Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 14 augusti 2025 kl. 20:40:43Dominique Pålsson Wiklund, om jag minns rätt.
Stämmer bra, och Gunnar Ernblad skrev sångtexten; i och med att de återanvänt sångtexterna från 1980-talsdubben. Officiellt har han dock inte crediterats för sin insats här, utan officiellt har Joakim Jennefors crediterats för sångtexterna, varför jag misstänker att Joakim kan ha återanvänt de gamla texterna på eget bevåg utan att någon givit tillstånd till det...

Citat från: MOA skrivet 14 augusti 2025 kl. 21:00:47Inte lika bra som det gamla & dubbelt så kort
Hälften så långt heter det väl, hellre än dubbelt så kort...? Förutom att de tagit bort Gunnar Ernblads tal i 40 sekunder och kortat ned slutet av sången är det ju dock relativt likt introt till gamla De mystiska guldstäderna, och även om Dominique sjunger på ett litet annat sätt är det väl en smaksak om det är bättre eller sämre. I mina ögon i alla fall inte uppenbart sämre - tvärtom kan man på goda skäl hävda att Dominique har en bättre sångröst än Lena och framförallt Gunnar. Jag menar; Gunnar Ernblad har väl aldrig varit någon storartad sångare...?

Att introt blivit kortare är väl en naturlig utveckling, då (nästan) ingen TV-serie längre har två minuter långa intron - dagens barn har nog inte tålamod att se så långa intron, så att det blir naturligt att göra allt lite effektivare och göra intron lite kortare; för att komma till sak lite fortare. :)

gstone

Vem dubbar Walt Disney själv i Musse Piggs underbara värld ?

Det förekommer nämligen arkiv ljud av walts röst som dubbats till dom språk serien dubbats till

(På tal om det , jag såg Disney 100 års konsert , där förkommede det också arkiv ljus av Walts röst dubbat till svenska

Vat nog samma röst som i Musse Piggs underbara värld ?, kan rent av vara samma ljudklipp man avände)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet 15 augusti 2025 kl. 01:34:26Vem dubbar Walt Disney själv i Musse Piggs underbara värld ?

Det förekommer nämligen arkiv ljud av walts röst som dubbats till dom språk serien dubbats till

(På tal om det , jag såg Disney 100 års konsert , där förkommede det också arkiv ljus av Walts röst dubbat till svenska

Vat nog samma röst som i Musse Piggs underbara värld ?, kan rent av vara samma ljudklipp man avände)
I vilket avsnitt?

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 01:11:28Stämmer bra, och Gunnar Ernblad skrev sångtexten; i och med att de återanvänt sångtexterna från 1980-talsdubben. Officiellt har han dock inte crediterats för sin insats här, utan officiellt har Joakim Jennefors crediterats för sångtexterna, varför jag misstänker att Joakim kan ha återanvänt de gamla texterna på eget bevåg utan att någon givit tillstånd till det...
Hälften så långt heter det väl, hellre än dubbelt så kort...? Förutom att de tagit bort Gunnar Ernblads tal i 40 sekunder och kortat ned slutet av sången är det ju dock relativt likt introt till gamla De mystiska guldstäderna, och även om Dominique sjunger på ett litet annat sätt är det väl en smaksak om det är bättre eller sämre. I mina ögon i alla fall inte uppenbart sämre - tvärtom kan man på goda skäl hävda att Dominique har en bättre sångröst än Lena och framförallt Gunnar. Jag menar; Gunnar Ernblad har väl aldrig varit någon storartad sångare...?

Att introt blivit kortare är väl en naturlig utveckling, då (nästan) ingen TV-serie längre har två minuter långa intron - dagens barn har nog inte tålamod att se så långa intron, så att det blir naturligt att göra allt lite effektivare och göra intron lite kortare; för att komma till sak lite fortare. :)
Heter det inte De Gåtfulla Guldstäderna? När vi ändå är inne på det programmet tänker jag ranka introt nästa år. Gunnar var faktiskt basist & sångare innan han blev VA

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson 

Ja, jag ber om ursäkt om jag stressar upp dig i ditt sommarlov, och jag förstår om du inte har svaret på precis allt jag söker uppgifter om, men jag skulle definitivt bli jätteglad om jag fick massor av konkreta svar på massor av de gåtor jag länge undrat över, gällande massor av dubbningar både från Disney och annat, om du har något att bidra med för tillfället så får du gärna höra av dig, du behöver kanske inte ta allting på en och samma gång dock, men du kan ta det lite pö om pö.

