Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gammal Elektronik

Startat av DingoPictures2005, 21 juni 2024 kl. 23:37:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Då vi har en expert @Anders M Olsson 
Så tänkte jag fråga.

Är det en bra idé att kocka en tryckrulle i varmvatten om den stelnat och är i dåligt skick?
Har ett Philips DCC 730 kassettdäck jag vill få igång.
Får upp meddelandet clean transport men meddelandet är kvar efter rengöring.
Dock så är tryckrullen helt stelnade och i jävligt skick och undrar om det är en bra idé att kocka dem, sett att det rekommenderas på några forum.
Visserligen så kan nya köpas men tvekar på kvalitén på dessa.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 juni 2024 kl. 23:37:22Då vi har en expert @Anders M Olsson
Så tänkte jag fråga.

Är det en bra idé att kocka en tryckrulle i varmvatten om den stelnat och är i dåligt skick?
Har ett Philips DCC 730 kassettdäck jag vill få igång.
Får upp meddelandet clean transport men meddelandet är kvar efter rengöring.
Dock så är tryckrullen helt stelnade och i jävligt skick och undrar om det är en bra idé att kocka dem, sett att det rekommenderas på några forum.
Visserligen så kan nya köpas men tvekar på kvalitén på dessa.
Ingen aning. Det var många år sen jag senast reparerade en bandspelare, och jag skulle nog aldrig själv komma på idén att koka tryckrullen i vatten. Det är möjligt att det kan fungera, men jag kan också tänka mig att det finns risk för att man förstör rullen helt.

DCC 730 är dessutom ett digitalt kassettdäck, och såna har jag aldrig sysslat med.

På analoga kassettspelare brukade jag tvätta rullen och andra delar med sprit. Om det inte hjälpte, eller om tryckrullen var i alltför dåligt skick beställde jag helt enkelt en ny som originalreservdel från respektive tillverkare.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juni 2024 kl. 10:57:48Ingen aning. Det var många år sen jag senast reparerade en bandspelare, och jag skulle nog aldrig själv komma på idén att koka tryckrullen i vatten. Det är möjligt att det kan fungera, men jag kan också tänka mig att det finns risk för att man förstör rullen helt.

DCC 730 är dessutom ett digitalt kassettdäck, och såna har jag aldrig sysslat med.

På analoga kassettspelare brukade jag tvätta rullen och andra delar med sprit. Om det inte hjälpte, eller om tryckrullen var i alltför dåligt skick beställde jag helt enkelt en ny som originalreservdel från respektive tillverkare.
👍, tack för tipset ska försöka hitta en ny rulle då🙂.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juni 2024 kl. 10:57:48Ingen aning. Det var många år sen jag senast reparerade en bandspelare, och jag skulle nog aldrig själv komma på idén att koka tryckrullen i vatten. Det är möjligt att det kan fungera, men jag kan också tänka mig att det finns risk för att man förstör rullen helt.

Har rengjort tryckrullen väldigt noggrant och nu kommer inte längre clean head upp.
Dock så gör motorn ett fruktansvärt ljud.
Har inga DCC kassettband att testa med, vilket jag nog aldrig kommer införskaffa heller då jag vill använda detta kassettdäck till digitalisering av de band jag har.

DingoPictures2005

Nu funkar kassettdäcket iallafall.
Kan dock inte testa med ett riktigt DCC band.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 juni 2024 kl. 22:52:00Nu funkar kassettdäcket iallafall.
Kan dock inte testa med ett riktigt DCC band.
Köpte ett DCC band på Tradera nu.
Tomt band så kan spela in ett eget blandband😎.

MOA

Jag hade ett kassetband när jag var barn, dog dom inte ut på 2000-Talet? Jag har så dålig koll på det

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 23 juni 2024 kl. 11:44:10Jag hade ett kassetband när jag var barn, dog dom inte ut på 2000-Talet? Jag har så dålig koll på det
På 90-talet tror jag när cd:n och Minidiscen kom.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 juni 2024 kl. 08:25:57På 90-talet tror jag när cd:n och Minidiscen kom.
Vet inte när bandet släpptes men det var Grodan Boll som sjöng Skaff Skaff Skuff Skuff Skafferi(Eller hur den låten gick) Farsan tog med den från ett bibliotek som rensade bort alla kassetband, han behövde inte betala för den

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 25 juni 2024 kl. 10:30:59Vet inte när bandet släpptes men det var Grodan Boll som sjöng Skaff Skaff Skuff Skuff Skafferi(Eller hur den låten gick) Farsan tog med den från ett bibliotek som rensade bort alla kassetband, han behövde inte betala för den
Kassettband användes såklart in på 00-talet.
Personligen så hade jag en billig Philips kassettradio som liten och många kassettböker.
Jag är född 05.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 juni 2024 kl. 10:47:15Kassettband användes såklart in på 00-talet.
Personligen så hade jag en billig Philips kassettradio som liten och många kassettböker.
Jag är född 05.
Som står i användarnamnet, jag hade inte mer än det jag nämnde, tror jag

