Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Adam Larsson skrivet 27 augusti 2025 kl. 20:03:37Får man Kiruna kyrkan om man frågar om Tintin i Kiruna?
Jag förstår inte alls hur det är möjligt men ja och dessutom under flytten,  värt att nämna är att promten bara var Tintin i Kiruna så att allt det andra har den själv tagit fram.

Tintin i Kiruna.png
Tintin och Milou i Kiruna.png

MOA

Citat från: BPS skrivet 27 augusti 2025 kl. 20:24:53Jag förstår inte alls hur det är möjligt men ja och dessutom under flytten,  värt att nämna är att promten bara var Tintin i Kiruna så att allt det andra har den själv tagit fram.

Tintin i Kiruna.png
404 Files Not Found

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 27 augusti 2025 kl. 20:24:53Jag förstår inte alls hur det är möjligt men ja och dessutom under flytten,  värt att nämna är att promten bara var Tintin i Kiruna så att allt det andra har den själv tagit fram.

Tintin i Kiruna.png
Wow! Är ChatGPT så informerad och up-to-date, så att den till och med känner till flytten av Kiruna kyrka...? Det är imponerande, med tanke på att majoriteten av allt material som modellen är tränad med måste vara från långt innan flytten var aktuell. Dessutom ser kyrkan riktigt lik ut, att döma av det vi fått se på nyhetssändningar (jag har inte själv sett kyrkan i verkligheten). :)

Var det här med ChatGPT 5 eller med ChatGPT 4o? Inte för att jag vet om bildgenerering blir någon skillnad mellan modellerna, men...

MOA

Tintin i Kiruna.png
Nu ser jag det & det ser galet bra ut

Göran

Citat från: BPS skrivet 24 augusti 2025 kl. 08:35:17Apropå SVT en ny säsong av Det sitter i väggarna började idag och där har man använt väldigt mycket ai-bilder.
Ganska säker på att de senaste avsnittet till och med använder flera ai-låtar som bakgrundsmusik

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 30 september 2025 kl. 22:12:38Ganska säker på att de senaste avsnittet till och med använder flera ai-låtar som bakgrundsmusik
Skulle inte förvåna mig i så fall, då ju SVT i många år har anlitat Epidemic Sound för bakgrundsmusik; och nästan aldrig beställt någon ny musik. Epidemic Sound är alltså ett företag som säljer bibliotek med friköpt musik, som man kan använda utan ersättning till STIM, och logiskt sett borde ju deras bibliotek inte innehålla hur mycket som helst; förr eller senare borde utbudet liksom börja sina...

Citat från: gstone skrivet 30 september 2025 kl. 22:15:02AI är ondska
Ungefär likadant lät det av många när miniräknaren kom, istället för att behöva räkna plus och minus på papper...

Och AI används ju nuförtiden av läkare för att upptäcka fler fall av cancer - är det fortfarande ondskefullt att rädda livet på fler personer...?

Som sagt, allt hänger på vad man använder AI till och i vilka sammanhang - det finns många fall där AI är helt rätt att använda, och en del fall där det inte bör användas; och ännu fler fall där AI är lämpligt att använda till en del av processen men inte hela. Såsom exempelvis nyss nämnda läkarexempel, där man definitivt inte bör överlåta hela diagnosprocessen till AI, men där AI är ett mycket värdefullt tillskott för att upptäcka fler fall av exempelvis cancer utifrån röntgenbilder.

I stort sett alla programmerare nuförtiden använder exempelvis AI i någon mån, men det betyder inte att man överlåter hela processen till AI; framförallt inte testning som är viktigare än någonsin. Genom att använda Windows och/eller webbläsare har du garanterat redan stött på AI, då det som sagt garanterat används till programmeringen av alla program och operativsystem som är i bruk idag. Ska du helt undvika AI så får du kasta bort dator och telefon, och återgå till att hålla kontakt med omgivningen med papper och penna... ;)