Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Falska remasterversioner

Startat av Monsieur Hulot, 26 februari 2025 kl. 20:50:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Detta är ju förvisso inte en dubbning, men det är ett exempel på när en remasterversion av en film blir riktigt fel, i detta fall en skräckupplevelse (inte filmen, utan remasterversionen). Den första Saltkråkan-filmern "Tjorven, Båtsman och Moses" (1964) visades i 1.66-bild med en monomix, men har förvandlats i restaurerad skepnad till 1.78-bild med en 5.1-mix.

Problemet med denna 5.1-version är att när man restaurerat filmen har man samtidigt lagt på moderna ljudeffekter i efterhand för att det ska bli Surroundljud. Och det funkar inte överhuvudtaget. Det gamla ljudmaterialet matchar inte alls med de moderna ljudeffekterna.

Vet någon varför man egentligen gör så med vissa typer av äldre filmer med ursprunglig monomix? Det gör ju inget att en film inte var i Surroundljud från början. Monoformatet var ju mycket mindre påkostat på denna tid än vad stereoformatet var. Att göra om filmerna i remastrade versioner på det sättet felrepresenterar ju dem. :(

Ska jag vara ärlig tror jag inte heller att ungdomar idag tänker på att ljudformatet i äldre filmer var annorlunda jämtfört med hur det är idag. Det var ju så det såg ut på den tiden.

MB

Någon som har dessa riktiga Blu-ray-utgåvorna? Jag vet att filmerna finns på andra utgåvor och digitalt i HD men det är inte riktiga restaureringar eller så är de kraftigt beskurna.

Men på dessa utgåvorna finns det riktiga remaster versioner och i rätt bildformat för respektive film så Dasiy Town är i 4:3 och Bröderna Daltons hämnd i 1.66.1 som är formatet den visades i på bio.

Skulle vara intressant om man kunde få tag på dessa utgåvor och synka in svenska original och omdubbningarna till riktig Blu-ray kvalitet...

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  5 april 2025 kl. 08:49:19Någon som har dessa riktiga Blu-ray-utgåvorna? Jag vet att filmerna finns på andra utgåvor och digitalt i HD men det är inte riktiga restaureringar eller så är de kraftigt beskurna.

Men på dessa utgåvorna finns det riktiga remaster versioner och i rätt bildformat för respektive film så Dasiy Town är i 4:3 och Bröderna Daltons hämnd i 1.66.1 som är formatet den visades i på bio.
Jag har för mig att jag ska ha båda filmerna på Blu-Ray, men om det är just de där utgåvorna låter jag vara osagt.

Jag är lite krasslig just nu, men ska ta och leta när jag hinner. :)

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 april 2025 kl. 10:16:17Jag har för mig att jag ska ha båda filmerna på Blu-Ray, men om det är just de där utgåvorna låter jag vara osagt.

Samlar du på franska blu-ray utgåvor?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  5 april 2025 kl. 11:08:46Samlar du på franska blu-ray utgåvor?
Inte specifikt just franska, men är det något speciellt som inte finns i Sverige, så har det hänt då och då att jag köpt både franska, tyska, spanska och italienska Blu-Ray-utgåvor. :)
(Men merparten av det jag har är nordiska, brittiska och amerikanska utgåvor)

MB

Citat från: Adam Larsson skrivet  5 april 2025 kl. 11:08:46Samlar du på franska blu-ray utgåvor?
Jag samlar inte på utländska utgåvor ändå har jag skaffat de tyska Blu-ray utgåvorna av Daisy Town och Bröderna Daltons hämnd som tyvärr var en besvikelse. Daisy Town ser ut som att någon bara dragit upp skärpan på DVD bild och sen beskurit den kraftigt. Bröderna Daltons hämnd ser bättre ut men den är också beskuren till 16:9 och är inte så skarp.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 april 2025 kl. 10:16:17Jag har för mig att jag ska ha båda filmerna på Blu-Ray, men om det är just de där utgåvorna låter jag vara osagt.

Minns du vilket land dina kommer ifrån?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  6 april 2025 kl. 15:00:44Minns du vilket land dina kommer ifrån?
Tyvärr kommer jag inte ihåg - jag minns att jag inför köpet tittade på både den tyska och den franska Blu-Ray-utgåvan, men jag minns inte vilken av dem jag bestämde mig för... :(

Citat från: MB skrivet  5 april 2025 kl. 12:29:14Jag samlar inte på utländska utgåvor ändå har jag skaffat de tyska Blu-ray utgåvorna av Daisy Town och Bröderna Daltons hämnd som tyvärr var en besvikelse. Daisy Town ser ut som att någon bara dragit upp skärpan på DVD bild och sen beskurit den kraftigt. Bröderna Daltons hämnd ser bättre ut men den är också beskuren till 16:9 och är inte så skarp.
Aj då, då får vi hoppas att det inte var den tyska utgåvan jag bestämde mig för...

Monsieur Hulot

Citat från: MB skrivet  5 april 2025 kl. 08:49:19Någon som har dessa riktiga Blu-ray-utgåvorna? Jag vet att filmerna finns på andra utgåvor och digitalt i HD men det är inte riktiga restaureringar eller så är de kraftigt beskurna.

