Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

JGF04 på Archive.org

Startat av Jonas9881, 24 april 2024 kl. 21:23:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 april 2024 kl. 15:34:46Menar du att jag ska byta filformat på dom, och isåfall till vad? Ts-filer?
Jag tror han menar att dina filer kanske inte är MP4 så då måste ta reda på vad det är för filer egentligen.

Elios

Hade varit kul om ni också lade till Jesus och Josefine om någon har den.  ::)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Elios skrivet 25 april 2024 kl. 16:35:09Hade varit kul om ni också lade till Jesus och Josefine om någon har den.  ::)
Daniel har lagt ut det nu redan...

https://archive.org/details/jesus-och-josefine

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 april 2024 kl. 16:16:47Jag tror han menar att dina filer kanske inte är MP4 så då måste ta reda på vad det är för filer egentligen.
Enligt Mediainfo så är det MPEG-4 och det är även avsnitt 1 som fungerade.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det, då det verkar vara samma storlek så bör det innehålla någoting då den tar storlek från något innehåll.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 april 2024 kl. 17:07:27Enligt Mediainfo så är det MPEG-4 och det är även avsnitt 1 som fungerade.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det, då det verkar vara samma storlek så bör det innehålla någoting då den tar storlek från något innehåll.
Det går faktiskt ganska lätt att reparera filerna så att de i alla fall blir körbara med programmet Untrunc:
https://github.com/anthwlock/untrunc/releases/tag/latest

MEN samtliga de trasiga filerna saknar lite på slutet, allt från någon sekund till någon minut. Avsnitt 5 saknar en dryg minut på slutet.

Det bästa är förstås om du kan få fram kompletta och spelbara filer från din källa. Kanske har @Ovanliga dubbningar också något vi kan använda?

I annat fall skulle jag kunna försöka sätta ihop avsnitt 5 från alla tre källorna: DRs bild och ljudet i kombination från Daniels och din version.

Övriga avsnitt 6 - 24 har jag redan klara och kompletta.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 april 2024 kl. 19:13:10Det går faktiskt ganska lätt att reparera filerna så att de i alla fall blir körbara med programmet Untrunc:
https://github.com/anthwlock/untrunc/releases/tag/latest

MEN samtliga de trasiga filerna saknar lite på slutet, allt från någon sekund till någon minut. Avsnitt 5 saknar en dryg minut på slutet.

Det bästa är förstås om du kan få fram kompletta och spelbara filer från din källa. Kanske har @Ovanliga dubbningar också något vi kan använda?

I annat fall skulle jag kunna försöka sätta ihop avsnitt 5 från alla tre källorna: DRs bild och ljudet i kombination från Daniels och din version.

Övriga avsnitt 6 - 24 har jag redan klara och kompletta.
Men har nu laddat ner det, men vet inte hur jag ska använda programmet.

Hur ska jag reparera filerna med filerna jag fått i mappen?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 april 2024 kl. 19:45:23Men har nu laddat ner det, men vet inte hur jag ska använda programmet.

Hur ska jag reparera filerna med filerna jag fått i mappen?
Starta untrunc-gui.exe.

Klicka på knappen reference file och välj någon av de fungerande filerna, vilken som helst, i samma serie.
Klicka på knappen truncated file och välj den filen som du vill reparera.
Klicka på knappen Repair!

Inom några sekunder har du fått en ny fil med tillägget "_fixed" i namnet.

Svårare än så är det inte!

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 april 2024 kl. 20:08:38Starta untrunc-gui.exe.

Klicka på knappen reference file och välj någon av de fungerande filerna, vilken som helst, i samma serie.
Klicka på knappen truncated file och välj den filen som du vill reparera.
Klicka på knappen Repair!

Inom några sekunder har du fått en ny fil med tillägget "_fixed" i namnet.

Svårare än så är det inte!
Okej ska testa det senare, men varför ska man välja en fil som redan fungerar, när man ska reparera en skadad fil?

