Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är bäst som Scooby-Doo? (2024)

Startat av TonyTonka, 13 november 2024 kl. 01:07:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ja, vem?

Håkan Serner
0 (0%)
Tor Isedal
0 (0%)
Michael B. Tretow
0 (0%)
Stellan Skarsgård
0 (0%)
Bert-Åke Varg
0 (0%)
Gunnar Ernblad
0 (0%)
Steve Kratz
12 (85.7%)
Kenneth Milldoff
0 (0%)
Mikael Roupé
0 (0%)
Stefan Frelander
2 (14.3%)
Tomas Bolme
0 (0%)

Antal personer som röstat: 14

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 13 november 2024 kl. 01:07:11Eftersom att den gamla tråden (Vem gör Scooby-Doo bäst?) nu i december har 20 år på nacken, och dessutom både är inaktuell och avslutad, så har jag valt att göra en ny tråd för allas våran favorit Grand Danois.

Glöm inte att motivera era åsikter, och vara respektfulla både mot varandra och röstskådespelarna i fråga.

Alla skådespelarna (utom Michael B. Tretow) har redan röstprover på forumet, men i olika trådar, så för att göra det lättare har jag bifogat alla röstproverna i denna tråden. :)

Jag har också valt att ta med rösterna från LP-skivorna, då jag anser att en svensk röst alltid är en svensk röst oavsett var den kommer ifrån. :)

Jag har tyvärr inte tillgång till Scooby-Doo och den hemsökta skivstudion/Inte finns det väl spöken?, så det finns tyvärr inget klipp för Michael B. Tretow.  Om någon annan här har skivan får ni gärna lägga upp röstprov i tråden. :)

Det finns heller inget klipp på Bert-Åke Varg, då hans "insats" mer verkar vara att skälla lite i bakgrunden, men vill ni höra den, så finns kassettbandet med B-Å på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=q2gHbzk0KXg&pp=ygUWU2Nvb2J5LWRvbyBrYXNzZXR0YmFuZA%3D%3D

Några av klippen i tråden kommer från @Daniel Hofverberg från början.

Själv tycker jag att det är dött lopp mellan Steve Kratz och Stefan Frelander, har nämligen sett väldigt många Scooby-serier på sistone, så jag har hört båda ungefär lika mycket. En intressant sak är att Frelander i princip lät likadan i alla produktioner fram tills Scooby-Doo! Mysteriegänget, medan Steve skiftade lite, i början tycker jag nästan att hans Scooby lät som en dummare variant av hans Tigger, men i senare produktioner, som första säsongen av Scooby-Doo: Var är du? och Scooby-Doo & Scrappy-Doo (den längre serien), plus de nya produktionerna från 2016 och framåt är han riktigt bra. Om jag måste välja blir det nog Steve Kratz. ^^

De andra Scooby-rösterna är skapliga, med några undantag.

Några tillägg:

Anledningen att Tomas Bolme står med i listan är att han enligt @Oscar Isaksson gör alla de manliga rösterna i några gamla Super 8(?)-filmer, vilket bör innebära att han gör Scooby-Doos röst där. Tyvärr finns inga klipp på Tomas Bolmes insats heller, då jag inte har tillgång till dem, och de inte heller finns på internet.

Sedan ska Andreas Nilsson ha gjort Scooby-Doo när Steve Kratz var sjuk, men jag vet inte om han bör läggas till i omröstningen eller inte. Ni får säga till om ni tycker att jag ska lägga in honom i omröstningen. Inte heller här har jag något klipp, men jag ska börja gå igenom gamla Scooby-serier och se om jag kan hitta Andreas Nilssons insats som Scooby. ^^
Såg en annons med en Scooby Doo super 8 film för några månader sedan🙂, tyvärr köpte jag den inte då jag inte insåg att det var lost media, har heller ingen Super 8 projektor......
Jag sparade dock annonsbilden🙂

Steffan Rudvall

Den här fanns också, om dessutom inte så dyr om man jämför med VHS-utgåvor som är betydligt vanligare... 

https://www.tradera.com/item/641914953

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 november 2024 kl. 20:07:47Den här fanns också, om dessutom inte så dyr om man jämför med VHS-utgåvor som är betydligt vanligare...

Den är ju avslutad och såld med prisförslag?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

TonyTonka

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 november 2024 kl. 20:07:47Den här fanns också, om dessutom inte så dyr om man jämför med VHS-utgåvor som är betydligt vanligare...

