Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är bäst som Scooby-Doo? (2024)

Startat av TonyTonka, 13 november 2024 kl. 01:07:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ja, vem?

Håkan Serner
0 (0%)
Tor Isedal
0 (0%)
Michael B. Tretow
0 (0%)
Stellan Skarsgård
0 (0%)
Bert-Åke Varg
0 (0%)
Gunnar Ernblad
0 (0%)
Steve Kratz
12 (85.7%)
Kenneth Milldoff
0 (0%)
Mikael Roupé
0 (0%)
Stefan Frelander
2 (14.3%)
Tomas Bolme
0 (0%)

Antal personer som röstat: 14

TonyTonka

Eftersom att den gamla tråden (Vem gör Scooby-Doo bäst?) nu i december har 20 år på nacken, och dessutom både är inaktuell och avslutad, så har jag valt att göra en ny tråd för allas våran favorit Grand Danois.

Glöm inte att motivera era åsikter, och vara respektfulla både mot varandra och röstskådespelarna i fråga.

Alla skådespelarna (utom Michael B. Tretow) har redan röstprover på forumet, men i olika trådar, så för att göra det lättare har jag bifogat alla röstproverna i denna tråden. :)

Jag har också valt att ta med rösterna från LP-skivorna, då jag anser att en svensk röst alltid är en svensk röst oavsett var den kommer ifrån. :)

Jag har tyvärr inte tillgång till Scooby-Doo och den hemsökta skivstudion/Inte finns det väl spöken?, så det finns tyvärr inget klipp för Michael B. Tretow.  Om någon annan här har skivan får ni gärna lägga upp röstprov i tråden. :)

Det finns heller inget klipp på Bert-Åke Varg, då hans "insats" mer verkar vara att skälla lite i bakgrunden, men vill ni höra den, så finns kassettbandet med B-Å på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=q2gHbzk0KXg&pp=ygUWU2Nvb2J5LWRvbyBrYXNzZXR0YmFuZA%3D%3D

Några av klippen i tråden kommer från @Daniel Hofverberg från början.

Själv tycker jag att det är dött lopp mellan Steve Kratz och Stefan Frelander, har nämligen sett väldigt många Scooby-serier på sistone, så jag har hört båda ungefär lika mycket. En intressant sak är att Frelander i princip lät likadan i alla produktioner fram tills Scooby-Doo! Mysteriegänget, medan Steve skiftade lite, i början tycker jag nästan att hans Scooby lät som en dummare variant av hans Tigger, men i senare produktioner, som första säsongen av Scooby-Doo: Var är du? och Scooby-Doo & Scrappy-Doo (den längre serien), plus de nya produktionerna från 2016 och framåt är han riktigt bra. Om jag måste välja blir det nog Steve Kratz. ^^

De andra Scooby-rösterna är skapliga, med några undantag.

Några tillägg:

Anledningen att Tomas Bolme står med i listan är att han enligt @Oscar Isaksson gör alla de manliga rösterna i några gamla Super 8(?)-filmer, vilket bör innebära att han gör Scooby-Doos röst där. Tyvärr finns inga klipp på Tomas Bolmes insats heller, då jag inte har tillgång till dem, och de inte heller finns på internet.

Sedan ska Andreas Nilsson ha gjort Scooby-Doo när Steve Kratz var sjuk, men jag vet inte om han bör läggas till i omröstningen eller inte. Ni får säga till om ni tycker att jag ska lägga in honom i omröstningen. Inte heller här har jag något klipp, men jag ska börja gå igenom gamla Scooby-serier och se om jag kan hitta Andreas Nilssons insats som Scooby. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Överlag sett tycker jag, likt många andra att Steve Kratz är den mest vassa i rollen på svenska. Han får verkligen till både känslan, stämningen och den där klumpigheten som Scooby har via sin röst. Och jag är mycket glad över att han har återvände till rollen 2015.

Stefan Frelander sitter som en god tvåa, och uppväxtmässigt så är han den Scooby-röst som jag är mest van vid (då jag på den tiden bara såg Scooby-Doo möter bröderna Bu, som vi hade på VHS). Han kanske inte låter fullt lika klumpig som Steve gör i rollen, men är väldigt lik originalrösten och gör en fantastisk insats hur som helst.

För de andra rösterna så varierar det kraftigt. Gunnar Ernbald och Kenneth Milldoff var förvånansvärt bra som substitut, medans Stellan Skarsgårds insats lämnade en del att önska som exempel.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Steve Kratz är den klart bästa för mig, tätt följd av Stefan Frelander.

