Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  3 november 2024 kl. 20:44:33Jag undrar nog... Är Baron inte ett namn, utan en titel? Och tydligen så betyder det att man är kriminell? Då en del karaktärer kallas för det och är skurkar, som till exempel Baron Silas Greenback från Dundermusen.
Baron Brr, han är kyligt elak men inte så svår att döda

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  3 november 2024 kl. 20:46:08Baron är en titel, det stämmer. Däremot är det inte nödvändigtvis en indikator på att personen är elak eller kriminell.
I verkligheten är det förhoppningsvis vanligare att baroner inte är kriminella, åtminstone bortsett från eventuellt skattefusk, men på film måste jag medge att det finns oproportionerligt många skumma baroner...

gstone

Har några av  Crash Bandicoot Spelen dubbats ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  4 november 2024 kl. 09:33:00Har några av  Crash Bandicoot Spelen dubbats ?
Mind over Mutant har blivit dubbat, däremot minns jag inget om de andra spelen skulle ha blivit det.

Så det är mindre jämfört med Spyro.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2024 kl. 21:51:22I verkligheten är det förhoppningsvis vanligare att baroner inte är kriminella, åtminstone bortsett från eventuellt skattefusk, men på film måste jag medge att det finns oproportionerligt många skumma baroner...
Baron är en adelstitel, liksom friherre, greve, hertig m.m. Den exakta betydelsen och användningen kan variera mellan olika länder.

Jag kan tänka mig att baroner ofta förekommer som skurkar i olika filmer beroende på hur adelsmän historiskt behandlade sina anställda eller arrendatorer. Inte för att adelsmännen egentligen var kriminella, utan mer för att de p.g.a. sin ställning och förmögenhet ofta ansåg sig ha rätt att behandla sämre lottade personer godtyckligt eller rent av elakt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2024 kl. 10:03:37Jag kan tänka mig att baroner ofta förekommer som skurkar i olika filmer beroende på hur adelsmän historiskt behandlade sina anställda eller arrendatorer. Inte för att adelsmännen egentligen var kriminella, utan mer för att de p.g.a. sin ställning och förmögenhet ofta ansåg sig ha rätt att behandla sämre lottade personer godtyckligt eller rent av elakt.
Det låter som en mycket rimlig teori. Till viss del kan jag nog tänka mig att det förekommer än idag, om än förstås inte i samma utsträckning, då många inom högadeln (*) nog gärna har en tendens att se på sig själva som bättre än andra människor.

Verkligheten är förstås inte lika svartvit som många filmer, men när man ska förenkla stereotyper till film så ligger det väl nära till hands att skildra adelsmän mer eller mindre som skurkar.

(*): Den exakta betydelsen varierar som sagt mellan olika länder, men gemensamt för de allra flesta är ju att baroner räknas till högadel.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2024 kl. 21:51:22I verkligheten är det förhoppningsvis vanligare att baroner inte är kriminella, åtminstone bortsett från eventuellt skattefusk, men på film måste jag medge att det finns oproportionerligt många skumma baroner...
Baron Burr är en snäll Baron

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  4 november 2024 kl. 10:58:46Baron Burr är en snäll Baron
Han känner jag tyvärr inte till på rak arm - vilken film?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2024 kl. 11:18:47Han känner jag tyvärr inte till på rak arm - vilken film?
Elmchanted Forest, animerad film från Kroatien som släpptes 1986. Tror jag frågade om filmen fanns på svenska men fick aldrig ett svar

Erika

Baron Münchhausen (den fiktive) är väl att betrakta som ganska reko, även om han är enormt duktig på att salta (ordentligt!) på sina historier om de äventyr han säger sig ha upplevt...

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  4 november 2024 kl. 12:10:59Baron Münchhausen (den fiktive) är väl att betrakta som ganska reko, även om han är enormt duktig på att salta (ordentligt!) på sina historier om de äventyr han säger sig ha upplevt...
Det har du rätt i, och alla historiska fakta tyder väl på att även den riktige baron von Münchhausen, som filmerna är (löst) inspirerade av, var relativt hederlig. Den riktige personen saltade väl också på rätt rejält om sina upptåg, men inget som tyder på att han var elak eller ohederlig i ordens rätta mening.

Däremot är det väl mycket möjligt att han led av mytomani, men den diagnosen fanns knappast på 1700-talet...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2024 kl. 15:18:24Det har du rätt i, och alla historiska fakta tyder väl på att även den riktige baron von Münchhausen, som filmerna är (löst) inspirerade av, var relativt hederlig. Den riktige personen saltade väl också på rätt rejält om sina upptåg, men inget som tyder på att han var elak eller ohederlig i ordens rätta mening.

Däremot är det väl mycket möjligt att han led av mytomani, men den diagnosen fanns knappast på 1700-talet...
Är det också det som kallas för Münchhausen Syndrom? Fast där ljuger man & överdriver sjukdomar av 3 anledningar

gstone

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet  3 november 2024 kl. 20:44:33Jag undrar nog... Är Baron inte ett namn, utan en titel? Och tydligen så betyder det att man är kriminell? Då en del karaktärer kallas för det och är skurkar, som till exempel Baron Silas Greenback från Dundermusen.
Jag har en vän som heter Baron, så... Tyckte hans föräldrar kanske att han borde bli till en när han blir äldre? Eller för att ha ett liknande namn som hans bror? Ja, jag vet inte...