Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Will Siv och 4 gäster tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 15:49:08Säger du samma sak när AI används för att rädda livet på människor genom att diagnosticera cancer vid ett tidigare skede än mänskliga läkare kan...? Det är exakt samma teknik som används där.

Det finns många utmärkta och värdefulla sätt att använda AI på, men också många mindre bra sätt - men man måste prova sig fram med olika AI-modeller för att lista ut vad som är det mest ansvarsfulla sättet att använda AI på. :)
Som jag antog tog du nåt som inte har med det jag menar  :-\

Förstår du verkligen inte eller låtsas du bara......

Och skulle du säga samma om den slog fel och ingen får rätta det........

Tror knappast röstskådespelarna skulle bli glada att också bli ersatta av AI som vi tecknare
- what.

Racnar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 15:49:08Säger du samma sak när AI används för att rädda livet på människor genom att diagnosticera cancer vid ett tidigare skede än mänskliga läkare kan...? Det är exakt samma teknik som används där.

Det finns många utmärkta och värdefulla sätt att använda AI på, men också många mindre bra sätt - men man måste prova sig fram med olika AI-modeller för att lista ut vad som är det mest ansvarsfulla sättet att använda AI på. :)
Jag tycker också att det var riktigt bra.
Det ser riktigt bra och naturligt ut! Men för att vara till mer nytta för oss andra får du gärna också berätta vilken AI-tjänst du använt, vilken modell och hur du promptat den - det finns ju en uppsjö av olika modeller, och många sätt att skriva prompter på. :)

Jag brukar mest använda ChatGPT, men den tillåter åtminstone inte för mig att skapa bilder med figurer från Tintin (liksom de flesta andra kända figurer), utan då klagar den på att det är upphovsrättsskyddat. Möjligtvis kanske andra tjänster är lite mindre kräsna...?
Den är gjord i ChatGPT, jag bad den att återskapa en ruta som jag lade in som referens och så skrev jag "Byt ut flaskan mot den virala rosa mjölken"

tintin-captain-haddock.jpeg
Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 16:22:30Förklara gärna vad som är poängen med bilden.

Jo, jag vet att kapten Haddock brukar dricka whisky, men jag ser inget speciellt lustigt med att bara byta ut hans whiskyflaska mot en mjölkkartong.

Min reaktion när jag såg bilden var väl mest "jaha", sådär kan man förstås göra. Men varför?
Folk har blivit galna i just den här mjölken därför tänkte jag att det skulle vara kul om han också är det.

Will Siv

Citat från: Racnar skrivet Igår kl. 17:04:20Den är gjord i ChatGPT, jag bad den att återskapa en ruta som jag lade in som referens och så skrev jag "Byt ut flaskan mot den virala rosa mjölken"

tintin-captain-haddock.jpegFolk har blivit galna i just den här mjölken därför tänkte jag att det skulle vara kul om han också är det.
Tyckte väl den såg för "ren" ut, den har bara klistrat in mjölkpaketet.

Kunde du inte bara gjort det själv
- what.

Anders M Olsson

Citat från: Racnar skrivet Igår kl. 17:04:20Den är gjord i ChatGPT, jag bad den att återskapa en ruta som jag lade in som referens och så skrev jag "Byt ut flaskan mot den virala rosa mjölken"

Folk har blivit galna i just den här mjölken därför tänkte jag att det skulle vara kul om han också är det.
Den mjölken har jag aldrig sett, och jag hade ingen aning om att den var "viral".

Jag kollade just i min lokala ICA-butik och de har ingen mjölk från Arla, bara Skånemejerier och ICAs egen. Möjligen finns den i större butiker. Jag får titta nästa gång jag ska till ICA Maxi.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 18:13:30Den mjölken har jag aldrig sett, och jag hade ingen aning om att den var "viral".

