Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Göran skrivet  4 maj 2025 kl. 18:04:54Jag lekte lite med Chatgpt och bad den att återskapa Dubbningshemsidans logga utan att ge den någon som helst info om vad Dubbningsshemsidan är eller hur loggan ser ut. Resultatet var överraskande för valen är ju ändå logiska med en mikrofon i loggan till exempel.

ChatGPT DH.png
Jag föredrar nog den befintliga eller designförslaget som Goliat gjorde...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2025 kl. 17:22:26Man ska väl aldrig säga aldrig - AI blir bättre för var dag som går - men ofta verkar AI-tjänsterna ha svårt att få fingrar trovärdiga. Det brukar ofta ha en tendens att bli något finger för lite eller för mycket...
Precis det som visas i Gravid Elsa videorna. Inget hade inträffat om inte filmen blivit så otroligt populär

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  4 maj 2025 kl. 19:05:31Vad sägs om att INTE göra bilder alls.......
Det går inte att vrida tillbaka klockan och stoppa utvecklingen, så AI är här för att stanna. Det handlar bara om att lära sig i vilka sammanhang det är lämpligt att använda och i vilka sammanhang det inte är det. Idag används väl AI-generering av bilder i viss mån även där så inte är lämpligt (exempelvis när det används till illustrationer i barnböcker utgivna av stora etablerade förlag), men det är nog mycket nyhetens behag - så med tiden kommer nog alla att bättre lära sig när det är lämpligt att använda AI och inte. :)

Redan nu finns det ju exempelvis konstnärer som gått över till att enbart använda AI för att skapa konstverk - jag läste faktiskt en intervju med en sådan konstnär häromveckan i någon av de stora dagstidningarna.

Men AI-generering av bilder skiljer sig ju egentligen inte nämnvärt från att fråga ChatGPT om vad som helst via text. Både text- och bildgenerering fungerar så att den tränas på miljontals webbsidor världen över, för att utifrån det lära sig hur saker och ting ser ut och fungerar; för att sedan "inspireras" av det för att skapa någonting eget. Därav att den ibland kan hallucinera sig till felaktiga svar, på samma sätt som den ibland också kan hallucinera till att skapa en bild som inte överensstämmer med det man bad om.

Citat från: Göran skrivet  4 maj 2025 kl. 18:04:54Jag lekte lite med Chatgpt och bad den att återskapa Dubbningshemsidans logga utan att ge den någon som helst info om vad Dubbningsshemsidan är eller hur loggan ser ut. Resultatet var överraskande för valen är ju ändå logiska med en mikrofon i loggan till exempel.

ChatGPT DH.png
Det var inte alls så illa, faktiskt. Förvånansvärt välgjort, om man betänker att den inte hade någon förhandsinformation att gå på. :)

Texten i loggan stämmer ju till och med överens ord för ord med den nuvarande loggan. Har ChatGPT hittat åt Dubbningshemsidan på nätet, och lyckats att läsa (med textigenkänning) vad som står i den befintliga bilden...?

Där har AI kommit långt på sistone - för mindre än ett år sedan brukade ju AI ofta spotta ur sig obegriplig påhittad text när man bad om en bild med text i sig...

Citat från: BPS skrivet  4 maj 2025 kl. 19:08:05Jag föredrar nog den befintliga eller designförslaget som Goliat gjorde...
Jag föredrar också den befintliga, men för att vara skapat utan en levande människa var det ändå välgjort och fullt funktionellt - hade man inte haft någon befintlig logga, såsom många andra webbsajter världen över, så hade resultatet varit fullt godkänt.

Jag kan inte minnas att jag sett något designförslag av Goliat...?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2025 kl. 20:33:08Jag kan inte minnas att jag sett något designförslag av Goliat...?
Det var ett par år sedan när forumprogramvaran uppdaterades så kom han med förslag om att även hemsidan skulle göra det.

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 14:17:57Test, tog även bort ramen (som var svart på knapparna) och "fading effect" längst ner till hel färg. samt bytte font på menyknapparna. :D

Du kan få font m.m. också av mig om du vill.

EDIT: Titta senare inlägg.

