Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 januari 2024 kl. 21:08:43Internet Archive är i princip som Youtube när det kommer till copyright nuförtiden, Antagligen så har dom mutat sången för att undvika rättsliga åtal och liknande.

Vet ej om detta stämmer men var någon på Discord som nämnde att Internet Archive hade blivit stämda på million belopp, i något åtal för ett tag sedan och sedan dess så är det svårt att överhuvudtaget lägga upp något upphovsrättsskyddat material på Archive.
Archive har även börjat med Ai algoritmer som yt använt länge som känner av upphoskyddat material så det blir nedplockat på direkten. För att Archive inte ska bli stämda igen så följer dom copyright lagar blint och om Disney eller liknande säger "Take this down or we will take this to court" så lyssnar dom för att inte bli stämda igen. Tyvärr så skiter Warner, Disney och liknande i om dubbningar inte visats utanför bio, dom är rädda för att dom kommer tappa prenumeranter från Disney+, Hbo och liknande om deras filmer ligger uppe online "Gratis" då bilden är det som är upphovsrättskyddat. Enligt mig så vore det bästa om ALLA originaldubbningarna kunde släppas på Disney+, Hbo, Netflix eller liknande så att alla kunde tillgå dom.
Youtube verkar ju dock ha blivit slappare med uppehovsrättsmaterial det finns ganska många filmer som man undrar hur de kan få våra kvar. Dessutom tror jag inte att Internet Archive har någon AI för då skulle allt vi laddade upp försvinna inte bara enstaka uppladdningar.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  5 januari 2024 kl. 21:28:32Youtube verkar ju dock ha blivit slappare med uppehovsrättsmaterial det finns ganska många filmer som man undrar hur de kan få våra kvar. Dessutom tror jag inte att Internet Archive har någon AI för då skulle allt vi laddade upp försvinna inte bara enstaka uppladdningar.
Precis, om Archive.org hade haft automatisk granskning via AI så borde det mesta försvinna omedelbart, och inte bara enstaka uppladdningar här och var. Så allting tyder nog på att de åtminstone än så länge bara tar bort efter klagomål från upphovsrättsinnehavare.

Goliat

Citat från: Tintin skrivet  5 januari 2024 kl. 11:30:44Efter att Tintin skjutit ormen och säger "Det var nära det du Zorrino" saknas replik från Zorrino. Hans mun rör sig men inga ord kommer (vilket även leder till att repliken från den andra väktarens mun kommer innan hans mun rör sig). Varför Zorrinos replik saknas är oklart, men klipper man bort bildrutorna med Zorrino hamnar den andra väktarens replik i synk.

Som jag nämnde har jag tittat på flera olika dubbningar av filmen för att försöka se hur det ska vara efteråt innan sången börjar. Nyligen såg jag en fransk dubbning av filmen. I den är det väldigt markerat när Tintin höjer handen och säger vila på franska (vilket stämmer överens med min omsynkning av ljudet).

Sedan måste filmen synkas upp på nytt för att det ska stämma överens. Något som gör det svårt är de rytmiska trummorna i bakgrunden som inte tystnar förrän strax innan sången.

Så jag valde (för enkelhetens skull) att synka upp och sätta ihop filmen igen i scenbytet där sången börjar. Det gör tyvärr att ljudeffekten från Dupontarnas bakar (när de slår sig ned) känns aningen fördröjd men annars blev övergången bra.
Jag synkade efter ljudeffekterna. Däremot har den filmen synkats om tre gånger en gång till en dvd och sedan till HD och därefter en annan hd-utgåva. Gjordes dock för många många år sedan och sedan till högre bitrate sist. Ska dock ha fixat sista gången också.

Går ju göra om en med version med sången också ifs.

salle

Citat från: Tintin skrivet  5 januari 2024 kl. 11:30:44Efter att Tintin skjutit ormen och säger "Det var nära det du Zorrino" saknas replik från Zorrino. Hans mun rör sig men inga ord kommer (vilket även leder till att repliken från den andra väktarens mun kommer innan hans mun rör sig). Varför Zorrinos replik saknas är oklart, men klipper man bort bildrutorna med Zorrino hamnar den andra väktarens replik i synk.

Som jag nämnde har jag tittat på flera olika dubbningar av filmen för att försöka se hur det ska vara efteråt innan sången börjar. Nyligen såg jag en fransk dubbning av filmen. I den är det väldigt markerat när Tintin höjer handen och säger vila på franska (vilket stämmer överens med min omsynkning av ljudet).

Sedan måste filmen synkas upp på nytt för att det ska stämma överens. Något som gör det svårt är de rytmiska trummorna i bakgrunden som inte tystnar förrän strax innan sången.

