Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Jag tycker inte man borde förbjuda plast sugrör eftersom det finns många människor i världen som är handikappad !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 19:37:13Jag tycker inte man borde förbjuda plast sugrör eftersom det finns många människor i världen som är handikappad !
Du menar att deras funktionsnedsättning gör att de inte kan använda papperssugrör?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 20:09:07Du menar att deras funktionsnedsättning gör att de inte kan använda papperssugrör?
Eller metallsugrör

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 20:09:07Du menar att deras funktionsnedsättning gör att de inte kan använda papperssugrör?
Frågan är väl om någon verkligen kan använda papperssugrör fullt ut...? Okej, nu överdriver jag en aning, men papperssugrör fungerar verkligen uruselt - när jag gått på bio har jag än så länge inte stött på en enda gång att sugrör har hållit under en hel föreställning, utan de brukar alltid gå av innan filmen är slut; och det hände ju aldrig med plastsugrör. :(

Jag förstår givetvis syftet med att vilja undvika plast, men det måste verkligen gå att hitta bättre material än papper att göra sugrör av...

Citat från: MOA skrivet 24 maj 2024 kl. 22:04:36Eller metallsugrör
Jag har i alla fall aldrig stött på metallsugrör - förekommer sådant verkligen...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 22:29:29Frågan är väl om någon verkligen kan använda papperssugrör fullt ut...? Okej, nu överdriver jag en aning, men papperssugrör fungerar verkligen uruselt - när jag gått på bio har jag än så länge inte stött på en enda gång att sugrör har hållit under en hel föreställning, utan de brukar alltid gå av innan filmen är slut; och det hände ju aldrig med plastsugrör. :( 
Jag had Själv haft väldigt problem med papers sugrör 

Och jag inte äns fysiskt handikappad.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 22:29:29Jag har i alla fall aldrig stött på metallsugrör - förekommer sådant verkligen...?
Som reaktion mot pappersugrören har vissa nu börjat använda flergångs sugrör av metall som man själv får ha med sig...  Jag har även stött på sugrör av bambu som fungerar betydligt bättre än papperssugrören.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 22:29:29Frågan är väl om någon verkligen kan använda papperssugrör fullt ut...? Okej, nu överdriver jag en aning, men papperssugrör fungerar verkligen uruselt - när jag gått på bio har jag än så länge inte stött på en enda gång att sugrör har hållit under en hel föreställning, utan de brukar alltid gå av innan filmen är slut; och det hände ju aldrig med plastsugrör. :(

Jag förstår givetvis syftet med att vilja undvika plast, men det måste verkligen gå att hitta bättre material än papper att göra sugrör av...
Håller fullständigt med. Miljötänket må vara fint, men papperssugrören fungerar så dåligt till och med för sitt ändamål att det knappt är värt det. Som exempel har det fler gånger än jag vill erkänna, hänt att de går av eller täpps igen buslätt när jag köpt Lyxshake på Max - med konsekvensen att drickan blir nästan omöjlig att dricka upp utan att ta av locket och istället dricka den ur muggen (och just milkshake är problematiskt med sugrören, då de är mycket tjockare än mer "vanliga" drickor som läsk och vatten).

Så nä, sugrörsbytet känns bara som en ogenomtänkt lösning i slutändan.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 22:29:29Jag har i alla fall aldrig stött på metallsugrör - förekommer sådant verkligen...?
Restauranger brukar inte erbjuda det (åtminstone inte de som säljer snabbmat från vad jag sett), däremot går de att köpa på exempelvis Clas Ohlson. Det är väl praktiskt att ha hemma om man vill dricka ur egen mugg eller glas, men jag tvivlar på att de flesta tänker tanken på att ta med sig det hemifrån till andra ställen.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Själv dricker ur en flaska på bio.

Men det är ett problem nät jag äter på McDonalds.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 22:39:18Som reaktion mot pappersugrören har vissa nu börjat använda flergångs sugrör av metall som man själv får ha med sig...  Jag har även stött på sugrör av bambu som fungerar betydligt bättre än papperssugrören.
Får man inte sticker av bambu ?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 22:40:54Får man inte sticker av bambu ?
De är behandlade, det är inte någon som bara plockat på sig bambupinnar.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 22:46:51De är behandlade, det är inte någon som bara plockat på sig bambupinnar.
Det förklarar saken,

Jag ogillar verkligen stickor.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 22:39:18Jag har även stött på sugrör av bambu som fungerar betydligt bättre än papperssugrören.
Sugrör av bambu låter intressant - var och när används sådana? För det är i alla fall inget jag har stött på hittills...

Sen är förstås inte bambu optimalt ur miljösynpunkt heller, då bambu knappast växer naturligt i Sverige och därmed måste transporteras långa sträckor, men så länge det åtminstone fungerar bättre än de värdelösa papperssugrören är det ju ändå positivt.

Citat från: Lillefot skrivet 24 maj 2024 kl. 22:39:59Så nä, sugrörsbytet känns bara som en ogenomtänkt lösning i slutändan.
Precis, det känns som att man fattat beslutet att förbjuda plastsugrör enbart av miljöskäl utan att först ha sett till att det finns bra och tillgängliga alternativ. Det känns inte som rätt väg att gå, utan då måste man först hitta bra alternativ som fungerar åtminstone nästan lika bra som plast.

Ingen kan förneka att mikroplaster i naturen och haven är ett stort problem, men det finns nog mer effektiva åtgärder att ta till än att förbjuda plastsugrör; som gissningsvis relativt sällan lämnas/kastas i naturen.

Papperssugrör duger väl hjälpligt för att dricka läsk på McDonald's eller Max tillsammans med hamburgare (då man där ofta dricker upp läsken så pass snabbt att det är mindre vanligt att sugrören hinner gå sönder), men för alla andra ändamål är det i stort sett värdelöst.

gstone

Jag nog är nog en textbok narcissist  :-\

gstone

Ibland har jag drömmar om att jag går och köper Kalle Anka och Co på ICA eller Coop.

gstone

Jag drömmer ofta om McDonalds leksaker