Såg att kanalen hade lag upp "Den stygge andungen. 1990.". Har den på svenska hemma. Där pratar Eva Funck i början av filmen och det var en helt annan person nu i den norska dubbningen haha! Finns den på fler språk?
Det där är ett intressant fall. Det där är en av VHS-filmerna som gavs ut av Hanna-Barbera-serien
Timeless Tales of Hallmark, och i originalversion är det Olivia Newton-John som introducerar varje avsnitt. Men på de nordiska VHS-utgåvorna har man klippt bort inledningen, och istället spelat in nya introduktioner - i Sverige vat det som sagt Eva Funck och i Norge var det den nyligen bortgångna skådespelerskan Minken Fosheim, men båda versionerna är inspelade på samma plats (i huset där H.C. Andersen bodde); mest troligt av samma team.
VHS-filmerna gavs ut i Danmark också, så jag skulle förmoda att det på dessa kassetter lär vara någon dansk skådespelare som introducerar avsnitten från samma hus; men jag har tyvärr inte tillgång till någon av de danska utgåvorna och kan därför inte bekräfta det med säkerhet. Möjligen är det samma sak även i Finland, men mina kunskaper i det finska språket är tyvärr obefintliga och därför kan jag inte undersöka saken närmare.
TV-serien i originalutförande sändes på FilmNet och TV3, och där var alltså Olivia Newton-Johns introduktioner kvar (dubbade till svenska). Dubbningen gjordes av Eurotroll, och förutom att introduktionerna är bortklippta hade de svenska VHS-utgåvorna samma dubbning som FilmNet beställde.

Vem som gjorde den norska dubben vet jag tyvärr inte, men skulle gissa på att Sun Studio är ett rimligt antagande. Jag vet tyvärr inte om de norska VHS-utgåvorna har samma dubbning som på TV eller inte.
Var inte Eva Funcks version Kejsarens nya kläder?
Eva Funck introducerade alla VHS-filmerna i TV-serien
Timeless Tales of Hallmark - d.v.s.
Den ståndaktige tennsoldaten,
Kejsarens nya kläder,
Den fula ankungen och
Tummelisa. Varje kassett innehöll två avsnitt vardera, så tillsammans alltså alla 8 avsnitt som producerades av serien.