Så jag valde (för enkelhetens skull) att synka upp och sätta ihop filmen igen i scenbytet där sången börjar. Det gör tyvärr att ljudeffekten från Dupontarnas bakar (när de slår sig ned) känns aningen fördröjd men annars blev övergången bra.
Hmm, jag är lite förvirrad. Det fel som du påpekar justerade @Goliat bara några dagar efter första uppladdningen första gången filmen laddades upp. Kanske laddades den justerade versionen inte upp eller så har du laddat hem den första icke-korrigerade versionen.

Steffan Rudvall

Citat från: salle skrivet  5 januari 2024 kl. 21:56:12Hmm, jag är lite förvirrad. Det fel som du påpekar justerade @Goliat bara några dagar efter första uppladdningen första gången filmen laddades upp. Kanske laddades den justerade versionen inte upp eller så har du laddat hem den första icke-korrigerade versionen.
Den korrigerade versionen laddades ju upp av @Ovanliga dubbningar för hon tog ner videofilerna ett tag och bytte ut dem senare. I alla fall vill jag minnas att vi reagerade över det på forumet.

gstone

Jag hoppas någon lägger upp den svenska dubbningen av Sagan om Jultomten i framtiden :)

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 januari 2024 kl. 21:08:43Internet Archive är i princip som Youtube när det kommer till copyright nuförtiden, Antagligen så har dom mutat sången för att undvika rättsliga åtal och liknande.

Vet ej om detta stämmer men var någon på Discord som nämnde att Internet Archive hade blivit stämda på million belopp, i något åtal för ett tag sedan och sedan dess så är det svårt att överhuvudtaget lägga upp något upphovsrättsskyddat material på Archive.
Archive har även börjat med Ai algoritmer som yt använt länge som känner av upphoskyddat material så det blir nedplockat på direkten. För att Archive inte ska bli stämda igen så följer dom copyright lagar blint och om Disney eller liknande säger "Take this down or we will take this to court" så lyssnar dom för att inte bli stämda igen. Tyvärr så skiter Warner, Disney och liknande i om dubbningar inte visats utanför bio, dom är rädda för att dom kommer tappa prenumeranter från Disney+, Hbo och liknande om deras filmer ligger uppe online "Gratis" då bilden är det som är upphovsrättskyddat. Enligt mig så vore det bästa om ALLA originaldubbningarna kunde släppas på Disney+, Hbo, Netflix eller liknande så att alla kunde tillgå dom.
Så vad finns det då att göra? Är inte poängen med Internet Archive att man ske kunna lägga upp saker som är sällsynta eller som inte är tillgängliga på ett lagligt sätt? Vad händer om man t.ex. lägger upp Snobben från Scanbox DVD utgåvorna? Den dubbningen är sällsynt och det finns inget lagligt sätt att kolla på den dubbningen med tanken på att Apple TV äger rättigheterna för att visa snobben specialerna och dom beställde en ny dubbning. Det är ett exempel som togs upp för att det är ju det hela poängen med Internet Archive är för. Om dom gör sådär vad finns det annars för alternativ för att lägga ut sällsynta dubbningar som man inte kan kolla på?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 januari 2024 kl. 00:25:46Så vad finns det då att göra? Är inte poängen med Internet Archive att man ske kunna lägga upp saker som är sällsynta eller som inte är tillgängliga på ett lagligt sätt? Vad händer om man t.ex. lägger upp Snobben från Scanbox DVD utgåvorna? Den dubbningen är sällsynt och det finns inget lagligt sätt att kolla på den dubbningen med tanken på att Apple TV äger rättigheterna för att visa snobben specialerna och dom beställde en ny dubbning. Det är ett exempel som togs upp för att det är ju det hela poängen med Internet Archive är för. Om dom gör sådär vad finns det annars för alternativ för att lägga ut sällsynta dubbningar som man inte kan kolla på?
Archive.org i sig är inte så noga när det kommer till uppehovsrätt det är nog själva rättighetsinnehavarna som ber dem plocka ner... 

DingoPictures2005

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 januari 2024 kl. 00:25:46Så vad finns det då att göra? Är inte poängen med Internet Archive att man ske kunna lägga upp saker som är sällsynta eller som inte är tillgängliga på ett lagligt sätt? Vad händer om man t.ex. lägger upp Snobben från Scanbox DVD utgåvorna? Den dubbningen är sällsynt och det finns inget lagligt sätt att kolla på den dubbningen med tanken på att Apple TV äger rättigheterna för att visa snobben specialerna och dom beställde en ny dubbning. Det är ett exempel som togs upp för att det är ju det hela poängen med Internet Archive är för. Om dom gör sådär vad finns det annars för alternativ för att lägga ut sällsynta dubbningar som man inte kan kolla på?
Som sagt la upp Änglahund, Pinocchio, Peter Pan och Brisby & Nihms första Svenska dubbning efter att dom hade varit uppe ett tag fick jag kontot nedtaget.

