Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Jultomtens Lärling.

Startat av Will Siv, 3 december 2022 kl. 12:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Hittade inte en egen tråd om den här serien.

( Det här är dessutom det första ämnet jag skapar själv  :) )

Tomten - Sture Ström.

Nicholas - Felix Dryselius.

Valter - Steve Kratz.

Holger - Anders Öjebo.

En av nissarna och boogiemanen - Tommy Nilsson.

Nån som känner igen dom andra rösterna?

( Also Fun Trivia: serien är producerad av Alphanim som också gjorde "Galactik Football" )
- what.

Will Siv

Ser inte den här karaktären bekant ut?

Screenshot_20221204-140748~2.png
- what.

Disneyfantasten

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 december 2022 kl. 14:50:57Jo, han liknar Dick Dastardly.
Ja men också lite Baggen i Tummelisa...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 december 2022 kl. 15:13:44Ja men också lite Baggen i en Tummelisa...

Just det, nu ser jag, 1994-års version av Don Bluth.

Skokaka

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  4 december 2022 kl. 15:53:22Undra vem som spelade honom
Det är Tommy Nilsson som spelar Baronen som syns på bild tidigare i tråden.

gstone

Varför har serien inga dubb credits ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

- what.

Oskar

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 december 2022 kl. 14:50:57Jo, han liknar Dick Dastardly.
Om warner bros skulle sett det skulle warner bros stämmer produktionsbolag som gör jultomtens lärling.

Alexander

Will Siv

Citat från: Alexander skrivet  5 december 2022 kl. 22:58:58Låter som att flickan spelas av Sandra Kassman.  :)
Ja du har nog rätt, jag tyckte först bara att hon lät som en av tjejerna i Winx.....

Men nu hör jag att hon faktiskt låter som Sandra ( med något förställd röst ).
- what.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 december 2022 kl. 15:13:44Ja men också lite Baggen i Tummelisa...
Och Plommonstopsmannen i "Familjen Robinson".
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet  6 december 2022 kl. 12:18:09Och Plommonstopsmannen i "Familjen Robinson".
Tre karaktärer i en med andra ord.

Skokaka

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Kom förresten på att han även liknar en man med pilot-kläder i Hundhotellet En Mystisk Historia.

MOA

Disneyfantasten

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 december 2022 kl. 13:36:48Honom har jag nog sett på bild, han liknar en spelfigur från Mario.
Han är en figur från Mario...

Skokaka

Citat från: MOA skrivet  6 december 2022 kl. 13:32:45Han e också lik Dick Dastardly
Det har Disneyfantasten sagt tidigare i tråden, och Dick Dastardly hade jag också först i tanken. ;D

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet  6 december 2022 kl. 13:52:12Det har Disneyfantasten sagt tidigare i tråden, och Dick Dastardly hade jag också först i tanken. ;D
Hon menade nog att Waluigi ser ut som Dick Dastardley.
- what.

Skokaka

Citat från: Will Stewart skrivet  6 december 2022 kl. 13:55:19Hon menade nog att Waluigi ser ut som Dick Dastardley.
Jo, verkar vara en generisk skurk design. Jag antar at Baronen är också en skurk på grund av utseendet.

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet  6 december 2022 kl. 13:57:13Jo, verkar vara en generisk skurk design. Jag antar at Baronen är också en skurk på grund av utseendet.
Ja och jag tänkte främst på Dastardley p.g.a av klädseln och att Baronen också är en pilot.
- what.

Skokaka

Citat från: Will Stewart skrivet  6 december 2022 kl. 13:59:03Ja och jag tänkte främst på Dastardley p.g.a av klädseln och att Baronen också är en pilot.
Han måste vara inspirerad av Dastardly verkligen.

