Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Finska dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 1 januari 2025 kl. 17:33:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Har någon en aning om detta är Päivi Sorsa?

DingoPictures2005

Dubbade Reino Bäckman Lady & Lufsens finska originaldubb?

DingoPictures2005

Om man ska välja bajs eller piss så tycker jag faktiskt att Reino Bäckmans dub av Aristocats är betydligt bättre än den norska omdubben av Aristocats.

Motiveringen till det är att det inte är något tondövt fyllo som spelar O'Malley i den och att man inte får dödsångest, illamående och huvudvärk av att höra på dubben.
Sedan så ersatte inte heller Bäckmans dubb en välgjord perfekt dubbning. 

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juli 2025 kl. 12:23:41Om man ska välja bajs eller piss så tycker jag faktiskt att Reino Bäckmans dub av Aristocats är betydligt bättre än den norska omdubben av Aristocats.

Motiveringen till det är att det inte är något tondövt fyllo som spelar O'Malley i den och att man inte får dödsångest, illamående och huvudvärk av att höra på dubben.
Sedan så ersatte inte heller Bäckmans dubb en välgjord perfekt dubbning.
Tondövt fyllo LoL

DingoPictures2005

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juli 2025 kl. 14:12:11Det är ju det som Paul Åge är🤣☠️
Menar förstås att uttrycket är roligt, tänker också på öroncancer som inte kan jämföras

DingoPictures2005

@dubbnings_proffsen kan du kolla Messenger dm förfrågningar?
Vill gärna skriva med dig har ganska många frågor om finska dubbningar och lite annat😊.

DingoPictures2005

Finska rösterna i Flubber.
Blev nyfiken på att research dubben då det är en av få live action filmer som dubbats till finska.
Väldigt, väldigt lite dubbas i finland då Reino Bäckmans budget dubs tyvärr förstört dubbnings ryckte helt i Finland.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  3 juni 2025 kl. 23:31:24Har någon en aning om detta är Päivi Sorsa?
Av ren nyfikenhet vet du vem Reino Bäckman är lol?

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 augusti 2025 kl. 02:52:59Av ren nyfikenhet vet du vem Reino Bäckman är lol?
Hans namn har aldrig synts till i rollistor som jag söker på så ingen aning

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  8 augusti 2025 kl. 11:01:24Hans namn har aldrig synts till i rollistor som jag söker på så ingen aning
I see han gjorde många finska budget dubs, med rentav vansinniga casting val, som Errki Vaalste (en man alltså) som Winifred, Jaana Saarinen (tonårs tjej alltså) som Bambi och Stampe och massa andra bara rent av korkade castings.

Bäckman gjorde också ofta flera röster i dubbningar han regisserade däribland så spelar han Baloo i Djungelboken, Broder Tuck, Lille John och Sixten Mus i Robin Hood och Ugglan och Bambi's pappa i Bambi.

MOA

Nu när jag ändå skriver här kan jag avslöja att jag fått en ny finsk favorit

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  8 augusti 2025 kl. 14:12:42Nu när jag ändå skriver här kan jag avslöja att jag fått en ny finsk favorit
Va Bäckman?

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 augusti 2025 kl. 18:09:19Va Bäckman?
Nä, tänker inte spoila. Vänta till nästa år för uppdaterad ranking

Monsieur Hulot

Förlåt om jag låter lite negativ, men jag anser att de dubbningar som Reino Bäckman gjorde håller ganska låg kvalité. Till exempel är Disneys filmer, där han och en annan kille vid namn Kai Lind (som för övrigt gjort drängen Alfreds finska röst i en ljudboksversion av Emil i Lönneberga) delar på många roller.