Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 april 2025 kl. 20:55:25Jag har också sett den där, och omslaget kommer ju helt klart från hyr-VHS-utgåvan med originaldubben. Men hade de verkligen sådana där Walt Disney Home Video-etiketter på kassetterna på den tiden...? Jag tycker att den borde ha haft en Select Video-etikett för att överensstämma med omslaget...? ???
Den norska versionen av samma utgåva har ingen etikett överhuvudtaget utan där är texten tryckt på kassetten.

https://www.tradera.com/item/668305723

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 15 april 2025 kl. 20:57:33Den norska versionen av samma utgåva har ingen etikett överhuvudtaget utan där är texten tryckt på kassetten.

https://www.tradera.com/item/668305723
Den såg helt klart mer tidsenligt ut, och rimligtvis borde den svenska utgåvan ha sett någorlunda snarlik ut.

Det förstärker alltså min teori om att den här svenska utgåvan är något slags "Frankensteins monster"; så att kassetten är en nyare sådan med omdubben som inte alls överensstämmer med omslaget. Väldigt fult gjort, i så fall. :(

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Zach66

Vad vore livet utan film?

gstone

Citat från: Zach66 skrivet 13 maj 2025 kl. 10:52:25Men tyvärr de flesta i svart/vitt och utan ljud.
Förlåt 

det viste inte jag :'(

Är ni arga på mig nu ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 maj 2025 kl. 14:20:25Förlåt

det viste inte jag :'(

Är ni arga på mig nu ?
Inte alls, @Zach66 bara upplyste om det.

Om du zoomar in på bilden ser du att det på de flesta av Super8-filmerna står "SILENT", vilket rimligtvis inte kan tolkas som annat än stumfilm. På många står det också "B&W" (svartvit), medan det på några står "COLOR".

Sen är det tre av filmerna på bilden där jag dock inte kan utläsa om det är ljud eller inte; och heller inte om det är färg eller inte.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2025 kl. 15:13:29Inte alls, @Zach66 bara upplyste om det.

Om du zoomar in på bilden ser du att det på de flesta av Super8-filmerna står "SILENT", vilket rimligtvis inte kan tolkas som annat än stumfilm. På många står det också "B&W" (svartvit), medan det på några står "COLOR".

Sen är det tre av filmerna på bilden där jag dock inte kan utläsa om det är ljud eller inte; och heller inte om det är färg eller inte.
Oavsett vilket så är priset som auktionen just nu står i (10 kronor) oerhört billigt. Det är klart att det kan bli en strid om budet i sista stund så att det stiger, men om ingen bjuder över kommer köparen att göra ett riktigt klipp.

Jag skulle nog värdera det här paketet till minst ett par hundra kronor.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2025 kl. 15:13:29Inte alls, @Zach66 bara upplyste om det.

Man kan förutsätta att de små rullarna (som rymmer 15 meter film) är stumfilmer som är ganska kraftigt nerklippta versioner av Disneys kortfilmer. De lite större rullarna brukade rymma en hel kortfilm i komplett skick och hade ibland ljud, ibland inte.

gstone

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 juni 2025 kl. 23:28:51ovanlig norsk dubbning

https://www.tradera.com/item/302150/678519132/daffy-duck-och-vannerna-hans-vhs-norsk-tal
Jag hade gärna velat få tag i Daffy på spökjakt med norskt tal, men 500 kr plus frakt och Traderas köparskydd (= 573 kr) är i mina ögon ett väldigt saftigt pris för en enda VHS-film... :(

Dessutom undrar jag om man kan lita på att filmen verkligen har norskt tal...? På framsidan står det förvisso "Norsk tale", men på baksidan ser man tydligt att det står "Norsk tekst". Så vilket av det stämmer...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juni 2025 kl. 23:42:56Jag hade gärna velat få tag i Daffy på spökjakt med norskt tal, men 500 kr plus frakt och Traderas köparskydd (= 573 kr) är i mina ögon ett väldigt saftigt pris för en enda VHS-film... :(

Dessutom undrar jag om man kan lita på att filmen verkligen har norskt tal...? På framsidan står det förvisso "Norsk tale", men på baksidan ser man tydligt att det står "Norsk tekst". Så vilket av det stämmer...?
Feltryck eller inte? Återstår att se om han äger filmen

gstone

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 juni 2025 kl. 23:08:48Once Upon a Forest DVD / nostalgi barn

https://www.tradera.com/item/302150/679811772/once-upon-a-forest-dvd-nostalgi-barn
Värt att notera att alla kända europeiska DVD-utgåvor av Det var en gång en skog/Once Upon a Forest har svensk text, men inte svenskt tal. Kan förstås vara intressant ändå, men bara så att ingen tror att det ska finnas svensk dubbning där. :)