Kanske inget du vet?

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 april 2024 kl. 20:23:46Okej ska testa det senare, men varför ska man välja en fil som redan fungerar, när man ska reparera en skadad fil?

Kanske inget du vet?
Därför att en normal videofil innehåller en massa viktig data om filen på slutet, den s.k. moov-atomen.

"The moov atom aka movie atom, defines the timescale, duration, and display characteristics of the movie, as well as sub-atoms containing information for each track in the movie."

Om skadan (som här) består i att filen har blivit avhuggen på slutet saknas den informationen. Programmet måste alltså ha en fungerande referens för att kunna bygga upp det datat på nytt.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 april 2024 kl. 20:31:17Därför att en normal videofil innehåller en massa viktig data om filen på slutet, den s.k. moov-atomen.

"The moov atom aka movie atom, defines the timescale, duration, and display characteristics of the movie, as well as sub-atoms containing information for each track in the movie."

Om skadan (som här) består i att filen har blivit avhuggen på slutet saknas den informationen. Programmet måste alltså ha en fungerande referens för att kunna bygga upp det datat på nytt.
Okej, låter överkurs för mig, men behöver ju inte kunna det för att använda programmet. 

Jag lyckades, men bara synd att inte hela avsnitt finns från dessa jag hade.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 april 2024 kl. 21:17:17Okej, låter överkurs för mig, men behöver ju inte kunna det för att använda programmet.

Jag lyckades, men bara synd att inte hela avsnitt finns från dessa jag hade.
Man måste se saker positivt, okompletta avsnitt är ju bättre än inga avsnitt alls.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2024 kl. 21:20:14Man måste se saker positivt, okompletta avsnitt är ju bättre än inga avsnitt alls.
Fast jag tycker personligen att Daniels kompletta avsnitt i lägre kvalite är bättre än mina okompletta avsnitt i högre kvalite.

Själv var jag så inne i serien när jag såg den att jag glömde bort totalt att det var tv-rip och sämre kvalite, och för min del har ingen betydelse om det nu går att se vad som händer i serien.

Men det är väl bra att ha båda versionerna för dom som vill se den i högre kvalite, så finns det något för alla.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 24 april 2024 kl. 22:35:41Det skulle vara intressant att se versionen du har det här programmet har ju många versioner...
Nu har jag lagt ut den om du vill se den?

https://archive.org/details/kalle-anka-och-hans-vanner-onskar-god-jul-original-1958

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 april 2024 kl. 22:51:32Nu har jag lagt ut den om du vill se den?

https://archive.org/details/kalle-anka-och-hans-vanner-onskar-god-jul-original-1958
Det där är @Daniel Hofverberg s version för man kan nämligen höra honom tilläggsdubba i den men en väldigt konstig version av Daniel projekt måste jag säga.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2024 kl. 22:54:34Det där är @Daniel Hofverberg s version för man kan nämligen höra honom tilläggsdubba i den men en väldigt konstig version av Daniel projekt måste jag säga.
Ja, det där är den egenkomponerade förlängda versionen som jag gjorde för min DVD - med ett flertal extra inslag, som inte överensstämmer med 1958 års program, men som jag lade till som bonus med hjälp av DVD-standardens funktion för seamless branching. Där ingår alltså allt från 1958 års program, plus några inslag till för att få upp speltiden med ungefär en halvtimme.

Dessutom har någon roat sig med att bränna in min textning avsedd för originalversionen, istället för att behålla den valbar - inte så lyckat, då textningen är översatt från den engelska versionen och alltså inte alls överensstämmer med dubbningens dialog; som gör att texten inte alls är samma som ljudet... :(
(På DVD:n hade jag två svenska textspår - en där endast engelskspråkiga partier översatts, avsett för det svenska ljudspåret, och ett där allting översatts avsett för originalversionen; och det här är alltså det sistnämnda textspåret som är inbränt som del av bilden)