DingoPictures2005

Något råd om jag vill använda denna? @Anders M Olsson 
Zenith Stereo 8 spelare troligtvis från 70 talet.
Något konstigt märke jag aldrig sett.
Iallafall så känns inte denna stickproppen säker att stoppa i ett vägguttag.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juli 2024 kl. 16:23:19Något råd om jag vill använda denna? @Anders M Olsson
Zenith Stereo 8 spelare troligtvis från 70 talet.
Något konstigt märke jag aldrig sett.
Iallafall så känns inte denna stickproppen säker att stoppa i ett vägguttag.
Jag håller med om att stickkontakten inte ser bra ut och bör bytas ut. I övrigt vet jag inte så mycket. Jag har aldrig själv ägt någon stereo 8-spelare.

Zenith var ett väldigt välkänt märke på radio, tv och hifi i USA, men jag tror inte att deras produkter såldes i Sverige. Numera ägs varumärket av LG.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juli 2024 kl. 18:24:04Jag håller med om att stickkontakten inte ser bra ut och bör bytas ut. I övrigt vet jag inte så mycket. Jag har aldrig själv ägt någon stereo 8-spelare.

Zenith var ett väldigt välkänt märke på radio, tv och hifi i USA, men jag tror inte att deras produkter såldes i Sverige. Numera ägs varumärket av LG.
Ahh ska köpa en ny stickkontakt då.

Sedan så borde denna spelaren sålts i Europa då den har en EU kontakt?

MOA

Jag ärvde morfars gamla telefoner efter hans bortgång & dom funkar fortfarande. Fick också en gammal telefon av mormor som hon inte ville ha, alla funkar bra

DingoPictures2005

Ser på en Laserdisc ikväll.
Förvånad över att denna är spelbar med tanke på att den är gjord av Pdo.

DingoPictures2005

Nu har jag 3 fungerande Laserdisc spelare lyckades laga denna igår kväll.
Den har stått i förrådet i 3 år sedan den gick sönder den visade sig ha en trasig drivrem.
Hoppas jag kan få igång Magnavox spelaren också🙂.

DingoPictures2005

@Anders M Olsson 
Något tips?
Får detta ljud på högra kanalen på ett kassettdäck, distortat och låter alldeles för jävligt.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 augusti 2024 kl. 21:28:52@Anders M Olsson
Något tips?
Får detta ljud på högra kanalen på ett kassettdäck, distortat och låter alldeles för jävligt.
Det låter inte direkt som det skulle vara beläggning på tonhuvudet, men det skadar inte att tvätta av det med isopropylalkohol på en bomullstopp som en första åtgärd. Så är den felkällan eliminerad.

Blir felet vid uppspelning eller inspelning? Testa med ett annat kassettdäck och spela upp band korsvis som är inspelade på den andra enheten.

Det finns många saker som skulle kunna orsaka det felet. Det brukar finnas ett antal omkopplare som sitter ihop mekaniskt med knapparna för uppspelning, inspelning, paus, bandtyp, snabbspolning osv. Någon droppe kontaktsprej i omkopplarna, och "motionera" dem sen genom att trycka ner och släppa upp knapparna flera gånger.

Ett annat vanligt fel är dåliga lödningar. Om det inte går att se genom att visuellt studera kretskortet kan man försöka knacka på olika ställen på kortet medan bandet spelar, t.ex. med skaftet på en skruvmejsel. Ibland kan man då höra när man kommer åt ett känsligt ställe. Om man hittar en dålig lödning behöver man förstås en lödpenna och tenn för att åtgärda felet, och såklart lite kunskap och erfarenhet av hur man använder verktygen.

Om det inte är dålig kontakt p.g.a. omkopplarna eller lödningarna kan det vara nästan vilken elektronikkomponent som helst. Då behöver man troligen ett kopplingsschema, mätinstrument och goda elektronikkunskaper för att felsöka.

DingoPictures2005

Denna gången var tv:n laddad😉.
Tur att man anslutit skruvmejseln till jord🙂.

DingoPictures2005

@Anders M Olsson 
Är detta original fjärrkontrollen till en Mitsubishi HS-E31?
Typ inget finns dokumenterat om modelen online förutom den korta videon jag slängt upp som är länkad.
https://youtu.be/_XAHZJ1E3xg?si=E9DkEMrUrzNUBA6H

Visserligen så är spelaren en Mono spelare från sent 80-tal som jag inte använder för digitaliseringar men ser ganska ofta vhs filmer på tjock tv:s med spelaren, har en universal som funkar till spelaren men vore väldigt kul att ha originakontrollen frågar dig då du är experten.

