Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 februari 2025 kl. 16:38:47(Eftersom detta är mitt första inlägg här vill jag passa på att notera att jag träffat Daniel Hofverberg en gång för flera år sedan. Jättetrevlig :) ).
Nu blir jag väldigt nyfiken - när, var och hur...?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 augusti 2023 kl. 20:53:27Någon här som kan vara en raring och lägga upp följande på Archive.org?;
- Sommarlov (samtliga avsnitt och säsonger 2014-2022)
Okej, jag lägger till mer, samtliga avsnitt och säsonger 2010-2022.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2025 kl. 20:37:02Nu blir jag väldigt nyfiken - när, var och hur...?
Jag var på semester i Norrland och stötte på Daniel och då jag tyckt om och (ofta i alla fall) följt denna sida ett långt kunde jag inte låta bli att säga hej. Och han hälsade tillbaka!

Hoppas förresten du (Daniel) vet vilken version av "Fem myror" jag syftar på (om inte är det annars ingen fara då den verkar vara mer eller mindre bortglömd). @Ovanliga dubbningar kanske kan få tag i den, den finns ju inspelad och bevaras av Smdb som jag tidigare nämnde och då vore det ju intressant och se vad det var för slags version av serien. Om det går kanske versionen kan att läggas upp på Archive? :)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 februari 2025 kl. 21:08:34Okej, jag lägger till mer, samtliga avsnitt och säsonger 2010-2022.
2010-2012 kan vara nostalgi, kan inte säga något om åren efter

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 februari 2025 kl. 16:38:47Ja, skulle vara väldigt kul om Fem myror dök upp på Internet Archive.

Har sett på Svensk Mediedatabas att det finns en reprisomgång från 1978-1979 (kanske redan nämnts här), vet någon om det julkalendern som vanlig serie eller om det är en helt annan klippning av serien (dvs om materialet presenteras i en annan ordning osv.).

Har Ovanliga dubbningar tillgång till denna version? Skulle vara kul att se den!

(Eftersom detta är mitt första inlägg här vill jag passa på att notera att jag träffat Daniel Hofverberg en gång för flera år sedan. Jättetrevlig :) ).
Jag vet att jag har eller åtminstone har haft den senaste TV-sända versionen av Fem myror är fler än fyra elefanter, som jag tror klipptes ihop 1983 - 1984; som är den version som sänts på SVTs kanaler sedan dess och som senaste (sista?) gången verkar ha sänts 2013 på Barnkanalen. Det är alltså inte samma version som släppts på VHS eller DVD, och heller inte samma som julkalendern som finns på SVT Play.

Jag kan ta och leta om jag har kvar den här, eller om det finns på den havererade hårddisken. :)

Versionen från 1975 - 1977 har jag dock inte, men kanske @Ovanliga dubbningar kan ha den...?

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 februari 2025 kl. 21:17:31Jag var på semester i Norrland och stötte på Daniel och då jag tyckt om och (ofta i alla fall) följt denna sida ett långt kunde jag inte låta bli att säga hej. Och han hälsade tillbaka!
Jag har inget tydligt minne av det, måste jag medge - när och var hände detta?

Will Siv

Citat från: MOA skrivet  9 februari 2025 kl. 21:31:122010-2012 kan vara nostalgi, kan inte säga något om åren efter
Samma.

Även "Sommarlov 09" och "Hej! Hej! Sommar! (2006, 2007 och 2008)
- what.

Monsieur Hulot

Precis som Daniel nämner så klipptes det ihop en 40-delars version av serien 1983 som sändes 1984-1985, som är den som senare repriserats flera gånger. Mycket riktigt visades (hela) serien en sista gång 2013. Bara två av avsnitten (del 3 om bokstaven M och del 19 om bokstaven H) repriserades en sista gång 2015 med anledning av Magnus Härenstams bortgång. Sedan dess har den inte synts till.

