Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sluta stjäla andras jobb [Stupid people] här och på Internet

Startat av Jabberjaw, 15 juli 2023 kl. 00:02:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  8 december 2024 kl. 21:04:08Verkligen, är nog ingen mening med att försöka snacka med honom
Har gjort en community post om detta antar dock att denne människa skiter i den

MOA

DingoPictures2005

@MOA svarar dig här, fortsätter konvon från bidra med creditlistor.

☝️Exakt hela anledningen till att min digitaliseringar kommer att vattenstämplas i fortsättningen.

Yes dessa troll går inte att stoppa men lägger dom ut något med vattenstämpel så är de exposade.

Yes var någon idiot som tog WillDubGuru's digitalisering som bara satte sin egna stämpel över men det tror jag ej nostalgi personen kommer att göra

DingoPictures2005

Hur lång tid tror ni jag spenderat på att gå igenom de 30 band jag gått igenom hittils?

Typ alla har varit 6 timmars band se bild.

För att förtydliga jag har ingen aning om vad som finns på banden innan jag sätter dem i spelaren då dessa spelats in långt innan jag föddes av okända personer.

Kan finnas allt från porr på tv1000 första timmarna för att det sedan ska ligga ett guldkorn som ett förlorat Turtles avsnitt i slutet.
Spolar 30 minuter i taget och kollar noggrant efter saker.
Då inspelningar oftast ligger huller om buller på dessa band.

Gissa sedan hur lång tid det tar för nostalgi kanalen att sno material jag digitaliserat så kan ni fatta att man blir förbannad.
@Daniel Hofverberg @MOA 

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 december 2024 kl. 23:39:46@MOA svarar dig här, fortsätter konvon från bidra med creditlistor.

☝️Exakt hela anledningen till att min digitaliseringar kommer att vattenstämplas i fortsättningen.

Yes dessa troll går inte att stoppa men lägger dom ut något med vattenstämpel så är de exposade.

Yes var någon idiot som tog WillDubGuru's digitalisering som bara satte sin egna stämpel över men det tror jag ej nostalgi personen kommer att göra
Men med synliga vattenstämplar i bild lär ju väldigt få stå ut med att se på dina videor, så då har du ändå lagt ner alla dessa timmar i onödan...

Okej, möjligtvis att folk kan stå ut med det om det rör sig om en liten halvgenomskinlig vattenstämpel i ett hörn, ungefär som TV-kanalernas logotyper, men knappast om det är mer iögonfallande än så.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 december 2024 kl. 00:33:42Gissa sedan hur lång tid det tar för nostalgi kanalen att sno material jag digitaliserat så kan ni fatta att man blir förbannad.
@Daniel Hofverberg @MOA
Det betvivlar jag inte, men jag antar att du inte gör det enbart för din egen skull - och då försvinner ju vitsen om folk inte står ut med att se på videorna på grund av synliga vattenstämplar...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2024 kl. 01:34:17Men med synliga vattenstämplar i bild lär ju väldigt få stå ut med att se på dina videor, så då har du ändå lagt ner alla dessa timmar i onödan...

Okej, möjligtvis att folk kan stå ut med det om det rör sig om en liten halvgenomskinlig vattenstämpel i ett hörn, ungefär som TV-kanalernas logotyper, men knappast om det är mer iögonfallande än så.
Det betvivlar jag inte, men jag antar att du inte gör det enbart för din egen skull - och då försvinner ju vitsen om folk inte står ut med att se på videorna på grund av synliga vattenstämplar...
https://youtu.be/OmdphhPxKMQ?si=QD6-4_lZxRHC9fAE
Försökt göra den så liten så möjligt.

Gjort det för att andra ska kunna glädjas åt det.
Men ej för att andra ska kopiera materialet till sin egen kanal och låtsas som att de har digitaliserat materialet.

Jabberjaw

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 december 2024 kl. 01:38:24https://youtu.be/OmdphhPxKMQ?si=QD6-4_lZxRHC9fAE
Försökt göra den så liten så möjligt.

Gjort det för att andra ska kunna glädjas åt det.
Men ej för att andra ska kopiera materialet till sin egen kanal och låtsas som att de har digitaliserat materialet.
Jag gör som så att jag lägger ut med stämplar, men har såklart orginal materialet kvar utan stämplar i orginal-format. Oftast VIDEO_TS, MPEG2 eller MKV. Beror lite på hur jag gått tillväga. Men det känns onekligen tråkigt att människor tar andras arbeten och lägger upp utan någon tanke på att ens läsa det man ber om. Kan ju inte vara så himla svårt att skriva till en annan YouTube användare på sina videos om man nu fått klippen därifrån, eller Archive.org profil.

Det är unikt för Sverige skulle jag säga. För utländska Youtubers och kanaler respekterar varandra. Men sedan finns det ju såklart också rötägg inom Torrent communityn, som trots önskemål från uppladdaren väljer att sprida material till öppna trackers utan credits även där. ::)

Men det är en väldigt rolig hobby om man bortser från alla dessa tråkiga punkterna. Man minns tillbaka i tiden, och samtidigt lite "rehab" och spänning. :D

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet 10 december 2024 kl. 18:09:45Jag gör som så att jag lägger ut med stämplar, men har såklart orginal materialet kvar utan stämplar i orginal-format. Oftast VIDEO_TS, MPEG2 eller MKV. Beror lite på hur jag gått tillväga. Men det känns onekligen tråkigt att människor tar andras arbeten och lägger upp utan någon tanke på att ens läsa det man ber om. Kan ju inte vara så himla svårt att skriva till en annan YouTube användare på sina videos om man nu fått klippen därifrån, eller Archive.org profil.

Det är unikt för Sverige skulle jag säga. För utländska Youtubers och kanaler respekterar varandra. Men sedan finns det ju såklart också rötägg inom Torrent communityn, som trots önskemål från uppladdaren väljer att sprida material till öppna trackers utan credits även där. ::)

Men det är en väldigt rolig hobby om man bortser från alla dessa tråkiga punkterna. Man minns tillbaka i tiden, och samtidigt lite "rehab" och spänning. :D
Håller helt med🙂.

Jag har som sagt dock tagit material från andra men jag har då gett credit i beskrivningen för digitaliseringen som i exempelvis denna.
https://youtu.be/FMFF5_9AD5M?si=7ODicWWbOgrNKPEd

Jonas9881

Citat från: Jabberjaw skrivet 10 december 2024 kl. 18:09:45Jag gör som så att jag lägger ut med stämplar, men har såklart orginal materialet kvar utan stämplar i orginal-format. Oftast VIDEO_TS, MPEG2 eller MKV. Beror lite på hur jag gått tillväga. Men det känns onekligen tråkigt att människor tar andras arbeten och lägger upp utan någon tanke på att ens läsa det man ber om. Kan ju inte vara så himla svårt att skriva till en annan YouTube användare på sina videos om man nu fått klippen därifrån, eller Archive.org profil.

Men jag funderar. Tycker du det är okej att fråga dig om material och sedan skriva i beskrivningen att materialet kommer från dig om du ger personen som frågar om materialet klipp? Även om det är utan störande stora ikoner som täcker mycket av skärmen?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jabberjaw

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 december 2024 kl. 18:27:44Men jag funderar. Tycker du det är okej att fråga dig om material och sedan skriva i beskrivningen att materialet kommer från dig om du ger personen som frågar om materialet klipp? Även om det är utan störande stora ikoner som täcker mycket av skärmen?
Förstår inte riktigt frågan :( .

Saken är den, att ämnet är väldigt svårhanterat. Då man dels vill att alla skall kunna återuppleva sin barndom. Trots det har jag till 90% fått digitalisera och hitta band på egen hand. Eftersom communityn inom Svenska scenen är ganska små. Och där den mest "kända" kretsen också har läckor. För ganska omgående när någonting släppts där, så hittar materialet ut till olika Youtube kanaler eller kopierade Archive sidor. Och då finns det en irritation över själva saken, att man hjälper till att bevara saker. Som sedan släpps utan credits av någon, exempelvis då synk arbeten.

Sedan får man absolut inte glömma, att denna hobbyn är SVINIGT dyr att hålla på med. Band kan kosta allt från 20kr till tusen kronor. Och har man otur så tuggar maskinen lite på banden. Så får man köpa ett nytt eller försöka reparera magnetremsan så gott det går. DVD scenen har varit snällare mot samlare, där man ofta kan finna mycket i second hand även nuförtiden om man letar på många ställen.

Jonas9881

Citat från: Jabberjaw skrivet 10 december 2024 kl. 18:35:12Förstår inte riktigt frågan :( .

Saken är den, att ämnet är väldigt svårhanterat. Då man dels vill att alla skall kunna återuppleva sin barndom. Trots det har jag till 90% fått digitalisera och hitta band på egen hand. Eftersom communityn inom Svenska scenen är ganska små. Och där den mest "kända" kretsen också har läckor. För ganska omgående när någonting släppts där, så hittar materialet ut till olika Youtube kanaler eller kopierade Archive sidor. Och då finns det en irritation över själva saken, att man hjälper till att bevara saker. Som sedan släpps utan credits av någon, exempelvis då synk arbeten.

Sedan får man absolut inte glömma, att denna hobbyn är SVINIGT dyr att hålla på med. Band kan kosta allt från 20kr till tusen kronor. Och har man otur så tuggar maskinen lite på banden. Så får man köpa ett nytt eller försöka reparera magnetremsan så gott det går. DVD scenen har varit snällare mot samlare, där man ofta kan finna mycket i second hand även nuförtiden om man letar på många ställen.
Jag förstår.

Men om vi säger att jag frågar dig om jag skulle kunna få lite tv-inspelningar av dig. Och sedan skriver i beskrivningen "all material kommer från personen Jabberjaw som har digitaliserat det själv". Tycker du det skulle vara okej då att du ger mig det så jag kan få bevara det för privat bruk alternativt bara dela det till 1-2 personer?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 december 2024 kl. 18:38:44Jag förstår.

Men om vi säger att jag frågar dig om jag skulle kunna få lite tv-inspelningar av dig. Och sedan skriver i beskrivningen "all material kommer från personen Jabberjaw som har digitaliserat det själv". Tycker du det skulle vara okej då att du ger mig det så jag kan få bevara det för privat bruk alternativt bara dela det till 1-2 personer?
Alla har olika åsikter.

Jag tycker det är ok om personen gett sitt medgivande.
Och om man crediterar personen som jag gjorde med klippet från den norska LP dubben av Djungelboken.

Jonas9881

Citat från: Jabberjaw skrivet 10 december 2024 kl. 18:35:12Förstår inte riktigt frågan :( .

Saken är den, att ämnet är väldigt svårhanterat. Då man dels vill att alla skall kunna återuppleva sin barndom. Trots det har jag till 90% fått digitalisera och hitta band på egen hand.
Då du tycker att du spenderar mycket tid med digitalisering och att lägga ut det, så vill du väl att det du lägger ut ska kunna ses av andra?

Nu minns jag för tillfället inte vad din youtube kanal heter, men om minnet inte sviker allt för mycket så minns jag att det var en ruta som täckte runt en tredjedel av skärmen och att bilden då inte blir så lockande då man inte kan se det som finns bakom rutan.

Skulle vara bättre att isåfall använda en liten logotyp i något hörn som ditt namn. Alternativ dela det med oss här på forumet och då till dom du har tillit till som inte kommer sprida det och ta åt sig äran själv.

Det skulle iallafall jag tycka vara bättre, då det inte känns så lockande att titta på en digitalisering med en stor grå ruta som täcker skärmen.

För om du nu tycker du lägger mycket tid till det, så bör det åtminstånde finnas någon form bild utan något som täcker den, samt att det finns alternativ bildkvalite då youtube komprimerar det till max.

Folk som är snälla kommer inte ta åt sig äran till det du har digitaliserat, kanske bevara det men inte säga att man själv har digitaliserat det. Och youtube enligt mig är väl fel plats för att bevara det, finns flera saker som gör att det är fel plats. Bättre att du skapar ett Plex-konto då vad jag vet inte komprimerar videorna.

Ja det är vad jag tycker och jag gav lite tips. Jag vet att alla inte tycker lika men Plex är väldigt smidigt verktyg för att dela med personer som man litar på.

Jabberjaw

Citat från: Jonas9881 skrivet 12 december 2024 kl. 12:15:55Då du tycker att du spenderar mycket tid med digitalisering och att lägga ut det, så vill du väl att det du lägger ut ska kunna ses av andra?

Nu minns jag för tillfället inte vad din youtube kanal heter, men om minnet inte sviker allt för mycket så minns jag att det var en ruta som täckte runt en tredjedel av skärmen och att bilden då inte blir så lockande då man inte kan se det som finns bakom rutan.

Skulle vara bättre att isåfall använda en liten logotyp i något hörn som ditt namn. Alternativ dela det med oss här på forumet och då till dom du har tillit till som inte kommer sprida det och ta åt sig äran själv.

Det skulle iallafall jag tycka vara bättre, då det inte känns så lockande att titta på en digitalisering med en stor grå ruta som täcker skärmen.

För om du nu tycker du lägger mycket tid till det, så bör det åtminstånde finnas någon form bild utan något som täcker den, samt att det finns alternativ bildkvalite då youtube komprimerar det till max.

Folk som är snälla kommer inte ta åt sig äran till det du har digitaliserat, kanske bevara det men inte säga att man själv har digitaliserat det. Och youtube enligt mig är väl fel plats för att bevara det, finns flera saker som gör att det är fel plats. Bättre att du skapar ett Plex-konto då vad jag vet inte komprimerar videorna.

Ja det är vad jag tycker och jag gav lite tips. Jag vet att alla inte tycker lika men Plex är väldigt smidigt verktyg för att dela med personer som man litar på.
Vi har inte riktigt samma "Agenda" och mål. Jag lägger upp klipp för att hitta folk som har fler band, eller för att glädja dom som vill återse klipp och få flashbacks till barndomen. Därav namnet tripp-are, inte spridare.

Om jag vill se på någonting jag samlat med åren så ser jag det på tvn, inte på youtube.

Tyvärr så har dom som tar andras klipp förstört för alla andra. Man kan inte längre lita på att saker stannar mellan den som lovar något och den som delar. Där kommer även copyright aspekten in i bilden. Att sprida materialet till flera hundra kan spåras av en jurist, i värsta fall Disneys.

Och dels kostaderna. Tid + Pengar som jag inte kommer att skänka bort gratis till folk på Internet som helst bara vill ha och ha

Jonas9881

Citat från: Jabberjaw skrivet 12 december 2024 kl. 12:38:34Vi har inte riktigt samma "Agenda" och mål. Jag lägger upp klipp för att hitta folk som har fler band, eller för att glädja dom som vill återse klipp och få flashbacks till barndomen. Därav namnet tripp-are, inte spridare.

Om jag vill se på någonting jag samlat med åren så ser jag det på tvn, inte på youtube.

Tyvärr så har dom som tar andras klipp förstört för alla andra. Man kan inte längre lita på att saker stannar mellan den som lovar något och den som delar. Där kommer även copyright aspekten in i bilden. Att sprida materialet till flera hundra kan spåras av en jurist, i värsta fall Disneys.

Och dels kostaderna. Tid + Pengar som jag inte kommer att skänka bort gratis till folk på Internet som helst bara vill ha och ha
Då det är du som delar det på youtube så gör ju du intrång i upphovsrätten alltså. Varför tar den risken isåfall när det finns andra sätt som är fullt lagliga att ge ut till andra? 

Och du säger att du inte vill skänka bort gratis. Fast det är väl exakt det du gör när du lägger ut det så alla har tillgång till det?

Jag kan väl tycka att det inte är någon mening att lägga ut det på youtube då ingen vill se det där av flera aspekter. Och om du själv väljer att ens inte titta på youtube, så bör det ju vara någon anledning till det, som då inte är positiv.