Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gammal Elektronik

Startat av DingoPictures2005, 21 juni 2024 kl. 23:37:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 oktober 2024 kl. 16:21:23Lyckades göra ett bandlöst vhs band🙂.
Ja, men varför? Vad ska du ha det till?

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 december 2024 kl. 23:38:12Ja, men varför? Vad ska du ha det till?
Testa spelare med😉. 
Du slipper få band tuggade i trasig spelare om du har ett bandlöst band.

DingoPictures2005

Hur mycket kostade en vhs spelare 1991?
Typ den billigaste mest basic modellen man kunde köpa?

Och vad kostade begagnade spelare 1991?

Yes går lätt att kolla om någon kommer åt KB.

Undrar detta då jag är chockad över att Movieboxen jag nyss hittade tillverkades i December 90.
Jag vet att Pappa berättade att Farmor och Farfar köpte egen vhs 1990 när han var 17 och att de typ var dom sista som köpte egen vhs av de pappa kände😅.

Vilket är varför jag tycker det är så skumt att en Moviebox tillverkades så sent.

Visserligen så användes Movieboxar inom andra syften också som exempelvis Hotel och Sjukhus men för uthyrning så lär det inte varit en enda människa som behövde en Moviebox förutom de fåtal personer som typ vill hyra en film när de var på semester i någon stuga..... Eller liknande.

@Anders M Olsson 

Tintin

Med tanke på tråden så vill jag passa på att tipsa om följande serie på SVT Play.

https://www.svtplay.se/retroverkstan

DingoPictures2005

https://youtu.be/Hif-ljE2wUY?si=eKm2g-R8HeEW_hB6
@Anders M Olsson Tänkte visa dig denna.
Vhs spelare, detta är en Philips VR2324 video 2000 spelare som blivit ombyggd till en vhs spelare.
Många osålda video 2000 spelare blev ombyggda till vhs maskiner när Philips förstod att formatet floppat.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 december 2024 kl. 23:35:44https://youtu.be/Hif-ljE2wUY?si=eKm2g-R8HeEW_hB6
@Anders M Olsson Tänkte visa dig denna.
Vhs spelare, detta är en Philips VR2324 video 2000 spelare som blivit ombyggd till en vhs spelare.
Många osålda video 2000 spelare blev ombyggda till vhs maskiner när Philips förstod att formatet floppat.
Såg ut som Emil i Löneberga men var ett Åsa-nisse omslag. Hur kommer det sig?

Sedan upptäckte jag att du har en tjock-tv, det är ju riktigt häftigt att du har lyckats bevara/hitta en sådan tv som fortfarande fungerar.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 december 2024 kl. 12:24:27Såg ut som Emil i Löneberga men var ett Åsa-nisse omslag. Hur kommer det sig?

Sedan upptäckte jag att du har en tjock-tv, det är ju riktigt häftigt att du har lyckats bevara/hitta en sådan tv som fortfarande fungerar.
Åsa Nisse bandet visade sig vara sönder spelat så fick ta ett annat band.

Facebook, har 2 svartvita så har tänkt skänka denna.
Har även en Färg tjock tv jag ska hämta i Borås när jag får tid🙂.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 december 2024 kl. 13:20:17Åsa Nisse bandet visade sig vara sönder spelat så fick ta ett annat band.

Facebook, har 2 svartvita så har tänkt skänka denna.
Har även en Färg tjock tv jag ska hämta i Borås när jag får tid🙂.
2 svartvita? menar du 2 tjock-tv apparater som finns på Facebook?

Varför skänka en fungerande tjock-tv, när man kan ha den som backup?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 december 2024 kl. 14:11:292 svartvita? menar du 2 tjock-tv apparater som finns på Facebook?

Varför skänka en fungerande tjock-tv, när man kan ha den som backup?
Hittade den på Facebook.

Därför att jag inte behöver en svartvit tv och då jag inte hoardar grejer.
Har redan 6 tjock (snart 7 tjock tv:s) så varför hoarda skit andra kan glädjas över som jag ej behöver?
Har en Philips VHS TV, Samsung 14 tummare, Philips 32 tums tv från 89, Sanyo 12 tummare från 81 och denna Panasonicen och även en Nordmende som jag ska hämta i Borås.

Samlar det jag tycker är speciellt och intressant, jag samlar inte prylar bara för att ha.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 december 2024 kl. 15:01:41Hittade den på Facebook.

Därför att jag inte behöver en svartvit tv och då jag inte hoardar grejer.
Har redan 6 tjock (snart 7 tjock tv:s) så varför hoarda skit andra kan glädjas över som jag ej behöver?
Har en Philips VHS TV, Samsung 14 tummare, Philips 32 tums tv från 89, Sanyo 12 tummare från 81 och denna Panasonicen och även en Nordmende som jag ska hämta i Borås.

Samlar det jag tycker är speciellt och intressant, jag samlar inte prylar bara för att ha.
Men om några tv-apparater går sönder så kan jag väl tycka att det är bra att ha backup.

För det verkar vara komplicerat att laga tjock-tv apparater: https://www.svtplay.se/video/eJykM7V/retroverkstan/6-weltron-space-helmet?video=visa&position=653

Men om du redan har 7 stycken snart så har du nog tillräckligt med backup om någon skulle gå sönder.

Fräckt ändå att det går att titta på sådan tjock-tv, kan du få in vanliga kanaler eller är det bara från VHS-banden?

DingoPictures2005

https://youtu.be/vk1GP_2AMrY?si=6wYwSpJR7gn9n-xc

Nu gammal elektronik video uppe🙂.
@Jonas9881 glad att uppskattar även dessa😊.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 december 2024 kl. 14:39:50https://youtu.be/vk1GP_2AMrY?si=6wYwSpJR7gn9n-xc

Nu gammal elektronik video uppe🙂.
@Jonas9881 glad att uppskattar även dessa😊.
Ja det är ju alltid kul att du visar vad du har förnågot.

Apropå en annan fråga jag frågade men fick inget svar. Kan du få in vanliga tv-kanaler på dina tjock-tv apparater?

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 december 2024 kl. 18:10:04Ja det är ju alltid kul att du visar vad du har förnågot.

Apropå en annan fråga jag frågade men fick inget svar. Kan du få in vanliga tv-kanaler på dina tjock-tv apparater?
Nej inte via antenn om det är det som du menar.
Analog tv stängdes av 2005-07.
Avstängning började på Gotland och den sista analoga tv sändaren i Skåne och Blekinge stängdes av 2007.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 december 2024 kl. 19:44:22Nej inte via antenn om det är det som du menar.
Analog tv stängdes av 2005-07.
Avstängning började på Gotland och den sista analoga tv sändaren i Skåne och Blekinge stängdes av 2007.
När du föddes alltså

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 december 2024 kl. 20:03:15När du föddes alltså
Yes de började stänga av i ettaper så att säga.
I September 2005 så blev Gotland utan analog tv.
I Oktober 2007 så stängdes den sista sändaren i Blekinge/Skåne och då var hela sänt med digital tv.
Dock så har jag inte sett på vanlig tv sedan 2021 så har inget behov av att använda min tjock tv:s som tv's om man säger så.