Mikael Roupé, Gunnar Ernblad och Kenneth Milldoff gjorde hyfsat bra insatser.

Resten har tyvärr inte så värst lyckade, och Stellan Skarsgård är svagast utav dessa enligt mig då han pratade lätt förställt med sin vanliga röst, därför är det synd att han dubbat såpass sällan.

TonyTonka

Citat från: Lillefot skrivet 13 november 2024 kl. 08:36:21Överlag sett tycker jag, likt många andra att Steve Kratz är den mest vassa i rollen på svenska. Han får verkligen till både känslan, stämningen och den där klumpigheten som Scooby har via sin röst. Och jag är mycket glad över att han har återvände till rollen 2015.

Stefan Frelander sitter som en god tvåa, och uppväxtmässigt så är han den Scooby-röst som jag är mest van vid (då jag på den tiden bara såg Scooby-Doo möter bröderna Bu, som vi hade på VHS). Han kanske inte låter fullt lika klumpig som Steve gör i rollen, men är väldigt lik originalrösten och gör en fantastisk insats hur som helst.

För de andra rösterna så varierar det kraftigt. Gunnar Ernbald och Kenneth Milldoff var förvånansvärt bra som substitut, medans Stellan Skarsgårds insats lämnade en del att önska som exempel.
Såg också väldigt mycket på Scooby-Doo möter Bröderna Bu på vhs som liten. :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 13 november 2024 kl. 01:07:11Eftersom att den gamla tråden (Vem gör Scooby-Doo bäst?) nu i december har 20 år på nacken, och dessutom både är inaktuell och avslutad, så har jag valt att göra en ny tråd för allas våran favorit Grand Danois.

Glöm inte att motivera era åsikter, och vara respektfulla både mot varandra och röstskådespelarna i fråga.

Alla skådespelarna (utom Michael B. Tretow) har redan röstprover på forumet, men i olika trådar, så för att göra det lättare har jag bifogat alla röstproverna i denna tråden. :)

Jag har också valt att ta med rösterna från LP-skivorna, då jag anser att en svensk röst alltid är en svensk röst oavsett var den kommer ifrån. :)

Jag har tyvärr inte tillgång till Scooby-Doo och den hemsökta skivstudion/Inte finns det väl spöken?, så det finns tyvärr inget klipp för Michael B. Tretow.  Om någon annan här har skivan får ni gärna lägga upp röstprov i tråden. :)

Det finns heller inget klipp på Bert-Åke Varg, då hans "insats" mer verkar vara att skälla lite i bakgrunden, men vill ni höra den, så finns kassettbandet med B-Å på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=q2gHbzk0KXg&pp=ygUWU2Nvb2J5LWRvbyBrYXNzZXR0YmFuZA%3D%3D

Några av klippen i tråden kommer från @Daniel Hofverberg från början.

Själv tycker jag att det är dött lopp mellan Steve Kratz och Stefan Frelander, har nämligen sett väldigt många Scooby-serier på sistone, så jag har hört båda ungefär lika mycket. En intressant sak är att Frelander i princip lät likadan i alla produktioner fram tills Scooby-Doo! Mysteriegänget, medan Steve skiftade lite, i början tycker jag nästan att hans Scooby lät som en dummare variant av hans Tigger, men i senare produktioner, som första säsongen av Scooby-Doo: Var är du? och Scooby-Doo & Scrappy-Doo (den längre serien), plus de nya produktionerna från 2016 och framåt är han riktigt bra. Om jag måste välja blir det nog Steve Kratz. ^^

De andra Scooby-rösterna är skapliga, med några undantag.

Några tillägg:

Anledningen att Tomas Bolme står med i listan är att han enligt @Oscar Isaksson gör alla de manliga rösterna i några gamla Super 8(?)-filmer, vilket bör innebära att han gör Scooby-Doos röst där. Tyvärr finns inga klipp på Tomas Bolmes insats heller, då jag inte har tillgång till dem, och de inte heller finns på internet.

Sedan ska Andreas Nilsson ha gjort Scooby-Doo när Steve Kratz var sjuk, men jag vet inte om han bör läggas till i omröstningen eller inte. Ni får säga till om ni tycker att jag ska lägga in honom i omröstningen. Inte heller här har jag något klipp, men jag ska börja gå igenom gamla Scooby-serier och se om jag kan hitta Andreas Nilssons insats som Scooby. ^^
Trodde att Kenneth Milldoff kunde passa men nu ser jag att det är fakta
Hur låter förresten Bert-Åke Varg

TonyTonka

Citat från: MOA skrivet 13 november 2024 kl. 15:12:24Trodde att Kenneth Milldoff kunde passa men nu ser jag att det är fakta
Hur låter förresten Bert-Åke Varg
Klicka på youtube-länken i första inlägget.

