Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2025 kl. 01:46:19Fysiskt har jag kanske runt 500 - 600 VHS-filmer (köp eller hyr), runt 5000 - 6000 DVD-filmer och kanske runt 300 - 500 Blu-Ray-filmer. Av förståeliga skäl har jag inte räknat alla, men någonstans i den storleksordningen gissar jag på. :)
Har du några utländska vhs filmer?

Jag har vhs filmer från dessa länder.
Australien
Danmark 
England 
Finland 
Frankrike (Kan ej spela då jag inte har en fransk vhs spelare Secam stöd är ovanligt)
Holland
Irland (Samma som de engelska utgåvorna bara åldersmärkningen som skiljer)
Island
Norge
Tyskland 
Ungern
USA

DingoPictures2005

Citat från: moviefan skrivet 17 maj 2025 kl. 21:55:03Hur många filmer har ni i eran samling ?
Daniel har fler tror jag har kanske 100-200.
Gillar att samla filmer från olika länder.
Just nu vill jag gärna hitta fler tyska vhs:er.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 maj 2025 kl. 02:59:56Har du några utländska vhs filmer?
Jag har ett flertal norska och danska VHS-filmer, nästan enbart norsk- och danskdubbade sådana. Sen har jag ett fåtal brittiska och någon enstaka amerikansk VHS-film, och möjligen någon enstaka tysk. Men där tar det nog slut, vill jag minnas. :)

gstone

Varför är det nakenheten i Asterix filmerna ?

Sådan snusk ska väl inte vara i barn filmer ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2025 kl. 12:43:21Varför är det nakenheten i Asterix filmerna ?

Därom tvista de lärde, men överlag tror jag inte att fransmän är fullt lika pryda eller angelägna om att undvika naket som amerikaner. :)

Censuren/åldersklassificeringen i USA gör ju också att det i USA blir viktigare att undvika sådant, för att inte åldersgränsen ska skjuta i taket - något som inte gäller i många europeiska länder.

MOA

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2025 kl. 12:43:21Varför är det nakenheten i Asterix filmerna ?

I Bautastensmällen förekommer ingen nakenheter så där är det lugnt

moviefan

Gillar ni Edward Scissorhands ? Jag tycker mycket om den filmen, den är en given favorit.  :D 

gstone

Citat från: moviefan skrivet 18 maj 2025 kl. 15:43:39Gillar ni Edward Scissorhands ? Jag tycker mycket om den filmen, den är en given favorit.  :D
jag gillar den jättemycket

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2025 kl. 03:46:18Jag har ett flertal norska och danska VHS-filmer, nästan enbart norsk- och danskdubbade sådana. Sen har jag ett fåtal brittiska och någon enstaka amerikansk VHS-film, och möjligen någon enstaka tysk. Men där tar det nog slut, vill jag minnas. :)
Vilka enstaka tyska utgåvor har du?
Letar efter dessa med tysk dub.
Aladdin 
Antz
Aschenputtel
Das Dschungelbuch 
Susi und Strolch

Har 2 tyska vhs:er Bärenbrüder och Donalds Größte Hits.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 maj 2025 kl. 17:30:42Vilka enstaka tyska utgåvor har du?
Letar efter dessa med tysk dub.
Aladdin
Antz
Aschenputtel
Das Dschungelbuch
Susi und Strolch

Har 2 tyska vhs:er Bärenbrüder och Donalds Größte Hits.
Har inga namn i huvudet här och nu, men det rör sig om kortfilmssamlingar i alla fall - inga traditionella långfilmer. :)

MOA

Sökte & hittade inte ens DVD:n så jag frågar vilka avsnitt förekommer på Greta Gris: Lerpölar? Äger någon här DVD:n?

moviefan

Citat från: MOA skrivet 20 maj 2025 kl. 21:03:11Sökte & hittade inte ens DVD:n så jag frågar vilka avsnitt förekommer på Greta Gris: Lerpölar? Äger någon här DVD:n?

https://gameshop.se/product/film/459694/greta-gris-lerpolar-andra-historier/

Finns på gameshop 

gstone

Skulle Jurassic Park funka på rikligt ?

skulle man kunna klona utdöda djur från mygg blod ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:24:54Skulle Jurassic Park funka på rikligt ?

skulle man kunna klona utdöda djur från mygg blod ?
Ja och nej, är väl det korta svaret. För att till fullo kunna återskapa utdöda djur måste man ha tillgång till komplett DNA-struktur, vilket man sällan har. Däremot pågår det ju försök just nu att någorlunda återskapa utdöda djur, genom att blanda ofullständig bevarad DNA med DNA från djurens närmaste överlevande "släkting" - vilket alltså inte kommer bli exakt som de utdöda djuren, men en snarlik kopia.

Nu senast har ju exempelvis forskare i USA gjort ett försök att återskapa jättevargen, som dog ut för 10000 år sedan:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQAOy0/jattevarg-aterskapad-genmodifierade-vargar-i-usa

Av dinosaurier finns det förmodligen ännu mindre DNA bevarad från fossil, skulle jag tro...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 15:47:07Av dinosaurier finns det förmodligen ännu mindre DNA bevarad från fossil, skulle jag tro...
det skulle ändå vara för farligt att ha dinosaurier  i nutid bland människor