Jag kollade just i min lokala ICA-butik och de har ingen mjölk från Arla, bara Skånemejerier och ICAs egen. Möjligen finns den i större butiker. Jag får titta nästa gång jag ska till ICA Maxi.
Jag har heller aldrig sett till den mjölken, men här uppe är det mest Norrmejerier som förekommer; men jag tror nog att vissa produkter från Arla också ska finnas i en del butiker.

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 16:29:03Som jag antog tog du nåt som inte har med det jag menar  :-\

Förstår du verkligen inte eller låtsas du bara......

Och skulle du säga samma om den slog fel och ingen får rätta det........

Tror knappast röstskådespelarna skulle bli glada att också bli ersatta av AI som vi tecknare
Vadå slog fel...? Det är väl varken värre eller bättre än om något annat i världen slår fel.

Och allt detta är väl desto större skäl att lära sig tekniken, så att man använder den på rätt sätt istället för på fel sätt. Precis som all teknik i världen finns det rätt och fel användningsområden, men AI är här för att stanna; så långt är alla experter i världen överens - så det är bäst att lära sig så att vi vet vad AI är bra på och hur AI ska användas på ett ansvarsfullt sätt.

Och det handlar till största delen knappast om att ersätta någon, utan till allra största delen handlar det om att AI jobbar tillsammans med människor för att få bättre resultat än om AI jobbar ensam eller människor jobbar ensamma. Visst kan AI göra mycket relativt självständigt, men bäst resultat får man om AI-modeller jobbar tillsammans med människor; för att förstärka bådas starka sidor och jobba snabbare och bättre. På samma sätt används också cancerdiagnostiken med AI tillsammans med läkare, då man får bättre och säkrare resultat än med bara AI eller med bara läkare.

Ett konkret exempel: Om samma AI-teknik som finns idag hade funnits för tre år sedan, så hade Skellefteå kommun förmodligen sparat in 100 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar - tänk så mycket värdefullt de pengarna hade kunnat gå till med skola, sjukvård och annat som nu istället mest troligt har kastats i sjön... När kommunen skrev underlaget till den offentliga upphandlingen av bygget av Karlgårdsbron i centrala Skellefteå har nämligen något råkat skriva någon bokstav fel på ett par ställen, så att de angivit älvsdjupet där bron ska byggas i fel måttenhet - som gjorde att det företag i Lettland som vann upphandlingen inte kunnat färdigställa arbetet, då de hade beräknat kostnad och verktyg utifrån fel mått (och trott att älven är mycket grundare än den faktiskt är). Det här rörde sig alltså om någon bokstav fel på ett par ställen på ett 60 sidor långt dokument - ett väldigt lätt misstag för människor att göra, då det tar väldigt lång tid att korrekturläsa 60 sidor, men en AI hade säkerligen hittat det felet på några sekunder.
(Rättsprocessen mellan Skellefteå kommun och byggföretaget i Lettland är förvisso inte avklarad än, så det är inte säkert att Skellefteå kommun behöver stå för hela notan - men eftersom det formellt sett är de som gjort fel som har skrivit fel i underlaget, så är det knappast troligt att de kommer att vinna rättsprocessen)

Det viktigaste är att det precis som med all annan teknik alltid ska finns en levande människa som är ansvarig för vad AI gör, så att AI inte tillåts fattas helt självständiga beslut utan att någon ger klartecken och bär det juridiska ansvaret - d.v.s. raka motsatsen till vad Donald Trump håller på med just nu, som vill försöka få AI att användas i självstyrande drönare med vapen för att fatta beslut om liv och död utan någon människa inblandad... Vem som helst borde förstå att det är en väldigt dålig idé. På samma sätt blir det också förödande om en AI ensam tillåts fatta beslut om exempelvis sjukpenning, A-kassa eller dylikt, så att beslut inte går att överklaga; vilket har förekommit i andra länder.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 01:03:13Vadå slog fel...? Det är väl varken värre eller bättre än om något annat i världen slår fel.

