Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Nu är det här inte min tråd, men på tal om digitalisering har jag inte hunnit digitalisera så många av mina vhs:er än, men de här videofilmerna har jag rippat över till datorn:

Casper - Rymdscouterna
Casper - Stjärnspöken
Daffy och hans vänner
Hanna-Barberas personliga favoriter - Huckleberry Hound
Hanna-Barberas personliga favoriter - Yogi Bear*
Huckleberry Hound - Västerns tuffaste jycke
Häxan Winnie
Karl-Alfred: Länge leve Karl-Alfred
Karl-Alfred: Närkontakt av tredje spenatgraden
Karl-Alfred i Högform*
Knasen: Storkanonen och andra lekar
Knasen: Officerare på parad
Knasen (1989; endast svensktextad)
Maxies värld
Peter Pan Volym 1 (Wendros)
Snurre Sprätt i Högform
Sportfånarna 2
Sportfånarna 3
Top Cat gör stan osäker*
Top Cat på Hawaii
Yogi Björn - Det stora äventyret

*Filmer markerade med denna symbolen blev delad i två delar på grund av att inspelningsprogrammet kraschade. xD

Räknas någon av de här som ovanlig dubbning, och hur stor är risken att de tas ner om jag slänger upp den/dem på archive.org? ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

DingoPictures2005

Citat från: Lilla My skrivet 22 januari 2024 kl. 00:00:59Är väldigt sen på planeten så ursäktar för det, hade för mig att jag hade hunnit ladda ned Peter Pan-orginaldubben men tydligen missade jag det och jag skulle väldigt gärna vilja få tag på den (Pinocchio likaså)

Blir Disney lika sura om du endast lägger upp ljudfilen utan bild tror du? Oftast är det ju video och musik/sång som triggas av copyright-bots etc.
Skickar över den i Dm

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 januari 2024 kl. 00:35:02Nu är det här inte min tråd, men på tal om digitalisering har jag inte hunnit digitalisera så många av mina vhs:er än, men de här videofilmerna har jag rippat över till datorn:

Casper - Rymdscouterna
Casper - Stjärnspöken
Daffy och hans vänner
Hanna-Barberas personliga favoriter - Huckleberry Hound
Hanna-Barberas personliga favoriter - Yogi Bear*
Huckleberry Hound - Västerns tuffaste jycke
Häxan Winnie
Karl-Alfred: Länge leve Karl-Alfred
Karl-Alfred: Närkontakt av tredje spenatgraden
Karl-Alfred i Högform*
Knasen: Storkanonen och andra lekar
Knasen: Officerare på parad
Knasen (1989; endast svensktextad)
Maxies värld
Peter Pan Volym 1 (Wendros)
Snurre Sprätt i Högform
Sportfånarna 2
Sportfånarna 3
Top Cat gör stan osäker*
Top Cat på Hawaii
Yogi Björn - Det stora äventyret

*Filmer markerade med denna symbolen blev delad i två delar på grund av att inspelningsprogrammet kraschade. xD

Räknas någon av de här som ovanlig dubbning, och hur stor är risken att de tas ner om jag slänger upp den/dem på archive.org? ^^
Såvitt jag vet har ingen av de nämnda filmerna släppts på DVD, så i så fall är samtliga dessa vad mig anbelangar fritt fram att läggas upp på Archive (*). Några avsnitt av Sportfånarna har ju dock släppts på DVD, men jag minns inte vilka på rak arm - men de avsnitt som har släppts på DVD skulle åtminstone jag undvika att lägga upp; även om DVD-utgåvan är utgången och det därför inte är någon fast regel från min sida.

(*): Jag kan bara svara för vad jag tycker är okej att läggas upp på nätet, och som jag tycker är okej att länka till från forumet - det betyder förstås inte att det är okej rent juridiskt, för tekniskt sett är ju allt upphovsrättsskyddat. Så allt sådant sker förstås som alltid på egen risk.

Huruvida de däremot får vara kvar eller om de tas ned är svårt att svara på - framförallt Warner Bros. verkar oberäkneliga och oförutsägbara, där en del synkat fått vara kvar i åratal medan en del VHS-kopior tas ned nästan omedelbart. Men för att minska risken kan det vara klokt att bara skriva svensk titel, och inte skriva originaltitel bland ämnestaggar eller i beskrivning - trots allt är det med allra största säkerhet personer från USA som hittar åt och begär att material ska tas bort, och de lär inte kunna ett ord svenska.

