Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 20:56:42Det var nog menat som ett skämt med det där namnet, då man brukade meddela till folk tack vare brevduvor. Men jag tror att Asterix ska ta plats långt tillbaka i tiden INNAN elektronik existerade. Så, ja, namnet för den duvan är rätt konstig...

Minns att du nämnde Blinky Bill någonstans i tråden, även. Och jag minns att jag såg lite utav det första avsnitten, men, av någon anledning, så frös videon helt plötsligt och det hoppar över till lite senare. Alltså så har de förstås hoppat över en hel del... Dingorna är även i det avsnittet, och jag tänkte nog också på dom, men jag har för mig dock att jag har läst att de reformeras senare... Jag ä' dock inte säker när det händer, dock. Men, i hela fall...
Video glitch? Här är ett klipp med 3 dingos

https://www.youtube.com/watch?v=vgdX5rkne5o

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 december 2024 kl. 13:58:52Men, är det inte gamar i Lejonkungen? (alltså de som cirklar sig runt Simba innan Timon och Pumbaa rusar mot dem)

I vilket avsnitt av Musse Pigg är det med elaka duvor nu igen? Vad gör de?  ???

Jag kan iallafall tillägga duvorna i Madagaskar datorspelet bland de elaka duvorna.

Kom även på att det finns elaka myror i ett avsnitt av Nickelodeon's Djungel George.

Fanns det en mårdhund, en zebra, ett sjölejon, en känguru och en skunk i Panda På Äventyr? Nu har jag inte sett filmen på år och dar så jag minns dem inte...

Finns förresten även ett elakt myrpiggsvin i Cleo Löser Fallet.
Ja, det är dom gamarna/vråkarna som jag syftade på. Jag tror att de kallades för gamar, men i originalet så kallades de för "buzzards", vilket betyder vråkar. Antingen så var det bara öknamn, ett misstag med översättningen, eller så ÄR vråkar faktiskt gamar. De vråkarna som jag nämnde ser dock alla ut som gamar, men jag tog ändå med dom som en ny lista... Och det beror på om man faktiskt ser dessa som skurkar eller neutrala, då de väl trodde att Simba var död, och gamar gör ju detta i verkligheten. Men det hade gått illa om de faktiskt åt honom, så lite antagonistiska, även om vi såg dom i mindre än en hel minut...

Duvorna är med i avsnittet Feed the Birds. I detta avsnittet, Musse tänkte gå ut och mata duvorna utanför huset, men de ger sig på en liten blå fågel. De är alltså typiska mobbare. Förmodligen inte ville låta honom äta något, tror jag att det var. Musse försökte nog att hjälpa den lilla blå fågeln, medan duvorna försöker att förstöra för dom.

Det beror på om vi tänker på samma film. Jag syftar dock på den tecknade filmen där pandan dubbades utav Staffan Hallerstam och den onda björnen är Gunnar Ernblad. Eftersom mårdhundar i Japansk mytologi kan förvandla sig själva, vilket denna karaktären kan, så måste han nog vara det. Han har väl också en mask för ögonen som en tvättbjörn, därför kallas mårdhundar för "raccoon dogs" på Engelska. Men han har ju ingen randig svans, som de två tvättbjörnarna i filmen faktiskt har, så det borde nog förklara allt. Han är den onda björnens hantlangare. De andra djuren du frågade efter är några utav djuren från cirkusen. Och det är en känguru med sin joey, alltså unge, i pungen. Och jag vet att det var ett sjölejon, då han har små öron, vilket sjölejon har, medan sälar har inga öron alls. Detta lärde jag mig ända sedan jag var barn.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 19 december 2024 kl. 21:05:17Video glitch? Här är ett klipp med 3 dingos

https://www.youtube.com/watch?v=vgdX5rkne5o
Åh, så serien finns dubbad. Nåja, eftersom spelet var det så borde det väl inte vara så konstigt. 

Dennis? På Engelska så hette han väl Danny. Låter förresten som Dick Eriksson. 

Nåja, inte konstigt att han kallas för The "Mischievous" Koala. ;)

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 21:18:09Åh, så serien finns dubbad. Nåja, eftersom spelet var det så borde det väl inte vara så konstigt.

Dennis? På Engelska så hette han väl Danny. Låter förresten som Dick Eriksson.

