Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2025 kl. 00:05:53Kan vi få se?

Jag bad ChatGPT att skapa en karikatyrteckning av mig, och det här blev resultatet:
ChatGPT Image 23 juni 2025 10_52_13.png

Jag är inte fullt så troll-liknande i verkligheten (!), men en läcker bild - och karikatyrteckningar ska ju vara överdrivna, så man kan egentligen inte klaga på resultatet... :)
Har dom inte på datorn så ni får se när jag kommer hem

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2025 kl. 00:05:53Kan vi få se?

Jag bad ChatGPT att skapa en karikatyrteckning av mig, och det här blev resultatet:
ChatGPT Image 23 juni 2025 10_52_13.png

Jag är inte fullt så troll-liknande i verkligheten (!), men en läcker bild - och karikatyrteckningar ska ju vara överdrivna, så man kan egentligen inte klaga på resultatet... :)
Faktiskt en väldigt fin teckning som man blir glad av! Den skulle du kunna lägga in på din presentationssida "Om webbmastern". :)

Vad gav du för input till ChatGPT? Skickade du in ett foto, eller beskrivning av vem du är? Eller hittade tjänsten själv ditt utseende bara genom att du angav ditt namn?

Hur lång tid tog det att generera bilden? Kom den "direkt", eller var det viss väntetid?

Anders M Olsson

Jag fick mig tillsänt följande länk av en vän i Los Angeles:

https://youtu.be/0gpwcaNyIrY

För mig känns det lite som en avigsida av AI. Jag tycker inte man ska våldföra sig på gamla klassiska filmer på det viset. Det är helt fjärran från regissörens ursprungliga vision.

Däremot tycker jag att det är helt okej att man använder datorhjälpmedel inklusive AI när det handlar om att restaurera filmer. T.ex. kan det vara en filmruta som är så illa skadad att den inte går att använda. Då kan man använda AI för att fylla i det som saknas.

MOA

En AI genererad bild på mig, laddar upp fler senare

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 juli 2025 kl. 11:02:29Faktiskt en väldigt fin teckning som man blir glad av! Den skulle du kunna lägga in på din presentationssida "Om webbmastern". :)

Vad gav du för input till ChatGPT? Skickade du in ett foto, eller beskrivning av vem du är? Eller hittade tjänsten själv ditt utseende bara genom att du angav ditt namn?

Hur lång tid tog det att generera bilden? Kom den "direkt", eller var det viss väntetid?
Ja, det ska jag ta och göra. :)

Jag skickade in ett foto till ChatGPT, och skrev som prompt "Kan du skapa en karikatyrteckning av mig, med utgångspunkt från detta foto?". Bilden kom nästan direkt, det tog ungefär en minut. ChatGPTs första förslag blev dock med en sur min, så då bad jag ChatGPT att göra om bilden och göra mig lite gladare.

(Hade kanske gått ännu snabbare med betalkonto, men med företagskontot från jobbet kan jag inte bifoga filer, varför jag fick använda mitt privata gratiskonto)

BPS

Det här får man om man skriver in "Ovan regnbågen" i Suno.

BPS

Citat från: BPS skrivet  8 augusti 2025 kl. 03:19:10Det här får man om man skriver in "Ovan regnbågen" i Suno.

Man fick tydligen flera alternativ...

MOA

Nu får ni se på AI här, vad säger ni?

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  8 augusti 2025 kl. 03:19:10Det här får man om man skriver in "Ovan regnbågen" i Suno.

Citat från: BPS skrivet  8 augusti 2025 kl. 03:27:30Man fick tydligen flera alternativ...

Är inte vissa av de där raderna direkta citat från den svenska översättningen?