En del av de du nämner har jag för övrigt redan, och vissa ska nog redan vara digitaliserade, men dock långt ifrån alla.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 21 januari 2024 kl. 10:28:29Taran och den magiska kitteln är uppladdad på Internet Archive igen men den här gången inte stulen utan faktiskt uppladdad av Ovanliga dubbningar.

Dessutom har det tillkommit en bonuskortfilm nämligen Kattungen som levde rövare.

https://archive.org/details/taran-och-den-magiska-kitteln
Som sagt, inget på Archive kommer få ligga uppe särskilt länge.....

När upphovsmannen upptäcker att deras material finns uppe så kommer kontot att stängas ned.
Först 3 varningar sedan blir man Ip-bannad från platformen,
Och låt mig säga Disney och liknande kan få ett konto nedplockat på bara några minuter genom att skicka klagomål.
Detta hände med mitt konto där jag bevarade ovanliga dubbningar för allmänheten.
Warner skickade in 3 klagomål om att material dom ägde låg uppe på mitt Archive konto och detta räckte för att bli Ip bannad från platformen.
Gjorde ett nytt konto veckan efter från en ny ip där jag inte la upp Warner material men då istället var Disney där och klagade och fick det kontot nedtaget också.

Archive förlorade en rättegång om just copyright för ett tag sedan och sedan dess så har platformen i princip blivit masrensad från allt upphovsrättsskyddat material.

Sanningen är att vill man 'Bevara' dessa dubbningar för allmänheten så får man antingen använda torrent sidor/göra en egen hemsida där man lägger upp dubbningarna eller lägga upp dom som Mp3 filer eller liknande.
Yes troligtvis så kommer Disney inte klaga om dubbningarna ligger uppe som rena ljudfiler.

Yes är förståeligt att Disney inte vill ha sitt material tillgängligt gratis då det trots allt kostat dom flera miljoner att göra filmerna plus att dom inte vill förlora prenumeranter från Disney+ då Snövit, Pongo, Peter Pan och alla dessa filmer finns tillgängliga där fast med 'Sämre' dubbningar.
Även dom sunkigaste skräp omdubbningar som Monicas hemska Dumbo dubbning har kostat Disney hundratusentals kronor att göra.
Detta är också antagligen varför Disney sällan gör originaldubbningarna tillgänglig då dom isåfall skulle förlora det dom lagt ut på att dubba om filmerna😔.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 januari 2024 kl. 01:59:42Som sagt, inget på Archive kommer få ligga uppe särskilt länge.....
Uppenbarligen är det inte riktigt så enkelt, då ju det allra mesta som Ovanliga dubbningar lagt upp fortfarande finns kvar - exempelvis har ju Snövit och de sju dvärgarna legat där i ganska precis två år utan att ha fått någon varning. Detta trots att den har setts av tusentals personer, och är väldigt synlig med många ämnestaggar och liknande. Där finns ju också många kortfilmer från Disney, som också vore lätta att hitta åt.

Samtidigt som Alice i Underlandet togs bort ganska snabbt, och även VHS-versionen av samma film ännu snabbare. Och Taran och den magiska kitteln låg kvar i över ett år innan den nu nyligen togs bort. Så det är svårt att se någon uppenbar logik, utan verkar vara mer eller mindre slumpmässigt...

Även av det jag lagt upp är det ju till dags dato bara Scooby-Doo - Var är du? som har tagits ned, även om jag nu i och för sig i stort sett bara laddat upp VHS-kvalitet.

Steffan Rudvall

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 21 januari 2024 kl. 22:35:00Min väninna har dessvärre inget internet just nu på grund av en skadad fiberkabel, men jag har fått Lucky Luke på ett USB-minne istället - så jag ska precis sätta på uppladdning nu. :)
Detta här är inte en andra dubbning av Lucky Luke - Det stora äventyret som jag trodde tidigare.

Det verkar dock vara en egen sammansättning med exakt samma avsnitt som ingår i filmen men inte i samma ordning som i den. Det här är helt enkelt bara de helt vanliga avsnitten efter varandra i avsnittsordning.