Nåja, inte konstigt att han kallas för The "Mischievous" Koala. ;)
Visst är det Dick Eriksson, än så länge kan jag bara se ett avsnitt

Skokaka

Då jag började tråden med att nämna några djur som jag tror brukar oftast vara goda och några andra som brukar oftast vara onda så kanske jag kan chansa hur det ligger till med alla de andra djuren som togs upp efteråt, om de är goda, onda eller neutrala... Och nej, detta har inte med min åsikt om djuren att göra, utan snarare utav min erfarenhet av vad jag oftast har sett dessa djuren porträtteras i fiktion. Plus så gjorde jag mina gissningar i mitt bildspel i jobbet. Så, nu kör vi: 

Flodhästar: Goda 

Ödlor: Onda 

Näbbdjur: Goda 

Mullvadar: Goda 

Ankor: Neutrala 

Tigrar: Goda 

Leoparder & Pantrar: Onda 

Jaguarer: Onda 

Noshörningar: Neutrala 

Strutsar: Goda 

Zebror: Goda 

Isbjörnar: Goda 

Gorillor: Goda 

Prärievargar: Onda 

Pumor: Onda 

Skunkar: Goda 

Vårtsvin: Goda 

Schimpanser: Goda 

Orangutanger: Goda 

Mammutar: Goda 

Emuer: Onda 

Getter: Neutrala 

Höns & Tuppar: Goda 

Älgar: Goda 

Renar: Goda 

Örnar: Goda 

Geparder: Goda 

Giraffer: Goda 

Jättepandor: Goda 

Koalor: Goda 

Valrossar: Goda 

Späckhuggare: Onda 

Igelkottar: Goda 

Grävlingar: Goda 

Piggsvin: Goda 

Grodor: Goda 

Paddor: Onda 

Marsvin: Goda 

Storkar: Goda 

Flamingor: Neutrala 

Kameler (inkl. Dromedarer): Goda 

Lodjur: Neutrala 

Mårdar: Onda 

Kor: Goda 

Bin: Neutrala 

Komodovaraner: Onda 

Pirayor: Onda 

Krabbor: Neutrala 

Åsnor: Goda 

Jordekorrar: Goda 

Sabeltandade Tigrar: Onda 

Sengångare: Goda 

Gigantopithecus: Onda 

Pelikaner: Goda 

Gäss: Goda 

Röda Pandor: Goda 

Järvar: Onda 

Honungsgrävlingar: Goda 

Bufflar & Bisonoxar: Neutrala 

Pungråttor: Goda 

Hackspettar: Goda 

Papegojor: Neutrala 

Humlor: Goda 

Dinosaurier: Goda (Växtätare) Onda (Köttätare) 

Hamstrar: Goda 

Uttrar: Goda 

Havsuttrar: Goda 

Lemurer: Goda 

Valar: Goda 

Surikater: Goda 

Sniglar: Goda 

Lunnefåglar: Goda 

Kindpåsråttor: Goda 

Punggrävlingar: Goda 

Skorpioner: Onda 

Måsar & Trutar: Goda 

Albatrosser: Goda 

Sorkar: Goda 

Tranor: Goda 

Hägrar: Onda 

Gräshoppor & Syrsor: Goda 

Nyckelpigor: Goda 

Fjärilar & Larver: Goda 

Vråkar: Onda 

Kackerlackor: Onda 

Tasmanska Djävular: Onda 

Duvor: Goda 

Myror: Goda 

Myrslokar: Neutrala 

Mungon: Goda 

Påfåglar: Onda 

Näbbmöss: Onda 

Skator: Onda 

Flugor: Onda 

Lamor & Alpackor: Goda 

Mårdhundar: Goda 

Dingos: Onda 

Myrpiggsvin: Goda 

Kasuarer: Onda 

Drontar/Dronter: Neutrala 

Schakaler: Onda 

Gnuer: Neutrala 

Svanar: Goda

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 00:23:08Okej, hos larver så glömde jag nog också att nämna Nero från Dundermusen som är Baronens sällskapsdjur. Han gjorde nog inte så mycket, och eftersom han är Baronens "husdjur" så att säga så är han nog mer ond/neutral.

Och hur som helst, nu så tänkte jag att nämna mer djur som vi förmodligen inte har nämnt förut. Låt oss hoppas att det inte blir för långt, heller.

Vråkar:

Goda: Kommer inte på...

Onda: Ben Buzzard från Kalle Anka kortfilmen The Flying Jalopy, Vråkarna från Lejonkungen, Vråkarna från DuckTales (2017) och Ville Vråk från Hacke Hackspett.

Beaky Buzzard från Looney Tunes (Vad hans Svenska namn nu än är och vilka som har dubbat honom, förresten...) är ju också lite utav en antagonist, men han är mest korkad. Plus så är ju Looney Tunes antagonisterna inte direkt mycket till "riktiga" skurkar eller så. Så neutral/ond förmodligen, eller, ja...