Göran

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2025 kl. 20:33:08Texten i loggan stämmer ju till och med överens ord för ord med den nuvarande loggan. Har ChatGPT hittat åt Dubbningshemsidan på nätet, och lyckats att läsa (med textigenkänning) vad som står i den befintliga bilden...?

Jag vet inte, det enda jag skrev in var återskapa Dubbningshemsidans logga så resten av texten och kontexten har den inte fått av mig.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2025 kl. 20:33:08Redan nu finns det ju exempelvis konstnärer som gått över till att enbart använda AI för att skapa konstverk - jag läste faktiskt en intervju med en sådan konstnär häromveckan i någon av de stora dagstidningarna.
Dom kan inte kalla sig "konstnärer", dom skapar ingenting.
- what.

Göran

Citat från: Will Siv skrivet  4 maj 2025 kl. 21:25:52Dom kan inte kalla sig "konstnärer", dom skapar ingenting.
Snarare författare för att de hittar på beskrivningarna (ofta väldigt fantasifulla och konstiga) som används för att AI ska förstå vad de vill få fram.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  4 maj 2025 kl. 21:25:52Dom kan inte kalla sig "konstnärer", dom skapar ingenting.
Det får du ta med konstnärerna ifråga, jag bara använder ordvalet som användes i artikeln...

Men riktigt så enkelt är det ju inte, då det gör stor skillnad vad exakt man skriver i prompten till AI-verktyget - ens exakta ordval gör ofta skillnad mellan om bilden faktiskt blir användbar till det syfte den är tänkt för eller inte.

Citat från: Göran skrivet  4 maj 2025 kl. 23:25:58Snarare författare för att de hittar på beskrivningarna (ofta väldigt fantasifulla och konstiga) som används för att AI ska förstå vad de vill få fram.
Ja, det är en bra poäng. Det är ju inte så att alla automatiskt kan få bra resultat av en AI bara genom att skriva ett par ord, utan det kan vara en smärre vetenskap att lyckas få AI-tjänsten att förstå exakt vad man vill ha för bild.

Lilla My

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  5 maj 2025 kl. 12:16:26https://www.unep.org/news-and-stories/story/ai-has-environmental-problem-heres-what-world-can-do-about
https://earth.org/the-green-dilemma-can-ai-fulfil-its-potential-without-harming-the-environment/

Nej tack till att använda program och appar som förstör miljön tills de har fixat ett mer hållbart sätt att använda skiten på.
AI-tjänster lär inte förstöra miljön mer än andra webbsajter och tjänster, men alla serverhallar kräver väldigt mycket energi - sen lär säkert AI-tjänster använda mer ström och CPU-kraft än vanliga webbservrar och exempelvis enkla Google-sökningar, men säkerligen betydligt mindre än exempelvis Netflix och andra streamingtjänster (då få saker är så processorintensiva som video).

Så det handlar helt och hållet om var energin kommer från till serverhallarna - är det förnybar kraft (från exempelvis vindkraft och vattenkraft) påverkas inte miljön överhuvudtaget, och kommer kraften från olja eller kol blir det tvärtom stora utsläpp. Jag hittar tyvärr inget på rak arm om varifrån energin kommer till olika AI-tjänster, men det kan säkert variera mellan olika tjänster. Men överlag är ju framförallt USA lite efter Norden på den här punkten, så visst finns det en viss risk att vissa AI-tjänster helt eller delvis kan drivas med "smutsig" kraft.

Å andra sidan lär nog den största delen av eventuella utsläpp till AI-tjänster redan ha skett, då träning av datamodellerna lär kräva mycket mer serverkraft och värme än att generera svar på frågor och att generera bilder.

Men med det sagt är det tyvärr fortfarande många webbsajter världen över som drivs på "smutsig" el, och då blir det förstås miljöpåverkan - det är inte alls specifikt för AI, utan gäller nog en majoritet av alla serverhallar i världen; och mest av allt streamingtjänster. :(
(Norden är ju undantaget till regeln, där 99,9% av all energi är fossilfri - inte nödvändigtvis förnybar, men åtminstone fossilfri. Så servrar baserade i Norden drivs med allra största säkerhet av fossilfri energi; medan det ute i världen varierar betydligt mer.)

