Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 15 januari 2026 kl. 13:42:56Intressanta synpunkter, själv är jag nog ensam om att tycka bättre om den tecknade Pippi Långstrump än live-action serien. Oavsett vilka friheter den må ta tycker jag den är väldigt charmig, och formatet gör också att vissa karaktärer (Kling och Klang, samt Dunder-Karlsson och Blom som praktexempel) framstår som ännu mer komiska.

Jag syftar dock mest på TV-serien. Filmen är okej, men jag anser att den försöker efterlikna Disney lite väl mycket och hoppar mellan olika "plot points" på ett ofokuserat sätt. Serien i jämförelse känns mer jämn och fokuserad.
Jag tycker nog iallafall definitivt bättre om hur Prussiluskan är framställd i 1969-års adaption, där är hon mer välvillig, sympatiskt och omtänksam, jag avskyr verkligen hur den tecknade varianten av karaktären är framställd, då jag avskyr överviktiga elaka argsinta tant-karaktärer i olika filmer och serier, sådana lyckas enligt mig väldigt ofta bara vara väldigt dåliga, det är till exempel därför jag verkligen avskyr hur Bonden och Bondfrun är framställda i 2017-års adaption av Klas Klättermus, tycker deras framställdhet i den filmen sänker ner stor del av filmen, som enligt mig i övrigt annars är en bra sådan, ett annat minus med den filmen enligt mig är att fler av sångerna går på tok för snabbt.

(sen avskyr jag även den tjocka damen med hundarna i Miss Moon, glömde tyvärr hennes namn)

(men allt det är självklart bara min personliga åsikt)

(åtminstone så är till exempel både Hjärter Dam i Alice i Underlandet och Ursula i Den Lilla Sjöjungfrun skurkar, så i deras fall är det en helt annan femma, plus så har de ändå sin charm trots att de är elaka)

MOA

Mina videor är aldrig schemalagda men i år följer jag mitt nyskapade schema
Jämna Datum:VHS Band
Udda Datum:Super Mario Galaxy 2

gstone

Jag ska försaka acceptera människor :)

det tycker mina föräldrar man ska göra
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Monsieur Hulot

Det finns en till sak jag skäms över att köpa, men som jag ändå gör då och då är Eldorados Majonnäs (lätt). Vad är felet?

- Såsen är inte gjord på svenska ägg, utan holländska. Man ska ju köpa svenska majonnäser på svenska ägg om man bor i Sverige.

- En klassisk majonnäs är ju ägg som man vispar ihop med lite olja och salt. På något konstigt sätt så smakar det citron! Det är senap i den och det är förmodligen den som gör att det smakar citron - vilket det inte ska göra, det ska smaka äggula

Men trots det är den jättegod! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 februari 2026 kl. 15:23:25Det finns en till sak jag skäms över att köpa, men som jag ändå gör då och då är Eldorados Majonnäs (lätt). Vad är felet?

- Såsen är inte gjord på svenska ägg, utan holländska. Man ska ju köpa svenska majonnäser på svenska ägg om man bor i Sverige.

- En klassisk majonnäs är ju ägg som man vispar ihop med lite olja och salt. På något konstigt sätt så smakar det citron! Det är senap i den och det är förmodligen den som gör att det smakar citron - vilket det inte ska göra, det ska smaka äggula

Citron majo existerar faktiskt & den är god, farsan avrådde mig från att köpa lättmajo så jag köper bara majo med titeln äkta på

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 februari 2026 kl. 15:23:25Det finns en till sak jag skäms över att köpa, men som jag ändå gör då och då är Eldorados Majonnäs (lätt). Vad är felet?

Såvitt jag förstår tillverkas Eldorado Lättmajonäs i Nederländerna, så då är det ju logiskt och rimligt att även äggen kommer därifrån - annars skulle det ju bli onödiga transportsträckor, vilket vore sämre för miljön. Och att livsmedelsprodukter tillverkas i andra europeiska länder är ju inte alls ovanligt - Göteborgskex tillverkar exempelvis alla sina produkter i Lettland, vilket känns som måttligt göteborgskt...

Och så länge äggen i majonnäsen kommer från Europa och gärna EU, så tycker jag inte att det är så farligt - inom EU har vi ju ganska tuffa krav på djurhållning, åtminstone i jämförelse med många andra länder i världen, och det rör sig ju inte om alltför långa avstånd för att frakta vare sig ägg eller den färdiga produkten.

Hade äggen kommit från utanför Europa och ännu värre USA, så hade jag tyckt det vore betydligt mer iögonfallande.

