Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: BPS skrivet 14 februari 2025 kl. 21:12:15Avsnitten jag har lagt upp kommer från den första dvd-volymen jag ska ha dem andra tre också men får undersöka det vid ett senare tillfälle.
Ja ja jag väntar, vet inte hur ovanlig den är men kan någon ladda upp Greta Gris: Lerpölar? Vill höra hur dålig den är

BPS

Citat från: MOA skrivet 14 februari 2025 kl. 21:33:26Ja ja jag väntar, vet inte hur ovanlig den är men kan någon ladda upp Greta Gris: Lerpölar? Vill höra hur dålig den är
Greta Gris finns väl tillgänglig både på Netflix och Disney Plus där i alla fall Netflix ska ha första säsongen vilket inkluderar Lerpölar.

Daniel Hofverberg

Som tidigare utlovat, men som tyvärr tagit längre tid än planerat, kommer här äntligen Warner Bros. familjefilm Den lilla prinsessan (A Little Princess) från 1995, med svenskt tal. :)
https://archive.org/details/den-lilla-prinsessan-svenskt-tal

Filmen i sig är verkligen inte svårtillgänglig, som finns som digital hyr- och köpfilm (på bl.a. SF Anytime och Prime Video) och en numera utgången DVD-utgåva i Sverige, men den välgjorda svenska dubbningen är en annan femma som helt lyst med sin frånvaro sedan den enda VHS-utgåvan 1997; de senaste 28 åren är det istället uteslutande textad originalversion som gällt för filmen. Fråga mig inte varför...

Warner Bros. är ju extremt oberäkneliga, där en del får ligga kvar för evigt och annat tas bort efter bara timmar, så jag rekommenderar alla att ladda hem filmen snarast. Det är också därför jag valt att ladda upp den på mitt "slaskkonto" på Archive, trots att namnet inte riktigt stämmer överens... För att ändå stötta filmbolaget rekommenderar jag starkt att alla som laddar hem filmen från Archive också köper den på laglig väg, trots att det innebär endast textad originalversion.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2025 kl. 02:57:55Som tidigare utlovat, men som tyvärr tagit längre tid än planerat, kommer här äntligen Warner Bros. familjefilm Den lilla prinsessan (A Little Princess) från 1995, med svenskt tal. :)
https://archive.org/details/den-lilla-prinsessan-svenskt-tal
Trevligt, den filmen kände jag inte till. Kvalitén är faktiskt riktigt bra för att komma från VHS, men var kommer den blå linjen i bildens vänsterkant från? Den finns knappast på bandet, så den måste ha blivit vid digitaliseringen.

Jag har nu även köpt den på Prime Video. Någon Blu-ray verkar inte finnas tyvärr, däremot en DVD. Även om dubbningen är aldrig så bra föredrar jag ändå att se spelfilmer på originalspråket med svensk text.

Filmen blev faktiskt nominerad till två Oscar, och är en remake av den mera kända filmen med Shirley Temple från 1939 som i sin tur är en remake av en stumfilm från 1917 med Mary Pickford.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 februari 2025 kl. 12:41:39Kvalitén är faktiskt riktigt bra för att komma från VHS, men var kommer den blå linjen i bildens vänsterkant från? Den finns knappast på bandet, så den måste ha blivit vid digitaliseringen.
Ja, det undrar jag också. Av någon märklig anledning verkar det bli så med allt jag digitaliserar med den nuvarande DVD-recordern (som jag tror är av märket Thomson), men fråga mig inte varför... :(

Möjligen kanske det finns någon inställning för att få bort det, eller att det beror på någon kabel, men hittills har jag inte hittat något uppenbart i alla fall... Med min gamla DVD-recorder (som tyvärr slutat fungera) hände det i alla fall inte, och jag tror att jag hade samma VHS-video på den tiden.

Helt klart lite irriterande, men ingen dealbreaker i alla fall, då man ju kan koda om det för att få bort linjen.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2025 kl. 12:50:40Ja, det undrar jag också. Av någon märklig anledning verkar det bli så med allt jag digitaliserar med den nuvarande DVD-recordern (som jag tror är av märket Thomson), men fråga mig inte varför... :(

Möjligen kanske det finns någon inställning för att få bort det, eller att det beror på någon kabel, men hittills har jag inte hittat något uppenbart i alla fall... Med min gamla DVD-recorder (som tyvärr slutat fungera) hände det i alla fall inte, och jag tror att jag hade samma VHS-video på den tiden.

Helt klart lite irriterande, men ingen dealbreaker i alla fall, då man ju kan koda om det för att få bort linjen.
Kolla om det finns någon firmware-uppdatering till DVD-recordern.

Jag vill minnas att jag hade något liknande med min första DVD-recorder för drygt 20 år sen. Den var av fabrikat Philips och om jag minns rätt blev det en grön linje i bildens högerkant. Den försvann efter att jag hade uppdaterat mjukvaran.

Daniel Hofverberg

Ännu en uppladdning - här kommer den sovjetiska (numera ryska) tecknade barn- och familjefilmen Pinocchios äventyr (Prikljutjenija Buratino) från 1959 med svenskt tal, som släppts på ett par VHS-utgåvor; första gången troligen 1985 av Wendros. :)
https://archive.org/details/pinocchios-aventyr-svenskt-tal

Jag tror inte att filmen har visats på bio i Sverige. Den har aldrig släppts på DVD, VoD eller streaming, och sannolikheten att den skulle släppas framöver får nog ses som minimal. Då ju Wendros inte finns längre är det oklart vem (om någon) som äger rättigheterna till dubbningen idag, och även om det skulle vara möjligt lär väl allt som har med Ryssland att göra ses som persona non grata i decennier framöver...