Kackerlackor:

Goda: Hal från WALL-E och Kackerlackorna från Nightmares: The Adventures.

Onda: Kackerlackorna från Timon och Pumbaa och Dee Dee, Marky och Joey från Oggy och kackerlackorna.

Kackerlackorna från Dot & Myggan Keeto skulle jag säga är nog mera neutrala...

Tasmanska Djävular:

Goda: Taz från Looney Tunes (Tja, han är väl den mest kändaste tasmanska djävulen, men medan han är förvisso en antagonist först i kortfilmerna och försöker att äta antingen Snurre eller Daffy och att alla andra djur fruktar honom så har han dock en snällare sida i många andra sammanhang, till exempel i Taz-Mania/Varning för Taz!*, Baby Looney Tunes, The Looney Tunes Show och Space Jam filmerna.), Ranger Ken från Ty the Tasmanian Tiger och Smiley från Savannens hjältar.

Onda: Den Tasmanska Djävulen från Legenden om ugglornas rike och Viscount från Crash Boom Bang!.

*Han har även en familj i den här serien, och de är även snälla. Plus så har de en sköldpadda som husdjur som både skäller och beter sig som en hund. Även andra djur medverkar i serien då den tar plats i Tasmanien: Farbror Tjocksvans (En känguru), Koala Husan (En koala), Valle (Antingen ett vildsvin eller ett vårtsvin) och Bröderna Näbbdjur (Två näbbdjur) är även snälla. Dock så är alligatorerna Bull och Axel antagonister. Och dom där råttorna tror jag är mera neutrala...

Duvor:

Goda: Duvorna från Bolt, Karaktärerna från Valiant och de fjäderlätta hjältarna, Lance Sterling (Han är förvisso människa, men åtminstone så förvandlas han till en duva) och de andra duvorna från Spies in Disguise, Klant och de andra duvorna från Änder!, Dan från Stjärnan, Squit, Bobby och Pesto från Animaniacs (På tal om detta... Snöbollen från Pinky och Hjärnan är en ond hamster, jag, mycket riktigt, glömde bort honom...), Seamus från Som hund och katt - Kitty Galores hämnd, Brevduvan från Stoppa duvan!, Svenne Duva från Hacke Hackspett och SMS från Asterix och vikingarna.

Onda: Duvorna från Musse Pigg (2013).

Toady från Storkarna är först en antagonist, men åtminstone så reformeras han senare.

Myror: (Disneyfantasten har förvisso redan tagit upp detta förut, men jag ville ta det senare igen då jag hade detta i tanken...)

Goda: Atom Ant, Myran från Rosa Pantern (Kom att tänka på det, sen så har vi ju också Rosa Panterns Häst. Och Stornäsas Hund är ju inte så snäll, men jag tror att han är mer neutral...) och Myrorna från Ants in the Plants.

Onda: Förutom de som jag redan nämnde? Jag vet inte...

Myrslokar:

Onda: Myrsloken från Ants in the Plants.

Charlie från Rio 2 är förvisso först på Nigels sida, men i slutet så bestämmer han sig för att överge Nigel och Gabi och dansar med alla andra i slutet. Förresten så tänker han mest på myror, så han var nog mer neutral...

Mungon:

Goda: Rikki-Tikki-Tavi från olika varianter utav Djungelboken, Mango från Lilla Djungelboken och Patsy Smiles från Camp Lazlo.

Onda: Kommer inte på...

Påfåglar:

Onda: Lord Shen från Kung Fu Panda 2 och Påfågeln från ett avsnitt utav Djungelgänget.

Påfågeln från ett avsnitt utav Hacke Hackspett serien från 2018 skulle jag säga är nog mer neutral...

Näbbmöss:

Goda: Fru Fru från Zootropolis, Tant Näbbmus från Brisby och Nimhs hemlighet (Trots hennes personlighet) och Näbbmössen från De vilda djurens flykt.

Onda: Sid Shrew från Bubsy. (Hans partner, Bozwell, är även en ond vråk.)

Hos Mr. Big från Zootropolis så är det mer komplicerat, då han är ändå en maffiaboss, men skonar ändå Judy och Nick. Samma sak med hans isbjörnar, rätt komplicerat... Och, ja, kanske samma sak med Näbbmusen från Lilla Djungelboken...

Skator:

Goda: Snacks från Rock-A-Doodle, Heckle & Jeckle och Snoddas från Alfred Jeremias Kwak.

Onda: Skatorna från Valiant och de fjäderlätta hjältarna och Skatan från Fåret Shaun.

Flugor: (Samma som med myrorna...)

Goda: Kommer inte direkt på någon, förutom Zipper förstås som Disneyfantasten redan nämnde... 

