Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2022 kl. 20:49:07
Svärdet i stenen är ju inte svår att få tag i, som ändå släppts 1999 på DVD. Jag tror tyvärr inte att jag lyckats få tag i den, då de auktioner jag sett har stigit till absurda nivåer, men förr eller senare ska man väl lyckas...

Dock är ju 1990 års köp-VHS-utgåva på sätt och vis att föredra, då det mig veterligen var den sista utgåvan som hade med hela madam Mims replik (som på DVD är nedkortat till obegriplighet) och dessutom körsången i slutet som efter det ersatts med M&E. 1990 års köp-VHS har jag, men jag är lite osäker om jag har digitaliserat den eller inte.
Den är ju helt klart inte lika lätt att få tag i som Svärdet i stenen med bra ljud...
Det behövs som sagt inte att dubba om Pippi Långstrump - Starkast i världen, då den längre och ocensurerade versionen redan har dubbats 1988; då allting tyder på att den nedkortade/censurerade versionen klippts utifrån en färdig dubbning av den längre. Svårt att säga dock vem som äger rättigheterna till den dubbningen i dagens läge, och huruvida det eventuellt kan finnas rättighetsproblem med den.

Det ser i alla fall ut som att det är den längre versionen som släppts på DVD och Blu-Ray i USA - så sent som ifjol släpptes ju filmen på Blu-Ray i USA, utgiven av Sony Pictures; men den utgåvan har (som väntat) bara engelskt och spanskt tal.
Det kan vara rättighetsproblem med med dubbning eftersom dubbning bestämt av SF film och Sonys pictures har släppt på DVD och Bluray. Annars för Sony pictures får köpa loss dubbning från SF film eller Sony pictures dubbar om hela filmen på grund av rättighetsproblem. Och betala mellanskillnaden till skådespelare.

MOA

gstone

Kankse Elmos äventyr i Grouchland borde läggas up.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 maj 2022 kl. 06:36:50
Svärdet i stenen är också omdubbad?
Som vi nämnt flera gånger förut har Svärdet i stenen inte dubbats om, men till de två senare DVD-utgåvorna (och den förfärliga Blu-Ray-utgåvan) har Disney utifrån en monomix tvingat fram en 5.1-mixning trots att det egentligen inte "går"; vilket resulterat i ett väldigt dåligt ljud - bakgrundsmusiken låter normal, men dialogen låter burkig, ihålig och nästan helt utan diskant.

Mest troligt ansåg Disney att det kostade för mycket att dubba om filmen, och därför hittade man på denna nödlösning på DVD - det här är nämligen den enda Disney-filmen som vid tidpunkten för DVD-release inte redan hade någon svensk dubbning med separerade ljudband (som enkelt går att mixa om till 5.1), och Disney har ju sedan länge haft en policy om 5.1-ljud. Alla andra filmer hade redan dubbats om för antingen bio eller VHS, och de flesta DVD-releaser har förmodligen fått en mindre tilltagen budget än VHS-releaserna fick, så att pengarna helt enkelt inte räcker till ny dubbning.

TonyTonka

Originaldubbningen av Pinocchio vore intressant att se.  ;D
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  2 maj 2022 kl. 19:12:38
Originaldubbningen av Pinocchio vore intressant att se.  ;D
Jag har en väldigt risig DVD-kopia från en oerhört sliten hyr-VHS av Pinocchio, som jag tror att jag fick av Anders M Olsson för evigheter sedan. Den går att se, men det är ingen direkt suverän upplevelse. Jag har inte själv lyckats få tag i 1985 års VHS-utgåva än, som ju är allt annat än lätt att få tag i. Men jag är nästan övertygad om att någon här borde ha originaldubben i bättre kvalitet än så.

Annars kanske "Ovanliga dubbningar" kan lägga upp originaldubben av Pinocchio...? Personen ifråga skrev ju i en kommentar att hen hade den.
(Det här var en retorisk fråga, och jag räknar förstås inte med att få något svar - men vi har ju anledning att tro att vem som än gömmer sig bakom pseudonymen sannolikt besöker Dubbningshemsidan åtminstone nån gång då och då, så då kanske han eller hon också tar hänsyn till synpunkter och önskemål som vi skriver här.)

Disneyfantasten

Såg om Katy ikväll!

Hoppas att någon kan lägga upp Katy På Nya Äventyr i framtiden!  :D

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2022 kl. 22:23:36
Jag har en väldigt risig DVD-kopia från en oerhört sliten hyr-VHS av Pinocchio, som jag tror att jag fick av Anders M Olsson för evigheter sedan. Den går att se, men det är ingen direkt suverän upplevelse. Jag har inte själv lyckats få tag i 1985 års VHS-utgåva än, som ju är allt annat än lätt att få tag i. Men jag är nästan övertygad om att någon här borde ha originaldubben i bättre kvalitet än så.

Annars kanske "Ovanliga dubbningar" kan lägga upp originaldubben av Pinocchio...? Personen ifråga skrev ju i en kommentar att hen hade den.
(Det här var en retorisk fråga, och jag räknar förstås inte med att få något svar - men vi har ju anledning att tro att vem som än gömmer sig bakom pseudonymen sannolikt besöker Dubbningshemsidan åtminstone nån gång då och då, så då kanske han eller hon också tar hänsyn till synpunkter och önskemål som vi skriver här.)
Jag är rädd att "Ovanliga dubbningar" kanske inte vågar ladda upp Disney grejer längre...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 maj 2022 kl. 22:36:58
Jag är rädd att "Ovanliga dubbningar" kanske inte vågar ladda upp Disney grejer längre...
Jag är ärligt talat också lite orolig för det... :(

Den stora frågan är ju varför Disney klagat på Alice i Underlandet, men åtminstone hittills inte verkar ha brytt sig om Snövit och de sju dvärgarna eller Taran och den magiska kitteln...? Förmodligen är det väl Disney i USA som klagar (deras nordiska kontor lär väl inte ha tid att börja leta runt alltför mycket på nätet), och i så fall lär ju inte dubbningen i sig spela någon roll. Möjligen kanske det beror på att Alice i Underlandet huvudsakligen var i HD-upplösning med (förutom förtexterna) bild från Blu-Ray-utgåvan, medan allt annat har varit i DVD-kvalitet, eller så är det bara en tillfällighet.

Beror det på att Disney bara bryr sig om HD-upplösning, så finns det ju åtminstone sätt att undvika problem genom att hålla sig till DVD-upplösning - även om det är lite tråkigt att behöva nöja sig med 720x576 pixel i dagens högupplösta samhälle, så är det ju ett billigt pris att betala för att få tillgång till så sällsynta dubbningar. Men är det bara en tillfällighet att Disney inte upptäckt de andra, så är det ju värre - då finns risken att "Ovanliga dubbningar" inte kommer våga lägga upp något mer från Disney, så att vi inte kommer få ta del av alla de sällsynta dubbningar som hen har... :'(

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2022 kl. 22:23:36

Med "risig", syftar du på bild eller ljud då? Om ljudkvalitén är som de klippen du postat från dubbningen tidigare tycker i alla fall jag att det är fullt lyssningsbart.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 maj 2022 kl. 22:30:28
Såg om Katy ikväll!

Hoppas att någon kan lägga upp Katy På Nya Äventyr i framtiden!  :D
VHS-utgåvan av Katy på nya äventyr har jag tyvärr inte i min ägo. :(

Jag hoppas att någon annan har den och kan lägga upp.

TonyTonka