Mathilda Gustafsson

Serien brukar ju typ gå som en extra julkalender varje år men har man någon gång visat hela serien inte bara avsnitten som visas i december varje år? För det ska tydligen finnas 50 stycken

Mathilda Gustafsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 december 2023 kl. 23:07:06Serien brukar ju typ gå som en extra julkalender varje år men har man någon gång visat hela serien inte bara avsnitten som visas i december varje år? För det ska tydligen finnas 50 stycken
Någon som vet?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 15 juni 2024 kl. 22:05:15Någon som vet?
Jag, tror att alla 50 avsnitten har dubbats och har visats på SVT.

I julas var det dock inte alla avsnitt utan där behandlade man serien mer som en julkalender och då tog det stopp mitt i.

MOA

Nu snackar vi julkalendrar mitt i sommarn LoL

Sabelöga

Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 december 2023 kl. 23:07:06Serien brukar ju typ gå som en extra julkalender varje år men har man någon gång visat hela serien inte bara avsnitten som visas i december varje år? För det ska tydligen finnas 50 stycken
Det är en väldigt bra fråga, och jag måste medge att jag blir lite konfunderad över sändningarna av Jultomtens lärling. Vid den första sändningen på SVT1 2008 står det "Del 1 av 52" i tablån, men likväl verkar sändningarna avbrytas vid avsnitt 50 och jag hittar inga spår av något avsnitt 51 eller 52... ???

Likaså vid de första sändningarna på Barnkanalen i november/december 2009, 2010 och 2011; då det alla tre gånger står "Del 1 av 52" i tablån, men de likväl verkar sluta med avsnitt 50.

Efter 2011 verkar SVT ha gjort uppehåll fram till 2016 med serien, och då ser det ut som att sändningarna slutar med avsnitt 48. 2017 sänds avsnitt 1 - 50 (som en julkalender med två avsnitt dagligen mellan 1 december och juldagen), och 2018 nöjer de sig med att sända de 27 första avsnitten. 2019 sänds återigen 50 avsnitt, två avsnitt dagligen i december månad. 2020 verkar SVT märkligt nog sända 49 avsnitt, först 1 - 48 och sen avsnitt 50; men såvitt jag kan se inte avsnitt 49 (!).

2022 står det "Del 1 av 52" i tablåerna, men där avbryts serien redan efter 12 avsnitt. Och nu senast i december 2023 verkar SVT Barn ha sänt de första 18 avsnitten (men inte resten), trots att det även där står "Del 1 av 52" vid det första avsnittet...

Så kort sagt verkar serien vara väldigt styvmoderligt behandlad av SVT, där SVT1 och Barnkanalen/SVT Barn vid olika reprisomgångar genom åren har visat allt mellan 12 och 50 avsnitt; men där de alltid ändå skriver ut "Del X av 52" i tablåerna. Minst sagt förvirrande...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2024 kl. 03:50:38Det är en väldigt bra fråga, och jag måste medge att jag blir lite konfunderad över sändningarna av Jultomtens lärling. Vid den första sändningen på SVT1 2008 står det "Del 1 av 52" i tablån, men likväl verkar sändningarna avbrytas vid avsnitt 50 och jag hittar inga spår av något avsnitt 51 eller 52... ???

Likaså vid de första sändningarna på Barnkanalen i november/december 2009, 2010 och 2011; då det alla tre gånger står "Del 1 av 52" i tablån, men de likväl verkar sluta med avsnitt 50.

Efter 2011 verkar SVT ha gjort uppehåll fram till 2016 med serien, och då ser det ut som att sändningarna slutar med avsnitt 48. 2017 sänds avsnitt 1 - 50 (som en julkalender med två avsnitt dagligen mellan 1 december och juldagen), och 2018 nöjer de sig med att sända de 27 första avsnitten. 2019 sänds återigen 50 avsnitt, två avsnitt dagligen i december månad. 2020 verkar SVT märkligt nog sända 49 avsnitt, först 1 - 48 och sen avsnitt 50; men såvitt jag kan se inte avsnitt 49 (!).

2022 står det "Del 1 av 52" i tablåerna, men där avbryts serien redan efter 12 avsnitt. Och nu senast i december 2023 verkar SVT Barn ha sänt de första 18 avsnitten (men inte resten), trots att det även där står "Del 1 av 52" vid det första avsnittet...