Onda: Superfly från Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem.

Lamor & Alpackor:

Goda: Kuzco (Han är förvisso människa, men förvandlas till en lama för tillfället) och Misty från Kejsarens nya stil och Shangri Llama från Ice Age 5.

Onda: Hector, Raul och Fernando från Fåret Shaun.

Judith från Sing och Leopoldo från Sagor Från Zoo skulle jag säga är nog mera neutrala...

Mårdhundar:

Goda: Mårdhundarna från Pompoko och Tom Nook*, Timmy och Tommy från Animal Crossing.

Onda: Mårdhunden från Panda På Äventyr. (Jag var först ärligt talat osäker vad för djur han skulle föreställa. Jag tänkte kanske en vessla, men hans svans liknar mer en ekorres. Plus så har han inga framtänder, så ingen ekorre heller... Men med tanke på att han är det enda djuret som har kläder på sig, röda snickarbyxor, är nog för att hanarna utav mårdhundarna har ju något... Speciellt, så detta är som censur. Förresten, mårdhundar kan ju förvandla sig själva i fiktion, så detta måste vara vad han är... Han jobbar för en ond björn förresten som är antagonisten i filmen, och det finns andra onda björnar, men några är snälla. Och såklart, titelkaraktären är en panda, som även får en flickvän. Andra djur i filmen är även: Två tvättbjörnar, en elefant, en schimpans, ett sjölejon, en tiger, en zebra, en skunk och en känguru samt dess joey. Även dessa är goda.)

*Jag vet, en del skämtar att han är antagonisten i spelet, även om det i själva verket fanns inga skurkar i spelet. Ja, inte direkt någon riktig konflikt, i hela fall... Kanske för att han är en boss (alltså chef) till spelarna, och boss kan också betyda en antagonist man strider mot i spel. Men, ändå... En del jämför honom även med Herr Krabba, Donald Trump och Djävulen... Okej, jag kanske fattar det där med Herr Krabba, Trump är jag osäker på... Men Djävulen?... Okej, detta är ändå FÖR långt! Han är långt ifrån snål, och han är faktiskt rätt snäll, dock...

Som sagt, det fanns nästan inga egentliga antagonister i spelet, men det närmaste är ju förstås Räven Redd... De flesta karaktärerna i spelet är annars antingen goda eller neutrala. Mårdhundarna är en del utav de "speciella" karaktärerna, då en del utav dom fanns det bara en utav deras art... Men, i hela fall, här är de andra:

Isabelle, Digby, K.K. Slider, Harriet, Booker, Copper, Harvey och Serena. (Hundar.)

Blanca, Kaitlin, Jatie och Rover. (Katter.)

Zipper T. Bunny. (En kanin.)

Tortimer, Kapp'n, Grams, Leila och Leilani. (Sköldpaddor.)

Porter. (En apa.)

C.J. och Chip. (Bävrar.)

Blathers och Celeste. (Ugglor.)

Phineas. (Ett sjölejon.)

Daisy Mae och Joan. (Vildsvin.)

Flick, Frillard och Nat. (Ödlor.)

Resetti och Don Resetti. (Mullvadar.)

Katrina. (En panter.)

Kicks. (En skunk.)

Jingle. (En ren.)

Gracie. (En giraff.)

Wendell. (En valross.)

Mabel, Sable och Label. (Igelkottar.)

Saharah. (En kamel.)

Leif. (En sengångare.)

Pelly, Phyllis och Pete. (Pelikaner.)

Lyle, Lottie och Pascal. (Uttrar.)

Gulliver och Gullivarrr. (Måsar.)

Brewster. (En duva.)

Pavé. (En påfågel.)

Och Cyrus och Reese. (Alpackor.)

Och förresten, angående byborna i spelet så fanns det många utav samma art: Alligatorer, myrslokar, björnar, tjurar, katter, kycklingar, kor, hjortar, hundar, ankor, örnar, elefanter, grodor, getter, gorillor, hamstrar, flodhästar, hästar, kängurur, koalor, lejon, apor, möss, bläckfiskar, strutsar, pingviner, grisar, kaniner, noshörningar, får, ekorrar, tigrar och vargar.

Dingos:

Goda: Shazza från Ty the Tasmanian Tiger.

Onda: Dingodile från Crash Bandicoot (Som hans namn säger så är det även värt att nämna att han är också hälften krokodil) och Dingorna från Lilla Dot & Kängurun.

Digeri Dingo från Taz-Mania/Varning för Taz! skulle jag säga är nog mer neutral...

Myrpiggsvin:

Goda: Knuckles från Sonic the Hedgehog och Myrpiggsvinet från Legenden om ugglornas rike.