Skulle vara intressant om man kunde få tag på dessa utgåvor och synka in svenska original och omdubbningarna till riktig Blu-ray kvalitet...
Nu börjar vi snacka :D Tänk att det går att se dem i sina ursprungliga bildformat! Ja, det skulle vara kul att se dem med svenskt tal! Roligast skulle ju såklart vara original-biodubbningarna!

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  6 april 2025 kl. 15:00:44Minns du vilket land dina kommer ifrån?
Nu har jag letat i bokhyllorna, och tyvärr verkar det inte vara de franska Blu-Ray-utgåvorna jag hade köpt... :(

Det jag har verkar vara den tyska samlingsboxen med tre filmer samt den spanska Blu-Ray-utgåvan av Bröderna Daltons hämnd.

Närmare bestämt de här utgåvorna:
https://www.amazon.se/dp/B077TCGC1W
https://www.amazon.se/dp/B006NQDCDM

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2025 kl. 13:50:42Nu har jag letat i bokhyllorna, och tyvärr verkar det inte vara de franska Blu-Ray-utgåvorna jag hade köpt... :(

Det jag har verkar vara den tyska samlingsboxen med tre filmer samt den spanska Blu-Ray-utgåvan av Bröderna Daltons hämnd.

Närmare bestämt de här utgåvorna:
https://www.amazon.se/dp/B077TCGC1W
https://www.amazon.se/dp/B006NQDCDM
Hur tycker du att bildkvaliteten ser ut?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 10 april 2025 kl. 14:23:17Hur tycker du att bildkvaliteten ser ut?
Jag har faktiskt inte ens öppnat dem, än mindre spelat dem - de är fortfarande inplastade...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2025 kl. 14:39:51Jag har faktiskt inte ens öppnat dem, än mindre spelat dem - de är fortfarande inplastade...
Men jag antar att det står bildförhållande bland informationen på baksidan? Tyvärr är det nog 16:9...

Monsieur Hulot

Att synka ihop de svenska biodubbningarna med de nya remasterversionerna skulle ju vara hur kul som helst! :) Att se filmerna med svenskt tal - digitalt restaurerade och med rätt bildformat!

En sak som är lite svår att förklara (hoppas någon förstår vad jag menar); en klassiker är när en långfilm visas på TV eller ges ut på DVD (och tidigare VHS) kan hastigheten på filmen höjas något steg. Till exempel om en film är 100 minuter blir den på DVD 97 minuter, trots att ingenting försvunnit. När samma film ges ut på Blu-Ray däremot är det den ursprungliga hastigheten som filmen var innan. Varför det är så vet jag inte och det kanske inte är så många som vet ???

Oavsett vad så skulle det ju vara kul om de svenska dubbningarna går efter hastigheten som är på filmerna på dessa Blu-Ray-utgåvor (dvs utgåvorna med rätt bildformat). Då blir ju känslan av att det är som en riktig Blu-Ray-utgåva med svenskt tal! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 april 2025 kl. 21:41:32En sak som är lite svår att förklara (hoppas någon förstår vad jag menar); en klassiker är när en långfilm visas på TV eller ges ut på DVD (och tidigare VHS) kan hastigheten på filmen höjas något steg. Till exempel om en film är 100 minuter blir den på DVD 97 minuter, trots att ingenting försvunnit. När samma film ges ut på Blu-Ray däremot är det den ursprungliga hastigheten som filmen var innan. Varför det är så vet jag inte och det kanske inte är så många som vet ???
Det beror på så kallad PAL-speedup, som gäller det allra mesta som har visats på bio eller kommer från TV I NTSC-länder (såsom USA och Kanada) som är producerat i 24 bilder per sekund. I länder som använder PAL (Europa, Oceanien, m.fl.) är TV, VHS och DVD i 25 bilder per sekund. Det vanligaste sättet att ta hand om filmer som är inspelade i 24 bilder per sekund är då att snabba upp videon med drygt 4%, för att få de 24 bilderna per sekund att bli 25.

Vanligtvis sker detta utan korrigering av ljudet, vilket då innebär att ljudet blir ungefär en kvarts tonart för hög - vilket vanligtvis märks tydligast vid instrumental musik.

I undantagsfall händer det att man istället för PAL-speedup använder direktkonvertering och använder interpolering för att lägga till en extra bildruta eller liknande metoder. Då blir det rätt hastighet, men det är väldigt ovanligt från bio - vid tecknade TV-serier från USA händer det dock någon gång då och då, bland annat brukade TV3 ofta göra så vid serier i Barntrean; i synnerhet under tidigare år. Gäller det TV-serier inspelade på video från USA/Kanada (som är i 29,97 bilder per sekund), d.v.s. framförallt live-actionserier, så är den här metoden den enda möjliga vägen; då 29,97 till 25 bilder per sekund skulle bli alldeles för uppenbart vid hastighetsförändring.

Till viss del lever PAL-speedup kvar än idag, då flera streamingtjänster helt eller delvis har kvar material i 25 bilder per sekund även om det egentligen borde vara 24 - det händer sällan på exempelvis Netflix eller Disney+, men däremot ibland på SF Anytime och ofta på SVT Play och TV4 Play. Och vid linjär TV är det så illa tvunget, där 24 bilder per sekund inte stöds.

(I den digitala eran är det rent tekniskt sett inte längre PAL eller NTSC, men av enkelhetens skull lever begreppen kvar än idag även om det formellt sett är felaktigt)