Och allt detta är väl desto större skäl att lära sig tekniken, så att man använder den på rätt sätt istället för på fel sätt. Precis som all teknik i världen finns det rätt och fel användningsområden, men AI är här för att stanna; så långt är alla experter i världen överens - så det är bäst att lära sig så att vi vet vad AI är bra på och hur AI ska användas på ett ansvarsfullt sätt.

Och det handlar till största delen knappast om att ersätta någon, utan till allra största delen handlar det om att AI jobbar tillsammans med människor för att få bättre resultat än om AI jobbar ensam eller människor jobbar ensamma. Visst kan AI göra mycket relativt självständigt, men bäst resultat får man om AI-modeller jobbar tillsammans med människor; för att förstärka bådas starka sidor och jobba snabbare och bättre. På samma sätt används också cancerdiagnostiken med AI tillsammans med läkare, då man får bättre och säkrare resultat än med bara AI eller med bara läkare.

Ett konkret exempel: Om samma AI-teknik som finns idag hade funnits för tre år sedan, så hade Skellefteå kommun förmodligen sparat in 100 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar - tänk så mycket värdefullt de pengarna hade kunnat gå till med skola, sjukvård och annat som nu istället mest troligt har kastats i sjön... När kommunen skrev underlaget till den offentliga upphandlingen av bygget av Karlgårdsbron i centrala Skellefteå har nämligen något råkat skriva någon bokstav fel på ett par ställen, så att de angivit älvsdjupet där bron ska byggas i fel måttenhet - som gjorde att det företag i Lettland som vann upphandlingen inte kunnat färdigställa arbetet, då de hade beräknat kostnad och verktyg utifrån fel mått (och trott att älven är mycket grundare än den faktiskt är). Det här rörde sig alltså om någon bokstav fel på ett par ställen på ett 60 sidor långt dokument - ett väldigt lätt misstag för människor att göra, då det tar väldigt lång tid att korrekturläsa 60 sidor, men en AI hade säkerligen hittat det felet på några sekunder.
(Rättsprocessen mellan Skellefteå kommun och byggföretaget i Lettland är förvisso inte avklarad än, så det är inte säkert att Skellefteå kommun behöver stå för hela notan - men eftersom det formellt sett är de som gjort fel som har skrivit fel i underlaget, så är det knappast troligt att de kommer att vinna rättsprocessen)

Det viktigaste är att det precis som med all annan teknik alltid ska finns en levande människa som är ansvarig för vad AI gör, så att AI inte tillåts fattas helt självständiga beslut utan att någon ger klartecken och bär det juridiska ansvaret - d.v.s. raka motsatsen till vad Donald Trump håller på med just nu, som vill försöka få AI att användas i självstyrande drönare med vapen för att fatta beslut om liv och död utan någon människa inblandad... Vem som helst borde förstå att det är en väldigt dålig idé. På samma sätt blir det också förödande om en AI ensam tillåts fatta beslut om exempelvis sjukpenning, A-kassa eller dylikt, så att beslut inte går att överklaga; vilket har förekommit i andra länder.
Du tog ju själv upp ett exempel
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2026 kl. 11:58:26Vad gäller regulering/begränsning av AI, så är det väl främst två punkter som har talats om, och som absolut vore klokt att försöka hitta gemensamma begränsningar kring: På lite längre sikt handlar det om att AI inte får bli för smart, så att det slutar som med Skynet i Terminator-filmerna (orealistiskt just nu, men skulle kunna bli aktuellt på sikt). Och på kortare sikt handlar det om att begränsa så att inte AI ska få beslutsfattande makt, utan att det fortfarande ska finnas levande människor som bär ansvaret för vad AI gör.

Ett exempel på det sistnämnda är ju visumskandalen i Storbritannien 2014 - 2019, då AI fattade felaktiga beslut på rasistiska grunder som inte gick att överklaga (då ingen levande människa stått bakom besluten).