Onda: Myrpiggsvinen från Sonic the Hedgehog (2020).

Kasuarer:

Onda: Boss Cass från Ty the Tasmanian Tiger.

Drontar/Dronter: (Hur man än stavar det...)

Goda: Polly från Piraterna! och Orville och Wilbur från Animal Crossing. (Och ja, de måste nog vara döpta och inspirerade utav albatrosserna från Bernard och Bianca samt dess uppföljare...)

Onda: Drontarna/Dronterna från Ice Age.

Dodo från Alice i Underlandet skulle jag säga är nog mer snäll/neutral...

Schakaler:

Onda: Tabaqui från olika varianter utav Djungelboken, Schakalen från Timon och Pumbaa och Schakalerna från Lejonvakten.

Gnuer:

Goda: Herman från Timon och Pumbaa och Mamma V från Khumba.

Onda: Kazar från Vilddjuren.

Gnuerna från Lejonkungen skulle jag säga är nog mera neutrala...

Svanar:

Goda: Den Fula "Ankungen" (Som sagt, det är egentligen en svan) och Odette från Svanprinsessan. (Hon är förvisso människa, men åtminstone så förvandlades hon dock till en svan...)

Onda: Kommer inte på...

Jösses, vad mycket det blev helt plötsligt...
Jo, kom att tänka på det... Duvan från Nicke Nyfiken TV-serien och Mungon från Noaks ö, också. (Båda är goda.)

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  1 oktober 2024 kl. 00:42:48Paddor:

De som jag nämnde:

Goda: Padda från De vilda djurens flykt och Pär och Pål från Djungelgänget.

Nya tillägg:

Goda: Slippy Toad från Star Fox.

Onda: Baron Silas Greenback från Dundermusen.

Paddorna från Rockos moderna liv skulle jag säga är nog mer neutrala.

Battletoads Rash, Zitz & Pimple är hjältar fast dom dör alltid på grund av spelets galna svårighetsgrad

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 26 januari 2023 kl. 17:53:08Och jag vet att SvampBob och Patrik kan vara jobbiga ibland, men i en del tillfällen har Bläckvard gått lite för långt.

Här är många exempel på avsnitt där Bläckvard är en antagonist:

Naughty Nautical Neighbors: Bläckvard blir störd över att höra SvampBob och Patrik fnissa och viska till varandra utanför huset, så han får dom två att bli osams i detta avsnitt. Men karma får redan tag i honom då han kvävs och får ryggskott, och de två hjälper honom i dessa tillfällena och blir hans vänner, vilket han absolut inte vill ska hända. Så senare ordnar han så att de två blir sams igen, och det slutar med att hans hus exploderar och dörren faller på honom som straff.

Home Sweet Pineapple: När SvampBobs hus försvinner så blir Bläckvard överlycklig att han ska flytta iväg, han bryr sig inte ens om hans två grannar är ledsna. Men ananas huset växer tillbaka igen i slutet och faller på Bläckvard, så han blev tvungen att stå ut med SvampBob i hela fall.

Squidward the Unfriendly Ghost: När SvampBob och Patrik tror att de har dödat Bläckvard av misstag så låtsas han att vara ett spöke och att de ska göra precis som han säger. Åtminstone så blir det inte som han har tänkt sig, och han erkänner att han fortfarande lever i hela fall.

Grandma's Kisses: Han gör narr av SvampBob bara för att hans Mormor gav honom en kyss på pannan och kunderna i Krångliga Krabban skrattar åt honom också. Det värsta är att avsnittet slutar faktiskt med att han och invånarna kollar igenom fönstret när SvampBob kramar sin Mormor och skrattar igen, så han får ingen karma för mobbningen. Bläckvard blev till Elake Måns i denna avsnittet. Bläckvard är också en hycklare, då han är en "Mammas Pojke" han med, som man ser i ett senare avsnitt... Åtminstone så kan man se avsnittet som kommer direkt efter som Bläckvards karma, även om det kanske är ett lite för taskigt straff. Men händelserna i denna kan ta plats direkt efter förra avsnittet i hela fall.

The Great Snail Race: Det var Bläckvards fel till att börja med i detta avsnittet, att SvampBob pressar Gary så att de kan vinna tävlingen. Förresten så fick Bläckvard priset, även om det var Patrik som vann, vilket Bläckvard faktiskt inte förtjänade. Sandy borde ha sparkat Bläckvard istället för SvampBob, i min åsikt.

