Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Nu när jag hört Jan Blomberg som Hornkrönte Kungen så är min favoritroll av Kenneth Milldoff inte ens i närheten. Jag upptäckte precis en ny röst på mest imponerande sätt, Jan är en ny favorit men Kenneth är fortfarande bäst :o

gstone

Istället för att spela ryska posten med mina kompisa på mina kalas når jag var barn spelade jag  rysk roulette med mina vänner.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  8 oktober 2025 kl. 19:31:15Istället för att spela ryska posten med mina kompisa på mina kalas når jag var barn spelade jag  rysk roulette med mina vänner.
Inte på riktigt va? Ryska Posten med Totte Wallin är en av hans mest kända låtar & en av få mest spelade låtar som han gjort

Monsieur Hulot

Egentligen är ju dessa produkter i allvarsam synvinkel en matbluff, men som jag ändå köper: FUN Light. Jag erkänner, de är ganska goda. Men vad är problemet?

En saft är ju avkok från bär eller frukt som man blandar med vatten och socker, men det är ju inte detta. I praktiken är ju detta egentligen sockrat vatten med färgämne och arom.

Det som är det värst med produkten är att trots att dryckerna är goda riskerar de i alla fall att nomineras till Årets matbluff av Äkta vara.

Ska man skämmas över att man köper denna produkt eller ska man köpa med gott samvete? :-\

Lillefot

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 13:05:13Egentligen är ju dessa produkter i allvarsam synvinkel en matbluff, men som jag ändå köper: FUN Light. Jag erkänner, de är ganska goda. Men vad är problemet?

En saft är ju avkok från bär eller frukt som man blandar med vatten och socker, men det är ju inte detta. I praktiken är ju detta egentligen sockrat vatten med färgämne och arom.

Det som är det värst med produkten är att trots att dryckerna är goda riskerar de i alla fall att nomineras till Årets matbluff av Äkta vara.

Ska man skämmas över att man köper denna produkt eller ska man köpa med gott samvete? :-\
Tycker du ska köpa det som du tycker om, oavsett vad äkta vara skulle säga. De kan bara rekommendera, inte styra vad folk köper i butikerna.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 13:05:13Egentligen är ju dessa produkter i allvarsam synvinkel en matbluff, men som jag ändå köper: FUN Light. Jag erkänner, de är ganska goda. Men vad är problemet?

Använder Fun Light till att Soda Streama & jag är inte generad över det. Köper Fun Light med gott samvete & dricker med gott samvete. Allt samvete smakar gott för mig

Daniel Hofverberg

Nog finns det väl betydligt värre exempel än Fun Light, så jag ser inga problem med den. Såvitt jag kan se kallas den tekniskt sett inte för saft på förpackningarna, och därmed finns heller inga krav på innehållet på samma sätt (om det heter saft finns det lagstadgade krav på en viss mängd råsaft från frukter eller bär - därav att exempelvis gamla goda Mormors saft, som jag älskade när jag växte upp, under senare år bytt namn till bara Mormors).

Själv tycker jag att 2022 års matbluff GB Glass Big Pack var betydligt värre, som presenterades som "Nu med mindre klimatavtryck" utan att nämna ett ord annat än på ingrediensförteckningen på undersidan att glassen inte längre innehöll vare sig mjölk eller grädde; utan främst vatten och ärtor. Det får man förstås tycka vad man vill om, men om en glass är vegansk och inte längre innehåller mjölkprodukter borde det märkas upp tydligare än så (plus att den också inte alls smakade lika gott längre).