I Svensk Filmdatabas finns en rollista, men var den kommer ifrån eller hur tillförlitlig den är vet jag inte då själva filmen inte har några utsatta dubbcredits alls; åtminstone inte den utgåvan jag har (som släpptes av bensinstationen BP). Tyvärr står ingenting om dubbningsstudio, regissör eller översättare.

@Oscar Isaksson, råkar du veta något om dubbningen av filmen - vilken studio eller regissör som låg bakom den, och om dubbningen beställts av Wendros eller någon annan aktör? Och kan du eller @Erika avgöra om Svensk Filmdatabas rollista stämmer, då jag som sagt inte vet varifrån den kommer?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2025 kl. 03:16:11Jag tror inte att filmen har visats på bio i Sverige. Den har aldrig släppts på DVD, VoD eller streaming, och sannolikheten att den skulle släppas framöver får nog ses som minimal. Då ju Wendros inte finns längre är det oklart vem (om någon) som äger rättigheterna till dubbningen idag, och även om det skulle vara möjligt lär väl allt som har med Ryssland att göra ses som persona non grata i decennier framöver...
Det som Wendros ägde rättigheterna till borde väl ha följt med till Ozon Media?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2025 kl. 03:16:11Jag tror inte att filmen har visats på bio i Sverige. Den har aldrig släppts på DVD, VoD eller streaming, och sannolikheten att den skulle släppas framöver får nog ses som minimal. Då ju Wendros inte finns längre är det oklart vem (om någon) som äger rättigheterna till dubbningen idag, och även om det skulle vara möjligt lär väl allt som har med Ryssland att göra ses som persona non grata i decennier framöver...
Filmen har släppts på DVD och finns forfarande att köpa på Ginza (troligen från ett konkursparti eller andrahandssortering).

https://www.ginza.se/product/pinocchio/15037/

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 16 februari 2025 kl. 03:25:03Det som Wendros ägde rättigheterna till borde väl ha följt med till Ozon Media?
Utan tvekan, ja. Och Ozon Media blev senare AudVid. Men AudVid gick i konkurs 2021, så det är där det stora frågetecknet kommer in i bilden...

Köpte någon upp alla/vissa rättigheter från konkursförvaltaren, eller har allt hamnat i någon slags limbo...?

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2025 kl. 03:34:44Utan tvekan, ja. Och Ozon Media blev senare AudVid. Men AudVid gick i konkurs 2021, så det är där det stora frågetecknet kommer in i bilden...

Köpte någon upp alla/vissa rättigheter från konkursförvaltaren, eller har allt hamnat i någon slags limbo...?
Är det inte Christer Hagströms Zoron Media som äger det?

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 16 februari 2025 kl. 03:39:01Är det inte Christer Hagströms Zoron Media som äger det?
Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med Zoron Media, men tittar man i företagsregistret ser man att Zoron Media inte har haft någon som helst omsättning från 2022 och framåt (0 kr), så uppenbarligen har de alltså inte sålt eller gjort någonting de senaste tre åren. Så antingen är företaget vilande, eller också är verksamheten nedlagd...?

Kanske har företaget någon koppling till AudVid, då det verkar som en lite för stor tillfällighet att de senast hade någon omsättning samma år som AudVid gick i konkurs...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2025 kl. 08:26:24Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med Zoron Media, men tittar man i företagsregistret ser man att Zoron Media inte har haft någon som helst omsättning från 2022 och framåt (0 kr), så uppenbarligen har de alltså inte sålt eller gjort någonting de senaste tre åren. Så antingen är företaget vilande, eller också är verksamheten nedlagd...?

Så jag kan inte köpa deras filmer från Ginza ? :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2025 kl. 09:49:35Så jag kan inte köpa deras filmer från Ginza ? :'(
Filmer som står att de finns i lager är garanterat inga problem, då är det nog kvarblivna restlager eller lager från konkursförvaltaren som säljs ut billigt. Det kan röra sig om någon andrasortering, med mindre skavanker och liknande (typ tryckfel på omslaget, felaktiga färger på omslaget, kantstötta fodral eller dylikt) - som inte ansågs säljbara när AudVid var aktiva, men som konkursförvaltaren nu säljer ut för att betala skulderna - men det ska vara fullt funktionsdugliga produkter.

Står det däremot "Beställningsvara", så innebär det att filmen beställs från distributören först när någon kund köper den; och då är det högst tveksamt om varan kommer att komma fram. Visst kan det vara så att beställningsvaror från Ginza beställs från någon grossist som har överblivna lager, och i så fall kan säkert filmen komma fram, men ska Ginza verkligen beställa direkt från distributören kommer det förstås inte att gå.

Så kort sagt: Försök gärna (det kan ju inte skada, då de förstås kommer ge pengarna tillbaka om de inte lyckas), men står det "Beställningsvara" är jag personligen högst tveksam till att det kommer att komma något...

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2025 kl. 03:16:11@Oscar Isaksson, råkar du veta något om dubbningen av filmen - vilken studio eller regissör som låg bakom den, och om dubbningen beställts av Wendros eller någon annan aktör? Och kan du eller @Erika avgöra om Svensk Filmdatabas rollista stämmer, då jag som sagt inte vet varifrån den kommer?
Har sett 40 minuter av Pinocchios äventyr, och hittills verkar rollistan stämma.