Man kan ju anta att TV1000 själva satt ihop det här har de nu visat tv-serien så hade det ju redan dubbat dem enskilda avsnitten så det var ju enkelt för dem att bara sätta ihop dem och billigare än att låta dubba filmversionen.

https://archive.org/details/lucky-luke-mama-daltons-revansch

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2024 kl. 05:49:33Detta här är inte en andra dubbning av Lucky Luke - Det stora äventyret som jag trodde tidigare.

Det verkar dock vara en egen sammansättning med exakt samma avsnitt som ingår i filmen men inte i samma ordning som i den. Det här är helt enkelt bara de helt vanliga avsnitten efter varandra i avsnittsordning.

Man kan ju anta att TV1000 själva satt ihop det här har de nu visat tv-serien så hade det ju redan dubbat dem enskilda avsnitten så det var ju enkelt för dem att bara sätta ihop dem och billigare än att låta dubba filmversionen.

Jag ska gå igenom den helt för att se. Har lite annan dokumentation om den, så ska försöka bekräfta.

Den verkar som du skriver inte vara klippt som filmen utan den är mer eller mindre orörd som serieavsnittet. Louise Raeder gör iaf Daltons Mamma.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 22 januari 2024 kl. 06:18:41Jag ska gå igenom den helt för att se. Har lite annan dokumentation om den, så ska försöka bekräfta.

Den verkar som du skriver inte vara klippt som filmen utan den är mer eller mindre orörd som serieavsnittet. Gizella Rasch gör iaf Daltons Mamma.
Nej, Gizela Rasch gör inte Daltons Mamma det är definitivt Louise Raeder.

Gizela Rasch dubbade inte för Mediadubb International som TV1000 anlitade.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2024 kl. 07:14:02Nej, Gizela Rasch gör inte Daltons Mamma det är definitivt Louise Raeder.

Ja det har du rätt i. Varför skrev jag Gizela. 🤦 Nog för morgontrött, är trots allt måndag, klart det är samma som gör Olivia i Karl Alfred!

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2024 kl. 07:14:02Nej, Gizela Rasch gör inte Daltons Mamma det är definitivt Louise Raeder.

Fast hon(Gizela)had ju faktiskt spelat Daltons mamma i den där DVD dubbningen av Lucku Luke filmen.
I alla om man ska tror Wikipedia 😉
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 22 januari 2024 kl. 08:20:42Fast hon(Gizela)had ju faktiskt spelat Daltons mamma i den där DVD dubbningen av Lucku Luke filmen.
I alla om man ska tror Wikipedia 😉
Ja, men hon gör ju inte det här. Den där DVD dubbningen gjordes ju dessutom i Köpenhamn flera år senare än den här.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2024 kl. 08:26:20Ja, men hon gör ju inte det här. Den där DVD dubbningen gjordes ju dessutom i Köpenhamn flera år senare än den här.
Ville bara kolla att jag förstått rätt  :)👍

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2024 kl. 05:49:33Detta här är inte en andra dubbning av Lucky Luke - Det stora äventyret som jag trodde tidigare.

Gud

Hur många dubbningar finns det av Lucky Luke serien ⁉️😄😅

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 22 januari 2024 kl. 08:29:31Gud

Onödigt många, men det handlar om rättigheter och i vissa fall kanske man inte ens känt till äldre dubbningar.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 januari 2024 kl. 08:29:31Gud

Lite oklart, men jag gissar att TV1000 dubbade och sände alla avsnitt i säsong 1, medan FilmNet istället dubbade och sände alla avsnitt i säsong 2 - så mest troligt har alla säsong 1-avsnitt dubbats av Mediadubb International, medan säsong 2 dubbades av Eurotroll. Utöver KM Studio-dubben och unika VHS-dubbningar, vill säga.

Så lite rörigt, helt klart...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2024 kl. 08:38:04Onödigt många, men det handlar om rättigheter och i vissa fall kanske man inte ens känt till äldre dubbningar.
Jo, men om inte mitt minne sviker mig har väl faktiskt Eurotroll-dubben från FilmNet släppts på DVD; åtminstone delvis...?

I så fall är ju det väldigt förvånansvärt, då det ju är välkänt att det råder rättighetsproblem med det mesta från FilmNet.