Hittade 3 Mitsubishi fjärrkontroller i en lot på Tradera och den ena i annonsen ser typ ut som jag gissar på att originakontrollen ser ut.
Tänker skickar en köp förfrågan på 20:- om du tror det är rätt🙂.

Anders M Olsson

DingoPictures2005

Skulle denna funka för att använda en Famicom på en Europeisk tv?
Har ett Famicom men kan inte använda konsolen då den endast har antenn utgång och jag är inte villig att modda konsolen dvs borra i plasten och liknande.
Anledningen att den inte kan användas på en Pal tv är för att de Japanska frekvenser på analog tv skiljer sig och därför kan man inte få in bra bild från en Famicom på en europeisk tv.
https://www.fromjapan.co.jp/japan/en/auction/yahoo/input/q1154981997/
Eller har du något annat förslag?
Tänkt att vhs spelaren kan funka som pass-thru genom att köra Japanska antennkabeln till tvn och sedan vhs:en ut via Rca.
Spelaren är ju helt värdelös och det är jag medveten om då den ej spelar Pal band men undrar om man kan använda det för syftet jag nämnde?
@Anders M Olsson 

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 oktober 2024 kl. 13:09:08Skulle denna funka för att använda en Famicom på en Europeisk tv?
Har ett Famicom men kan inte använda konsolen då den endast har antenn utgång och jag är inte villig att modda konsolen dvs borra i plasten och liknande.
Anledningen att den inte kan användas på en Pal tv är för att de Japanska frekvenser på analog tv skiljer sig och därför kan man inte få in bra bild från en Famicom på en europeisk tv.
https://www.fromjapan.co.jp/japan/en/auction/yahoo/input/q1154981997/
Eller har du något annat förslag?
Tänkt att vhs spelaren kan funka som pass-thru genom att köra Japanska antennkabeln till tvn och sedan vhs:en ut via Rca.
Spelaren är ju helt värdelös och det är jag medveten om då den ej spelar Pal band men undrar om man kan använda det för syftet jag nämnde?
@Anders M Olsson
Ingen som helst aning.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 oktober 2024 kl. 13:43:55Ingen som helst aning.
Ok jag förstår, trodde du visste, då du är experten på elektronik.
Då den är billig så får jag ta och köpa och prova antar jag🙂.

DingoPictures2005

Lyckades göra ett bandlöst vhs band🙂.

DingoPictures2005

Movieboxar hyrdes ut så sent som 91😅.
@Anders M Olsson vet att du sa att de flesta skaffade video under 80-talet och jag är personligen väldigt chockad också då de känns som att en begagnad vhs spelare inte lär ha kostat särskilt mycket 91.
Yes står December 90 på motorn i Movieboxen jag pysslar med för tillfället.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 oktober 2024 kl. 16:21:23Lyckades göra ett bandlöst vhs band🙂.
Är det svårt att göra det eller?

Och sedan är det väl synd att offra en film för det, eller sparar du bandet/rullen och flyttar över till en annan box?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 22:35:54Är det svårt att göra det eller?

Och sedan är det väl synd att offra en film för det, eller sparar du bandet/rullen och flyttar över till en annan box?
Det var en skräp film.
Kopierad från en annan vhs i dålig kvalité.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 december 2024 kl. 22:56:45Det var en skräp film.
Kopierad från en annan vhs i dålig kvalité.
Men det går väl inte få tag på VHS-band längre. Tomma alltså?

Synd då att slänga det, går det inte återanvända det, typ radera bandet och spela in nytt? Eller kan man bara spela in en gång och sedan måste köpa nytt band?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 oktober 2024 kl. 16:21:23Lyckades göra ett bandlöst vhs band🙂.
Ja, men varför? Vad ska du ha det till?

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 december 2024 kl. 23:38:12Ja, men varför? Vad ska du ha det till?
Testa spelare med😉. 
Du slipper få band tuggade i trasig spelare om du har ett bandlöst band.

DingoPictures2005

Hur mycket kostade en vhs spelare 1991?
Typ den billigaste mest basic modellen man kunde köpa?

Och vad kostade begagnade spelare 1991?

Yes går lätt att kolla om någon kommer åt KB.

Undrar detta då jag är chockad över att Movieboxen jag nyss hittade tillverkades i December 90.
Jag vet att Pappa berättade att Farmor och Farfar köpte egen vhs 1990 när han var 17 och att de typ var dom sista som köpte egen vhs av de pappa kände😅.

Vilket är varför jag tycker det är så skumt att en Moviebox tillverkades så sent.

Visserligen så användes Movieboxar inom andra syften också som exempelvis Hotel och Sjukhus men för uthyrning så lär det inte varit en enda människa som behövde en Moviebox förutom de fåtal personer som typ vill hyra en film när de var på semester i någon stuga..... Eller liknande.

@Anders M Olsson 

Tintin

Med tanke på tråden så vill jag passa på att tipsa om följande serie på SVT Play.

https://www.svtplay.se/retroverkstan