Så kort sagt verkar serien vara väldigt styvmoderligt behandlad av SVT, där SVT1 och Barnkanalen/SVT Barn vid olika reprisomgångar genom åren har visat allt mellan 12 och 50 avsnitt; men där de alltid ändå skriver ut "Del X av 52" i tablåerna. Minst sagt förvirrande...
Kanske har något av de längre 24 minuters avsnitten visats som två 12 minuters avsnitt? För det verkar inte finnas mer än 50 avsnitt av serien

Historielektions Soveren

Hela serien med svensk dubb finns faktiskt på Internet Archive men vet inte om det är okej att dela länken den visas ju varje jul även fast den är okomplett
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2024 kl. 03:50:38Det är en väldigt bra fråga, och jag måste medge att jag blir lite konfunderad över sändningarna av Jultomtens lärling. Vid den första sändningen på SVT1 2008 står det "Del 1 av 52" i tablån, men likväl verkar sändningarna avbrytas vid avsnitt 50 och jag hittar inga spår av något avsnitt 51 eller 52... ???

Säkert? För jag såg då 1 avsnitt per dag fram till den 24:e, så det måste varit 24 avsnitt, eller  ???

Har för mig att serien också visades på Nickelodeon nåt år.

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 16 juni 2024 kl. 22:36:06Hela serien med svensk dubb finns faktiskt på Internet Archive men vet inte om det är okej att dela länken den visas ju varje jul även fast den är okomplett
Med tanke på att Jultomtens lärling inte finns tillgänglig nu - den försvann från SVT Play i januari - och den hursomhelst inte sänts i komplett skick på flera års tid, så ser jag inga problem med att dela länken. :)

Historielektions Soveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2024 kl. 22:26:50Med tanke på att Jultomtens lärling inte finns tillgänglig nu - den försvann från SVT Play i januari - och den hursomhelst inte sänts i komplett skick på flera års tid, så ser jag inga problem med att dela länken. :)
https://archive.org/details/jultomtens-larling-svenskt-tal
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 17 juni 2024 kl. 22:29:21https://archive.org/details/jultomtens-larling-svenskt-tal
Tack för länken. Vad kommer egentligen det där från för källa...? Jag ser nämligen att det inte finns några utsatta dubbcredits alls, och det borde det väl ändå ha funnits när SVT sänt serien...?

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2024 kl. 22:36:28Tack för länken. Vad kommer egentligen det där från för källa...? Jag ser nämligen att det inte finns några utsatta dubbcredits alls, och det borde det väl ändå ha funnits när SVT sänt serien...?
SVT Play tror jag, fick den av en vän som var okej med att jag laddade upp den.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 17 juni 2024 kl. 22:43:32SVT Play tror jag, fick den av en vän som var okej med att jag laddade upp den.
Men hade serien verkligen inga utsatta dubbcredits på SVT Play...? Det låter väldigt ovanligt, i så fall.

Steffan Rudvall

Det här är intressant, nu har SVT äntligen fått förnuft nog att visa hela serien igen. 

https://www.svtplay.se/jultomtens-larling

Alla 50 avsnitt och det är ju första gången på länge, Internet Archive uppladdningen börjar ju därför bli mindre försvarbar...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 november 2024 kl. 16:36:50Det här är intressant, nu har SVT äntligen fått förnuft nog att visa hela serien igen.

