Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Om jag inte nämnt det tidigare så borde Katten Felix laddas upp, programmet från 50-Talet

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 mars 2025 kl. 15:29:22Jag undrar även om någon har en bootleg-version av Aristocats norska originaldubbning?
Och just det, den norska 1980-talsdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna.

jimstrom

Är det någon som har Starblazers eller stjärnbrigaden på svenska? Känns som en ovanlig dubbning som inte verkar jättelätt att få tag på.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

MOA

Kan någon ladda upp Familjen Flinta I Viva Rock Vegas? Filmen har det klassiska problemet på streaming

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 21 mars 2025 kl. 11:56:52Kan någon ladda upp Familjen Flinta I Viva Rock Vegas? Filmen har det klassiska problemet på streaming
Den laddade jag upp för ganska precis åtta månader sedan. :)
https://archive.org/details/familjen-flinta-i-viva-rock-vegas

(Dock bara VHS-kvalitet - egentligen borde den synkas om till en bättre bildkälla, men jag har ärligt talat inte tid eller ork till det just nu...)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2025 kl. 12:01:05Den laddade jag upp för ganska precis åtta månader sedan. :)
https://archive.org/details/familjen-flinta-i-viva-rock-vegas

(Dock bara VHS-kvalitet - egentligen borde den synkas om till en bättre bildkälla, men jag har ärligt talat inte tid eller ork till det just nu...)
Tack för hjälpen, du räddade mig just, när jag kollade på min VHS förra veckan som jag ganska nyligen (i detta fallet: sedan flera veckor tillbaka) hade fått hem och sedan satte på filmen så hackade tyvärr kassetten, så att det var brus på bilden och ibland även svartvitt, värst var det dock i början, i början var det även högpitchat ljud, men framöver blev det bättre, ska tilläggas att kassetten även var begagnad och jag hade som vanligt fått hjälp av min storebror att införskaffa några kassetter jag saknat i min samling sedan årsskiftet 2019/2020 i julklapp respektive födelsedagspresent, och på grund av hackningen så gick det inte att tyda vilken en av trailerna på kassetten var.

(som jag antecknar i denna tråd: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14746.0 )

Men tack vare din hjälp så har jag nu kunnat lösa den gåtan.  :)

MOA

Nu frågar jag igen men kan någon ladda upp dom andra Dot filmerna? Vore roligt med en komplett samling på svenska

DingoPictures2005

Bara av nyfikenhet hur är resonemanget med att allt som inte släppts på dvd ovanligt och att allt som finns på dvd automatiskt är vanligt?

Typ Musses Julsagas originaldubb som ni lagt upp tryckt i massor av exemplar och något som garanterat aldrig kommer gå förlorat även om ingen digitaliserar den.
Även om folk slänger vhs band i mängder så har Musses Julsaga tryckt i tusentals exemplar, typ den vanligaste vhs:en i second hand butiker som säljer vhs, och yes vem som helst kan gå in på Tradera och köpa ett ex av filmen för nästintill inget.

Om logiken är att vhs spelare inte kan köpas nya så är de också massproducerade grejer, som är lätta att hitta.
Visst en bra spelare kostar typ inget (typ 500).

Lite nyfiken på hur den logiken är, vet också att någon på forumet påstod att det automatiskt är enkelt att hitta en "laglig" kopia av Oliver & Gängets originaldubb då den kom på dvd vilket är ren bs, då jag endast sett en kopia komma upp till salu på Tradera som såldes för ett fantasi pris (10 000:-) och hade det inte varit för att jag såg den "olagligt" så hade jag aldrig kunnat se den till ett pris jag kan betala.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 mars 2025 kl. 01:14:44Bara av nyfikenhet hur är resonemanget med att allt som inte släppts på dvd ovanligt och att allt som finns på dvd automatiskt är vanligt?
Jag har aldrig tänkt i de banorna, men var och en får väl göra sin egen bedömning.

Själv anser jag att allt som inte släppts på DVD eller streaming bör ses som ovanligt, såtillvida att många i dagens läge inte längre har videobandspelare - och även om spelare kanske går att få tag i, så är väl sannolikheten liten att någon köper en VHS-bandare bara för en enda films skull...

Jag känner exempelvis ingen i min bekantskapskrets som fortfarande har VHS-bandare, och förmodligen är jag inte ensam om det. Det är inte ens helt oproblematiskt längre att ens få igång och titta på VHS-spelare, i och med att de flesta moderna TV-apparater bara har HDMI-ingångar; vilket förstås ingen VHS-spelare har.

När det gäller filmer/serier som har släppts på DVD tycker jag själv att en rimlig gränsdragning är att se om filmen/serien ifråga går att få tag i begagnade exemplar av på exempelvis Tradera utan att betala uppenbara överpriser - om det finns minst ett par exemplar på Tradera som går att köpa till "normala" nypriser, säg runt 150 - 200 kr max, så anser jag att filmen är för vanlig. I övriga fall anser jag att det bör klassas som tillräckligt ovanligt.