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 01:03:13Det viktigaste är att det precis som med all annan teknik alltid ska finns en levande människa som är ansvarig för vad AI gör, så att AI inte tillåts fattas helt självständiga beslut utan att någon ger klartecken och bär det juridiska ansvaret - d.v.s. raka motsatsen till vad Donald Trump håller på med just nu, som vill försöka få AI att användas i självstyrande drönare med vapen för att fatta beslut om liv och död utan någon människa inblandad... Vem som helst borde förstå att det är en väldigt dålig idé. På samma sätt blir det också förödande om en AI ensam tillåts fatta beslut om exempelvis sjukpenning, A-kassa eller dylikt, så att beslut inte går att överklaga; vilket har förekommit i andra länder.
Men det är ju det som är problemet, dom vill att AI ska göra ALLT av sig själv

Men det är som sagt inte det jag pratar om (fast det är mycket värre)

AI "konst" är fusk och alla som använder det istället för att skapa själva eller be någon annan är korkade.

Och varför har flera trådar tagits bort eller låsts av mindre skäl än det här........

Som sagt igen, vi kan lika gärna ha en tråd om droghandel (för alla droger är ju inte olagliga heller)
- what.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 15:49:08Jag tycker också att det var riktigt bra.
Det ser riktigt bra och naturligt ut! Men för att vara till mer nytta för oss andra får du gärna också berätta vilken AI-tjänst du använt, vilken modell och hur du promptat den - det finns ju en uppsjö av olika modeller, och många sätt att skriva prompter på. :)

Jag brukar mest använda ChatGPT, men den tillåter åtminstone inte för mig att skapa bilder med figurer från Tintin (liksom de flesta andra kända figurer), utan då klagar den på att det är upphovsrättsskyddat. Möjligtvis kanske andra tjänster är lite mindre kräsna...?
Du ser väl att den bara tracat en riktigt ruta av Herge (som @Racnar gav den) och sen klistrat in ett mjölkpaket som den generat (logon sitter inte rätt)

Med Photoshop hade det sett bättre ut.
- what.

Will Siv

Kan vi säga så här.

För varje gång man tillsätter AI på ett jobb så ska man sen anställa 9 till 99 personer.

Och för varje AI bild måste man rita/måla 2 eller 9(9) bilder för hand själv.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 12:42:01Du tog ju själv upp ett exempel Men det är ju det som är problemet, dom vill att AI ska göra ALLT av sig själv
Och då är det absolut fel och väldigt farligt, men det är ju inte teknikens fel utan användarens.

Men visst, det vore önskvärt med en reglering av AI för att säkerställa att tekniken inte blir för smart, så att det inte blir som i Terminator. Men ska en sådan reglering få önskad effekt måste både EU, USA och Kina vara överens, och det ser inte ut att hända så länge Donald Trump har makten i USA; så realistiskt sett kan något sådant ske tidigast 2028...

Vi får bara hoppas att AI-modellerna inte hinner bli för smarta på den tiden.

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 12:42:01Men det är som sagt inte det jag pratar om (fast det är mycket värre)

AI "konst" är fusk och alla som använder det istället för att skapa själva eller be någon annan är korkade.
Om man använder AI för konst när det gäller kommersiella projekt där det finns en budget, ja - det håller jag med om. Men så är ju långt ifrån alltid fallet. Men det måste var och en avgöra, utifrån egna förutsättningar och egen moral. :)

Där verkar det också ha blivit bättre det senaste året, vilket tydligt visar att folk verkar ha börjat lära sig när det är lämpligt att använda AI och inte. För att ta ett konkret exempel: Jag var på Film i Västerbottens årliga kortfilmsfestival för några veckor sedan, där de utser Västerbottens representant till SM i kortfilm. I år var det bara de kortfilmer som producerats på grundskolor och gymnasieskolor där man hade använt AI för antingen musik och/eller grafik, förutom de fall där det funnits någon duktig musiker i samma klass som kunnat skriva musik eller i de fall där skolan har avtal med Epidemic Sound för friköpt musik (samma leverantör som bl.a. SVT anlitar).