https://www.svtplay.se/jultomtens-larling

Alla 50 avsnitt och det är ju första gången på länge, Internet Archive uppladdningen börjar ju därför bli mindre försvarbar...
Om det stämmer är det mycket goda nyheter, då SVT som sagt på sistone alltid har avbrutit serien i förtid; om än efter varierande antal avsnitt. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 november 2024 kl. 20:28:42Om det stämmer är det mycket goda nyheter, då SVT som sagt på sistone alltid har avbrutit serien i förtid; om än efter varierande antal avsnitt. :)
Det kommer två avsnitt om dagen i 24 dagar så det blir bara 48, när jag tar en närmare titt på de kommande avsnitten så saknas avsnitt 20 och avsnitt 48 av någon anledning...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 november 2024 kl. 20:50:54Det kommer två avsnitt om dagen i 24 dagar så det blir bara 48, när jag tar en närmare titt på de kommande avsnitten så saknas avsnitt 20 och avsnitt 48 av någon anledning...
Aj då... Ändå betydligt bättre än när SVT bara sänt en bråkdel, men ändå hade man ju velat ha alla avsnitten...

BPS

Från vilken kanal har SVT köpt in dubbningen? Om dubbningen är beställd av SVT förstår jag inte varför det inte finns några credits dessutom har serien engelsk bildversion och inte den franska originalversionen...

Will Siv

Citat från: BPS skrivet  2 december 2024 kl. 16:36:14Från vilken kanal har SVT köpt in dubbningen? Om dubbningen är beställd av SVT förstår jag inte varför det inte finns några credits dessutom har serien engelsk bildversion och inte den franska originalversionen...
Jag vet att serien har visats på Nickelodeon.
- what.

Jonas9881

Vem är det som har dubbat Jultomtens lärling?

Är det Eurotroll som har gjort det?

För jag kontaktade dom angående det, men jag får inget svar. Kan tycka det är en skyldighet att svara när man är ett stort svenskt bolag. Hur annars ska man komma i kontakt med Eurotroll, brev?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 15:20:30Vem är det som har dubbat Jultomtens lärling?
Svårt att veta när det inte finns credits, men baserat på rösterna skulle jag tro det...

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 16:14:37Svårt att veta när det inte finns credits, men baserat på rösterna skulle jag tro det...
Vilka är ens rösterna?

Hon tjejen som bor i tomtens hus, det är väl hon från Beck va och även var med i Rederiet? Avled för några årsen, kanske till och med i år.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 16:16:16Vilka är ens rösterna?

Hon tjejen som bor i tomtens hus, det är väl hon från Beck va och även var med i Rederiet? Avled för några årsen, kanske till och med i år.
Tyvärr finns det ju inga credits så det enda vi vet med säkerhet är ju det som SVT skrivit i beskrivningen...

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 16:30:28Tyvärr finns det ju inga credits så det enda vi vet med säkerhet är ju det som SVT skrivit i beskrivningen...
Men du säger ju "baserat på rösterna" isåfall bör du ha någon tanke på vilka det är ju?

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 16:43:13Men du säger ju "baserat på rösterna" isåfall bör du ha någon tanke på vilka det är ju?
Jag har en tanke på vilka jag tror det är men jag vill inte sprida falsk information om jag skulle ha fel...

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 16:43:13Men du säger ju "baserat på rösterna" isåfall bör du ha någon tanke på vilka det är ju?
Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 17:19:13Jag har en tanke på vilka jag tror det är men jag vill inte sprida falsk information om jag skulle ha fel...
Förutom Sture Ström (Tomten) och Felix Dryselius (Nicolas) har vi följande (som tagit upp tidigare).

Valter (renen) - Steve Kratz.

Holger (tomtenissen ) - Anders Öjebo.

Sen gör Tommy Nilsson några övriga röster, i ett avsnitt spelas en tjej av Sandra Kassman, i ett annat avsnitt medverkar Annelie Bhagavan, vissa karaktärer är bara med i ett avsnitt.

Inte säker på vilka som spelar eskimo barnen.....
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  4 december 2024 kl. 17:30:10Förutom Sture Ström (Tomten) och Felix Dryselius (Nicolas) har vi följande (som tagit upp tidigare).

Valter (renen) - Steve Kratz.

Holger (tomtenissen ) - Anders Öjebo.

Sen gör Tommy Nilsson några övriga röster, i ett avsnitt spelas en tjej av Sandra Kassman, i ett annat avsnitt medverkar Annelie Bhagavan, vissa karaktärer är bara med i ett avsnitt.