Daniel Hofverberg

Inte direkt det vanligt folk förväntar sig av "Ovan regnbågen", men för all del en fin låt och ganska genomarbetad text med hyfsat rim. Det är knappast något som Björn & Benny hade blivit stolta över, men har man realistiska förväntningar och ingen budget att anlita professionella låtskrivare och musiker så är det ändå en ganska fin låt. Visst hör man ibland att det svenska uttalet inte är hundraprocentigt, men ändå över förväntan.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 augusti 2025 kl. 00:53:11Är inte vissa av de där raderna direkta citat från den svenska översättningen?
Det vet jag faktiskt inte, då jag inte har den svenska texten i färskt minne. Jag hittar heller inte åt den på nätet vid en snabbsökning.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2025 kl. 00:57:31Inte direkt det vanligt folk förväntar sig av "Ovan regnbågen", men för all del en fin låt och ganska genomarbetad text med hyfsat rim. Det är knappast något som Björn & Benny hade blivit stolta över, men har man realistiska förväntningar och ingen budget att anlita professionella låtskrivare och musiker så är det ändå en ganska fin låt. Visst hör man ibland att det svenska uttalet inte är hundraprocentigt, men ändå över förväntan.
Det vet jag faktiskt inte, då jag inte har den svenska texten i färskt minne. Jag hittar heller inte åt den på nätet vid en snabbsökning.
"Ovan regnbågen finns ett sagans land,
som jag minns från en liten sång jag har hört ibland.
Ovan regnbågen där är himlen blå.
Varje dröm som som du drömmer den skall besannas då." Är jag ganska säker på kommer från översättningen av Trollkarlen från Oz i alla fall den med Pernilla Wahlgren

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 augusti 2025 kl. 01:04:30"Ovan regnbågen finns ett sagans land,
som jag minns från en liten sång jag har hört ibland.
Ovan regnbågen där är himlen blå.
Varje dröm som som du drömmer den skall besannas då." Är jag ganska säker på kommer från översättningen av Trollkarlen från Oz i alla fall den med Pernilla Wahlgren
Det verkar stämma.

Daniel Hofverberg

Vad tycker ni alla om nya ChatGPT 5? Deras nya modell släpptes ju förra veckan, och vid det här laget borde i stort sett alla användare ha fått ChatGPT 5; både betal- och gratisanvändare.

Jag ser att åsikterna på nätet går isär rejält, så det kanske beror på vad man ska göra, men åtminstone vid programmering tycker jag att det är ett lyft; trots en del barnsjukdomar. Jag har testat att be ChatGPT att skapa ett helt spel från scratch i JavaScript för webbläsare (för ett kommande spel på Dubbningshemsidan), och efter fem minuter fick jag ett enkelt men fullt spelbart och funktionellt spel. :)

När jag bad om fler finesser och ändringar uppstod visserligen en del buggar, och jag har fått konversera fram och tillbaka några gånger innan ChatGPT lyckats lösa buggarna och lägga till allt - men efter någon timmes arbete totalt (för uppladdning, testning och vänta på att ChatGPT ska arbeta färdigt) har jag ändå fått ett färdigt och användbart spel som verkar vara buggfritt, och detta utan att ha skrivit en enda rad kod själv. För att integrera det här på Dubbningshemsidan kommer jag förvisso att behöva koda en liten aning, men det är ändå imponerande att få till ett fullt funktionellt spel utan programmering; som säkerligen hade tagit mig 20 timmar att koda manuellt.

Jag provade samma sak för ungefär ett år sedan, men då genererade ChatGPT så buggig kod att jag aldrig fick spelet att fungera - och trots att både ChatGPT och jag själv försökte lösa problemet, så var det alldeles för invecklat för mig, så att jag till sist tvingades ge upp... Så det har hänt väldigt mycket på ett år, även om det i och för sig kanske är mer än en modell som kommit under den tiden; så att alla de här förändringarna kanske inte skett just till ChatGPT 5.

Däremot lider ChatGPT 5 fortfarande av en del barnsjukdomar - flera gånger har jag fått felmeddelande att den inte lyckats uppdatera canvas, och om den har genererat en ZIP-fil måste man hinna ladda hem filen ganska snabbt; efter det blir filen plötsligt ogiltig och går inte ladda hem (varför man inte kan lämna datorn obevakad och komma tillbaka ett tag senare)...

Dessutom verkar den för programmering behöva "Thinking"-läget för att bli tillräckligt smart; och i Thinking-läget kan man ibland behöva vänta flera minuter på att den ska arbeta klart... Sitter man och väntar kan fem minuter kännas som väldigt lång tid, så det är inte riktigt optimalt; om än inte hela världen.

Will Siv

- what.

Lilla My