Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Wicked: For Good (2025)

Startat av gstone, 5 juni 2025 kl. 09:04:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 september 2025 kl. 14:29:30filmen kommer dubbas yill norska och danska
Ingen större överraskning, och vi kan nog kallt räkna med att den dubbas till finska också - det vore högst ologiskt och märkligt om filmen inte skulle dubbas till samma språk som den första filmen, i och med att det trots allt är en direkt fortsättning som är menad att "sitta ihop" med den första filmen...

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 17 oktober 2025 kl. 15:31:01rösten till fega lejonet är en hemlighet

https://www.moviezine.se/nyheter/hemlig-filmstjarna-kommer-spela-lejon-i-wicked-for-good-vanta-bara
Ska bli intressant att se vem det är. Jon M. Chu säger att det är en hyllad skådis, men vilken hyllad skådis skulle kunna passa?
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Simon Axelsson

gstone

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet Igår kl. 18:24:41Det fega lejonet kommer att spelas av ingen mindre än Colman Domingo!

https://variety.com/2025/film/news/wicked-2-for-good-colman-domingo-cowardly-lion-1236554795/
Jag har lite svårt att se det framför mig just nu, som precis sett honom i Sing Sing; men...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 23:02:40Jag har lite svårt att se det framför mig just nu, som precis sett honom i Sing Sing; men...
Det är bara en röstroll.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet Igår kl. 23:09:44Det är bara en röstroll.
Okej, får man inte se honom alls...? Då blir det med andra ord ovidkommande, om man ser den dubbade versionen...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 23:12:08Okej, får man inte se honom alls...? Då blir det med andra ord ovidkommande, om man ser den dubbade versionen...
Förmodligen inte. Lejonet är ju just ett lejon. Visserligen ett som kan tala, men inte mer antropomorfiskt än så. Vem som gör hans röst i den svenska dubbningen är ju bara att spekulera om i nuläget, men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är John-Alexander Eriksson.

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet Igår kl. 23:31:16Förmodligen inte. Lejonet är ju just ett lejon. Visserligen ett som kan tala, men inte mer antropomorfiskt än så. Vem som gör hans röst i den svenska dubbningen är ju bara att spekulera om i nuläget, men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är John-Alexander Eriksson.
I 1939 filmen var en väldigt antropomorfiskt då man på 1939 var tvungen at ha en man i en dräkt 
dock kul fakta , en ab dom tidtagare idéerna var att filma ett riktigt lejon och lägga på dialog efteråt och inte vilket lejon som helst utan MGM Lejonet Leo.
I slut ända blev der Bert Lahr i en dröm , men i en film idag är det ganska självklart att en sådan karaktär är CGI eller eventuellt marionett typ som Yoda.
Om en film om trollkarlen från Oz gjorts på 80- talet skulle nu lejonet varit en effekt praktisk effekt ( vilket just var fallet i Oz - en fantastisk värld , om någon på forumet äns minns den filmen)

men i nuläget är det ganska naturligt att använda CGI 

det var väl typ 1996 eller så Hollywood började gå över till att avsända dator effekter för fantasy versaler istället för dom ändra metoderna.

Efter Jurrasic Park började ju typ alla Hollywood storfilmer att datoranimerade varelser som talande djur eller magiska varlserer som drakar.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 23:02:40Jag har som precis sett honom i Sing Sing; men...
Var kan man streama den ?

är det typ en musikal !

för jaf vet att han kan sjunga 

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet Idag kl. 00:36:01Var kan man streama den ?

är det typ en musikal !

för jaf vet att han kan sjunga
Just nu finns den enbart att hyra och/eller köpa.

Någon musikal är det inte. Det är ett fängelsedrama om en grupp inspärrade på Sing Sing Maximum Security Prison som, genom deras program för rehabilitering genom konst, sätter upp en teaterföreställning.

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet Idag kl. 00:48:19Just nu finns den enbart att hyra och/eller köpa.

Någon musikal är det inte. Det är ett fängelsedrama om en grupp inspärrade på Sing Sing Maximum Security Prison som, genom deras program för rehabilitering genom konst, sätter upp en teaterföreställning.
Ska se om det fins en dvd eller Blu Ray på ginza

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet Idag kl. 00:48:19Någon musikal är det inte.
Kan du klandra mig för att tror det med den titeln  ::).