Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sammanställning över rollfigurers svenska röster genom tiderna (diskussionstråd)

Startat av Disneyfantasten, 5 januari 2020 kl. 21:28:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2021 kl. 09:56:32
Synd att Guy inte repriserade sin roll I Hos Musse han var ju väldigt aktiv på den tiden så jag tror inte att det skulle bli svårt att få in honom i studion...

Samma sak med bl.a. Hans Lindgren i Askungen 2 Drömmen Slår In, Gunnar Uddén i Djungelboken 2, Johan Schinkler i Lejonkungen 2 Simbas Skatt (som dubbades strax efter Mulan i vilken han medverkade), Hans Lindgren, John Harryson, Charlie Elvegård & Gunnar Ernblad i 1996-års dubbning av Dumbo, Hans Lindgren, Per Myrberg, Stig Grybe, Olof Thunberg & Gösta Prüzelius i 1995-års dubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna, Tommy Nilsson och Niclas Wahlgren i Aladdin och Rövarnas Konung, Charlie Elvegård i Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien, m.fl.

Steffan Rudvall

Synd att Guy inte repriserade sin roll I Hos Musse han var ju väldigt aktiv på den tiden så jag tror inte att det skulle bli svårt att få in honom i studion...
Han kanske var upptagen med att spela Puh de kom ganska mycket med Puh på den tiden.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2021 kl. 10:42:22
Han kanske var upptagen med att spela Puh de kom ganska mycket med Puh på den tiden.

Det är fullt möjligt, men isåfall skulle de ha utnyttjat honom, det är också fullt möjligt att han helt enkelt hade förhinder, eller så kanske det var för att det var 37-38-39-års tid efter att han spelade Archimedes...

Dock har Birgitta Larsson repriserat sin roll som Törnrosa i Sofia Den Första 2014 efter 35 år... (vet förresten att omdubbningen användes först till nypremiären mars 1980, men den påbörjades under slutet av 1979)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 november 2021 kl. 11:12:56

Dock har Birgitta Larsson repriserat sin roll som Törnrosa i Sofia Den Första 2014 efter 35 år... (vet förresten att omdubbningen användes först till nypremiären mars 1980, men den påbörjades under slutet av 1979)
När jag hörde henne i Sofia Den Första blev jag väldigt överraskad jag hade förväntat mig Sandra.

Disneyfantasten

Liksom fallet med Hans Lindgren hos Vita Kaninen...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2021 kl. 12:54:00
När jag hörde henne i Sofia Den Första blev jag väldigt överraskad jag hade förväntat mig Sandra.

Det var först december 2019 när Alexander Lundahl publicerade creditlistan på sin blogg som jag fick veta att det i själva verket var Birgitta Larsson, högst oväntat men samtidigt en riktigt trevlig överraskning!

Faktum är att jag ursprungligen trodde att det var Sandra Caménisch som spelade Törnrosa i Sofia Den Första men under 2016 pratade vissa personer om att det var Lizette Pålsson precis som i Hos Musse...

Men tack vare Alexander Lundahl så vet vi att Birgitta repriserade sin roll i serien, det är onekligen synd att Birgitta inte gjort fler dubbningsroller än Törnrosa...

Disneyfantasten

Eller varför inte Charlie Elvegård som ju ändå fortfarande var Kanins röst på den tiden vilket han var fram till hans död...

TonyTonka

Jag ser nu att creditslistan till Bilar på Disney+ anger både Robert Gustafsson och Fredde Granberg bland övriga röster, så därmed är det nog dem som gör Mike-bilen och Yeti-plogen i Bilar. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  1 december 2021 kl. 16:17:28
Jag ser nu att creditslistan till Bilar på Disney+ anger både Robert Gustafsson och Fredde Granberg bland övriga röster, så därmed är det nog dem som gör Mike-bilen och Yeti-plogen i Bilar. ^^

Okej, men hur blir det med alla de grejer som vi skrivit här i tråden?

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 december 2021 kl. 16:55:49
Okej, men hur blir det med alla de grejer som vi skrivit här i tråden?

Om du skickar en sammanfattning via PM så ska jag försöka uppdatera när jag har tid. Det kanske kan ta ett tag dock, det är ju mycket att göra nu i juletider. :)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 21 december 2021 kl. 19:36:12
Om du skickar en sammanfattning via PM så ska jag försöka uppdatera när jag har tid. Det kanske kan ta ett tag dock, det är ju mycket att göra nu i juletider. :)

Hur ska det gå till? Jag har skrivit massa i denna tråden...

Tyvärr är jag just nu öm i kroppen och har ont i halsen och öronen när jag sväljer och jag har även feber och orkar knappt röra mig eller prata, men jag kan försöka när jag blivit frisk igen eller under januari månad...

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 december 2021 kl. 20:28:02

Tyvärr är jag just nu öm i kroppen och har ont i halsen och öronen när jag sväljer och jag har även feber och orkar knappt röra mig eller prata, men jag kan försöka när jag blivit frisk igen eller under januari månad...

Vad trist, hoppas att du blir frisk i tid till julafton. :/

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 21 december 2021 kl. 20:45:43
Vad trist, hoppas att du blir frisk i tid till julafton. :/

Hoppas jag med, men i värsta fall lär det dröja till efter nyår...

PS: Tack för din omtanke! DS

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 december 2021 kl. 20:58:37
Hoppas jag med, men i värsta fall lär det dröja till efter nyår...

PS: Tack för din omtanke! DS
Ja vad synd de e om dig

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 december 2021 kl. 20:28:02

Dålig saker borde inte hända trevliga personer :-\ :'(

Skaras dig !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"