The Lost Mattress: Han försöker seriöst få SvampBob och Patrik att gå över en grind för att hämta en madrass, som en vaktmask ligger på. Men som tur är så attackerar den istället Bläckvard i hela avsnittet, och till och med jagar honom i slutet. Men att han seriöst försökte få de två att bli skadade av en mask, jösses... :-\

SpongeBob vs. The Patty Gadget: Bläckvard kommer med en maskin som gör krabburgare och föreslår till Herr Krabba att denna maskinen kan ersätta SvampBob. Så SvampBob slåss emot maskinen i hela avsnittet, och när den går sönder så blir Bläckvard förkrossad. Försöka ersätta SvampBob verkar elakt, i min åsikt...

What Ever Happened to SpongeBob?: I denna ökända avsnittet så kallar Bläckvard, tillsammans med SvampBobs andra vänner, SvampBob för "idiot pojke" eller något. Detta får honom att gråta och bestämmer sig för att lämna Bikini Botten. Senare när hans vänner får reda på att SvampBob är borta så gråter alla... Förutom Bläckvard! Han bara skrattar över detta, och han vägrar låta SvampBob komma tillbaka. Bara om Herr Krabba ger honom ett Ryskt ägg, som går sönder i slutet och han blir stum över att SvampBob har återvänt.

Spongicus: När Patrik ska försöka överleva lejonfiskar så skrattar Bläckvard bara åt detta. Han bryr sig inte ens om Patrik eller ens SvampBob blir uppätna äv rovdjuren. Visst, han har inte en sån stor roll i just detta avsnittet, men det var sadistiskt av honom att vilja se sina "vänner" bli uppätna av farliga djur...

Gone: Inte en stor roll här heller, men han, tillsammans med alla andra i Bikini Botten, firade "Landet Utan SvampBob Dagen" där de gjorde en stor staty av SvampBob, brinner ner det, och sen dansar på askan. Seriöst, vem tusan gör så här mot någon? Att varenda kotte i staden lämnar någon utan att de vet det och gör en staty av dom och sen förstör det låter som hat. Jag fattar inte varför SvampBob rodnar av detta istället för att bli förkrossad. :-\

Sun Bleached: Åter igen, bara en liten roll. Men efter att SvampBob har blivit solblekt så gapskrattar Bläckvard över detta! Det är bara elakt, i verkligheten kan man dö av cancer utav att bli solblekt! Precis som de andra avsnitten i dessa åren så blir Bläckvard inte straffad för hans taskiga beteende. >:(

Gullible Pants: När Herr Krabba är borta från Krångliga Krabban och låter Bläckvard ta över så säger han till SvampBob att göra saker som han inte alls ska göra. Han vet att SvampBob är lättlurad, och han gör fåniga saker på grund av Bläckvard. Och när Herr Krabba kommer tillbaka så skyller han på SvampBob, och Bläckvard får ingen skuld alls. Åtminstone så hamnade SvampBob inte i mycket trubbel, men i hela fall.

Model Sponge: När SvampBob tror att han har fått sparken från sitt jobb så skrattar Bläckvard och blir lycklig. Detta är allt han gör i detta avsnittet...

InSPONGEiac: När SvampBob gråter i slutet av avsnittet så ler Bläckvard och säger att detta är den bästa dagen i jobbet. Vilken sadist...

Chum Fricassee: Nu är han i sitt värsta. Han är trött på sitt jobb i Krångliga Krabban och bestämmer sig för att jobba hos Plankton istället. Och när SvampBob och Herr Krabba smyger in i Glada Hinken så avslöjar Bläckvard dom för kunderna och blir utskrattade. I den ljusa sidan så får Bläckvard och Plankton sina straff i slutet av avsnittet.

Svampbob Fyrkant: Äventyr på torra land: Hela Bikini Botten har blivit galen. När SvampBob offrar sig själv så tvekar Bläckvard inte och de dödade nästan SvampBob. Bläckvard är till och med avrättaren. Men detta är lite "out of character" för Bläckvard. I en del avsnitt som Dying for Pie och den tredje filmen så ville Bläckvard aldrig att SvampBob skulle dö! De är snarare som bröder, inte 100% fiender. Men i resten av filmen så var Bläckvard lite bättre...

Little Yellow Book: Bläckvards sämsta och mest ökända avsnitt någonsin! Han läser SvampBobs dagbok inför kunderna, och detta göt honom ledsen. Medan hela Bikini Botten blir arga på Bläckvard och behandlar honom som skräp, så bryr han inte sig om hur ledsen SvampBob blir! När han senare blir låst i en skampåle så förlåter SvampBob honom, och det visar sig att SvampBob har en PERSONLIG dagbok, som Bläckvard också läser och får honom att gråta över detta. Han har inte lärt sig någonting över vad han har gått igenom! Det värsta är att det seriöst slutar med att invånarna kastar tomater på Bläckvard och han säger att han inte bryr sig och att detta var så värt det. Detta avsnittet sög verkligen. >:(

Don't Look Now: Efter att SvampBob och Patrik har sett en skräckfilm på bio så bestämmer sig Bläckvard för att klä ut sig till fiskaren i filmen och skrämmer båda två. Men sen så hamnar han själv i trubbel över detta och fick sitt straff.

