Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 16 oktober 2025 kl. 00:07:34Random fråga, jag vet, men... Fanns det möjligen någon film eller serie där en narr är själva huvudkaraktären?

Ni vet, en sådan som bor i ett slott och har en fånig hatt med bjällror på den och som försöker antingen att vara rolig eller driver runt med andra. Då de verkar mest bara vara komiska karaktärer och inte brukar ha själva huvudrollen, skulle nog vara intressant om man fick veta från en narrs perspektiv.
Vad sägs om den brittiska tecknade serien Alias the Jester från 1985 - 1986 (på VHS i Sverige kallad Narren Alias)...?

Såvitt jag vet dubbades 6 av de 13 avsnitten till svenska för en VHS-utgåva från Arena Filmtrade 1990 (dubbad av Lasse Svenssons gamla Media Dubb), och därutöver sändes serien i textad originalversion som del av Toffelhjältarna på SVT.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alias_the_Jester

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 16 oktober 2025 kl. 00:07:34Random fråga, jag vet, men... Fanns det möjligen någon film eller serie där en narr är själva huvudkaraktären?

Ni vet, en sådan som bor i ett slott och har en fånig hatt med bjällror på den och som försöker antingen att vara rolig eller driver runt med andra. Då de verkar mest bara vara komiska karaktärer och inte brukar ha själva huvudrollen, skulle nog vara intressant om man fick veta från en narrs perspektiv.
"Hovnarren" ("The Court Jester") från 1955 med Danny Kaye

och i "The Amazing Digital Circus" så ser Pomni ut som en

:) 

Edit: just det, Harley Quinn (om hon räknas) 
- what.

MOA

Önskar att Narren i Riddaren Lancelot & Draken var det men nej. Om han varit protagonister hade filmen varit 10 gånger bättre

Erika

Vill minnas det ska finnas en filmatisering av Guds lille narr av Tomie de Paola. Kanske vore något?

MOA

Måste fråga om någon vet hur Nina Gunke mår idag? Ett sorgligt liv

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 16 oktober 2025 kl. 11:02:32Önskar att Narren i Riddaren Lancelot & Draken var det men nej. Om han varit protagonister hade filmen varit 10 gånger bättre
Såg denna, typ, för några veckor sedan. Eftersom det börjar med att han sjunger så känns det som att det är han som är huvudkaraktären, även om han bara är en comic relief. Han och låten var åtminstone bäst, också när kungen berättar en historia om sig själv (som förmodligen är inte sant) och Narren fortsätter att avbryta honom tills han blir ilsken. 

Men nåja, som jag kan se så är det typ minst fem narrar som är huvudkaraktärer, så åtminstone så har det hänt. ;)

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 16 oktober 2025 kl. 21:32:35Såg denna, typ, för några veckor sedan. Eftersom det börjar med att han sjunger så känns det som att det är han som är huvudkaraktären, även om han bara är en comic relief. Han och låten var åtminstone bäst, också när kungen berättar en historia om sig själv (som förmodligen är inte sant) och Narren fortsätter att avbryta honom tills han blir ilsken.

Men nåja, som jag kan se så är det typ minst fem narrar som är huvudkaraktärer, så åtminstone så har det hänt. ;)
Narren är bäst, gör en film om honom. Johan Hedenberg spelar också bästa karaktärerna filmen

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Fred

Citat från: gstone skrivet 16 oktober 2025 kl. 22:52:43Vad är meningen med allt ?
Att de ska lira hårdrock, mer specifikt progressiv metalcore.

https://en.wikipedia.org/wiki/Allt

MOA

Citat från: Fred skrivet 23 oktober 2025 kl. 14:47:12Att de ska lira hårdrock, mer specifikt progressiv metalcore.

https://en.wikipedia.org/wiki/Allt
Trodde han menade allting omkring honom eller något. Därför kunde jag inte svara på frågan

Fred

Vad tycker ni om 2013?

Daniel Hofverberg

MOA