Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2024 kl. 21:11:53Professionella röstskådespelare är ju en ganska lös term egentligen alla regissörer har ju haft skådespelare som de valt att arbeta med mycket Doreen Denning hade ju många återkommande till exempel...
Du menar såsom Hans Lindgren, John Harryson, Olof Thunberg, Bert-Åke Varg, osv.?

Många av dessa medverkade ju även före hennes tid. (Martin Söderhjelm till exempel)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 oktober 2024 kl. 21:13:36Du menar såsom Hans Lindgren, John Harryson, Olof Thunberg, Bert-Åke Varg, osv.?

Många av dessa medverkade ju även före hennes tid. (Martin Söderhjelm till exempel)
De och många andra, som jag har förstått det så om Doreen gillade att jobba med någon så hade hon dem i åtanke när hon fick nya projekt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2024 kl. 21:19:10De och många andra, som jag har förstått det så om Doreen gillade att jobba med någon så hade hon dem i åtanke när hon fick nya projekt.
Vissa av dem hade ibland även Monica Forsberg med, Hans Lindgren till exempel.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson , jag frågade om en komplett lista med vilka dubbningar där Blake Todd varit inblandad, men jag fick inget svar.

Så, då är jag nyfiken: skulle man kunna få veta?  :)

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2024 kl. 23:10:34@Oscar Isaksson , jag frågade om en komplett lista med vilka dubbningar där Blake Todd varit inblandad, men jag fick inget svar.
Så, då är jag nyfiken: skulle man kunna få veta?  :)
Har inte en så komplett lista som du kanske önskar.
Men här är den lista med filmer som jag 100% vet att han hade ett finger med i:

(Doreen Denning / Mari-Anne Barrefelt och projektansvariga på bla Europafilm hade direktkontakt med honom)
Bernard och Bianca
Peter och draken Elliott
Micke och Molle
Snövit och de Sju Dvärgarna
Musse Piggs julsaga
Fantasia
Mästerdetektiven Basil Mus
Den lilla sjöjungfrun
Bernard och Bianca i Australien
Skönheten och Odjuret (bara i början av arbetet när röstprover skickades men lämnade över till Kirsten Saabye under själva dubbnings och mixningsprocessen)

(Blake Todd hade ingen direktkontakt med bla KM studio mer än vid godkännande och underkännande av röstprover, men han hade sista ordet när Kirsten Saabye rapporterade till honom under arbetets gång)
Aladdin
Lejonkungen
Herkules
Mulan

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 oktober 2024 kl. 00:17:11Har inte en så komplett lista som du kanske önskar.
Men här är den lista med filmer som jag 100% vet att han hade ett finger med i:

(Doreen Denning / Mari-Anne Barrefelt och projektansvariga på bla Europafilm hade direktkontakt med honom)
Bernard och Bianca
Peter och draken Elliott
Micke och Molle
Snövit och de Sju Dvärgarna
Musse Piggs julsaga
Fantasia
Mästerdetektiven Basil Mus
Den lilla sjöjungfrun
Bernard och Bianca i Australien
Skönheten och Odjuret (bara i början av arbetet när röstprover skickades men lämnade över till Kirsten Saabye under själva dubbnings och mixningsprocessen)

(Blake Todd hade ingen direktkontakt med bla KM studio mer än vid godkännande och underkännande av röstprover, men han hade sista ordet när Kirsten Saabye rapporterade till honom under arbetets gång)
Aladdin
Lejonkungen
Herkules
Mulan
Tack för infon.

Även om du inte fått hundraprocentiga uppgifter om Törnrosa (omdubbningen), Taran och Den Magiska Kitteln (originaldubbningen), Bambi (omdubbningen), Lady och Lufsen (omdubbningen) eller Oliver och Gänget (originaldubbningen) så skulle jag ändå sätta en slant på att Blake Todd var inblandad även i dessa. (kanske också Pocahontas och Ringaren i Notre Dame)

Fast, Aladdin gjordes ju ändå av FilmMixarna och inte av KM Studio? (även om Anders Öjebo medverkade som röst och Monica Forsberg skrev sångtexterna)

Jag förutsätter att Blake Todd kanske inte hade någon inverkan på KM Studios omdubbningar på 1990-talet?

Och så en sak för att dubbelkolla: exakt vilken dubbning var den sista där AB Svensk Filmindustri var inblandad och exakt vilken var den första där Barrefelt Produktion AB var inblandad? Skulle verkligen uppskatta om du kunde svara på detta...

gstone

Jag har undrat ett tag vilka som spelar mamman och pappan på svenska i Myrmobbaren ?

Knakse nog hör det ?

Hjläp ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

PatoskyeIII

Är det i Sun Studios dubbning av Scooby-Doo och Scrappy-Doo säsong 3 som Mikael Roupé spelar Scooby? För det finns en dubbning av Snow Job Too Small där Mikael Roupé spelar Scooby och någon okänd kvinna Scrappy.

gstone

Jag skulle gärna vilja veta vem som spelar Lashana på Svenska i Den Lilla Sjöjungfrun (2023) ?

Han har samma fuktion i handligen som Carlotta  i orginalet.

gstone

Vem spelar hjärter dam på svenska i Pagemaster ?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 april 2024 kl. 21:05:11Vet någon om datorspelet Disney Villains Revenge dubbats till svenska?
Någon som vet?

gstone

Disneyfantasten

moviefan

Hur lång tid tar det att dubba en långfilm ?