Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

DVD/VHS recorders

Startat av Jabberjaw, 5 augusti 2024 kl. 13:56:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 augusti 2024 kl. 11:12:57Jag har en snarlik spelare som heter RC389H. Den kan spela både DVD och VHS via HDMI-utgången.
Köpte en likadan nu senast. Men när jag gör själva slut finalizing av RW skivan. Så blir hälften ibland korrupt så när jag skulle se skivan i datorn och kopiera den så stanna överföringen på 52% .. . 

Är det bara sätta i en ny skiva och gå till Disc management eller hur bränner man det man dubbat från spelarens minne till en till skiva?? Antar att det är skivan som fått ett dåligt område. Men tänkte endå se eftersom du har en likadan om det hänt dig Anders.

:) :(

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 augusti 2024 kl. 13:56:43Köpte en likadan nu senast. Men när jag gör själva slut finalizing av RW skivan. Så blir hälften ibland korrupt så när jag skulle se skivan i datorn och kopiera den så stanna överföringen på 52% .. . 

Är det bara sätta i en ny skiva och gå till Disc management eller hur bränner man det man dubbat från spelarens minne till en till skiva?? Antar att det är skivan som fått ett dåligt område. Men tänkte endå se eftersom du har en likadan om det hänt dig Anders.

:) :(
Den här modellen, RC389H, har väl inget minne? Om en bränning misslyckas får man göra om hela proceduren från början. Det går väl bra om man kopierar från videoband, men det är ju retfullt om det är en direktinspelning från linjär TV.

Jag tror aldrig att jag har använt några RW-skivor i den apparaten, utan bara DVD+R.

Resultatet blir nog inte helt och hållet 100% kompatibelt enligt standard. Det brukar gå bra att spela skivorna, antingen i samma apparat som man har spelat in dem, eller i en annan DVD-spelare.

Däremot är det lite si och så om man försöker rippa skivorna i datorn. Det kan hända konstiga saker, som t.ex. att det fattas delar av programmet, eller att man får en fil som blir dubbelt så lång som den skulle vara, och innehåller samma film två gånger i rad.

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 augusti 2024 kl. 17:53:59Den här modellen, RC389H, har väl inget minne? Om en bränning misslyckas får man göra om hela proceduren från början. Det går väl bra om man kopierar från videoband, men det är ju retfullt om det är en direktinspelning från linjär TV.

Jag tror aldrig att jag har använt några RW-skivor i den apparaten, utan bara DVD+R.

Resultatet blir nog inte helt och hållet 100% kompatibelt enligt standard. Det brukar gå bra att spela skivorna, antingen i samma apparat som man har spelat in dem, eller i en annan DVD-spelare.

Däremot är det lite si och så om man försöker rippa skivorna i datorn. Det kan hända konstiga saker, som t.ex. att det fattas delar av programmet, eller att man får en fil som blir dubbelt så lång som den skulle vara, och innehåller samma film två gånger i rad.
Hm okej det var synd. Har kunnat göra så med min gamla 699H spelare :/

Hittar inte mina andra RW skivor men känns som något endå spökar med själva spelaren. För jag brände först en korrupt, sedan en som fungerade och sedan en korrupt. När jag hoppade på datorn så fungerade exempelvis 35minuters hopp bra. Och 30min stoppade. Men allting på sidorna om 30min fungerade. Skivan ville dock inte kopiera utan fastnade på 52% ...

Aldrig upplevt såhär med min gamla spelare. Och dom symptom du beskriver har jag heller aldrig stött på med över tusen DVD RW bränningar på min gamla enhet. :(

Får inhandla nya skivor och testa igen. Man orkar inte chansa och spela in en film till, och sedan behöva slänga inspelningen.

Steffan Rudvall

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 augusti 2024 kl. 19:17:25Hm okej det var synd. Har kunnat göra så med min gamla 699H spelare :/
Om det gick på 699H så borde det funka på andra liknande modeller.

Jabberjaw

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 augusti 2024 kl. 19:21:35Om det gick på 699H så borde det funka på andra liknande modeller.
Man kan ju tycka det. Men detta blir nog min absolut sista LG spelare. För mycket eject issues när något väl händer med spelarna.

