Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  2 november 2023 kl. 21:04:24Ä' det normalt om jag får utbrott när jag förlorar efter att ha spelat Uno? Att jag är allra sist, asså...
Ja man kan få utbrott av många saker men bli inte som Caillou som får utbrott av allting
På tal om honom heter han Kappo på finska & Lille Sten(Seriöst)på svenska. Programmet har tydligen sänts på YLE på båda språken, pratar dom finlandssvenska i "Svenska" dubbningen?

Skokaka

Citat från: MOA skrivet  2 november 2023 kl. 21:38:28Ja man kan få utbrott av många saker men bli inte som Caillou som får utbrott av allting
På tal om honom heter han Kappo på finska & Lille Sten(Seriöst)på svenska. Programmet har tydligen sänts på YLE på båda språken, pratar dom finlandssvenska i "Svenska" dubbningen?
Jag visste inte att Caillou har varit på Svenska. :o

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  2 november 2023 kl. 21:39:17Jag visste inte att Caillou har varit på Svenska. :o
Nä tydligen på finlandssvenska om de var på YLE,betyder alltså att du såg han på engelska för länge sen

Skokaka

Citat från: MOA skrivet  2 november 2023 kl. 21:47:19Nä tydligen på finlandssvenska om de var på YLE,betyder alltså att du såg han på engelska för länge sen
Åh. Men oroa dig inte, jag är för gammal för att bete mig som honom i hela fall. ;)

Mathilda Gustafsson

Vad är det som begränsar bildkvalitet på DVD? 

Jag menar en fil i HD behöver ju inte vara så stor så den kan nog få plats lagringsmässigt

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 november 2023 kl. 04:47:29Vad är det som begränsar bildkvalitet på DVD?

Jag menar en fil i HD behöver ju inte vara så stor så den kan nog få plats lagringsmässigt
På DVD är det framförallt upplösningen som sätter gränserna, som enligt DVD-standarden är begränsad till 720x576 i PAL eller 720x480 i NTSC (det går att ha lägre upplösning än så, men i stort sett alla kommersiellt tillgängliga filmer har maxupplösningen).

Sen är också DVD begränsad till MPEG-2, så H.264 som är vanligast på Blu-Ray och streaming stöds inte. Med MPEG-2 tar ju allt upp mycket större plats än med H.264 för motsvarande kvalitet. Bitraten är dessutom begränsad till 9.8 mbit/sek, plus då att skivorna inte rymmer hur mycket som helst...

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 november 2023 kl. 04:47:29Vad är det som begränsar bildkvalitet på DVD?

Visst, det finns inget som hindrar att man lägger en HD-fil på en DVD-skiva, men det skulle i så fall inte gå att spela den i en DVD-spelare. Det blir då en ren dataskiva som kan innehålla vad som helst - dokument, bilder, musik, filmer, programvara m.m. Ska man spela en sådan HD-fil får man sätta in skivan i en dator och spela den med lämpligt spelarprogram.

En del Blu-rayspelare skulle antagligen också, under vissa omständigheter, kunna läsa filen och spela den. Men det är inget som kan garanteras.

Oavsett om det gäller DVD, Blu-ray eller 4K Ultra HD måste man följa respektive standard om man vill vara säker på att en viss skiva ska gå att spela.

Skokaka

Jag vill bättra på min grammatik. Detta har med stora och små bokstäver att göra... 

När man nämner ett språk, som till exempel Svenska eller Engelska, ska det vara med stora bokstäver (som jag gjorde) eller med små bokstäver? Samma sak när jag nämner en person från ett land, som Svensk eller Engelsk, samma sak angående detta undrar jag om det ska vara med stora eller små... 

När man nämner en familjemedlem, som till exempel Mamma eller Pappa, ska det vara med stora bokstäver som jag gjorde eller med små bokstäver? 

Och själv så undrar jag... Stavas det "SvampBob" med ett stort B eller "Svampbob" med ett litet b? Jag tänkte nog mest på hans Engelska namn, SpongeBob SquarePants, som är fyra ord ihop. (Nåja, tre ord och ett namn...) 

Så, hur ska jag egentligen stava allt detta? ???

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet  3 november 2023 kl. 20:28:08Jag vill bättra på min grammatik. Detta har med stora och små bokstäver att göra...

När man nämner ett språk, som till exempel Svenska eller Engelska, ska det vara med stora bokstäver (som jag gjorde) eller med små bokstäver? Samma sak när jag nämner en person från ett land, som Svensk eller Engelsk, samma sak angående detta undrar jag om det ska vara med stora eller små...

När man nämner en familjemedlem, som till exempel Mamma eller Pappa, ska det vara med stora bokstäver som jag gjorde eller med små bokstäver?

Och själv så undrar jag... Stavas det "SvampBob" med ett stort B eller "Svampbob" med ett litet b? Jag tänkte nog mest på hans Engelska namn, SpongeBob SquarePants, som är fyra ord ihop. (Nåja, tre ord och ett namn...)

Båda verkar användas, när Nickelodeon skriver om honom på sin sida stavar de det som SvampBob men i tv-tablårr och beskrivningar är det Svampbob. Svenska DVD och VHS omslag har jag dock för mig använder stort B.

Anders M Olsson

Citat från: Skokaka skrivet  3 november 2023 kl. 20:28:08Jag vill bättra på min grammatik. Detta har med stora och små bokstäver att göra...

Språk, nationaliteter, familjemedlemmar stavas alla med liten bokstav i svenskan. SvampBob vet jag inget om.

Skokaka

Tack, båda två. 

Okej, då så. Från och med nu så stavar jag dessa som det ska vara. :)

gstone

Hur ser man på filmer man laddat ner från Archive.org ?

Jag frågar här med för att detta är frågotråden  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 november 2023 kl. 02:34:50Hur ser man på filmer man laddat ner från Archive.org ?

Jag frågar här med för att detta är frågotråden  ;)
Man spelar upp videofilerna med lämpligt program för det ändamålet. Vilka program som duger beror förstås lite på vilket format som respektive film är i, men VLC brukar vara ett säkert kort som kan hantera de allra flesta format och codecs.
https://www.videolan.org/vlc/

MPC-HC (Media Player Classic) bör också klara av de allra flesta format som kan förekomma.
https://mpc-hc.org/

Sannolikheten är nog relativt stor att du redan har något av dessa program installerade, för annars brukar det vara svårt att spela upp ganska många videor.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2023 kl. 02:54:54Man spelar upp videofilerna med lämpligt program för det ändamålet. Vilka program som duger beror förstås lite på vilket format som respektive film är i, men VLC brukar vara ett säkert kort som kan hantera de allra flesta format och codecs.
https://www.videolan.org/vlc/

MPC-HC (Media Player Classic) bör också klara av de allra flesta format som kan förekomma.
https://mpc-hc.org/

Sannolikheten är nog relativt stor att du redan har något av dessa program installerade, för annars brukar det vara svårt att spela upp ganska många videor.
Ska utforska saken  ;)

gstone

Jag villl se Masken den animerad serien på Svenka.

Hur kan jag göra det ?

Finns det på Yootube eller på VHS i sverige ?

Så fall hoppas jag att dessa VHS finns på tradera.