Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önskan (Wish, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 10 september 2022 kl. 22:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 december 2023 kl. 22:21:19Jag tror inte det har med längden att göra snarare ville Disney nog ha något att släppa på det officiella jubileumsdatumet.
Möjligt, men det känns ju helt klart som en nödlösning när en så påkostad film släpps enbart på Disney+ och inte går upp på bio...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2023 kl. 22:31:51Fast 9 minuter är inte så stor skillnad, dessutom så har det ju hänt förut med längre kortfilmer;
Det är nog kanske inte så mycket längden som innehållet - Det var en gång en filmstudio har ju begränsad handling och anspelar mer på nostalgi, som gör att den nog upplevs tråkig för yngre barn som inte känner till rollfigurerna som refereras till. Dina andra exempel har mer handling hela tiden, och bygger inte på nostalgi i första hand.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2023 kl. 22:36:22Möjligt, men det känns ju helt klart som en nödlösning när en så påkostad film släpps enbart på Disney+ och inte går upp på bio...
Det är nog kanske inte så mycket längden som innehållet - Det var en gång en filmstudio har ju begränsad handling och anspelar mer på nostalgi, som gör att den nog upplevs tråkig för yngre barn som inte känner till rollfigurerna som refereras till. Dina andra exempel har mer handling hela tiden, och bygger inte på nostalgi i första hand.
Det var ju det som jag nyss var inne på, jag tycker det är viktigt att barn redan i tidig ålder ska få lära sig vad som är vad och vilket som är vilket, framförallt när det gäller djur och media, vi lever ju trots allt inte i Medeltiden.  ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2023 kl. 22:36:22Möjligt, men det känns ju helt klart som en nödlösning när en så påkostad film släpps enbart på Disney+ och inte går upp på bio...
Det är ju många nyare karaktärer med i Det var en gång en filmstudio  som barn lär känna igen.
Somliga är väldigt nya
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Ser inte barn på Disneyfilmer längre?  :-\
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 17 december 2023 kl. 03:40:45Ser inte barn på Disneyfilmer längre?  :-\
Det tror jag säkert att de gör, men knappast gamla filmer från innan de föddes; utan det lär nog i de flesta fall vara begränsat till filmer från i bästa fall de senaste 10 åren. Vilket skulle innebära att en del filmreferenser i Det var en gång en filmstudio skulle bli begripliga och logiska, och en del lär bli obegripligt.

Jag frågade tidigare exempelvis mina brorsöner om Den lilla sjöjungfrun och Skönheten och odjuret, och de blev väldigt konfunderade över att det skulle finnas tecknade varianter av dessa som de aldrig hört talats om...
(Där borde Disney kunna satsa mycket mer på marknadsföring, så att inte de gamla klassikerna ska bli helt bortglömda med tiden)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2023 kl. 03:49:08Det tror jag säkert att de gör, men knappast gamla filmer från innan de föddes; utan det lär nog i de flesta fall vara begränsat till filmer från i bästa fall de senaste 10 åren. Vilket skulle innebära att en del filmreferenser i Det var en gång en filmstudio skulle bli begripliga och logiska, och en del lär bli obegripligt.

Mem jag såg ju på äldre Disney filmer när jag var barn ⁉️ :o

Hur kam det ha ändrats så mycket på bar några år ?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2023 kl. 03:49:08Jag frågade tidigare exempelvis mina brorsöner om Den lilla sjöjungfrun och Skönheten och odjuret, och de blev väldigt konfunderade över att det skulle finnas tecknade varianter av dessa som de aldrig hört talats om...
(Där borde Disney kunna satsa mycket mer på marknadsföring, så att inte de gamla klassikerna ska bli helt bortglömda med tiden)
Nu blir Disneyfantasten riktigt arg 😅

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2023 kl. 03:49:08Det tror jag säkert att de gör, men knappast gamla filmer från innan de föddes; utan det lär nog i de flesta fall vara begränsat till filmer från i bästa fall de senaste 10 åren. Vilket skulle innebära att en del filmreferenser i Det var en gång en filmstudio skulle bli begripliga och logiska, och en del lär bli obegripligt.

Jag frågade tidigare exempelvis mina brorsöner om Den lilla sjöjungfrun och Skönheten och odjuret, och de blev väldigt konfunderade över att det skulle finnas tecknade varianter av dessa som de aldrig hört talats om...
Hur gamla är dina brorsöner egentligen?

(att någon sett spelfilmsversionen men inte hört talas om den tecknade är ju helt berfenkt, den mentaliteten är jag helt emot)

I fallet med Berättelsen om Askungen känns det inte lika anmärkningsvärt för dels gjordes den innan Disney blev som besatta i nyinspelningar (där de överanvänder datorgenererade specialeffekter och hypar upp publiker för PR och pengar) och dels försökte inte skaparna i detta fall kopiera allting från den tecknade utan den skiljer sig tillräckligt från den tecknade för att undvika irritation, så åtminstone där tycker jag att de borde ha stannat.

Personligen har jag inte sett Pinocchio (2022), men man ser lång väg att den filmen absolut inte är någon höjdare.