Men det är som sagt min högst personliga åsikt - var och en får väl fatta sina egna beslut kring var de anser att gränserna går. Men ungefär där skulle jag vilja säga är rimligt kring vad som ska länkas till från forumet. Men ingenting läggs ju upp på Dubbningshemsidans server, så var och en får låta sin egen etik, moral och juridiska aspekter avgöra vad de känner för att lägga upp på Archive, YouTube eller var de nu lägger upp det. :)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 mars 2025 kl. 01:14:44Typ Musses Julsagas originaldubb som ni lagt upp tryckt i massor av exemplar och något som garanterat aldrig kommer gå förlorat även om ingen digitaliserar den.
Även om folk slänger vhs band i mängder så har Musses Julsaga tryckt i tusentals exemplar, typ den vanligaste vhs:en i second hand butiker som säljer vhs, och yes vem som helst kan gå in på Tradera och köpa ett ex av filmen för nästintill inget.

Om logiken är att vhs spelare inte kan köpas nya så är de också massproducerade grejer, som är lätta att hitta.
Visst en bra spelare kostar typ inget (typ 500).
Men som du just konstaterat går det ju inte längre att köpa VHS-spelare nya, och följaktligen kommer det heller inte produceras nya sådana. Så förr eller senare kommer det en dag då det inte längre går att få tag i fungerande spelare, då alla som tillverkats har kastats bort eller slutat fungera. Det lär inte hända imorgon, men förr eller senare står vi där och kan aldrig mer se på VHS-filmer då inga spelare går att uppbringa i Sverige eller ens i världen... :(

Och för var dag som går blir det allt svårare att få tag i VHS-spelare - för ett par år sedan gick det fortfarande ganska ofta att hitta VHS-spelare till en billig peng på second hand-affärer i närheten av där jag bor, men det senaste året har jag inte sett en enda spelare till salu på vare sig second hand-affärer eller loppisar. Fortfarande kan man förstås hitta på exempelvis Tradera, men då brukar fraktkostnaden bli ganska dyr då det sällan finns i ens närområde; och det finns ju också folk som gärna vill köpa det mesta lokalt. Det är ju också en chansning att betala (som regel) ganska mycket pengar för något man inte kan se fysiskt och därmed inte vet om spelaren fungerar och i så fall hur bra den är.

Just därför är allt som finns på VHS (och som inte släppts på DVD eller streaming) värdefullt att digitalisera och gärna även lägga upp någonstans innan det är för sent. :)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 mars 2025 kl. 01:14:44Lite nyfiken på hur den logiken är, vet också att någon på forumet påstod att det automatiskt är enkelt att hitta en "laglig" kopia av Oliver & Gängets originaldubb då den kom på dvd vilket är ren bs, då jag endast sett en kopia komma upp till salu på Tradera som såldes för ett fantasi pris (10 000:-) och hade det inte varit för att jag såg den "olagligt" så hade jag aldrig kunnat se den till ett pris jag kan betala.
Jag vet inte vem som påstått det, för det är i alla fall definitivt inte jag. Det är ju uppenbarligen ett felaktigt påstående, då den första DVD-upplagan av Oliver & gänget släpptes i så liten upplaga så att det är allt annat än lätt att få tag i exemplar som råkar komma från just den pressningen. Det har säkerligen förekommit exemplar med rimliga priser på Tradera i undantagsfall, och så har det säkerligen också hänt att det sålts exemplar av den första upplagan som säljaren inte vetat om kommer därifrån och därför inte skrivit ut något om det - men ingetdera lär hända särskilt ofta i alla fall.

Däremot minns jag att det periodvis har förekommit uppenbara piratkopior av bl.a. originaldubben av Oliver & gänget på Tradera, och sådana har förstås gått för lägre priser - men att betala pengar för piratkopior är givetvis inget jag någonsin skulle rekommendera någon att göra. Men om påståendet ifråga gjordes under någon sådan period när sådana förekom, så skulle det möjligen kunna förklara uttalandet.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 mars 2025 kl. 03:20:48Jag har aldrig tänkt i de banorna, men var och en får väl göra sin egen bedömning.

Själv anser jag att allt som inte släppts på DVD eller streaming bör ses som ovanligt, såtillvida att många i dagens läge inte längre har videobandspelare - och även om spelare kanske går att få tag i, så är väl sannolikheten liten att någon köper en VHS-bandare bara för en enda films skull...

Jag känner exempelvis ingen i min bekantskapskrets som fortfarande har VHS-bandare, och förmodligen är jag inte ensam om det. Det är inte ens helt oproblematiskt längre att ens få igång och titta på VHS-spelare, i och med att de flesta moderna TV-apparater bara har HDMI-ingångar; vilket förstås ingen VHS-spelare har.

När det gäller filmer/serier som har släppts på DVD tycker jag själv att en rimlig gränsdragning är att se om filmen/serien ifråga går att få tag i begagnade exemplar av på exempelvis Tradera utan att betala uppenbara överpriser - om det finns minst ett par exemplar på Tradera som går att köpa till "normala" nypriser, säg runt 150 - 200 kr max, så anser jag att filmen är för vanlig. I övriga fall anser jag att det bör klassas som tillräckligt ovanligt.