Antar jag vann på lotto med min första spelare. Med den spelare jag 1200 band utan problem. Satt med banan kartonger och pausade, spolade 5-10min och skrev upp det som fanns på banden. Och det vågar jag inte längre göra sedan min gamla 699H började "äta" band.

Men 689an känns helt klart sämre än 699H. Specifikt menyn, och att XP läget bara klarar 1h 5min. Min 699H körde 1h 16min och då kunde man få in 3 avsnitt av en tecknad serie på samma skiva vilket var väldigt trevligt. :)

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 augusti 2024 kl. 19:21:35Om det gick på 699H så borde det funka på andra liknande modeller.
Var det RCT699H? Jag har bläddrat igenom bruksanvisningen för den modellen nu, och jag hittar inget som tyder på att man skulle kunna bränna en ny skiva "från minnet" utan att göra om inspelningen på nytt.

Om man ska kunna göra så måste apparaten antingen ha en hårddisk eller väldigt stort minne, minst c:a 8-10GB.

Det finns flera DVD-recorders med inbyggd hårddisk, men jag känner inte till någon modell som har alla tre funktionerna, DVD-brännare, hårddisk och VHS-spelare i samma maskin. Men det är möjligt att det finns.

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 augusti 2024 kl. 20:07:07Var det RCT699H? Jag har bläddrat igenom bruksanvisningen för den modellen nu, och jag hittar inget som tyder på att man skulle kunna bränna en ny skiva "från minnet" utan att göra om inspelningen på nytt.

Om man ska kunna göra så måste apparaten antingen ha en hårddisk eller väldigt stort minne, minst c:a 8-10GB.

Det finns flera DVD-recorders med inbyggd hårddisk, men jag känner inte till någon modell som har alla tre funktionerna, DVD-brännare, hårddisk och VHS-spelare i samma maskin. Men det är möjligt att det finns.
Ja helt säker att jag gjort det på den. Nu var det visserligen över 2 år sedan sist. Men har för mig att jag bara behövde en ny skiva och gå till menyn igen. Och när jag tryckte på eject så skapade den en finalize på nytt

Testade en reset på enheten men provar köpa nya skivor och se om den gamla blivit trasig. Trots allt har den använts säkert 50 gånger nu med nya bränningar. Men oddsen att det kom precis när jag börjat använda den nya spelaren känns otippat endå. Denna äldre versionen kanske inte gillar mina RW skivor??

Bör man köpa några vanliga. Vilka rekommenderar du till den vi har Anders?

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 augusti 2024 kl. 20:15:02Ja helt säker att jag gjort det på den. Nu var det visserligen över 2 år sedan sist. Men har för mig att jag bara behövde en ny skiva och gå till menyn igen. Och när jag tryckte på eject så skapade den en finalize på nytt

Testade en reset på enheten men provar köpa nya skivor och se om den gamla blivit trasig. Trots allt har den använts säkert 50 gånger nu med nya bränningar. Men oddsen att det kom precis när jag börjat använda den nya spelaren känns otippat endå. Denna äldre versionen kanske inte gillar mina RW skivor??

Bör man köpa några vanliga. Vilka rekommenderar du till den vi har Anders?
Ja, om det är en skiva som du har återanvänt 50 gånger finns det väl en viss risk att den börjar bli utsliten. Jag vet faktiskt inte hur många cykler en sån skiva är beräknad att hålla.

Jag brukar hålla mig till skivor av fabrikat Verbatim, även om det kanske inte längre är ett lika säkert kort som det en gång varit. Verbatim var en gång i tiden ett amerikanskt företag, men numera är det taiwanesiska CMC som äger varumärket. Det finns bara några enstaka fabriker kvar i världen som tillverkar optiska lagringsmedia, så om man köper något annat fabrikat ska man inte bli förvånad om det egentligen är CMC-skivor i förklädnad. Det kan också vara Ritek som är en annan taiwanesisk tillverkare.

Jag använder inte LG-maskinen dagligen, så jag har ingen fullständig bild över hur den beter sig med olika sorters skivor, eller skivor av olika fabrikat.

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 augusti 2024 kl. 21:11:46Ja, om det är en skiva som du har återanvänt 50 gånger finns det väl en viss risk att den börjar bli utsliten. Jag vet faktiskt inte hur många cykler en sån skiva är beräknad att hålla.

