orka titta igenom en hel långfilm för att avgöra vilka skådespelare som medverkade...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2024 kl. 14:42:54Nej, det kom han inte ihåg. Men när jag skickade Brisby och NIMHs hemlighet till honom lyckades han känna igen några av skådespelarna han anlitade där, men tyvärr inte alla.

Men Kit blev själv lite förvånad över varför han hade anlitat Åke Lindström som herr Gammelmus, då han nu när han såg om filmen tyckte att det var en typisk sådan roll där han brukade anlita Gunnar Ernblad...
s som overkill; och i normala fall tror jag inte att någon regissör skulle orka titta igenom en hel långfilm för att avgöra vilka skådespelare som medverkade...)
Är han( Kit) vid liv 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2024 kl. 14:42:54Nej, det kom han inte ihåg. Men när jag skickade Brisby och NIMHs hemlighet till honom lyckades han känna igen några av skådespelarna han anlitade där, men tyvärr inte alla.

Dock är det helt klart Åke.