Men det är som sagt min högst personliga åsikt - var och en får väl fatta sina egna beslut kring var de anser att gränserna går. Men ungefär där skulle jag vilja säga är rimligt kring vad som ska länkas till från forumet. Men ingenting läggs ju upp på Dubbningshemsidans server, så var och en får låta sin egen etik, moral och juridiska aspekter avgöra vad de känner för att lägga upp på Archive, YouTube eller var de nu lägger upp det. :)
Men som du just konstaterat går det ju inte längre att köpa VHS-spelare nya, och följaktligen kommer det heller inte produceras nya sådana. Så förr eller senare kommer det en dag då det inte längre går att få tag i fungerande spelare, då alla som tillverkats har kastats bort eller slutat fungera. Det lär inte hända imorgon, men förr eller senare står vi där och kan aldrig mer se på VHS-filmer då inga spelare går att uppbringa i Sverige eller ens i världen... :(

Och för var dag som går blir det allt svårare att få tag i VHS-spelare - för ett par år sedan gick det fortfarande ganska ofta att hitta VHS-spelare till en billig peng på second hand-affärer i närheten av där jag bor, men det senaste året har jag inte sett en enda spelare till salu på vare sig second hand-affärer eller loppisar. Fortfarande kan man förstås hitta på exempelvis Tradera, men då brukar fraktkostnaden bli ganska dyr då det sällan finns i ens närområde; och det finns ju också folk som gärna vill köpa det mesta lokalt. Det är ju också en chansning att betala (som regel) ganska mycket pengar för något man inte kan se fysiskt och därmed inte vet om spelaren fungerar och i så fall hur bra den är.

Just därför är allt som finns på VHS (och som inte släppts på DVD eller streaming) värdefullt att digitalisera och gärna även lägga upp någonstans innan det är för sent. :)
Jag vet inte vem som påstått det, för det är i alla fall definitivt inte jag. Det är ju uppenbarligen ett felaktigt påstående, då den första DVD-upplagan av Oliver & gänget släpptes i så liten upplaga så att det är allt annat än lätt att få tag i exemplar som råkar komma från just den pressningen. Det har säkerligen förekommit exemplar med rimliga priser på Tradera i undantagsfall, och så har det säkerligen också hänt att det sålts exemplar av den första upplagan som säljaren inte vetat om kommer därifrån och därför inte skrivit ut något om det - men ingetdera lär hända särskilt ofta i alla fall.

Däremot minns jag att det periodvis har förekommit uppenbara piratkopior av bl.a. originaldubben av Oliver & gänget på Tradera, och sådana har förstås gått för lägre priser - men att betala pengar för piratkopior är givetvis inget jag någonsin skulle rekommendera någon att göra. Men om påståendet ifråga gjordes under någon sådan period när sådana förekom, så skulle det möjligen kunna förklara uttalandet.
Yes förstår poängen, I Sverige är många tyvärr väldigt mycket för att slänga men mycket omhändertas av samlare, second hand, osv också.
.
Var Ovanlig Dubbningar som jag minns sa något om att Oliver & Gänget inte var tillräckligt ovanlig eller något sådant i kommentarerna på Snövit uppladdningen.

Om jag får fråga hur fick brända dvd:er ligga uppe på Tradera?

gstone

Så dubbningen av Wicked räknas inte so ovanlig trots att den inte släppts på DVD ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 mars 2025 kl. 09:16:03Så dubbningen av Wicked räknas inte so ovanlig trots att den inte släppts på DVD ?
Nej, den dubbningen finns att tillgå på laglig väg. Hela vitsen är att filmbolag inte ska förlora något på det man lägger upp, och med Wicked finns de nordiska dubbningarna med på den digitala köpfilmen; följaktligen ska man använda sig av de legala metoderna. :)

Om filmen däremot tas bort från digitala hyr- och köptjänster, så att dubbningen inte längre går att få tag i, då hamnar vi i ett helt annat läge.

MOA

Vore roligt om någon kunde ladda upp Kalle Anka kortfilmen Contrary Condor, såg den på VHS:en Grattis Kalle när jag var barn. Den kan i alla fall inte plagieras

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 23 mars 2025 kl. 11:02:05Vore roligt om någon kunde ladda upp Kalle Anka kortfilmen Contrary Condor, såg den på VHS:en Grattis Kalle när jag var barn. Den kan i alla fall inte plagieras
Samt övriga kortfilmer på den kassetten, de förekommande korrfilmernas dubbningar på kassetten har aldrig använts någon annanstans.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 mars 2025 kl. 11:03:21Samt övriga kortfilmer på den kassetten, de förekommande korrfilmernas dubbningar på kassetten har aldrig använts någon annanstans.
Det tror jag att jag kan lösa då jag har för mig att jag har digitaliserat den.