Inte säker på vilka som spelar eskimo barnen.....
Jepp, jag hörde också Steve Kratz hos renen och Anders Öjebo hos nissen.

Mathilda Gustafsson

Har vi riktig otur så kan det vara en SVT dubbning som är utförd av Riviera Sound & Post och då blir det ju omöjligt med credits.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 december 2024 kl. 20:06:52Har vi riktig otur så kan det vara en SVT dubbning som är utförd av Riviera Sound & Post och då blir det ju omöjligt med credits.
Eftersom det saknas dubbcredits, så borde dubben inte vara beställd av SVT utan inköpt från annat håll - det är väl bara då som dubbcredits brukar saknas, medan SVT alltid brukar ha någon form av credits i alla fall. Jag har i alla fall inget minne av att SVT någonsin helt saknat dubbcredits vid dubbningar de beställt; bara att de varit mer eller mindre ofullständiga...

Citat från: Will Siv skrivet  2 december 2024 kl. 18:00:10Jag vet att serien har visats på Nickelodeon.
När sändes serien egentligen på Nickelodeon? Jag har letat i KBs tidningstjänst, men alla förekomster av titeln "Jultomtens lärling" där verkar tillhöra tablåsidor för SVT1, Barnkanalen eller SVT Barn. Hette serien något annat i Nickelodeons tablåer, och sändes serien på Nickelodeon före eller efter att SVT började sända den...? Första förekomsten i KBs tidningstjänst är från slutet av oktober 2008, vilket överensstämmer ganska väl med det äldsta resultatet i Svensk Mediedatabas (tillhörande SVT1)

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 15:20:30Vem är det som har dubbat Jultomtens lärling?

Är det Eurotroll som har gjort det?

För jag kontaktade dom angående det, men jag får inget svar. Kan tycka det är en skyldighet att svara när man är ett stort svenskt bolag. Hur annars ska man komma i kontakt med Eurotroll, brev?
Inga företag har skyldighet att svara på mail, oavsett hur stora de är. Man kan tycka att de flesta borde det, men någon skyldighet har de förstås inte.

Men om min teori stämmer att SVT inte har beställt dubbningen, så är nog sannolikheten inte så stor att Eurotroll gjort dubben. Annars borde det som sagt ha funnits utsatta dubbcredits, att döma av tidsperioden sannolikt i form av rullande credits i sidled under eftertexterna; som SVT gjorde på den tiden när Jultomtens lärling först sändes (2008).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 09:34:13Men om min teori stämmer att SVT inte har beställt dubbningen, så är nog sannolikheten inte så stor att Eurotroll gjort dubben. Annars borde det som sagt ha funnits utsatta dubbcredits, att döma av tidsperioden sannolikt i form av rullande credits i sidled under eftertexterna; som SVT gjorde på den tiden när Jultomtens lärling först sändes (2008).
Det skulle vara bra om du har möjligheten att fråga Eurotroll, Stina Rautelin har ju oftast anlitas av just Eurotroll och medverkar som hushållerskan i serien...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2024 kl. 10:05:33Det skulle vara bra om du har möjligheten att fråga Eurotroll, Stina Rautelin har ju oftast anlitas av just Eurotroll och medverkar som hushållerskan i serien...
Just nu vet jag tyvärr inte vem jag ska prata med på Eurotroll, då receptionisten som tidigare hjälpt mig tydligen har slutat; och jag har inte lyckats hitta åt rätt kontaktperson i övrigt... :(

Vilka skådespelare känner vi oss hyfsat säkra på medverkar? Tänkte om det går att få tag i och fråga någon av dessa - även om det var minst 16 år sedan dubbningen gjordes, så finns det väl ändå en hyfsad chans att skådespelarna kommer ihåg åtminstone dubbningsstudio. Att minnas regissör/tekniker eller översättare är väl avsevärt mindre chans efter så lång tid, men var de spelade in dubben kanske skådespelarna kan komma ihåg...