Jag brukar hålla mig till skivor av fabrikat Verbatim, även om det kanske inte längre är ett lika säkert kort som det en gång varit. Verbatim var en gång i tiden ett amerikanskt företag, men numera är det taiwanesiska CMC som äger varumärket. Det finns bara några enstaka fabriker kvar i världen som tillverkar optiska lagringsmedia, så om man köper något annat fabrikat ska man inte bli förvånad om det egentligen är CMC-skivor i förklädnad. Det kan också vara Ritek som är en annan taiwanesisk tillverkare.

Jag använder inte LG-maskinen dagligen, så jag har ingen fullständig bild över hur den beter sig med olika sorters skivor, eller skivor av olika fabrikat.
Vet att jag använde 3 eller 4 skivor så antar detta var den 5:e och sista utav mina Verbatim+RW skivor. Så jag ser att jag redan använt det som även du rekommenderar att man kör med. Jag läste på nätet att - skivorna ibland inte fungerar alls bra i olika spelare eller när man växlar mellan DVD spelare och en DVD läsare i datorn. Så svänger förbi Kjell & Co imorgon efter jobbet och köper en ny https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/cd-dvd-blu-ray/dvd-skivor/verbatim-dvdrw-i-fodral-5-pack-p19558

så får vi se om den gillar detta mer. Eller om det är någon defekt i själva elektroniken på min nya spelare, vilket jag verkligen inte hoppas..  ::)

Går det att "testa" en DVD skiva i något program som är gratis? Typ som ett stresstest som kör igenom alla ytor på skivan och ser om något är oläsbart. Så att man vet att det är en skrivning till en defekt del på skivan som skett och kan upptäcka det så fort som möjligt. Då kan jag bränna, kopiera i datorn och testa skivan och även "formatera" skivan på datorn istället för med min Lg 689 spelare, utifall att den sliter mer när den nollar en skiva.

Goliat

Nu är filmen klar om någon mer vill hjälpa till. Ju fler källor ju bättre.

Så om någon mer har möjlighet, hojta till!

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 augusti 2024 kl. 21:11:46Ja, om det är en skiva som du har återanvänt 50 gånger finns det väl en viss risk att den börjar bli utsliten. Jag vet faktiskt inte hur många cykler en sån skiva är beräknad att hålla.

Förlåt till Goliat att jag stulit den här tråden med massa nonsens om min spelare som jag ser nu.. :( Men ger ett inlägg till så får kanske Erika eller daniel flytta dessa till en egen tråd?

Jag var på Kungsmässan idag och handlade nya Verbatim DVD+RW 4x skivor. Och efter att ha blankat den första i DVD spelaren. Så körde jag ett VHS-band i "dubbing" mode (inspelning). Startade menyn för se så allt hamnat där. Och när jag tryckte eject så gjorde spelaren som tidigare en "Menu" och så tog det kanske 30 sekunder. Men när jag kör DVD filmen i datorn så får jag fortfarande att den fastnar... På 5 försök så har 1 inspelning faktiskt lyckats 100%, en av försöken igår kväll som jag gjorde i mitten.

Har provat rippa i datorn med DVD Shrink och den fastnar redan i analyze biten. Även provat med WinX DVD Ripper och MakeMKV men alla fastnar. Vet inte riktigt om det är...

1. fel på DVD läsaren i datorn... på något sätt ???
2. fel på DVD/VHS recordern :(
3. Kompabilitetsproblem med just 689:an medans 699H modellen klarade exakt samma skivor briljant.. :-\
4. något annat tänkbart?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 augusti 2024 kl. 19:05:22Förlåt till Goliat att jag stulit den här tråden med massa nonsens om min spelare som jag ser nu.. :( Men ger ett inlägg till så får kanske Erika eller daniel flytta dessa till en egen tråd?

Jag var på Kungsmässan idag och handlade nya Verbatim DVD+RW 4x skivor. Och efter att ha blankat den första i DVD spelaren. Så körde jag ett VHS-band i "dubbing" mode (inspelning). Startade menyn för se så allt hamnat där. Och när jag tryckte eject så gjorde spelaren som tidigare en "Menu" och så tog det kanske 30 sekunder. Men när jag kör DVD filmen i datorn så får jag fortfarande att den fastnar... På 5 försök så har 1 inspelning faktiskt lyckats 100%, en av försöken igår kväll som jag gjorde i mitten.