Men som sagt verkar insatsen bestå av att Bert-Åke Varg skäller lite som en hund ibland. Men jag har inte lyssnat igenom hela videon, så jag är inte 100% säker på att Bert-Åke Varg inte har några repliker på kassetten.

Skokaka

Vad bra, nu så vet man (nästan) alla här också. :D 

Lite av en opopulär åsikt, men min favorit är Stefan Frelander. Det är ju en överraskning, då Steve Kratz är min andra favorit svenska dubbare. (Och ironiskt nog så är Stefan min andra favorit dubbare från Sun Studio.) Jag brukade ärligt talat tro för länge sedan att Stefan var alltid Scooby och att första gången som Steve gjorde rollen var i Scoob!, men så var det ju förstås inte. Båda låter nästan lika. Jag behövde lyssna mycket noga i båda klippen när han säger: "Scooby-Dooby-Doo!" för att jämföra. Lite skillnad hör man ju, så, ja... Nåja, många utav oss kan nog ändå hålla med om att Stefan och Steve är de två bästa i rollen. ;) Ja, även för mig. 

Gunnar Ernblad och Kenneth Milldoff är också mycket bra i rollen. De har ju ändå liknande röster, men jag tror nog att de kunde funka som Scooby-Dum, också. Jag minns dock Gunnars insats förut. 

Mikael Roupé är också förvånansvärt bra. :o 

Tyvärr så är Stellan Skarsgård inte så bra, skulle passa som en annan karaktär, tycker jag... Förresten, bara jag som tycker att han låter som Peter Harrysons Shaggy när han säger: "SPRING, SHAGGY, SPRING!" eller? 

Förresten, det finns inget ljudklipp på Tomas Bolme? ??? 

(Och jag skulle förresten vilja höra hur Andreas Nilsson också låter i rollen, hoppas att ljudklipp på detta också hittas. :D)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 13 november 2024 kl. 19:39:54Vad bra, nu så vet man (nästan) alla här också. :D

Lite av en opopulär åsikt, men min favorit är Stefan Frelander. Det är ju en överraskning, då Steve Kratz är min andra favorit svenska dubbare. (Och ironiskt nog så är Stefan min andra favorit dubbare från Sun Studio.) Jag brukade ärligt talat tro för länge sedan att Stefan var alltid Scooby och att första gången som Steve gjorde rollen var i Scoob!, men så var det ju förstås inte. Båda låter nästan lika. Jag behövde lyssna mycket noga i båda klippen när han säger: "Scooby-Dooby-Doo!" för att jämföra. Lite skillnad hör man ju, så, ja... Nåja, många utav oss kan nog ändå hålla med om att Stefan och Steve är de två bästa i rollen. ;) Ja, även för mig.

Gunnar Ernblad och Kenneth Milldoff är också mycket bra i rollen. De har ju ändå liknande röster, men jag tror nog att de kunde funka som Scooby-Dum, också. Jag minns dock Gunnars insats förut.

Tyvärr så är Stellan Skarsgård inte så bra, skulle passa som en annan karaktär, tycker jag... Förresten, bara jag som tycker att han låter som Peter Harrysons Shaggy när han säger: "SPRING, SHAGGY, SPRING!" eller?

(Och jag skulle förresten vilja höra hur Andreas Nilsson också låter i rollen, hoppas att ljudklipp på detta också hittas. :D)
Kanske inte helt opopulär, då @Steffan Rudvall också tycker bäst om Stefan, liksom @Elios också gör, dessutom så spelade Stefan Scooby i samtliga dubbningar 1998-2015 (under 1992-1998 varvat med Steve då han gjorde dessa i Stockholm-dubbningarna medans Stefan gjorde rollen i Köpenhamn-dubbningarna), och först när Steve fick rollen 1991 så godkändes inte rösterna genom röstprover och det var först när han återfick rollen 2015 (då Stefan lämnade branschen) som han godkändes genom röstprov.