Sportz?: SvampBob och Patrik vet inte vad sporter är, och Bläckvard beskriver hur man gör det, men på FEL SÄTT! De två blir skadade över Bläckvards lögner. Men Sandy utmanar Bläckvard i sport och han får stryk till och med.

Chatterbox Gary: Efter att Gary har fått ett halsband som får honom att prata och senare dömer Bläckvards konst så blir han arg och bestämmer sig för att smyga in i SvampBobs hus/ananas i natten och ersätta halsbandet med en annan. I det andra halsbandet har Bläckvard en walkie talkie och säger till SvampBob att göra saker. Senare upptäcker Gary att Bläckvard har legat bakom allt det här, så han slänger halsbandet rakt i gapet på Bläckvard och får honom att bara jama. På grund av detta så blir han jagad av maskar (tänk på att sniglar i serien beter sig som katter och maskar beter sig som hundar) och sen attackerar dom honom. Detta var ganska skurkaktigt tycker jag.

Detta är alla avsnitten som jag kommer på, det förmodligen finns många fler exempel. Men jag lade bara till dom där han som sagt går för långt...
Men, såklart, trots allt detta så finns det ju förstås många ögonblick där han faktiskt visar sin snällare sida:

Pizza Delivery: Efter att ha gått en lång hård väg till en kund med en pizzalåda så börjar kunden att klaga över att SvampBob inte hade hans dryck med sig, och tydligen så stod det inget om att han har beställt en dryck. (Det är nog Herr Krabbas fel, då det kan vara som så att han la på innan kunden nämnde om sin dryck, eller så har han glömt att berätta till SvampBob och Bläckvard om detta.) SvampBob brydde sig så mycket om kunden, och denna taskmörten påstod att han tydligen inte gjorde det, och SvampBob börjar att gråta efter att ha fått skäll. Då blir Bläckvard arg och sedan slår kunden i ansiktet med pizzalådan, sedan så säger han till SvampBob att kunden ändrade sig och accepterade pizzan utan någon dryck för att muntra upp honom. Visst, övergrepp är inte direkt en "snäll" sak direkt, men Bläckvard gjorde förstås inte detta för att vara taskig, han gjorde detta för att försvara SvampBob. Detta är nog det första avsnittet där Bläckvard var snäll mot SvampBob förresten, tror jag.

SvampBob: Svamp på rymmen: En VÄLDIGT stor förbättring utav Bläckvard över hur han var i den förra filmen... Då SvampBob och Patrik skulle avrättas så försvarar deras vänner dom över vad han har gjort för dom. Och, utav någon anledning, så är det händelser från förr i tiden... Men, i hela fall, när Bläckvard börjar sin del, så är det liksom självklart att han först pratar om att han inte gillar SvampBob, men efter ett ögonblick från barndomen så visar det sig att det är mera utav en "hat/älska" relation mellan dom två. (Relationen mellan syskon i ett nötskal...) Och han erkänner att SvampBob ÄR hans vän och att han inte förtjänar att dö. Så här så fick vi äntligen veta sanningen. Och tänka sig att Bläckvard gick med på att offra SvampBob i filmen innan detta och att han i ett avsnitt försökte få en vaktmask att attackera SvampBob och Patrik, bara för den att attackera honom istället...

Och ja, det finns som sagt mer exempel, men jag tyckte att dessa var också värt att nämna, så... Hans goda gärningar händer lite då och då...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 23 januari 2025 kl. 21:59:50Men, såklart, trots allt detta så finns det ju förstås många ögonblick där han faktiskt visar sin snällare sida:

Pizza Delivery: Efter att ha gått en lång hård väg till en kund med en pizzalåda så börjar kunden att klaga över att SvampBob inte hade hans dryck med sig, och tydligen så stod det inget om att han har beställt en dryck. (Det är nog Herr Krabbas fel, då det kan vara som så att han la på innan kunden nämnde om sin dryck, eller så har han glömt att berätta till SvampBob och Bläckvard om detta.) SvampBob brydde sig så mycket om kunden, och denna taskmörten påstod att han tydligen inte gjorde det, och SvampBob börjar att gråta efter att ha fått skäll. Då blir Bläckvard arg och sedan slår kunden i ansiktet med pizzalådan, sedan så säger han till SvampBob att kunden ändrade sig och accepterade pizzan utan någon dryck för att muntra upp honom. Visst, övergrepp är inte direkt en "snäll" sak direkt, men Bläckvard gjorde förstås inte detta för att vara taskig, han gjorde detta för att försvara SvampBob. Detta är nog det första avsnittet där Bläckvard var snäll mot SvampBob förresten, tror jag.