Det är nog inte så många som har Super-8-projektorer i dagens läge, så att det därför inte finns något alltför stort intresse; och liten risk att priset trissas upp av flertalet budgivare...

Men det hade absolut varit väldigt intressant att få tag i dessa två dubbade Super-8-filmer med Scooby-Doo, som ju hade unika dubbningar som inte förekommit någon annanstans - men då måste man ju som sagt ha en projektor också, och helst även något sätt att digitalisera...

Jag vill minnas att det även förekommit Looney Tunes-kortfilmer på Super-8 med unika svenska dubbningar...?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2024 kl. 22:34:22Det är nog inte så många som har Super-8-projektorer i dagens läge, så att det därför inte finns något alltför stort intresse; och liten risk att priset trissas upp av flertalet budgivare...

Men det hade absolut varit väldigt intressant att få tag i dessa två dubbade Super-8-filmer med Scooby-Doo, som ju hade unika dubbningar som inte förekommit någon annanstans - men då måste man ju som sagt ha en projektor också, och helst även något sätt att digitalisera...

Jag vill minnas att det även förekommit Looney Tunes-kortfilmer på Super-8 med unika svenska dubbningar...?
Förlåt om det redan står någonstans och jag missat det, men såldes de här Super 8-filmerna till allmänheten eller var det bara utvalda personer som hade tillgång till dem?  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 november 2024 kl. 00:43:16Förlåt om det redan står någonstans och jag missat det, men såldes de här Super 8-filmerna till allmänheten eller var det bara utvalda personer som hade tillgång till dem?  ???
Super-8-filmer brukade som regel säljas till allmänheten - det var just ett sådant format som var tänkt till hemmen, till skillnad från exempelvis 16 mm-filmer som vanligtvis inte fanns tillgängliga för allmänheten.

Majoriteten av alla Super-8-filmer tror jag dock inte var dubbade, utan på engelska utan text. Det var inte ens alla filmer som hade ljud.

När jag var barn minns jag att det i slutet av sommaren varje år fanns en festival i Ursviken utanför Skellefteå som Kanotklubben arrangerade, där de bl.a. visade ett flertal Super-8-filmer (*) inne i ett skjul. En av arrangörerna till den festivalen var för övrigt min gympalärare under grundskolan, och det kan rentav ha varit han som satte på och visade filmerna också (och pratade kort mellan varje film). Där visades bl.a. två filmer med Scooby-Doo, ett utdrag ur Svärdet i stenen och minst en Tom & Jerry-film - merparten vill jag minnas var på engelska, men det är möjligt att en av Scooby-Doo-filmerna kan ha varit dubbad. Svärdet i stenen är jag i alla fall helt säker på var på engelska, då jag minns att jag i den åldern hade vissa svårigheter att hänga med på dialogen där. Jag var ganska ung när det begav sig, så ta inte mina minnen som någon absolut sanning...

(*): Super-8-filmer var korta, nästan alltid max 10 minuter långa, så filmblocken på festivalen var förmodligen ungefär en timme långa och så visades kanske 7 - 8 filmer under den tiden.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 13 november 2024 kl. 19:39:54Tyvärr så är Stellan Skarsgård inte så bra, skulle passa som en annan karaktär, tycker jag... Förresten, bara jag som tycker att han låter som Peter Harrysons Shaggy när han säger: "SPRING, SHAGGY, SPRING!" eller?
Nu när jag tänker efter så kan det antingen vara som så att det KAN vara Peter Harryson som råkade citera Scooby istället för Shaggy, eller så hoppade han in då de glömde att dubba den repliken? Förutom om det ÄR Stellan som lät så i den delen, så, ja... Och då så betyder det att Peter Harryson har hoppat in för Scooby, om han gjorde det...

Anders

Tycker Steve Kratz är den bästa, tätt följt av Stefan Frelander som god tvåa. De får båda till den rätta rösten. Gunnar Ernblad kommer nog trea. Inte i klass med Steve och Stefan, men ganska okej. Resterande passar inte något vidare enligt mig. Några av dem verkade inte ens försöka få till rösten.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet  7 januari 2025 kl. 20:29:02Tycker Steve Kratz är den bästa, tätt följt av Stefan Frelander som god tvåa. De får båda till den rätta rösten. Gunnar Ernblad kommer nog trea. Inte i klass med Steve och Stefan, men ganska okej. Resterande passar inte något vidare enligt mig. Några av dem verkade inte ens försöka få till rösten.
Håller med Anders, Steve Kratz är bäst :D