Som parentes kan nämnas att ni alla kan besöka Dubbningshemsidan med gott samvete - Dubbningshemsidans server drivs med 100% förnybar kraft, och ger inga utsläpp eller miljöpåverkan. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2025 kl. 15:29:31AI-tjänster lär inte förstöra miljön mer än andra webbsajter och tjänster, men alla serverhallar kräver väldigt mycket energi - sen lär säkert AI-tjänster använda mer ström och CPU-kraft än vanliga webbservrar och exempelvis enkla Google-sökningar, men säkerligen betydligt mindre än exempelvis Netflix och andra streamingtjänster (då få saker är så processorintensiva som video).

Så det handlar helt och hållet om var energin kommer från till serverhallarna - är det förnybar kraft (från exempelvis vindkraft och vattenkraft) påverkas inte miljön överhuvudtaget, och kommer kraften från olja eller kol blir det tvärtom stora utsläpp. Jag hittar tyvärr inget på rak arm om varifrån energin kommer till olika AI-tjänster, men det kan säkert variera mellan olika tjänster. Men överlag är ju framförallt USA lite efter Norden på den här punkten, så visst finns det en viss risk att vissa AI-tjänster helt eller delvis kan drivas med "smutsig" kraft.

Å andra sidan lär nog den största delen av eventuella utsläpp till AI-tjänster redan ha skett, då träning av datamodellerna lär kräva mycket mer serverkraft och värme än att generera svar på frågor och att generera bilder.

Men med det sagt är det tyvärr fortfarande många webbsajter världen över som drivs på "smutsig" el, och då blir det förstås miljöpåverkan - det är inte alls specifikt för AI, utan gäller nog en majoritet av alla serverhallar i världen; och mest av allt streamingtjänster. :(
(Norden är ju undantaget till regeln, där 99,9% av all energi är fossilfri - inte nödvändigtvis förnybar, men åtminstone fossilfri. Så servrar baserade i Norden drivs med allra största säkerhet av fossilfri energi; medan det ute i världen varierar betydligt mer.)

Som parentes kan nämnas att ni alla kan besöka Dubbningshemsidan med gott samvete - Dubbningshemsidans server drivs med 100% förnybar kraft, och ger inga utsläpp eller miljöpåverkan. :)
Ja verkligen. Ddos-attacker också, det kan ta lång tid att rikta om så försvinner den inte utan bara läggs om. Det är också sjukt. Mer energi än att generera lite saker med ai, garanterat 

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 15 maj 2025 kl. 15:57:48Ja verkligen. Ddos-attacker också, det kan ta lång tid att rikta om så försvinner den inte utan bara läggs om. Det är också sjukt. Mer energi än att generera lite saker med ai, garanterat
Ja, DDoS-attacker orsakar mycket skador på alla sätt och vis - så länge de pågår så används väldigt mycket energi både till att skicka ut attackerna (ungefär som ping-anrop) och till att försöka ta hand om dessa på varje server, för att orsaka så lite skador som möjligt. Och då är ändå miljöpåverkan det minsta problemet med allt som DDoS orsakar...

Majoriteten av alla DDoS-attacker i världen är det enligt forskning Ryssland och Kina som står för, och ingendera är ju direkt världsberömd för att satsa på miljövänlig förnybar energi för att värna om planeten... ;)

Anders

Av nyfikenhet skrev jag in "Gargamel and Scruple" för att se om AI:n jag leka med är bekant med smurfvärlden och fick upp denna bild.

Det ser ut att kunna vara troll ur en påkostad datoranimerad film.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet 23 maj 2025 kl. 20:55:51Av nyfikenhet skrev jag in "Gargamel and Scruple" för att se om AI:n jag leka med är bekant med smurfvärlden och fick upp denna bild.

Obehagliga smurfar

BPS

Citat från: Anders skrivet 23 maj 2025 kl. 20:55:51Av nyfikenhet skrev jag in "Gargamel and Scruple" för att se om AI:n jag leka med är bekant med smurfvärlden och fick upp denna bild.

Jag skrev in exakt samma sak och fick den här bilden av Chatgpt.

Gargamel och Scruple.png