SvampBob: Svamp på rymmen: En VÄLDIGT stor förbättring utav Bläckvard över hur han var i den förra filmen... Då SvampBob och Patrik skulle avrättas så försvarar deras vänner dom över vad han har gjort för dom. Och, utav någon anledning, så är det händelser från förr i tiden... Men, i hela fall, när Bläckvard börjar sin del, så är det liksom självklart att han först pratar om att han inte gillar SvampBob, men efter ett ögonblick från barndomen så visar det sig att det är mera utav en "hat/älska" relation mellan dom två. (Relationen mellan syskon i ett nötskal...) Och han erkänner att SvampBob ÄR hans vän och att han inte förtjänar att dö. Så här så fick vi äntligen veta sanningen. Och tänka sig att Bläckvard gick med på att offra SvampBob i filmen innan detta och att han i ett avsnitt försökte få en vaktmask att attackera SvampBob och Patrik, bara för den att attackera honom istället...

Och ja, det finns som sagt mer exempel, men jag tyckte att dessa var också värt att nämna, så... Hans goda gärningar händer lite då och då...
Farsan kallade Bloopern i Mario Kart för Bläckvard innan jag berättade om hans riktiga namn

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 23 januari 2025 kl. 22:04:26Farsan kallade Bloopern i Mario Kart för Bläckvard innan jag berättade om hans riktiga namn
🤣

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 23 januari 2025 kl. 22:04:26Farsan kallade Bloopern i Mario Kart för Bläckvard innan jag berättade om hans riktiga namn
Och vad kallade han byborna (Minecraft)  ???
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 23 januari 2025 kl. 23:08:36Och vad kallade han byborna (Minecraft)  ???
Har nog aldrig visat honom en bybo men i slutet av Sherbet Land fick han Bläckvard i sistkurvan

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 23 januari 2025 kl. 21:59:50Pizza Delivery: Efter att ha gått en lång hård väg till en kund med en pizzalåda så börjar kunden att klaga över att SvampBob inte hade hans dryck med sig, och tydligen så stod det inget om att han har beställt en dryck. (Det är nog Herr Krabbas fel, då det kan vara som så att han la på innan kunden nämnde om sin dryck, eller så har han glömt att berätta till SvampBob och Bläckvard om detta.) SvampBob brydde sig så mycket om kunden, och denna taskmörten påstod att han tydligen inte gjorde det, och SvampBob börjar att gråta efter att ha fått skäll. Då blir Bläckvard arg och sedan slår kunden i ansiktet med pizzalådan, sedan så säger han till SvampBob att kunden ändrade sig och accepterade pizzan utan någon dryck för att muntra upp honom. Visst, övergrepp är inte direkt en "snäll" sak direkt, men Bläckvard gjorde förstås inte detta för att vara taskig, han gjorde detta för att försvara SvampBob. Detta är nog det första avsnittet där Bläckvard var snäll mot SvampBob förresten, tror jag.
Kom att tänka på det, tidigare i samma avsnitt när de var helt vilse så dansar SvampBob mitt i vägen (jag tror så att de får skjuts) och så kom det en lastbil, men föraren bara tutade på SvampBob att flytta på sig och stannade inte. Bläckvard upptäcker då detta och räddar SvampBob i sista sekunden. Så han får då ett plus över detta, också.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 16 januari 2023 kl. 17:46:19Mullvaden Marocko Mole e riktigt klantig
Han var rolig
Känner int till fler mullvader inom animation
När du skrev detta, antingen så glömde du Mulle från Alfred Jeremias Kwak, eller så skrev du detta INNAN du såg serien? När jag gjorde min ultimata lista så lade jag in honom i den, då ja' såg serien efter denna tillfället.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  4 februari 2025 kl. 20:33:24När du skrev detta, antingen så glömde du Mulle från Alfred Jeremias Kwak, eller så skrev du detta INNAN du såg serien? När jag gjorde min ultimata lista så lade jag in honom i den, då ja' såg serien efter denna tillfället.
Åh! Hur jag kunde jag glömma honom med tanke på att jag älskar hans norska röst? Såg Alfred Anka för 5 år sedan nu