Versionen från 1978-1979 skulle ju verkligen vara intressant att få tag i, med tanke på att det måste vara en helt annan version än både julkalendern och den så kallade "urvalsreprisen" på 40 delar - OCH för att se om det är något material där som inte visats efter 70-talet och då skulle det ju vara jättekul att avnjuta på det! Nåväl, vi får hoppas på det bästa! :)

Daniel Hofverberg

Här kommer en gammal VHS-film; en film som knappast lär släppas på DVD, VoD eller streaming i Sverige - den amerikansk-japanska tecknade filmen Super Rabbit (The Adventures of the American Rabbit) från 1986; med svenskt och norskt tal. :)
https://archive.org/details/super-rabbit-svenskt-och-norskt-tal

Filmen har släppts av två distributörer i Sverige på VHS - av Juno Media dubbad till svenska, och av NM International dubbad till norska. Det rör sig alltså inte om importutgåvor, utan av någon outgrundlig anledning har en svensk distributör släppt en film i Sverige med norskt tal utan text...! Fråga mig inte varför, men det var ju en gång i tiden ganska vanligt att VHS-utgåvor i Norge hade svenskt tal, så de ville kanske inte att Sverige skulle vara sämre; vad vet jag...? ;)

Här finns i alla fall båda utgåvorna, så svenskt och norskt tal som varsin video. Skulle egentligen ha behövt synkas till en bättre bildkälla, men jag har inte riktigt tid till det just nu; och vet heller inte vad det finns för bildkällor till den här filmen...?

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2025 kl. 01:42:56Här kommer en gammal VHS-film; en film som knappast lär släppas på DVD, VoD eller streaming i Sverige - den amerikansk-japanska tecknade filmen Super Rabbit (The Adventures of the American Rabbit) från 1986; med svenskt och norskt tal. :)
https://archive.org/details/super-rabbit-svenskt-och-norskt-tal

Filmen har släppts av två distributörer i Sverige på VHS - av Juno Media dubbad till svenska, och av NM International dubbad till norska. Det rör sig alltså inte om importutgåvor, utan av någon outgrundlig anledning har en svensk distributör släppt en film i Sverige med norskt tal utan text...! Fråga mig inte varför, men det var ju en gång i tiden ganska vanligt att VHS-utgåvor i Norge hade svenskt tal, så de ville kanske inte att Sverige skulle vara sämre; vad vet jag...? ;)

Här finns i alla fall båda utgåvorna, så svenskt och norskt tal som varsin video. Skulle egentligen ha behövt synkas till en bättre bildkälla, men jag har inte riktigt tid till det just nu; och vet heller inte vad det finns för bildkällor till den här filmen...?
Man slutar aldrig att förvåna sig kring vad du har i din samling Daniel. Jag noterar lite olika tidslängder i norska och svenska dubben. Är det olika klippningar tro?
Filmen har släppts på DVD men verkar även finnas på streamingtjänster i USA i HD.

Daniel Hofverberg

Citat från: salle skrivet 12 februari 2025 kl. 07:58:03Man slutar aldrig att förvåna sig kring vad du har i din samling Daniel. Jag noterar lite olika tidslängder i norska och svenska dubben. Är det olika klippningar tro?
Jag är inte säker på att det är så stor skillnad i praktiken, då den svenskspråkiga filen är en komplett kopia av Juno Medias VHS-utgåva med alla jinglar och trailers; och den hade ganska mycket trailers. På den norska finns bara en distributörsjingel, och sen börjar filmen direkt.

Jag är också lite osäker hur lång filmen ska vara i original, då IMDb uppger 1 timme 25 minuter och Wikipedia uppger 1 timme 22 minuter. 1 timme 25 minuter innebär drygt 1 timme 21 minuter med PAL-speedup, så i så fall saknas flera minuter på den norskdubbade versionen; och med tanke på alla trailers förmodligen även lite på den svenskdubbade. 1 timme 22 minuter däremot innebär ungefär 1 timme 18 minuter med PAL-speedup, och det stämmer hyfsat bra med den norskdubbade versionen. Med andra ord, svårt att veta om någon eller båda kopiorna saknar scener gentemot den amerikanska originalversionen eller inte...

Jag ser för övrigt i SMDb att filmen också släppts på VHS 1994 av Svenska Videoförlaget, då under den hopskrivna titeln Superrabbit, som ska ha svenskt tal. Svårt att säga om det är en annan dubbning eller samma dubbning som Juno Medias utgåva, men skulle gissa på samma.

För övrigt vore det önskvärt om @Erika och/eller @Oscar Isaksson kunde ta sig en titt på den svenska dubbningen, och se om ni kan höra vilka röster som medverkar och i vilka roller. Det enda jag vet är att dubben är gjord av Gothenburg Sound med Urmas Plunt som producent och förmodligen Göran Hagwall som regissör, men tyvärr står det inte utsatt dubbcredits; och att få fram officiella uppgifter från så gamla VHS-dubbningar är ju som regel nästan omöjligt. :(

Beck

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2025 kl. 08:48:13Jag är inte säker på att det är så stor skillnad i praktiken, då den svenskspråkiga filen är en komplett kopia av Juno Medias VHS-utgåva med alla jinglar och trailers; och den hade ganska mycket trailers. På den norska finns bara en distributörsjingel, och sen börjar filmen direkt.