Bästa hälsningar, Disneyfantasten.  :)

Beck

Citat från: MOA skrivet 15 augusti 2025 kl. 11:11:24Heter det inte De Gåtfulla Guldstäderna? När vi ändå är inne på det programmet tänker jag ranka introt nästa år. Gunnar var faktiskt basist & sångare innan han blev VA
Ja, det stämmer!
Gunnar spelade bas i bandet The Few mellan 1965 och 1968.
https://www.discogs.com/artist/4242286-The-Few-10

Året därefter, 1969, sjöng han två låtar som soloartist på vinylsingeln Adjö du kära sommaren/I vårt lilla trädgårdsland.
https://www.discogs.com/release/7002633-Gunnar-Ernblad-Adj%C3%B6-Du-K%C3%A4ra-Sommaren-I-V%C3%A5rt-Lilla-Tr%C3%A4dg%C3%A5rdsland

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 augusti 2025 kl. 11:26:15@Oscar Isaksson

Ja, jag ber om ursäkt om jag stressar upp dig i ditt sommarlov, och jag förstår om du inte har svaret på precis allt jag söker uppgifter om, men jag skulle definitivt bli jätteglad om jag fick massor av konkreta svar på massor av de gåtor jag länge undrat över, gällande massor av dubbningar både från Disney och annat, om du har något att bidra med för tillfället så får du gärna höra av dig, du behöver kanske inte ta allting på en och samma gång dock, men du kan ta det lite pö om pö.

Bästa hälsningar, Disneyfantasten.  :)
Hej. Jag besökte Kungliga Biblioteket igår för första gången på 6 månader. Så börjar smått komma igång igen. Ska beta av min egen "att göra lista" som har blivit rätt lång nu men det går rätt fort när jag väl kommit igång. :)  

Gäller det samma lista med frågor, som du pekat på tidigare? Eller är det något nytt?

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 augusti 2025 kl. 15:31:04Hej. Jag besökte Kungliga Biblioteket igår för första gången på 6 månader. Så börjar smått komma igång igen. Ska beta av min egen "att göra lista" som har blivit rätt lång nu men det går rätt fort när jag väl kommit igång. :) 

Gäller det samma lista med frågor, som du pekat på tidigare? Eller är det något nytt?
Inget nytt har kommit, utan det är så gott som allt i tråden som inte har besvarats ännu. (okej, jag är beredd på att precis allt kanske inte kommer gå att svara på, men det kan aldrig skada att hoppas)

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 augusti 2025 kl. 15:44:25Inget nytt har kommit, utan det är så gott som allt i tråden som inte har besvarats ännu. (okej, jag är beredd på att precis allt kanske inte kommer gå att svara på, men det kan aldrig skada att hoppas)
Läget är väl fortfarande ganska så oförändrat, när det kommer till svar på dina frågor. Då väldigt många av dem rör dubbningar utförda hos KM studio.
 Tyvärr går det inte att trolla med knäna när det kommer till äldre dubbningar.

Jag har näst intill slutat att leta pusselbitar målmedvetet. Bara ibland om jag har ett jättebra spår att gå på. Rätt som det är så händer det att springer man på uppgifter av en ren slump. Även om det kanske är med tio års mellanrum att något kan överraska. Finns sånt jag suttit på flertalet år som behöver pusslas ihop.
Mycket kanske aldrig kommer få en lösning eller förklaring, för att inga uppgifter finns bevarade.
Det är det som är lite spännande i detta med att forska. Man vet aldrig var eller om något kan tänkas dyka upp i det okända. Nyckeln är att ha tålamod i det längsta.

MOA

Citat från: MOA skrivet 15 augusti 2025 kl. 11:11:24Heter det inte De Gåtfulla Guldstäderna? När vi ändå är inne på det programmet tänker jag ranka introt nästa år. Gunnar var faktiskt basist & sångare innan han blev VA
Finns det ett ämne om detta eller? Tänker fråga en viktig fråga

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 15 augusti 2025 kl. 11:11:24Heter det inte De Gåtfulla Guldstäderna?
Därom tvista de lärde... Den äldre 1980-talsserien hette De mystiska guldstäderna enligt tablåerna och marknadsföring på TV3, men De gåtfulla guldstäderna enligt dubbningen. Mest troligt en kommunikationsmiss mellan TV3 och Media Dubb, men jag har på Dubbningshemsidan valt att utgå ifrån tablåernas titel; då jag anser att det bör kunna betraktas som den officiella titeln (trots allt är det ju TV-kanalen och inte dubbningsstudion som "bestämmer" den officiella titeln).

2012 års serie heter i alla fall genomgående De gåtfulla guldstäderna.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 23:26:57Därom tvista de lärde... Den äldre 1980-talsserien hette De mystiska guldstäderna enligt tablåerna och marknadsföring på TV3, men De gåtfulla guldstäderna enligt dubbningen. Mest troligt en kommunikationsmiss mellan TV3 och Media Dubb, men jag har på Dubbningshemsidan valt att utgå ifrån tablåernas titel; då jag anser att det bör kunna betraktas som den officiella titeln (trots allt är det ju TV-kanalen och inte dubbningsstudion som "bestämmer" den officiella titeln).

2012 års serie heter i alla fall genomgående De gåtfulla guldstäderna.
Jag kommer kalla den för den andra titeln & finns det ett ämne om programmet så jag inte behöver skriva onödiga inlägg här?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 15 augusti 2025 kl. 23:35:08Jag kommer kalla den för den andra titeln & finns det ett ämne om programmet så jag inte behöver skriva onödiga inlägg här?
Serierna har även tagits upp på annat håll, men här finns en gammal tråd som huvudsakligen berör 1982 års serie:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=111

Disneyfantasten

Vilka dubbar Ariels systrar, mannen som hittar Ariel på skeppet, Lashana och Rosa i Den Lilla Sjöjungfrun (2023)?