Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önskan (Wish, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 10 september 2022 kl. 22:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 januari 2024 kl. 01:28:00Är man dum om man inte gillar Önskan?
Vi kanske definiera dum på olika sätt  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  6 januari 2024 kl. 01:36:44Vi kanske definiera dum på olika sätt  ;)
Då är de flesta som sätt filmen dumma och bara du inte

gstone

Det är ohört sorgligt att den här filmen floppade med både kritiker och på Box Office.

Verkligen en tragedi 😭

Disneyfantasten

Nu verkar det som att summan på biljettkassan passerat budgeten.  :D

Disneyfantasten

gstone

Lilla My

Lillefot

Har nu sett filmen efter dröjsmål pga tight ekonomi när den först gick upp på bio, och jag tycker den är skaplig. Ingen av Disneys finaste filmer som kan mäta sig med deras andra, tidslösa mästerverk, men den visuella stilen är intressant och sångerna är vackra.

Den största kritiken som jag har gäller just referenserna som filmen gör. Jag förstår varför de är med, med tanke på Disneys 100-års jubileum förra året och att de därför vill passa på att hylla sin egen filmhistoria. Men det känns som att de stundtals tar så stor plats att det går över filmens egna identitet. Tekniskt sett kan Super Mario Bros.-filmen kritiseras för samma aspekt, men där fick jag känslan att filmskaparna verkligen ville göra ett love-letter till spelen och de höjde intrycket av en redan engagerande film. I Önskan fungerar det inte riktigt lika bra, exempelvis är fyra av "the supporting cast" stand-ins för fyra av de sju dvärgarna.

Den svenska dubbningen var bra, och jag märkte inte någon dialog eller sångtext som stack ut onaturligt. Att höra Peter Jöback som självaste antagonisten kändes lite konstigt, för allt jag kunde tänka på då var en ond version av Aladdin. Men det är en personlig nitpick.

Så överlag sett, en aningen rörig film och den gör inget oförväntat kring handlingen. Med det sagt kan jag ändå rekommendera att se den åtminstone en gång. Slutbetyget blir därmed 6.5/10.

P.S: Som kuriosa var jag helt själv i biosalongen där filmen visades. Lite förvånande även om det var mitt på en vardag när många barn är i skolan.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Filmen gjordes ju för hundraårsjubileum och därför är den proppfull med referenser till Disney och filmen blev ändå helt okej. Men den hade nog funkat bättre både som film och också som hundraårsjubileum om karaktärerna i den var etablerade Disneykaraktärer någon slags Hos Musse...

Tänk er om Disneykaraktärerna kom samman och kämpade för allas rätt att kunna få sin önskan uppfylld som vi vet är ju önskningar genomgående i Disneys filmer.

Varför skapa sju karaktärer som får exakt samma attribut som det sju dvärgarna när man faktiskt kan använda det sju dvärgarna? Varför ska man nöja sig med att Asha klär sig som Askungens gudmor istället för att faktiskt ta med gudmodern?

Disneyfantasten

Själv har jag inga problem alls med referenserna, visst det kanske inte är "jätteoriginellt, men personligen har jag inga problem alls med det, och jag tycker man tydligt ser skillnaden på karaktärerna i denna film och karaktärerna i andra filmer, för mig är skillnaderna tillräckligt distinkts för att kännas som sin egna grej, och eftersom det är Disneys 100 års jubileumsfilm så tycker jag att det känns logiskt och rimligt med dess innehåll, jag tror det de ville göra var en bra och underhållande film, något som jag själv upplever att de har gjort, kan knappt bärga mig tills filmen äntligen släpps på Bluray så att jag kan köpa den och se den igen, finner den värd att ses flera gånger om.

Skulle vara intressant att se karaktärerna från denna film träffa karaktärerna de liknar...

gstone

Anledningen  till att den här filmen blev så ogillade är helt klart att dom flesta filmer kritiker dumma i huvudet 😏😒😂😂😂😂

gstone

Lilla My

Problemet är inte att det är referenser med, utan att alla referenser är forcerade och väldigt klumpiga. Det känns som filmen skrevs runt referenser och ett försök att forcera ut så många etablerade Disney-attribut som möjligt istället för att skrivas som en fungerande film från första början. Det gör att handlingen blir väldigt platt, och karaktärerna likaså.

Det gör att filmen enligt mig snarare känns som en fanfic skriven av en Disney-tokig 14-åring som verkligen ville göra den bästa Disney-filmen någonsin!!! - utan att ha en riktigt idé om hur karaktärsarbete och ebb och flod av en story fungerar.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 13 januari 2024 kl. 16:18:02Problemet är inte att det är referenser med, utan att alla referenser är forcerade och väldigt klumpiga. Det känns som filmen skrevs runt referenser och ett försök att forcera ut så många etablerade Disney-attribut som möjligt istället för att skrivas som en fungerande film från första början. Det gör att handlingen blir väldigt platt, och karaktärerna likaså.

Det gör att filmen enligt mig snarare känns som en fanfic skriven av en Disney-tokig 14-åring som verkligen ville göra den bästa Disney-filmen någonsin!!! - utan att ha en riktigt idé om hur karaktärsarbete och ebb och flod av en story fungerar.
Tack för att du förklarar din syn på saken.

Jag förstår hur du tänker, även om jag inte håller med, jag ser inget problem alls med varken animationen, handlingen eller karaktärerna, men det är förstås som alltid helt subjektivt.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 11 januari 2024 kl. 14:46:32P.S: Som kuriosa var jag helt själv i biosalongen där filmen visades. Lite förvånande även om det var mitt på en vardag när många barn är i skolan.
När jag såg Encanto på bio när min DV hade planeringsdag och när en DV har planeringsdag så är deltagare/brukare automatiskt lediga, jag vet inte hur det såg ut på skolan, men med tanke på ditt resonemang skulle det kunna vara på det viset att barnen var i skolorna just den dagen då jag satt på biosalongen.