Jag är också lite osäker hur lång filmen ska vara i original, då IMDb uppger 1 timme 25 minuter och Wikipedia uppger 1 timme 22 minuter. 1 timme 25 minuter innebär drygt 1 timme 21 minuter med PAL-speedup, så i så fall saknas flera minuter på den norskdubbade versionen; och med tanke på alla trailers förmodligen även lite på den svenskdubbade. 1 timme 22 minuter däremot innebär ungefär 1 timme 18 minuter med PAL-speedup, och det stämmer hyfsat bra med den norskdubbade versionen. Med andra ord, svårt att veta om någon eller båda kopiorna saknar scener gentemot den amerikanska originalversionen eller inte...

Jag ser för övrigt i SMDb att filmen också släppts på VHS 1994 av Svenska Videoförlaget, då under den hopskrivna titeln Superrabbit, som ska ha svenskt tal. Svårt att säga om det är en annan dubbning eller samma dubbning som Juno Medias utgåva, men skulle gissa på samma.

För övrigt vore det önskvärt om @Erika och/eller @Oscar Isaksson kunde ta sig en titt på den svenska dubbningen, och se om ni kan höra vilka röster som medverkar och i vilka roller. Det enda jag vet är att dubben är gjord av Gothenburg Sound med Urmas Plunt som producent och förmodligen Göran Hagwall som regissör, men tyvärr står det inte utsatt dubbcredits; och att få fram officiella uppgifter från så gamla VHS-dubbningar är ju som regel nästan omöjligt. :(
Urmas Plunt lever fortfarande, det finns en hemsida!
https://www.gothenburgsound.se/Gothenburg-Sound-Contact.html

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2023 kl. 21:00:42Kort sagt finns det en mängd olika versioner av Fem myror är fler än fyra elefanter, då serien klippts om och stuvats om flertalet gånger. Allt material kommer från 1973 - 1975, men därutöver har flera reprissändningar, julkalendern, VHS-utgåvorna och DVD-utgåvorna redigerats om där olika sketcher stuvats ihop till olika avsnitt och i olika ordningar. Dockorna Knysten och Fräs fanns bara med i den ursprungliga sändningen, som har saknats i alla senare versioner och varianter. Förutom dem är de flesta (men dock inte alla) sketcher med i alla versioner, men inte i samma ordning eller från samma avsnitt.

Jag är ganska säker på att jag ska ha reprissändningen/versionen från 1984 - 1985, och jag tror även att jag hann få reprisversionen från 1978 - 1979 från min nyligen bortgångne kontakt (d.v.s. inte julkalendern, utan reprisomgången som började i september 1978). Versionen från 1984 - 1985 tror jag är identisk med alla TV-sändningar efter det, men är däremot inte identisk med VHS- och DVD-utgåvorna. Det var väl 2013 som serien senast sändes i svensk TV, och då tror jag fortfarande det var 1984 års omredigerade version som sändes. Men äldre versioner än 1978 har jag alltså inte, förutom julkalendern då.

Jag har lite problem med ett par av mina externa hårddiskar sen jag införskaffade min nya dator, och kommer därför tyvärr inte åt materialet just nu - men jag hoppas innerligt att hårddiskarna är oskadda, så att jag ska ha allt någonstans...
Jag ser att reprisomgången från -78-79 redan nämnts en gång tidigare här i tråden. Det var den jag syftade på!

Hoppas dina hårddiskar fungerar hyfsat bra, då kanske du kan se om du har avsnitten. Om du inte har filerna kanske @Ovanliga dubbningar har tillgång till serien!

MOA

Har någon fler avsnitt av Clifford Den Lilla Röda Valpen? Långöra är bästa karaktären

BPS

Citat från: MOA skrivet 14 februari 2025 kl. 21:09:37Har någon fler avsnitt av Clifford Den Lilla Röda Valpen? Långöra är bästa karaktären
Avsnitten jag har lagt upp kommer från den första dvd-volymen jag ska ha dem andra tre också men får undersöka det vid ett senare tillfälle.