Då jag tyckte dessa dubbningarna inte skulle få gå förlorade med tiden så gjorde jag ett nytt konto även där plockades videorna ned ifrån denna gången med ett mail från Archive där dom berättade att Disney hade klagat och "The Internet Archive disables accounts that constantly violates copyright of others" efter detta så insåg jag att Internet Archive i princip är stenhårda med copyright, som du kan se i mailet.

Archive verkar ha blivit väldigt hårda med copyright tyvärr.
Som jag sagt film företagen kommer ALDRIG sluta försöka få allt dom äger rättigheter till nedplockat från nätet till varje pris, dom skiter i om ljudspår till filmen finns tillgängligt så länge dom kan tjäna pengar på att sälja dig filmen.
Då många föredrar originaldubbningarna av filmer så tror jag också dom vill "Tvinga" på folk att se filmen med omdubben eller inte se den alls, Disney vet att VÄLDIGT många kommer välja originaldubb före omdub och dom vill inte riskera att någon ser typ Pinocchio med originaldubben på Archive när dom har den på Disney+ med omdubben. 

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2024 kl. 01:30:27Som sagt la upp Änglahund, Pinocchio, Peter Pan och Brisby & Nihms första Svenska dubbning efter att dom hade varit uppe ett tag fick jag kontot nedtaget.

Då jag tyckte dessa dubbningarna inte skulle få gå förlorade med tiden så gjorde jag ett nytt konto även där plockades videorna ned ifrån denna gången med ett mail från Archive där dom berättade att Disney hade klagat och "The Internet Archive disables accounts that constantly violates copyright of others" efter detta så insåg jag att Internet Archive i princip är stenhårda med copyright, som du kan se i mailet.

Som jag sagt film företagen kommer ALDRIG sluta försöka få allt dom äger rättigheter till nedplockat från nätet till varje pris, dom skiter i om ljudspår till filmen finns tillgängligt så länge dom kan tjäna pengar på att sälja dig filmen.
Då många föredrar originaldubbningarna av filmer så tror jag också dom vill "Tvinga" på folk att se filmen med omdubben eller inte se den alls, Disney vet att VÄLDIGT många kommer välja originaldubb före omdub och dom vill inte riskera att någon ser typ Pinocchio med originaldubben på Archive när dom har den på Disney+ med omdubben.
We have received a copyright complain så det är inte Internet Archive som är hårda men filmbolagen.

Scoobydoofan1

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2024 kl. 01:30:27Som sagt la upp Änglahund, Pinocchio, Peter Pan och Brisby & Nihms första Svenska dubbning efter att dom hade varit uppe ett tag fick jag kontot nedtaget.

Det var väldigt tråkigt att få veta, att dom gör så här är en av dom sämsta besluten dom gör, om dom gjorde båda tillgängliga så skulle det nöja allihopa, men om dom fortsätter på den här inriktningen så är det säkert en del som kommer göra sig av med streamingtjänster. Det är redan många som inte är nöjda med det som streamingtjänsterna erbjuder och innehållet dom har.

Scoobydoofan1

Tackar dig för att du gjorde Pongo och de 101 Dalmatinerna tillgängliga med originaldubb, det är verkligen en stor ändring med rösterna och dom passar bättre. Det är blandat, ibland så är originaldubbningar bättre och ibland så är dom inte, men Pongo och de 101 dalmatinerna är en av dom bättre dubbningar.

DingoPictures2005

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 januari 2024 kl. 01:55:24Tackar dig för att du gjorde Pongo och de 101 Dalmatinerna tillgängliga med originaldubb, det är verkligen en stor ändring med rösterna och dom passar bättre. Det är blandat, ibland så är originaldubbningar bättre och ibland så är dom inte, men Pongo och de 101 dalmatinerna är en av dom bättre dubbningar.
Roligt att du uppskattade den🙂.
Om du inte hann ladda ned den så kan jag skicka dig en nedladdningslänk med dubben som ett Dm.

Scoobydoofan1

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2024 kl. 02:13:02Roligt att du uppskattade den🙂.
Om du inte hann ladda ned den så kan jag skicka dig en nedladdningslänk med dubben som ett Dm.
Uppskattar det, men vad som borde göras istället är att försöka hitta nånting som kanske kan ersätta Internet archive om problemet fortsätter och inte tar slut. Nånting måste göras.

Scoobydoofan1

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2024 kl. 02:13:02Roligt att du uppskattade den🙂.
Har du mera filmer med originaldubbningar?