När man kom upp i åldersgrupperna och det såg ut som att det rörde sig om projekt med någon form av budget (typ minst en professionell skådespelare eller dylikt) var nästan all musik egenskriven av någon kompositör, alternativt befintlig populärmusik som använts med tillstånd.

När jag var på samma filmfestival ifjol var precis all musik AI-genererad, så det har alltså skett en mycket stor förändring på bara ett år. :)

(Dock med reservation för att inte är så lätt att avgöra vad som är AI-genererat, men jag har utgått ifrån att om ingen crediterats för musiken under eftertexterna och jag inte känner igen musiken, så är det sannolikt AI - då jag antar att de flesta musiker lär vilja få kredd för sin insats, och har man kommit överens med ett band eller en artist att få låna deras musik lär nog alla vilja få kredd för det. Reglerna för filmfestivalen säger nämligen att regissören måste skicka in skriftligt tillstånd från låtskrivaren för all musik som används, varför vi därför kan anta att allt som inte stått med under eftertexterna lär vara AI-genererat.)

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 12:42:01Och varför har flera trådar tagits bort eller låsts av mindre skäl än det här........
Jag brukar sällan ta bort eller låsa trådar, om de inte är olagliga eller har spårat ur med kraftiga personangrepp eller dylikt. Undantaget är någon enstaka gång när någon tråd blivit överöst av spam, då jag tillfälligt låst trådarna; och då har det kanske hänt att jag glömt bort att låsa upp tråden igen efter ett tag. I sådana fall, så säg till så låser jag upp trådarna ifråga.

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 12:42:01Som sagt igen, vi kan lika gärna ha en tråd om droghandel (för alla droger är ju inte olagliga heller)
Jo, i det svenska språket brukar droger innebära olagliga sådana. I engelskan däremot kan drugs betyda vilka slags läkemedel som helst, lagliga eller olagliga.

Men vill du starta en tråd om lagliga läkemedel (receptfria eller receptbelagda), så är det inga som helst problem - det får du mer än gärna göra, och där finns säkert mycket att diskutera. :)
(Men givetvis på Off-topic-tavlan)

Anders

Jag bad Grok att rita en bild på Asterix och Tintin, iklädda i tuxedos, skaka hand med varandra på en finmiddag. Asterix har växt till sig lite och Tintin har börjat bli skallig.  ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Will Siv

Citat från: Anders skrivet Idag kl. 16:37:37Jag bad Grok att rita en bild på Asterix och Tintin, iklädda i tuxedos, skaka hand med varandra på en finmiddag. Asterix har växt till sig lite och Tintin har börjat bli skallig.  ;D
Kunde du inte ritat den själv 
- what.

Anders

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 16:38:09Kunde du inte ritat den själv
Detta var ju bara något jag bad den göra för skojs skull, för att se hur den tolkade de två figurerna, och inte i kommersiellt syfte.

Will Siv

Citat från: Anders skrivet Idag kl. 16:51:40Detta var ju bara något jag bad den göra för skojs skull, för att se hur den tolkade de två figurerna, och inte i kommersiellt syfte.
Det är ändå fel
- what.

MOA

Citat från: Anders skrivet Idag kl. 16:37:37Jag bad Grok att rita en bild på Asterix och Tintin, iklädda i tuxedos, skaka hand med varandra på en finmiddag. Asterix har växt till sig lite och Tintin har börjat bli skallig.  ;D
Tintin är sig lik men Asterix ser lite könstig ut, AI resultat blir inte perfekt alla gånger

Anders

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 16:52:33Det är ändå fel
Så länge det används experimentellt och/eller för att ge ett gott skratt, samt att man klargör att det är AI och inte försöker tjäna pengar på det, kan jag inte se det harmfulla i att leka med det.

Detta var som sagt en experimentell bild jag bad den göra för att se hur figurerna såg ut. Jag vet ungefär hur mina egna teckningar på dessa figurer hade sett ut om jag ritat dem utifrån mitt minne redan, så jag ville se hur en AI lyckades.