Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tintin i Solens tempel på DVD

Startat av gstone, 14 april 2025 kl. 21:05:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Den här texten kom up i slutet av min DVD av 1969 Solens Temple😯🤨

Vad är det som försegår 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Den här texten kom up i slutet av min DVD av 1969 Solens Temple😯🤨

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet 14 april 2025 kl. 21:06:48Den här texten kom up i slutet av min DVD av 1969 Solens Temple😯🤨
De gäller nog Tintin och det hemliga vapnet som väl släpptes tillsammans med Solens tempel och Hajsjön.

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 april 2025 kl. 21:10:05De gäller nog Tintin och det hemliga vapnet som väl släpptes tillsammans med Solens tempel och Hajsjön.
antagligen, men varför på denna dvd ?

MOA

Citat från: gstone skrivet 14 april 2025 kl. 21:05:36Den här texten kom up i slutet av min DVD av 1969 Solens Temple😯🤨

Vad är det som försegår
Mildoff? En liknande sak inträffade i slutet av min DVD av Asterix & Britterna, laddar upp bild senare

gstone

Citat från: MOA skrivet 14 april 2025 kl. 21:31:13Mildoff? En liknande sak inträffade i slutet av min DVD av Asterix & Britterna, laddar upp bild senare
Mildoff är grym , men jag tror inte där är han hör

BPS

Det här får mig att tänka på ett gammalt inlägg från @TonyTonka det stod tydligen på Dan Bratts CV att han dubbat Professor Kalkyl i Tintin i Hajsjön och Solens tempel. Kanske var det från början meningen att alla tre filmerna skulle dubbas på nytt och inte bara Det hemliga vapnet...

Citat från: TonyTonka skrivet 31 maj 2018 kl. 10:31:44Har Tintin i Hajsjön dubbats om igen? Dan Bratt nämner nämligen på sitt cv att han fått äran att dubba Professor Kalkyl i tre nya avsnitt, "Tintin i Hajsjön", "Det hemliga vapnet" och "Solens tempel" under 2014 ?  ???

http://www.danbratt.se/cv/

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 14 april 2025 kl. 21:51:42Mildoff är grym , men jag tror inte där är han hör
Nej, det är väl vhs-dubbningen med Bo Bergstrand som Tintin och Acke Düberg som Kapten Haddock på den dvd:n om jag minns rätt. 
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 16 april 2025 kl. 11:56:55Nej, det är väl vhs-dubbningen med Bo Bergstrand som Tintin och Acke Düberg som Kapten Haddock på den dvd:n om jag minns rätt.
Yes det är det.
Tyvärr är dock den dubben ingen höjdare i mitt tycke.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 14 april 2025 kl. 21:05:36Den här texten kom up i slutet av min DVD av 1969 Solens Temple😯🤨

Vad är det som försegår
Har din utgåva norskt ljudspår förresten? Kolla gärna creditlistan då

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 april 2025 kl. 21:20:59antagligen, men varför på denna dvd ?
Det mest sannolika är väl att de helt enkelt satt in fel dubbcredits, då Tintin i Solens tempel bör ha mastrats och pressats samtidigt som Tintin - Det hemliga vapnet; som släpptes samtidigt i en gemensam DVD-box.

Citat från: BPS skrivet 14 april 2025 kl. 21:58:44Det här får mig att tänka på ett gammalt inlägg från @TonyTonka det stod tydligen på Dan Bratts CV att han dubbat Professor Kalkyl i Tintin i Hajsjön och Solens tempel. Kanske var det från början meningen att alla tre filmerna skulle dubbas på nytt och inte bara Det hemliga vapnet...
Det var ju helt klart intressant, även fast någon sådan text inte finns på Dan Bratts nuvarande webbsida. Det är väl inte alls omöjligt att det var tänkt att alla tre filmerna skulle nydubbas (troligen av rättighetsskäl), men att distributören i sista minuten lyckades lösa rättigheterna till någon dubbning för Tintin i Hajsjön och Tintin i Solens tempel; även fast det nu (tyvärr) inte blev samma dubbning för båda två.

Beroende på hur sent det blev klart är det ju heller inte omöjligt att filmerna faktiskt hann dubbas om, eller åtminstone att vissa skådespelare (såsom Dan Bratt) hann spela in sina repliker, men att dubbningarna aldrig använts någonstans...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2025 kl. 03:35:20Det mest sannolika är väl att de helt enkelt satt in fel dubbcredits, då Tintin i Solens tempel bör ha mastrats och pressats samtidigt som Tintin - Det hemliga vapnet; som släpptes samtidigt i en gemensam DVD-box.
Det var ju helt klart intressant, även fast någon sådan text inte finns på Dan Bratts nuvarande webbsida. Det är väl inte alls omöjligt att det var tänkt att alla tre filmerna skulle nydubbas (troligen av rättighetsskäl), men att distributören i sista minuten lyckades lösa rättigheterna till någon dubbning för Tintin i Hajsjön och Tintin i Solens tempel; även fast det nu (tyvärr) inte blev samma dubbning för båda två.

Beroende på hur sent det blev klart är det ju heller inte omöjligt att filmerna faktiskt hann dubbas om, eller åtminstone att vissa skådespelare (såsom Dan Bratt) hann spela in sina repliker, men att dubbningarna aldrig använts någonstans...
Varför används Esselte's budget dub på Dvd utgåvan förresten?
Inga av Esselte's Tintin dubbningar är ju några höjdare tyvärr.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 april 2025 kl. 13:07:29Varför används Esselte's budget dub på Dvd utgåvan förresten?
Inga av Esselte's Tintin dubbningar är ju några höjdare tyvärr.
Det enkla svaret är väl att Atlantic Film inte lyckats få rättigheterna till originaldubben, och då finns det inte så många andra dubbningar att välja på... Man vill förstås helst inte beställa en till dubb, om man inte måste, då det brukar bli dyrt.

Eftersom de fick med originaldubben på Tintin i hajsjön, så kan vi ju vara ganska säkra på att de hade föredragit originaldubben även av Solens tempel om det hade gått.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2025 kl. 13:19:41Det enkla svaret är väl att Atlantic Film inte lyckats få rättigheterna till originaldubben, och då finns det inte så många andra dubbningar att välja på... Man vill förstås helst inte beställa en till dubb, om man inte måste, då det brukar bli dyrt.

Eftersom de fick med originaldubben på Tintin i hajsjön, så kan vi ju vara ganska säkra på att de hade föredragit originaldubben även av Solens tempel om det hade gått.
Ahh ok 

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 april 2025 kl. 13:07:29Inga av Esselte's Tintin dubbningar är ju några höjdare tyvärr.
såg den dubben i vecka. dem var okej ::) , men inte riktigt något mästerverk