Dock är det ju en klar fördel om äggen kommer från frigående höns, men åtminstone enligt Willys webbsida verkar dem göra det; så det är ju bra. :)

I Sverige har ju alla livsmedelsbutiker sedan några år tillbaka kommit överens om att enbart sälja ägg från frigående höns, men det har fram tills nyligen ändå förekommit ägg från burhöns vid ingredienser i färdiga produkter och på restauranger - men sedan ifjol ska det tydligen inte längre finnas några burhöns alls i Sverige. En del andra EU-länder ligger nog lite efter, så där finns det fortfarande en viss risk för ägg från burhöns; men tydligen alltså inte den här majonäsen.
(När man köper ägg separat i affärer i Sverige är det till 99% svenska ägg som gäller, men när ägg ingår som en ingrediens i färdiga produkter är det större sannolikhet att äggen kommer utomlands)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2026 kl. 01:03:10Såvitt jag förstår tillverkas Eldorado Lättmajonäs i Nederländerna, så då är det ju logiskt och rimligt att även äggen kommer därifrån - annars skulle det ju bli onödiga transportsträckor, vilket vore sämre för miljön. Och att livsmedelsprodukter tillverkas i andra europeiska länder är ju inte alls ovanligt - Göteborgskex tillverkar exempelvis alla sina produkter i Lettland, vilket känns som måttligt göteborgskt...

Och så länge äggen i majonnäsen kommer från Europa och gärna EU, så tycker jag inte att det är så farligt - inom EU har vi ju ganska tuffa krav på djurhållning, åtminstone i jämförelse med många andra länder i världen, och det rör sig ju inte om alltför långa avstånd för att frakta vare sig ägg eller den färdiga produkten.

Hade äggen kommit från utanför Europa och ännu värre USA, så hade jag tyckt det vore betydligt mer iögonfallande.

Dock är det ju en klar fördel om äggen kommer från frigående höns, men åtminstone enligt Willys webbsida verkar dem göra det; så det är ju bra. :)

I Sverige har ju alla livsmedelsbutiker sedan några år tillbaka kommit överens om att enbart sälja ägg från frigående höns, men det har fram tills nyligen ändå förekommit ägg från burhöns vid ingredienser i färdiga produkter och på restauranger - men sedan ifjol ska det tydligen inte längre finnas några burhöns alls i Sverige. En del andra EU-länder ligger nog lite efter, så där finns det fortfarande en viss risk för ägg från burhöns; men tydligen alltså inte den här majonäsen.
(När man köper ägg separat i affärer i Sverige är det till 99% svenska ägg som gäller, men när ägg ingår som en ingrediens i färdiga produkter är det större sannolikhet att äggen kommer utomlands)
Mycket riktigt, äggen är från Nederländerna och produkten tillverkas i Nederländerna.

Kanske får göra en tråd om lågprismärken (om det inte redan finns en) som handlar om Eldorado, Garant m.fl. Trots att Eldorado gjort (enligt mig) flera vansinnesprodukter så är deras majonnäs god :)

A

Missar jag något? Man kan väl inte smaka skillnaden på ägg från olika länder? Vad spelar det för roll att du bor i Sverige? Ett ägg är ett ägg, vad gör det för skillnad var det kommer ifrån? Jag förstår verkligen inte

Monsieur Hulot

Citat från: A skrivet 13 februari 2026 kl. 17:43:11Missar jag något? Man kan väl inte smaka skillnaden på ägg från olika länder? Vad spelar det för roll att du bor i Sverige? Ett ägg är ett ägg, vad gör det för skillnad var det kommer ifrån? Jag förstår verkligen inte
Det bästa är ju att maten man köper är närproducerad. Matgeek tar upp detta i 5 saker jag inte skulle köpa i en affär.

gstone

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 februari 2026 kl. 23:39:14Det bästa är ju att maten man köper är närproducerad. Matgeek tar upp detta i 5 saker jag inte skulle köpa i en affär.
köp där du har råd alla har inte prilligt  att välja

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2026 kl. 23:57:35köp där du har råd alla har inte prilligt  att välja
Du har rätt. Även fast det finns brister i lågprisprodukter kan de ju ändå vara goda! Eldorados majonnäs är ett exempel.

Har gjort en tråd om lågprismärken, om du är intresserad kan du kolla in den ;)

gstone

gstone

Disneyfantasten

Jag måste säga att jag är superimponerad över att @Simon Axelsson  har råd att se så många filmer på bio årligen, jag hade nog inte orkat eller hunnit se ens hälften.  :D 

(filmer som jag definitivt kommer att se på bio detta år är Operation Bäver, Super Mario Galaxy, Toy Story 5, Minioner 3, Forgotten Islands, Katten i Hatten och Hexed)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 februari 2026 kl. 13:16:56Jag måste säga att jag är superimponerad över att @Simon Axelsson  har råd att se så många filmer på bio årligen, jag hade nog inte orkat eller hunnit se ens hälften.  :D
Tja, har man ett enormt filmintresse, mycket fritid och ytterst lite annat som pengarna ska räcka till så. Hjälper ju också att jag sällan köper fullpris utan istället använder mig av Filmstadens egna rabatter (2 för 1-dealer, poäng, etc) eller, oftare, företagsbiljetter.
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 25