Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 februari 2025 kl. 23:11:47Hur går det med Darkwing Duck omdubb credits ?
Nu har jag äntligen fått svar av min kontakt på Disney Character Voices angående Darkwing Duck, och tyvärr inget alltför upplyftande sådant:

Citat från: Disney Character Voices InternationalThanks for your mail and for pointing out the issue with the credits on Disney+. We will have our team to look in to this.
I am afraid we are not able send you all the credits for the series.

Så vi får bara hoppas att de kan lösa problemen och få dit rätt credits på Disney+, men något säger mig att det inte lär vara högsta prio... :(

gstone

Hur går det med den magiska resan ?

Något svar från Håkan ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 mars 2025 kl. 09:30:48Hur går det med den magiska resan ?

Något svar från Håkan ?
Nej, tyvärr inget svar av Håkan. Jag ska maila igen, utifall att det första mailet har kommit bort - det händer ju trots allt ibland. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2025 kl. 15:25:54Nej, tyvärr inget svar av Håkan. Jag ska maila igen, utifall att det första mailet har kommit bort - det händer ju trots allt ibland. :)
Skrivit till Lizette och frågat om hon vet vem som var regissör 🙂, haft kontakt med henne innan så förhoppningsvis så kan vi få reda på något.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2025 kl. 09:20:08Nu har jag äntligen fått svar av min kontakt på Disney Character Voices angående Darkwing Duck, och tyvärr inget alltför upplyftande sådant:

Så vi får bara hoppas att de kan lösa problemen och få dit rätt credits på Disney+, men något säger mig att det inte lär vara högsta prio... :(
Skulle svarat här men tryckte fel😅

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 mars 2025 kl. 19:52:39Och så en sak till, nämligen uppdateringen till Lilla Kycklingen;

https://www.d-zine.se/filmer/lillakycklingen.htm

Förövrigt är jag nyfiken: när sker nästa uppdatering?
Oj. det var klantigt av mig... Jag har under alla dessa år trott att creditlistan på Lilla Kycklingen varit komplett, men jag ser nu att den tydligen verkar komma från pressmaterial i samband med biopremiären som var kraftigt inkomplett; och som sedan inte verkar ha uppdaterats. Det var oerhört klantigt, och jag ber så mycket om ursäkt... :-[

Jag åtgärdar det omedelbart.

Finns det fler creditlistor som är kraftigt inkompletta eller direkt felaktiga, så säg till; för sådant har högsta prio att åtgärda.

I övrigt ligger jag lite efter med arbete med Dubbningshemsidan, då jag var på konsert igår och före det haft det lite stressigt med jobb och annat. Men inom några dagar räknar jag med att få ut nästa uppdatering, så fort som jag är klar med en recension jag håller på med. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 mars 2025 kl. 23:54:47https://www.dubbningshemsidan.se/credits/asterixochhanstappragaller/

Lars Edström och Per Sjöstrand står krediterad till samma roll.
@Daniel Hofverberg
Hmm, det har jag inte ens reflekterat över - vilken av dem är det som faktiskt spelar Miraculix...?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2025 kl. 00:47:52Hmm, det har jag inte ens reflekterat över - vilken av dem är det som faktiskt spelar Miraculix...?
@Oscar Isaksson kanske vet? Eller möjligtvis @Erika?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2025 kl. 00:47:52Hmm, det har jag inte ens reflekterat över - vilken av dem är det som faktiskt spelar Miraculix...?
Ja hur kunde det bli så när listan publicerades? Helkönstigt

Monsieur Hulot

Per Sjöstrand. Han gör rösten i Asterix 12 stordåd och rösten i "tappra galler" låter exakt som honom.

Monsieur Hulot

Jag vet inte om många känner till detta, men runt 2001 utkom två VHS-kassetter av första säsongen av Professor Balthazar. Denna gång var det inte den klassiska dubbningen från SVT med Mathias Henrikson, utan en helt och hållet nydubbad version. Berättaren låter väldigt mycket som Håkan Mohede. Är det möjligtvis han? Och vem har regisserat dubbningen? Förvånar mig inte heller om dubbningen är producerad av Sun Studio A/S (som tyvärr var nedlagd sedan åratal).

Det som också gör VHS-dubbningen unik är att avsnitten "Skouppfinnaren", "Viktors äggmaskin" och "Lycka för två" finns med svenskt tal. De dubbades nämligen aldrig på 70-talet! Och då vore det ju roligt om denna VHS-dubb dök upp på Archive också :)  Kanske @Ovanliga dubbningar har tillgång till denna version? (Jag hittar tyvärr inte mina exemplar hemma i röran för närvarande)

BPS

Det har nämnts tidigare på forumet, men som andra har sagt och sa då också är det Per.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2025 kl. 09:20:08Nu har jag äntligen fått svar av min kontakt på Disney Character Voices angående Darkwing Duck, och tyvärr inget alltför upplyftande sådant:

Bjarne Heuser var regissör på Darkwing Duck, fick svar från Lizette.

Historielektions Soveren

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 mars 2025 kl. 06:58:55Bjarne Heuser var regissör på Darkwing Duck, fick svar från Lizette.
Men han får inte svara och ge ut credits för dubbningen är gjord hos Iyuno.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna