Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Quick Draw MacGraw

Startat av gstone, 6 november 2023 kl. 04:45:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Texas Jack I Vilda västern ( The Quick Draw McGraw Show) är bland filmer fast den borde vara bland serie  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Det är ett medvetet och avsiktligt beslut. Alla VHS-filmer och DVD-filmer, som har dubbats som en "film", ligger under kategorin FilmerSvenska röster och credits; även om det rent tekniskt sett inte är det. Således även kortfilmssamlingar, som exempelvis Grattis Kalle - 60 år och Alla älskar Kalle/Musse/Långben, som har klassats som långfilmer trots att det ju inte är det i formell mening.

Om det däremot är en dubbning som har använts på TV, så att en VHS-film innehåller avsnitt av en serie som har sänts på TV som en serie med samma dubbning, så kommer det att hamna under TV-serier. Så är dock inte fallet här, såvitt jag kunnat utröna, utan dubben som används på Texas Jack i Vilda Västern verkar inte ha använts någon annanstans än i denna VHS-film.

Jag medger att det inte alltid blir solklara gränsdragningar mellan vad som ska hamna som film och som TV-serie, och gränsen kan ibland vara något flytande, men det här är i alla fall min grundregel. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 november 2023 kl. 08:39:22Om det däremot är en dubbning som har använts på TV, så att en VHS-film innehåller avsnitt av en serie som har sänts på TV som en serie med samma dubbning, så kommer det att hamna under TV-serier. Så är dock inte fallet här, såvitt jag kunnat utröna, utan dubben som används på Texas Jack i Vilda Västern verkar inte ha använts någon annanstans än i denna VHS-film.

Jag medger att det inte alltid blir solklara gränsdragningar mellan vad som ska hamna som film och som TV-serie, och gränsen kan ibland vara något flytande, men det här är i alla fall min grundregel. :)
Så den gick inte på Cartoon Network ? ???

Sidofråga hur ser VHSen ut ?

Känner att jag no vill köpa den själv  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 november 2023 kl. 10:06:03Så den gick inte på Cartoon Network ? ???

Sidofråga hur ser VHSen ut ?

Känner att jag no vill köpa den själv  ;D
Inte med samma dubbning, i alla fall. Det är mycket möjligt att Quick Draw McGraw sändes på Cartoon Network, men då var det i så fall antingen med en annan dubbning eller i odubbad och otextad originalversion - jag minns faktiskt inte...

Så här ser VHS-omslaget ut:

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 november 2023 kl. 10:37:25Inte med samma dubbning, i alla fall. Det är mycket möjligt att Quick Draw McGraw sändes på Cartoon Network, men då var det i så fall antingen med en annan dubbning eller i odubbad och otextad originalversion - jag minns faktiskt inte...

Så här ser VHS-omslaget ut:

Hoppas den drycker på Tradera.