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 10:52:12Vilka skådespelare känner vi oss hyfsat säkra på medverkar? 
Sture Ström, Felix Dryselius, Steve Kratz, Anders Öjebo, Vivian Cardinal, Tommy Nilsson är några...

Jag vet dock inte hur skarpt Sture Ströms minne är vid 96-års ålder.

MOA

Citat från: MB skrivet  5 december 2024 kl. 11:03:30Sture Ström, Felix Dryselius, Steve Kratz, Anders Öjebo, Vivian Cardinal, Tommy Nilsson är några...

97 är han nu, otroligt att han fortfarande lever, måste vara äldsta levande VA:n i Sverige

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 10:52:12Just nu vet jag tyvärr inte vem jag ska prata med på Eurotroll, då receptionisten som tidigare hjälpt mig tydligen har slutat; och jag har inte lyckats hitta åt rätt kontaktperson i övrigt... :(

Vilka skådespelare känner vi oss hyfsat säkra på medverkar? Tänkte om det går att få tag i och fråga någon av dessa - även om det var minst 16 år sedan dubbningen gjordes, så finns det väl ändå en hyfsad chans att skådespelarna kommer ihåg åtminstone dubbningsstudio. Att minnas regissör/tekniker eller översättare är väl avsevärt mindre chans efter så lång tid, men var de spelade in dubben kanske skådespelarna kan komma ihåg...
eurotroll har bytt ägare och numera är dubbing brothers som ägaren.

Will Siv

Citat från: MB skrivet  5 december 2024 kl. 11:03:30Sture Ström, Felix Dryselius, Steve Kratz, Anders Öjebo, Vivian Cardinal, Tommy Nilsson är några...

Och (som jag redan nämnt) Sandra Kassman och Annelie Bhagavan.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 09:34:13När sändes serien egentligen på Nickelodeon? Jag har letat i KBs tidningstjänst, men alla förekomster av titeln "Jultomtens lärling" där verkar tillhöra tablåsidor för SVT1, Barnkanalen eller SVT Barn. Hette serien något annat i Nickelodeons tablåer, och sändes serien på Nickelodeon före eller efter att SVT började sända den...? Första förekomsten i KBs tidningstjänst är från slutet av oktober 2008, vilket överensstämmer ganska väl med det äldsta resultatet i Svensk Mediedatabas (tillhörande SVT1)
Ca 2009 eller 2010.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  5 december 2024 kl. 11:29:47Och (som jag redan nämnt) Sandra Kassman och Annelie Bhagavan.
Ca 2009 eller 2010.
Så det var efter att serien började sändas på SVT...?

MB

Citat från: Will Siv skrivet  5 december 2024 kl. 11:29:47Och (som jag redan nämnt) Sandra Kassman och Annelie Bhagavan.
Ca 2009 eller 2010.
Vilken karaktär tror du spelas av Annelie Bhagavan?

Daniel Hofverberg

Tack, jag har frågat Vivian Cardinal så får vi se om hon kommer ihåg något, just för att jag haft en del kontakt med henne tidigare.

Annars får jag kolla vidare med någon av de andra...

Daniel Hofverberg

Jag har fått ett blixtsnabbt svar av Vivian Cardinal, och hon säger att hon är helt säker på att dubben gjordes av Eurotroll. Hon ville minnas att Anders Öjebo eller möjligen Jörn Savér regisserade och spelade in.

Jag ska höra med Anders om han kommer ihåg något. :)

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 12:19:48Jag har fått ett blixtsnabbt svar av Vivian Cardinal, och hon säger att hon är helt säker på att dubben gjordes av Eurotroll. Hon ville minnas att Anders Öjebo eller möjligen Jörn Savér regisserade och spelade in.