Men nu kommer vi ifrån ämnet, Önskan är som sagt en välgjord och underhållande film enligt min åsikt, och jag är glad att åtminstone de svenska filmkritikerna var mer positivt inställda än de amerikanska.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 december 2023 kl. 09:42:45Hur gamla är dina brorsöner egentligen?
6 respektive 8 år.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 december 2023 kl. 09:42:45(att någon sett spelfilmsversionen men inte hört talas om den tecknade är ju helt berfenkt, den mentaliteten är jag helt emot)
Det håller jag med dig om, men hur ska de ha kunnat höra talas om de tecknade filmerna; när det inte gått upp nypremiärer på bio och Disney inte gjort någon som helst marknadsföring för dem...? Jag menar: du lär ju heller inte ha sett filmer du aldrig har hört talats om och som gjordes långt innan du föddes...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2023 kl. 10:11:48Det håller jag med dig om, men hur ska de ha kunnat höra talas om de tecknade filmerna; när det inte gått upp nypremiärer på bio och Disney inte gjort någon som helst marknadsföring för dem...? Jag menar: du lär ju heller inte ha sett filmer du aldrig har hört talats om och som gjordes långt innan du föddes...
Nej, men deras föräldrar kan ju tala om för dem att de äldre (och bättre) tecknade filmerna finns, och även ta sig tid att se dem hemma i sällskap med barnen. Med rätt vägledning kanske barnen blir mindre fixerade vid att bara se de nyaste filmerna...

MOA

Herregud vad tragiskt,bästa & visa dom animerade filmer vid nästa släktträff

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2023 kl. 10:11:486 respektive 8 år.
Det håller jag med dig om, men hur ska de ha kunnat höra talas om de tecknade filmerna; när det inte gått upp nypremiärer på bio och Disney inte gjort någon som helst marknadsföring för dem...? Jag menar: du lär ju heller inte ha sett filmer du aldrig har hört talats om och som gjordes långt innan du föddes...
Jag är född 1997 . jag har sett dom gamla Disney filmerna ;)

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2023 kl. 10:11:48Det håller jag med dig om, men hur ska de ha kunnat höra talas om de tecknade filmerna; när det inte gått upp nypremiärer på bio och Disney inte gjort någon som helst marknadsföring för dem...? Jag menar: du lär ju heller inte ha sett filmer du aldrig har hört talats om och som gjordes långt innan du föddes...
Ditt resonemang fungerar ju bara om strömningstjänster inte hade funnits. Det är ju inte så att filmerna är bortglömda liksom och inte finns att se.

Det är väldigt vanligt att föräldrar visar sina barn de som de själva såg som barn så det är nog ganska många barn som känner till de gamla Disney klassikerna.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2023 kl. 10:11:486 respektive 8 år.
Du förstår, jag har svårt för den typen av argument...

Förresten så behöver väl inte det ena utesluta det andra...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 december 2023 kl. 12:01:19Nej, men deras föräldrar kan ju tala om för dem att de äldre (och bättre) tecknade filmerna finns, och även ta sig tid att se dem hemma i sällskap med barnen. Med rätt vägledning kanske barnen blir mindre fixerade vid att bara se de nyaste filmerna...
Håller med om vartenda ord, bra skrivet Anders.  :) 

Men åter till ämnet: Önskan är iallafall en film jag rekommenderar.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 17 december 2023 kl. 12:49:38Ditt resonemang fungerar ju bara om strömningstjänster inte hade funnits. Det är ju inte så att filmerna är bortglömda liksom och inte finns att se.

Det är väldigt vanligt att föräldrar visar sina barn de som de själva såg som barn så det är nog ganska många barn som känner till de gamla Disney klassikerna.
Fast frågan är om barnen vill se dem...? När mina brorsöner var på besök i somras iakttog jag dem när de tittade runt på Netflix och Disney+ - och då tittade de på årtalet, och när någonting var äldre än runt 2017 - 2018, så valde de bort det direkt och sa att det "var stenålder"... Åtminstone förut har de gjort undantag med bland annat Frost, men inte speciellt mycket äldre än så.

Att något finns på streamingtjänster är liksom inte samma sak som att barnen vill se på det, eller ens hittar åt det.

Det är för övrigt heller inte begränsat till just Disney. I somras försökte vi få med alla att se på Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta, och fastän alla började se så gav barnen upp snabbt och det blev bara vi vuxna kvar... ;)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 december 2023 kl. 12:01:19Nej, men deras föräldrar kan ju tala om för dem att de äldre (och bättre) tecknade filmerna finns, och även ta sig tid att se dem hemma i sällskap med barnen. Med rätt vägledning kanske barnen blir mindre fixerade vid att bara se de nyaste filmerna...
Absolut, men lättare sagt än gjort att övertala alla Sveriges föräldrar om det...

Där tror jag som sagt att det hade krävts lite marknadsföring från Disneys sida - det hade inte krävts speciellt mycket, så jag tycker att de gjorde sig själva en björntjänst när de inte vid all TV- och bioreklam inför Den lilla sjöjungfrun i våras också lade till i reklamen "Och missa inte den tecknade förlagan till biofilmen - går att streama nu på Disney+"; mycket mer än så hade kanske inte behövts...

Citat från: MOA skrivet 17 december 2023 kl. 12:35:45Herregud vad tragiskt,bästa & visa dom animerade filmer vid nästa släktträff
Mina brorsöner ska komma hit (med sina föräldrar) nu under julen, så jag ska göra ett försök så får vi se om det går att få dem att vilja se någon av de tecknade klassikerna. :)