Och som jag sa förut så tycker jag att Stefan kommer som god tvåa efter Steve, och är enligt mig mycket bättre än flera andra i den rollen.  :) 

(dock kan jag förstå hur det känns för även jag har lite "opopulära" åsikter, då jag personligen föredrar Johanna Ljungberg Di Sivo, Myrra Malmberg och Lizette Pålsson framför Sissel som Ariel, Bo Maniette framför Mikael Samuelsson som Jafar, Anders Öjebo & Bo Maniette framför Peter Rangmar & Jan Rippe som Timon & Pumbaa, Anders Öjebo framför Per Myrberg som Sebastian, Ingemar Carlehed framför Åke Lindström som Kung Triton, Gunnar Uddén framför Claes Thelander som Grimsby, Torsten Wahlund framför Max Von Sydow som Zeus, Rafael Edholm framför Göran Rudbo som Shang, Stefan Ekman framför Povel Ramel som Professor Porter, Louise Raeder framför Lena Endre som Kala, osv. och så tycker jag att omdubbningar av Disneyklassiker som kom ut på 1930, 1940 & 1950-talen är bättre än originaldubbningarna)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 november 2024 kl. 20:11:55Kanske inte helt opopulär, då @Steffan Rudvall också tycker bäst om Stefan, liksom @Elios också gör
Fast jag gör nog inte det, jag hade nog helt enkelt bara blivit för van vid honom så att det blev en process att återigen vänja sig vid Steve Kratz som faktiskt är bättre i mina öron.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 13 november 2024 kl. 19:39:54Vad bra, nu så vet man (nästan) alla här också. :D

Lite av en opopulär åsikt, men min favorit är Stefan Frelander. Det är ju en överraskning, då Steve Kratz är min andra favorit svenska dubbare. (Och ironiskt nog så är Stefan min andra favorit dubbare från Sun Studio.) Jag brukade ärligt talat tro för länge sedan att Stefan var alltid Scooby och att första gången som Steve gjorde rollen var i Scoob!, men så var det ju förstås inte. Båda låter nästan lika. Jag behövde lyssna mycket noga i båda klippen när han säger: "Scooby-Dooby-Doo!" för att jämföra. Lite skillnad hör man ju, så, ja... Nåja, många utav oss kan nog ändå hålla med om att Stefan och Steve är de två bästa i rollen. ;) Ja, även för mig.

Håkan Serner låter också för normal, ursäkta Skokaka men vem kommer före Steve nu igen? Måste också säga att jag inte hört så mycket av Stefan, hört mer Eddy av honom så därför är Steve min favorit.(Nostalgi bias dödar mig)

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 13 november 2024 kl. 21:05:44Håkan Serner låter också för normal, ursäkta Skokaka men vem kommer före Steve nu igen? Måste också säga att jag inte hört så mycket av Stefan, hört mer Eddy av honom så därför är Steve min favorit.(Nostalgi bias dödar mig)
Men du borde väl ha hört ganska mycket av Stefans Scooby som barn då du väl är född i början på 2000-talet? Stefan spelade ju Scooby-Doo fram till 2015 så det innefattar ju i alla fall två av de mer populära Scooby-Doo serierna på senare tid Våran Scooby-Doo och Mysteriegänget

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 november 2024 kl. 21:27:38Men du borde väl ha hört ganska mycket av Stefans Scooby som barn då du väl är född i början på 2000-talet? Stefan spelade ju Scooby-Doo fram till 2015 så det innefattar ju i alla fall två av de mer populära Scooby-Doo serierna på senare tid Våran Scooby-Doo och Mysteriegänget.
Inte så mycket, Boomerang sände bara dom äldre programmen

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 13 november 2024 kl. 21:33:49Inte så mycket, Boomerang sände bara dom äldre programmen
Även där förekom han ju dock då det var en salig blandning på dubbningarna...

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 13 november 2024 kl. 21:05:44Håkan Serner låter också för normal, ursäkta Skokaka men vem kommer före Steve nu igen? Måste också säga att jag inte hört så mycket av Stefan, hört mer Eddy av honom så därför är Steve min favorit.(Nostalgi bias dödar mig)
Hos svenska dubbare för övrigt? Det är Kim Sulocki. 

Stefan är också Ed.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 november 2024 kl. 21:37:38Även där förekom han ju dock då det var en salig blandning på dubbningarna...
Tror Media Dubb var mest förekommande
Citat från: Skokaka skrivet 13 november 2024 kl. 21:59:12Hos svenska dubbare för övrigt? Det är Kim Sulocki.

Stefan är också Ed.
Ja jag har hört mer av Stefan som både Ed & Eddy än när han är Scooby Doo