Jag ska höra med Anders om han kommer ihåg något. :)
Jag antog att Vivian skulle minnas hon sjunger inte bara ledmotivet men verkar också spela det flesta kvinnliga birollerna.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 11:41:57Så det var efter att serien började sändas på SVT...?
Det är möjligt att Nick kan visat ha serien tidigare, den kom först 2006 så antagningen då eller 2007, innan SVT köpte in den (som du säger, om det var SVT som köpte in den först så borde det ju varit credits)
Citat från: MB skrivet  5 december 2024 kl. 11:44:47Vilken karaktär tror du spelas av Annelie Bhagavan?
I ett avsnitt spelar hon en förmögen, men trevlig dam som råkar "konkurera" med julen när hon skänker leksaker till barn varenda dag.
- what.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 09:34:13Inga företag har skyldighet att svara på mail, oavsett hur stora de är. Man kan tycka att de flesta borde det, men någon skyldighet har de förstås inte.

Men om min teori stämmer att SVT inte har beställt dubbningen, så är nog sannolikheten inte så stor att Eurotroll gjort dubben. Annars borde det som sagt ha funnits utsatta dubbcredits, att döma av tidsperioden sannolikt i form av rullande credits i sidled under eftertexterna; som SVT gjorde på den tiden när Jultomtens lärling först sändes (2008).
Men hörde du inte om nyheten om att den var norska eller danska studenter som frågade Lager 157 om frågor och sedan ville inte företaget svara på det, och då stämde studenterna företaget och Lager 157 blev fällda och fick betala 450 000 kr.

Hittade artiklen om någon vill läsa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ungdomarna-anmalde-kladforetaget-fran-gallstad-nu-doms-lager-157-ber-om-ursakt

Visst dom kanske inte hade skyldighet att svara, men varför får man isåfall en saftig böter och även dömdes företaget för att ej svara på frågorna studenterna ställde till dom?

Har för mig att Sverige inte har denna regel ännu, och att det förmodligen inte kunde ha skett i Sverige på det viset.

Men det känns ju faktiskt som att Lager 157 hade skyldigheter att svara studenterna så som jag tolkar texten.

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 december 2024 kl. 12:36:19Men hörde du inte om nyheten om att den var norska eller danska studenter som frågade Lager 157 om frågor och sedan ville inte företaget svara på det, och då stämde studenterna företaget och Lager 157 blev fällda och fick betala 450 000 kr.

Hittade artiklen om någon vill läsa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ungdomarna-anmalde-kladforetaget-fran-gallstad-nu-doms-lager-157-ber-om-ursakt

Visst dom kanske inte hade skyldighet att svara, men varför får man isåfall en saftig böter och även dömdes företaget för att ej svara på frågorna studenterna ställde till dom?

Har för mig att Sverige inte har denna regel ännu, och att det förmodligen inte kunde ha skett i Sverige på det viset.

Men det känns ju faktiskt som att Lager 157 hade skyldigheter att svara studenterna så som jag tolkar texten.
Lager 157 är ingen dubbstudio, dubbningsbolagens konsumenter är filmbolagen inte vi som ser det dubbade materialet...

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  5 december 2024 kl. 12:54:29Lager 157 är ingen dubbstudio, dubbningsbolagens konsumenter är filmbolagen inte vi som ser det dubbade materialet...
Det har du väl rätt i, men ville bara visa att vissa bolag har skyldighet att svara kunderna.

Men vet inte hur det är om dubbningsbolagen måste svara deras kunder som är filmbolagen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 december 2024 kl. 13:22:33Det har du väl rätt i, men ville bara visa att vissa bolag har skyldighet att svara kunderna.

Men vet inte hur det är om dubbningsbolagen måste svara deras kunder som är filmbolagen.
Ja, alla företag har något slags ansvar gentemot deras (nuvarande) kunder - men för dubbningsbolag är det som sagt de som beställt dubbningarna (TV-kanaler, filmbolag eller dylikt) som är deras kunder, och inte de slutliga konsumenterna.

Sen gällde den här artikeln ett norskt företag enligt norsk lagstiftning, så det är inte säkert att exakt samma regler gäller i Sverige.