Har provat rippa i datorn med DVD Shrink och den fastnar redan i analyze biten. Även provat med WinX DVD Ripper och MakeMKV men alla fastnar. Vet inte riktigt om det är...

3. Kompabilitetsproblem med just 689:an medans 699H modellen klarade exakt samma skivor briljant.. :-\
4. något annat tänkbart?
Du är välkommen att skriva i den här tråden den handlar inte om något projekt utan VHS apparater vi äger i allmänhet.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13060

ssimon

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 augusti 2024 kl. 19:05:22Förlåt till Goliat att jag stulit den här tråden med massa nonsens om min spelare som jag ser nu.. :( Men ger ett inlägg till så får kanske Erika eller daniel flytta dessa till en egen tråd?

4. något annat tänkbart?
Köpte mig en portabel usb dvd-brännare i början av året. Har själv haft problem med rw mellan olika enheter men löste sig när jag använde vanliga dvd-r.

Anders M Olsson

4. något annat tänkbart?
Jag ska testa att bränna en DVD+RW i min RC389H. Jag brukar annars nästan uteslutande använda DVD+R som inte är omskrivbara. Det är i vilket fall som helst inte så ofta jag använder den maskinen.

Min erfarenhet är annars att de brända skivorna brukar fungera bra att spela i fristående DVD- och Blu-rayspelare. Det är när man försöker rippa dem i datorn som man får allehanda konstiga problem.

Det behöver inte betyda att det är något fysiskt fel på drivverket (brännaren), skivorna eller på läsaren i datorn. Det kan vara recorderns mjukvara som producerar skivor som inte helt följer standard.

Har du kollat om det finns någon uppdatering av recorderns mjukvara?

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 augusti 2024 kl. 19:49:40Jag ska testa att bränna en DVD+RW i min RC389H. Jag brukar annars nästan uteslutande använda DVD+R som inte är omskrivbara. Det är i vilket fall som helst inte så ofta jag använder den maskinen.

Min erfarenhet är annars att de brända skivorna brukar fungera bra att spela i fristående DVD- och Blu-rayspelare. Det är när man försöker rippa dem i datorn som man får allehanda konstiga problem.

Det behöver inte betyda att det är något fysiskt fel på drivverket (brännaren), skivorna eller på läsaren i datorn. Det kan vara recorderns mjukvara som producerar skivor som inte helt följer standard.

Har du kollat om det finns någon uppdatering av recorderns mjukvara?
Ja snälla gör det Anders!  Och se om du får samma symptom som mig. Med min 699H spelare från 2013 så kunde jag använda exakt samma DVD+RW skivor från Verbatim och min ASUS läsare i datorn som är en DRW-24D5MT helt smärtfritt. Aldrig fått en enda korrupt skiva med den "setupen"

Testar köra en film till just nu efter en reset. Tog istället SP-läget och filmen är 50 minuter lång. Istället för att gå till DVD menyn efter dubbing är stoppat så skall jag prova att välja "DVD eject" direkt och se om det funkar bättre. Sist har jag alltid gått till DVD menyn och sett så filmen blivit 'inspelad' innan jag tryckt eject, vad det nu skulle göra för skillnad.

Jag hittade denna https://www.lg.com/se/support/produktsupport/cs-RCT689H.BITALLU/
Men jag har provat lägga både ROM filen och zip filen på mitt USB. När jag går till menyn i VHS recordern så hittar jag bara "film" och "foto" och ingenting med Software update eller liknande. Behöver man göra något specifikt tro? Hittade även denna posten som jag skall testa för se om jag kan komma till någon slags "service menu" https://www.videohelp.com/dvdhacks/lg-rct699h/12195

Men skumläst hela spelarens PDF hjälp och hittar ingenting om att man kan uppdatera den. Och LG har inte direkt dokumenterat speciellt bra på nätet hur man gör. Bara att man kan ladda ner deras fil och lägga på ett USB ::) :(